Tre är talet för Toyota i Värmland, Loeb kör R5, första SM-tipset, Hedström satsar och Magda/Tom hyllades på hemmaplan.

2017 års upplaga av Rally Sweden blir med all sannolikhet både mer spännande och framförallt oerhört svårtippat än på länge när det gäller att hitta vinnaren. Ännu har jag några dagar på mig innan tipset ska levereras här på Motorbloggen och så här långt har jag ingen riktigt bra tanke. Två saker blir extra intressanta när rallyt drar igång på allvar om exakt en vecka, är Kris Meeke och Craig Breens nya Citroën-bilar verkligen den ”katastrof” som experterna påstod efter Rally Monte Carlo? BloggtoyotaDet andra är om Jari-Matti Latvala (och för den delen även Juho Hänninen) kan upprepa bravaden från premiären att överaska och ta en ny pallplats? Frågetecken är många men också väldigt mycket roligare att räta ut än de senaste åren när det mest handlat om att inbördes placera de tre Polo-åkarnas placering på pallen…Bloggmäkinen
Tre är lite av nyckelordet när det handlar om Toyota Gazoo Racing och Rally Sweden. Tre gånger har teamchef Tommi Mäkinen vunnit rallyt, tre gånger har även Jari-Matti Latvala stått överst på pallen och sprutat champagne på Stora Torget i Karlstad.

080210 Jari-Matti Latvala blev den yngste att vinna en VM-tävling när han vann Uddeholm Swedish Rally tillsammans med co-driver Mika Anttila. Bild: Tommy Svensson
För att knyta ihop säcken så har även Toyota-förare vunnit rallyt i Värmland tre gånger. Passar också extremt bra att påpeka att vid alla tre tillfällena var det med svenska förare i dåtidens vinnarbil nummer ett, Toyota Celica. Mats Jonsson vann både 1992 och -93 och sedan följde Thomas Rådström upp detta med ny Toyota-seger 1994. Med tanke på hur det ser ut i årets startlista så är den här uppräkningen numera enbart en våt dröm. Tänka sig, en svensk som vinner Rally Sweden…

Om nu Tommi Mäkinen får som han önskar så ska två av de tre treorna ändras till fyra, Toyota vinner och med Jari-Matti Latvala bakom ratten. Det nya WRC-teamet har inte vilat sig efter Monte Carlo utan testat för att förbättra nya Yaris WRC.
Vi har gjort mycket tester på både snö och grus vilket är viktigt då bilens set up är mycket lika för de här underlagen, berättar Mäkinen.
Nu är Rally Sweden ett ”very fast rally”, faktiskt ännu snabbare än Finland på vissa sträckor. Som tur har vi hittat några snabba vägar som som vi testat på så jag hoppas vi är väl förberedda!
Småproblemen från Monte Carlo hoppas Mäkinen man lyckats lösa och han är faktiskt riktig glad över hur pass bra man redan är med i kampen om Märkes-VM ( ligger tvåa efter M-Sport).
Vi vet att vi har mycket kvar att lära oss och målet i Rally Sweden som borde passa våra förare, är att göra fler framsteg!BloggLatval1
Latvala har måna goda minnen från Värmland, det var här han tog sin allra första WRC-seger 2008. Men medger han, nu ser det lite annorlunda ut med helt ny oprövad bil på snö. Han har dock testat en hel del på snö före jul plus lite i förra veckan och han tycker att man gjort stora framteg trots det pressade schemat.
Resultatet i Monte var en kul överraskning men jag tror inte det är realistiskt att hoppas att det upprepas i Rally Sweden, menar Latvala.
Vi får inte glömma att vi är ett helt nytt team med helt ny bil…
Monte-tvåan är också lite bekymrad över vädret som han tror ( detta måste betyda att han inte läst prognosen) blir liknande de senaste åren med milt vinterväder.
Då blir det inte lättkört, så jag hoppas på lite ”nice” minusgrader vilket skulle göra det till en bättre show för alla!

*
BloggKartaHar varit mycket frågor på Facebook var man köper program och rallypass till Rally Sweden och då har svaret varit hos Coop i Värmland. Nu har man till och med gjort en karta var man kan hitta nödvändiga grejor för att följa rallyt.

*
Känns som att Sebastien Loeb inte är helt färdig med rally trots alla VM-guld. Nu avslöjas det att han och får man förmoda Daniel Elena är anmälda till Rallye du Chablais 1-3 juni. Att det blir med bil från nya arbetsgivaren Peugeot känns naturligt och det är också med en R5-Peugeot 208 som Loeb tar sig an R5-premiären.

*
Då närmar sig Rally-SM 2017 med stormsteg, redan i morgon förmiddag rullar säsongen igång uppe i Söderhamn. Har de senaste dagarna rapporterat om flera som fått kasta in handduken redan före start därför är det extra kul att få berätta om rally när det är som bäst. I går kapitulerade hälsingen Niklas Hägg efter att hans nya säkerhetstank till Skodan beordrats att resa tillbaka till Italien för kontroll. Utan bensintank är det svårt att köra rally men då kom norska Even Management som en räddande ängel berättar Niklas så klart glad.
Nya bud. Norska Even Management lånar ut sin nya tank!
Därmed blir han en tuff utmanare till först och främst Mats Jonsson i sin nya WRC-Skoda. Mats slipper däremot att fajtas med Fredrik Åhlin som meddelat att den tänkta SM-bilen inte blev klar. Tråkigt och nu hoppas man att Fredrik får ihopa något till resten av SM-serien där han blivit en verklig utmanare om guldet…

*

Dags för årets första SM-tips.
Junior-SM Otrimmat.
1. Daniel Röjsel Ford
2. Erik Telehagen Peugeot
3. Dennis Rådström Ford
Tufft att hitta en vinnare bland alla de unga talangerna i klassen, till slut blev det ändå ”Mas-dj-eln” som får bli min vinnare. Go for it Daniel!

Junior-SM Trimmat.
1. Markus Theorin Suzuki
2. Andreas Persson Renault
3. Pontus Åhman Opel
Tre debutanter i sina bilar, okej Pontus har kört Corsa förut även om det varit Opel Adam de senaste åren. Men för Theorin i en nybyggd värsting-Suzuki och Andreas med landets enda Clio R3 är det utan snack debut.

Otrimmat 2WD.
1. Mikael Jirvileius Ford
2. Anders Åberg Peugeot
3. Johnny Andersson Peugeot
Som skåning vill jag så klart ha Åberg överst på pallen men man får inte glömma att Mr rallyshop.se inte har många mil i den nya R2-Peggan.Blogg Friberg

Otrimmat 4WD.
1. Robin Friberg Mitsubishi
2. Jacob Jansson Mitsubishi
3. Robert Scholander Mitsubishi
Robin Friberg är alltid snabb och kommer att så vara även på de 2×7 kilometerna på lördag.
Trimmat 2WD.
1. Andreas Levin Nissan
2. Pelle Willén Toyota
3. Kristian Johansson Suzuki
Med långt över 40 anmälda i klassen är det näst intill omöjligt att tippa en topptrio. Tror dock mest på den här trion men den inbördes ordningen kan skifta. Allra helst hade man som bördig från Skåne sett Johan ”Kalle” Green med nya Toyotan på pallen, tror dock att kalle behöver bli mer varm i Toyota-kläderna…BlogMats
Trimmat 4WD.
1. Mats Jonsson Skoda
2. Stig Andervang Subaru
3. Thomas Thunström Citroën
Att tro annat än att Mats och Johnny Johansson är tända till tusen vore tjänstefel, marschen mot det 20;e SM-guldet börjar i Söderhamn.

*
BloggHedströmAvslutar med lite rallycross och idag presenterade Hedström Motorsport sitt val för RallyX Nordic, Christer Dalmans och två bröder Hvaal blir teamets förare 2017.
Två VW Polo Supercar och en Ford Fiesta. Det är uppställningen Hedström Motorsport kommer till start med i RallyX Nordic. På förarsidan presenteras dessutom två nykomlingar. Det är den norska brödraduon Alexander och Joachim Hvaal som flyttar in till Hedström Motorsport ihop med dalmasen Dalmans
–Jag känner ingen press av favoritskapet utan ser det istället som en stor möjlighet. Att komma till Hedström Motorsport känns helt rätt och jag vet sedan tidigare att bilen passar mig väldigt bra. Vi siktar på att få många kilometers test inför säsongen, säger Alexander.
Kvar i teamet sedan i fjol är Christer Dalmans ifrån Malung som efter sin debutsäsong, är redo för att ta ytterligare ett steg ihop med mentorn och teamchefen Peter Hedström. Peter själv däremot kommer inte till start i RallyX Nordic 2017.

*

BloggTomI går var det årsmöte i SMK Hörby och vad var mer naturligt då än att klubben hyllade sina två ”guldklimpar”, ”Årets Landslagsförare” Magda Andersson och ”Årets Junior” Tom Kristensson. Som en hyllning till fjolårsresultaten och en liten hjälp till 2017 överlämnade ordförande Magnus Helgesson stipendie till de två framgångsrika Hörbyförarna.

*
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *