Tuff start för Oliver som slog bort hjul, Evans vinnare i WRC-tipset, ”svenske” Fjastad första blågule vinnaren, McRae tacklade Rådström, SRC söker arrangörer, irriterat i tävlingsledning medan Wilke ”sitter lugnt i båten”
Då är det stora Afrikanska äventyret Safari Rally Kenya igång med shake down.
För Oliver Solberg/Aaron Johnston blev det en brutal start för deras andra tävling i WRC-Hyundai efter en träff med höger framhjul mot en kenyansk sten och med hjulet pekande rakt ut i onaturlig vinkel, var det bara att parkera.
När efterföljande Lorenzo Bertelli kom till platsen var det med stor möda han lyckades pressa sin Fiesta förbi Olivers bil. Som en källa på plats så passande kommenterade.
– Våra vägar kan bita tillbaka hårt och obönhörligt vilket nu Oliver fick ett bevis på!
När man så ser bilder utifrån banan är det bara att hålla med shake down-trean Thierry Neuville.
– Efter sträckan är det bara att konstatera att vi har ett ”intressant” rally framför oss. Vi önskade äventyr och det har vi fått, bara att gilla läget och göra vårt bästa!
Shake down är oftast helt betydelselöst och i Naivasha kan man ta bort ”oftast” för här spelar inte de 5,4 kilometerna någon som helst roll för hur rallyt kommer att sluta. Ändå så var Sebastien Ogier snabbast före Elfyn Evans och med Takamoto Katsuta som femma. Alltså tre Toyota i topp-5 och där den fjärde med Kalle Rovanperä fick sjunde tid, fyra sekunder efter Ogier.
Bedömare på plats vill också lyfta fram Jari-Matti Latvalas team som de med störst chans på seger och då inte enbart för att man har de snabbaste förarna. I Kenya är det inte det som avgör vem som vinner, utan större del spelar vilken förare som är smartast och då i kombination med att sitta i en bil som tål mycket stryk. Det sistnämnda har i år inte visat sig vara starkaste grenen för bilarna hos Andrea Adamo. Tittar man i historieböckerna så finns både udda men starka bilar som Peugeot 404/504, Ford Taunus 20MRS med bland segerbilarna. Även att märka när Björn Waldegård vann 1986 var det med en bakhjulsdriven Toyota Celica. En bil som var helt ”out” bland sina fyrhjulsdrivna Grupp B-kompisar överallt utom i Kenya, där vann man på stryktålighet. Nu vill jag inte säga att M-Sport Fords Gus Greensmith och Adrien Fourmaux är smartare än övriga i WRC-fältet, däremot är WRC-Fiestan känd för att tåla mycket stryk vilket kan ge paret årets första slagläge.
*
Dags för WRC-tipset som är om möjligt svårare än tidigare i år.
1. Elfyn Evans Toyota
2. Adrien Fourmaux Ford
3. Sebastien Ogier Toyota
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Ott Tänak Hyundai
Jag blir inte ett dugg förvånad om alla namnen är väck på söndag och istället Dani Sordo eller Takamoto Katsuta kivas om segern. Sedan säger det gamla ordspråket, ”Dåligt genrep ger succé vid premiären” och då skulle plötsligt även Oliver Solberg kunna vara en förare för pallen. Av tämligen klara orsaker blir det inga tips för WRC2/3…
*
Safarirallyt har trots det långa avståndet mellan Sverige och Kenya ändå alltid varit lite av ”svensktävling” något som inte är så konstigt med flera svenskar som vinnare. Förutom Ove Andersson och Björn Waldegård så var faktiskt allra första vinnaren med svensk anknytning tämligen okände Tommy Fjastad som vann 1962. Visserligen född precis som storebror Nils-Johan i Kenya men med svenska föräldrar som drev en framgångsrik kaffeplantage. En familj med stolta sporttraditioner då fadern Nils tävlade framgångsrikt i Femkamp i bland annat OS i Stockholm 1912. Annat notabelt var att Nils ensam jagade över 20 Mau-Mau krigare på flykt när de skulle försöka ta över hans plantage.
1962 körde Tommy då 31 år en VW 1200 till seger i hop med Bernhard Schmider efter att ha passerat Erik ”På taket” Carlsson mot slutet när Saab-föraren fick problem. Det året gick det bra för ”svensken” medan det gick sämre i den tionde Safaristarten 1967 som gjordes med en VW 1500. På en specialsträcka åkte man av vägen och störtade 30 meter ner i en ravin där bilen direkt fattade eld och blev helt utbrunnen. Otroligt nog klarade sig både Tommy och kartläsaren Bev Smith sig undan med lite blåmärken.
Ett annat svenskt inslag var 1965 när kenyanska bröderna Joginder och Jaswant Singh tog samma vita Volvo PV till seger som Tom Trana kört i rallyt året före. Då bröt Trana och Volvo-teamet lämnade kvar bilen i Nairobi där de erfarna rallybröderna sedan köpte den för 350 pund. Segern gav återklang ända upp hit och åren därpå körde ”The Singh brothers” KAK-Rallyt med Volvo Amazon plus att man turnerade runt bland landets Volvo-handlare som ett exotiskt inslag med sina turbaner. Sista Safari gjorde Joginder 1980 med en Mercedes märkligt nog anmäld av den amerikanska importören. PV-åkaren avled 2013 då 81 år gammal.
*
SVT sänder som vanligt från WRC och Safari Rally Kenya är inget undantag och redan i morgon drar Jonas Kruse & Co igång med SS1 med start i SVT1/SVT Play klockan 13.00. Då är det ”Super Special Kasarani” som inleder innan det blir paus i tv-tittandet under midsommarafton. Midsommardagen inleds med ”SS9 Soysambu” klockan 08.00 i samma kanaler och sedan sänds även från andra svängen på samma sträcka med start klockan 13.45, men då i SVT2 och så klart i SVT Play.
Avslutningsdagen ser ut så här:
07:30: SS15 Hell´s Gate 1 SVT1/SVT Play
12:00: SS18 Hell´s Gate 2 SVT1/SVT Play
Frågan är om vi då kan se Oliver Solberg jaga en pallplats i sin grusdebut med Hyundai i20 WRC?
*
Inför starten i Safari har Oliver haft ett lite snack med pappa Petter som gett lite tips hur man hanterar ett rally i ödemarken bäst. Med fyra starter varav två brutna och två femte platser har Petter så klart viss koll på läget. Han tips bottnar i två huvudspår, kör lugnt och säkert där vägen är dålig plus att köra förnuftigt och med tålamod. Han avslöjar även ”sanningen” bakom sin debut i rallyt med M-Sport 2002. Då fanns inte Safari på hans lista utan Petter planerade för start på hemmaplan i Rally Finnskog när Malcolm Wilson ringde upp och beordrade ner honom till Kenya omedelbums.
Anledningen var att Thomas Rådström som skulle köra WRC-Fiestan brutit benet och inte kunde göra detta. Just detta med Rådström och benet har varit upphov till massor av rykten och spekulationer genom åren men nu kanske Petter äntligen ger den rätta versionen, trots att han som han påpekar inte var på plats när benet knäcktes.
– Anledningen till att jag var tvungen att hoppa in istället för Rådström var att han – öh – halkade på golvet på hotellrummet och bröt benet. Det var åtminstone historien som kom ut. Vad som egentligen hända var att Colin McRae satte in en rugby tackling på Thomas efter att de hade varit ute på middag….
*
Medan fortfarande rally går på sparlåga i pandemins kölvatten så är nu Svenska RallyCupen på hugget för 2022 och öppnar upp för intresserade arrangörer att anmäla sig.
– Hör av er till oss med lite kort information om framför allt ert tävlingsdatum och lite kring ert tilltänkta upplägget för tävlingen – vi vill ha din intresseansökan snarast möjligt, förklaras det av arrangören.
-Samtliga inkomna intresseanmälningar gås igenom löpande i jakt efter en jämt fördelad kalender.
Kraven är följande:
* 1-dagarstävling, ok med fri besiktning fredag kväll.
* Önskemål om cirka 50km SS.
* Noter av BMsport.se – Barth.
* Arrangörer skall minst kunna ta emot 180 startande, gärna ända upp emot 220 startande.
* Liveresultat på webben.
* Tänk på att deltagarintresset från de aktiva är stort, det går kanske inte att ha med flera stora cuper och serier i er tävling beroende på ert upplägg.
Senast den 15 juli vill man ha ett mail till info@svenskarallycupen.se för SRC med mottot ” Det skall vara enkelt och positivt att vara arrangör och tävlande i Svenska RallyCupen”.
*
Inte bara Rally Anderslöv som är föremål för det märkliga fenomenet att antalet anmälda sjunker ju närmare man kommer till starten den 3 juli. Samma sak har även drabbat SMK Nyköping med ”Gästabudstrofén Light” som till en början hade över hundra anmälda men där man idag är nere på 88 ekipage. För Trelleborgs MK med bara 44 bilar anmälda är egentligen smärtgränsen nådd för att få tävlingen att gå ihop, berättar tävlingsledare Lasse Mattsson.
– Vi har fasta kostnader på runt 150 000 kronor med saltning och väglagning som tyngsta poster så med det här startfältet kommer vi att gå minus.
Någon risk att tävlingen ställs in finns ändå inte menar Mattsson, utan klubben tar ”smällen” bara för att komma igång igen.
TMK-profilen är även väldigt irriterad på Södra Bilsportförbundet som tagit beslut för att bevilja tävlingstillstånd, att före tävling ska följande uppfyllas:
- riskanalys för hur arrangören kommer hantera restriktionerna kring covid-19 vid arrangemanget.
- polistillstånd vid tävling där sådant krävs.
- tillstånd från länsstyrelsen vid tävling där sådant krävs.
Något som enbart informerats om via hemsidan vilket då klubben missat.
– Sådana här nyheter måste komma direkt till berörda och inte enbart på hemsidan, hur många går in där regelbundet och läser, undrar Mattsson kritiskt.
–Dessutom är Södra ensam om detta krav med att tillstånd från Polis/Länsstyrelse måste uppvisas för att få tävlingstillståndet från distriktet, tycker faktiskt det är lite löjligt.
Mattson menar att tillstånd alltid visas upp för domarna tävlingsdagen och skulle dessa saknas, är det klubben och inte distriktet som blir syndabockar.
– Nu har vi skickat tillstånden till Södra så det är inte det som är problemet, mer att man lägger på redan hårt prövade arrangörer mer helt onödigt jobb!
*
Idag kom även Hässleholms MK med Tävlingsinbjudan till både ”Hässleholms GP” den 1 augusti och deltävling tre i Rally-SM, ”Exaktacreative Snapphanerallyt” som körs den 10-11 september. Blir dock lite förvånad över att i inbjudan till ”GP:et” läser var tävlingen ingår, ”Ingår i Södras RS-DM, B- & C förarcupen, Asfaltcupen i Södra samt ”grannfejden” mellan Sverige, Danmark och Norge!”. Vad gäller ”Asfaltcup” vet jag inte riktigt, men RS-DM är enligt beslut 2021 05 11 av Södra BF:s SGA:er inställt vilket också kommunicerats ut till berörda. Troligen ett rent skrivfel, såvida inget nytt beslut tagits som jag missat. I fjol ställdes tävlingen in sedan några boende/fastighetsägare inte gav tillstånd vilket nu föranlett klubben att ändra banan för att undvika samma problem vilket gör att banan är kortad med knappt hälften och mäter därmed 2,5 kilometer som körs tre varv. Efter tre heat har man fått ihop 22,5 kilometer SS vilket är ganska imponerad och likaså att CG Wilke som för övrigt inte är tävlingsledare i år, lyckas hålla nere anmälningsavgiften till tusenlappen jämnt. Istället för Wilke är det Jonas Bengtsson som har huvudansvaret på Garnisonen. Än har inte anmälan öppnat utan detta sker först på måndag den 28 juni. Oklart är också om det blir en tävling där publiken är välkommen men oklart även om antalet deltagare ökas från idag 100 till som det ryktas efter den 1 juli, 900 deltagare. Spännande dagar CG Wilke eller?
– Jag ”sitter ner i båten” tills vi torsdagen den 1 juli får besked om hur och vad det blir, menar luttrade ordförande Wilke.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.