Trubbel för Tänak/Ogier inför Paraguay, vädret i helgen stor WRC-snackis, ”ild i røven” för Kragh, inga svenskar i kommande ERC-rally och ”Föga Muntert” för långväga TV-Svängen gäster…
I morse startade reken för helgens ”Ueno Rally del Paraguay” men för både Ott Tänak och Sebastien Ogier blev det ingen enkel inledning. Deras flyg från Frankfurt till Buenos Aires ställdes in, vilket så klart orsakade stor försening för de båda. Ersättningsflyg innebar sen landning i Argentina där färden övertogs av privatjet till centralorten Encarnation.

Med detta kommer också reken för de båda att påbörjas utan någon längre sömn och till detta så kommer även tidsskillnaden på fem timar mot Europa. Med andra ord blir det ”jetlaggade” förare som inleder reken på för dom helt okända sträckor. Frågor har ställts varför de valde att resa så tajt före reken, då till exempel Kalle Rovanperä åkte med lite säkerhetsavstånd. Inte samma marginal me nbättre än för Tänak/Ogier för kartläsare Jonne Halttunen som trots detta även han blev strandsatt i Frankfurt i mer än 16 timmar. Flera av WRC-åkarna väljer att inte flyga hem mellan Paraguay och kommande Chile. Till exempel väjer Rovanperä och Sami Pajari att i mellandagarna ta semester i Florida som dessutom har samma tidszon som Chile.
*
Vädret i Paraguay kan vara nyckfullt vid den här tiden på året vilket lokalbefolkningen bekräftar, ”När det regnar, ösregnar det”. Med detta i bakhuvudet ställer de tävlande sig frågan, hur dåliga kan sträckorna bli? Hemmaföraren Fabrizio Zaldivar förklarar att han verkligen inte hoppas på regn i veckan. Än så länge ser det torrt ut och inte förrän på söndag förväntas regn, cirka 15 millimeter.
–När det regnar blir det totalt kaos på vägarna, en katastrof och showen skulle bli förstörd. Inte bra för varken, förare publik eller arrangören, menar Zaldivar.
*
Ib Kragh har nu hittat felet som orsakade branden i hans Hyundai i20 N Rally 2 under ”Rally Juelsminde”.
– En axel i turbon har konstant oljetryck och när den brast kom där ut olja som nådde den 900 grader varma katalysatorn, berättar Kragh.

Dessbättre var där fortfarande 3-4 liter olja kvar i motorn så han hoppas inte att den tagit någon skada. Även de yttre skadorna var förhållandevis hanterbara och målet är att köra finalen ”Rally Midsjaelland” den 20 september.
Kragh fick också frågan varför han inte aktiverade den inbyggda sprinklern?
– Man vill försöka köra vidare och omsprinklern utlösts är detta omöjligt på grund av allt pulver i bilen. Istället hoppades vi kunna släcka med våra handsläckare vilket också lyckades. Nu har vi även prövat att ha ”ild i røven”, menar Kragh.
*
Om två veckor den 5-7 september sticker ERC över till ”UK” och där kör ”JDS Machinery Rali Ceredigion”. 18,5 mil asfalt väntar kring Aberystwyth och där ERC-fältet tråkigt nog är snudd på minmalt, bara 26 av de totalt 106 anmälda kör om ERC-poäng. Resten har de olika nationella mästerskapen som fokus.

ERC Junior saknas helt och ingår inte, så gör även Mille Johansson/Johan Grönvall därför klent intresse ur blågul synpunkt. Tråkigt nog verkar inte heller Mads Østberg ha löst kartläsarfrågan då även hans namn saknas i listan. Annars är topptrion Mikolaj Marczyk, Andrea Mabellini och Jon Armstrong anmälda.
*
När SMK Hörby 1971 trädde in i kretsen av SM-arrangörer var det med TV-Svängen som deltävling tre i ”SM i Tillförlitlighet”. 18 specialsträckor hade bangruppen med Hans Lennart Hansen och Bengt Olsson fått ihop till tävlingsledare Mauritz ”Macke” Elofssons stora belåtenhet.

Ett styrkebevis som i våra dagar känns helt osannolikt, var att sträckorna bemannades av klubbens medlemmar. Bland annat hade jag, ännu inte fyllda 20 år fått förtroendet att vara sträckchef (bilden från starten) med hjälp av Claes-Göran Persson på SS13 sedermera döpt till ”Soptippa-sträckan” strax norr om Höör. Till Hörby den 12 september kom bröderna Cay och Kent-Bore Munther som tvåa i ”Grupp 2-klassen” och hade då tillryggalagt 120 mil från Lycksele ner till Hörby. Före trippen till Skåne hade bröderna Munther kört till sig en fjärde och en tredje plats i de båda vintertävlingarna, i mer nästgårds Hedemora respektive Umeå. Nu var målet att komma ikapp ledaren ”Bus-Ove” Erikssons Opel Rallye Kadett som var två poäng före. Kniven på strupen hade norrlänningarna i sin Saab V4 då trean i SM var samme Janne ”Satan” Henriksson, Stockholms BK som tidigare vunnit TV-Svängen tre år i rad. Även han med ”Rally-Kadett” i Grupp2 precis som ledaren. Med detta tryck bakifrån där även fyran Saab-stjärnan Stig Blomquist hotade bröderna var taktiken enkel, full gas från första sträckan.

Taktiken fungerade för startnummer ett till en dryg kilometer före mål på ”SS1 Törastorp”, där Caj var alltför optimistisk i en lite skarpare högerkurva. En optimism som enligt publiken innebar en ”två-varvs rullning” och därmed även slutet för deras medverkan i TV-Svängen. Förutseende nog hade man åkt till tävlingen med biltrailer, vilket annars vara ganska ovanligt på den här tiden så de 120 milen hem löste sig. I lokaltidningen Mellersta Skåne var rubriken given ovanför bilden på deras tillbucklade Saab, ”Föga Muntert” fick den fyndiga redaktören till. Detta betydde också slutet på brödernas SM-satsning det här året. I TV-Svängen var det Stig Blomquist som tog sin andra seger något som så småningom också resulterade i SM-guld för honom och Arne Hertz.