Trist helg för Klara i Finland, World RX:s öde avgörs inom kort enligt VM-ledande Kristoffersson, Röforsbacken lockade storpublik, Hannah J. fick däng av pappa, kartläsare svårt skadad i Grimstad, klister i SSR-hjul och historien om hur TV-Svängen fick sitt namn…
Har absolut ingen lust att strö salt i de öppna såren som World RX får allt svårare att dölja. I helgen var där sju förare från fyra team som gjorde upp om ”VM” och det förstår ju alla, är långtifrån VM-värdigt. För en gångs skull fick Johan Kristoffersson ge sig och istället var det KMS-kompisen Ole Christian Veiby som vann den finska deltävlingen. Arvikas egen segermaskin slutade tvåa med nya CE Dealer-förare Kevin Hansen som trea, ändå anmälda under sitt ursprungliga namn Hansen World RX Team.

För SMK Hörbys/CE Dealer Teams Klara Andersson blev det en tung helg berättar hon,
– Vi började med bra tempo i lördags men något hände i Q1 och Q2 som fick oss att släppa tempot. Grabbarna jobbade hårt på kvällen för att hitta anledningen och idag var vi tillbaka i takt. Q3 var bra men tyvärr tvingade en olycklig kontakt i början av Q4 mig ur banan, kostade avgörande tid och avslutade helgen tidigt.

Medveten om att farten fanns och ändå sluta sist av de sju tävlande, är så klart frustrerande.
– Men detta är också en del av resan, suckade Klara.
– Nu skiftar vi fokus till att lära sig av helgen, förstå vad som fungerade och inte och se till att vi kommer tillbaka starkare till säsongsavslutningen i Turkiet.

Dit åker Kristoffersson som ledare på 72 poäng före Niclas Grönholm med 65 medan Timmy Hansen står på 55 poäng. Veiby är fyra medan Klara och Kevin Hansen delar femte platsen på 39 poäng.
VM-ledande Kristofferson delar nog de flestas oro och säger till Aftonbladet.
– De närmaste månaderna avgör om mästerskapet överlever!
Han berättar om hur tufft det är få ihop ekonomin vilket Hansen-teamet fått erfara som räddats kvar av att CE Dealer team gick in och stöttade. För en ”Epa-analytiker” som jag, känns det onekligen som beslutet att gå över till el-bilar för World RX, fick samma effekt som när STCC travade på i framkant och lyssnade mer på ”miljömedvetna” bilfabrikanter än på kunderna (publiken) som aldrig gillat visslande bilar. Alla som sysslar med affärer vet också att kunden alltid har rätt, oavsett hur fel den än har i säljarens ögon…
*
För en skåning som har alpina topp, Vångabackens 149 meter som utgångspunkt är ”Back SM” lika exotiskt som snöskoter-tävlingar. Därför låter jag mer ”fjällvane” Pierre Skytt berätta om SM-finalerna i Röfors-backen.
” När vännerna Nils ”Nisse i svängen” Lindgren och Nils ”Kungsörs Nisse”Andersson hade varit på TT lopp för MC i Hedemora för 85 år sedan, blev de båda inspirerade. Med Nils Lindgrens mammas ekonomiska hjälp på 3000 riksdaler blev projektet verklighet. Att SMK Arboga än idag kan stoltsera och föra denna fina tävling vidare genom tävlingsklasser för bilar, motorcyklar och Crosskart med nya generationer förare och engagerade funktionärer är en bragd 85 år senare. Fredags kvällen denna helg fick sig en riktig rotblöta hjälpte att hålla dammet borta på lördagen då tävlingarna inleddes. Men hård och fin tävlingsbana erbjöds det 150-talet stora startfältet. Tävlingsledare Håkan Persson höll ett vakande öga på alla delar och var stolt och tacksam över att så många frivilliga ställt upp på arrangemanget. Håkan som också är ordförande i SMK Arboga ser en ljus framtid för klubben.
– SMK Arboga har faktiskt ökat i antal medlemmar dom senaste åren och många är yngre vilket är extra kul, menar Håkan.
-Dessutom har jag inte sett så mycket publik på många år, vi sålde slut på alla hamburgare för helgen redan innan lördagens tävlingar var klara.
I uppgörelsen för Back SM skulle det bli tuffa fighter hela vägen till sista metern. I rallycross klassen där SMK Arbogas Noel Eliasson som kört sin premiärsäsong i en Hyundai stod det mellan han och Peter Karlsson från Ljusdal. Noel gjorde verkligen allt som stod i hans makt när Peter Karlsson till sist tog hem vinsten med endast två poäng mer än Noel i totalen.
– Jag gav allt idag, men det blev ju ett silver första läroåret i rallycross. Så får jag smälta det här några dagar kan man nog vara lite nöjd ändå, säger Noel med ett leende.
Dagens tävling vanns av SMK Arbogas Daniel Skålberg som sålt sin Volvo och satsar nu på BMW.
– Det var med ångest jag sålde Volvon, den gick ju så bra, men att ha lärt mig BMWn och kunna vinna på hemmaplan är stort, menar en glad Daniel efter målgång.

I rallyklassen för fyrhjulsdrivna bilar kom det att handla om Familjen Jakobsson som verkar ha abonnerat på pallen i årets SM. Pappa Ronnie ledde innan finalen i Arboga och hade ju som tanke innan säsongen att coacha fram dottern och fjolårsmästaren Hannah, till ytterligare ett guld. Men när Ronnie visade var skåpet ska stå kunde inte Hannah utmana och var snabbast även i Röfors och förpassade Hannah till en andraplats före teamkamraten Kent Andersson till en tredje. Kent som var riktigt nöjd efter att ha klarat av att slå en hel del andra under säsongen som resulterade i ett brons.

– Det känns bittert att bli tvåa efter pappa menade en leende Hannah efter målgång. Nu är jag bitter ända till säsongen drar igång nästa år igen, sa Hannah med ett skratt.
– Det här kändes riktigt gott, bilarna går bra och få med sig hela SM-pallen till teamet känns bara bra. Synd bara att Martin (sonen) inte deltog i alla deltävlingar och kunde slåss i totalen, menade Ronnie på söndagskvällen.

Guldet i den tvåhjulsdrivna klassen för rallybilar gick till Limas Andreas Levin som redan på lördagen blev klar mästare. Hos GrF och VOC blev Mats Palmkvist från Fagersta MK guldmedaljör. . Att SMK Arboga lockar många är givet då Röfors är så centralt placerat, folk från i stort sett hela Sverige var i på plats i helgen. Många längtar redan efter 2026 års tävling i Röfors.”.
*
I ”Rally Grimstad” inträffade” en svår olycka efter att en bil kört i en bergvägg i hög hastighet på sträcka sju. Medan föraren undkom med mindre blessyrer skadades kartläsaren svårt och fördes bort med ambulanshelikopter. I dag gick Norska Bilsportförbundet ut med kartläsarens skadestatus som nu vårdas på Ullevål Universitetssjukhus i Oslo.
NBF:s läkare Thomas Heggelund, är i kontakt med kartläsarens fru och i samråd med henne kan nu meddela följande..
–Kartläsaren flögs till Ullevål på lördagskvällen, efter att först ha genomgått stabilisering på Arendal sjukhus. Hans tillstånd är kritiskt, men stabilt. Det finns flera frakturer och organskador. Flera av skadorna behöver observeras under en längre tid på sjukhus. Han är nu stabil, men kritiskt skadad, och följs upp av specialistsjukvården.
NBF konstaterar också att säkerheten i rallyt fungerade som planerat och betonar, att det inte finns något som tyder på att det har förekommit något fel, vare sig av teknisk karaktär på rallybilen eller i de rutiner som måste följas vid olyckor.
*
Fortfarande mer klister än smörjolja i ”anmälningshjulet” till SM-finalen ”South Swedish Rally” den 13 september. På lördag stängs anmälan och idag finns 30 SSR-sugna på listan…
*
Många undrar varför TV-Svängen heter just så och de allra flesta tror att namnet kommer från den tv som varit första pris sedan 1965. Så är det dock inte utan historien kring namnet är lite mer klurig än så. 1963 arrangerade SMK Hörby sin allra första tävling med namnet ”T-Tävlingen”. Till hjälp hade man dåtidens storklubb Skånska Automobilklubben (SAK) med säte i Malmö. Samarbetet gnisslade dock en hel del och Malmöborna hade lite svårt att acceptera ”böndernas” idéer fullt ut. 1965 beslöts det därför att i Hörby köra tävling i egen regi och efter ett idogt arbete hade tävlingsledare ”Macke” Elofsson och hans entusiastiska klubbkompisar fått ihop en bana om tio sträckor på 17 mil. Nu återstod bara namnet, ”T-Tävlingen” var alltför torftigt och idésprutan Kjell-Åke Lundgren kom då på att att utlysa en namntävling inom klubben med ett fint pris till den fyndige. Vid årsfesten på Stora Hotellet avslöjades det att styrelsen fastnat för Bengt Thulins förslag, ”TV-Svängen”. Ett namn som anspelade på det Hörby då var mest känt för, den 324 meter höga ”Hörbymasten”. Trots att denna invigdes redan 1959 var den sex år senare, fortfarande Europas högsta byggnadsverk och så klart vida känd. När dessutom fösta specialsträckan rundade masten vid Östra Sallerup satt namnet som en smäck. En sträcka som startade i Korsholm intill Riksväg 13 mot Sjöbo, fortsatte mot Romna innan den gick in på ”markavägar” över området kring tv-masten för att nå mål i Grankarp. En sträcka som sedan kördes under många år under namnet ”Ulatofta” där dock vägarna kring masten inte längre är farbara.

Att det blev kyrkvaktmästaren i Östra Sallerup, Ove Persson som utsågs till sträckchef kändes också helt naturligt. På bilden släpper Ove (längst till höger) i väg Helsingsborgs-bröderna Dick och Egil Länjes Volvo Amazon 123 GT i 1968 års upplaga av TV-Svängen. Till saken hör att mannen som aldrig tog ett nej för ett nej, Kjell-Åke Lundgren lyckades övertala Hörbys stora radio/tv-handlare, Nisse Martinsson att skänka en dyr bärbar ”Transistor-TV” som första pris. Historien säger att Nisse tyckte den var alldeles för dyr, men Lundgren pressade på med argument om hur mycket ”gratisreklam” han kunde räkna med.

Som vanligt blev det som Lundgren ville men som motprestation slapp ”Martinssons Radio&TV” att betala för annonsen i programmet som också hade en tv på första sidan, men med tom bildruta. Åren därpå pryddes samma ruta av bild på fjolårsvinnarna och så var fallet långt in på 70-talet.