Toyota med ny ”WRC-940”, VM-Björn fyller 70, Rallyloppis i SSR och ny vår för Smålands klassiker!
Nu växer sig Toyotas WRC-planer allt starkare och i dag visades en bild på en rallyversion av sportbilen GT 86. Tanken är att det ska byggas rallybil under R3-reglementet med en två liters motor och något som får alla Volvo-älskare att vädra morgon luft, nämligen bakhjulsdrift. Redan till säsongen 2015 ska hugade spekulanter kunna få sin ”Japan-940” levererade.
Bilarna kommer att byggas i Tyskland och basen där Nico Ehlert kommenterar.
– GT86 CS-R3 ser lovande ut och det blir en spännande bil på specialsträckorna.
– Med bakhjulsdrift kan vi förvänta dramatisk ”action” och en körning som blir underhållande för både förare och publik…
Kan Toyota bli svaret för alla de som drömmer om nya bakhjulsdrivna bilar i rallyskogen. Kanske en egen klass med bilar i originalutförande, lämpligen döpt till ”TOC”!
*
Blev du imponerad över James Bonds bilåkande i filmen ”Quantum of Solace” ? Du är säkert inte ensam om detta men bakom ratten i de allra tuffaste scenerna satt rutinerade brittiske rallyåkaren Mark Higgins istället för Daniel Craig. Den trefaldige Brittiske Mästaren gör nu comeback i WRC-sammanhang och detta på hemmaplan med en R5-Fiesta, första WRC-tävlingen sedan 2008. Det är över tjugo år sedan Higgins gjorde debut i ”Lombard RAC Rally” och han har även vunnit en sträckseger i WRC, detta 2005 på hemmaplan i Wales. I år har det blivit två segrar i ”KM” eller Kinesiska Mästerskapet där Higgins kört Subaru.
*
En dag i förskott gratulerar jag vår allra förste svenske rallyvärldsmästare från 1979, Björn Waldegård. I morgon fyller Björn 70 år och den stora födelsedagsfesten lär få vänta då Björn med sonen Mattias i stället laddar för ännu ett Safarirally. Nu handlar det om det historiska rallyt som körs i helgen och med 450 stentuffa mil framför sig i den afrikanska hettan har nog paret Waldegård annat att änka på än ”sjuttioårs gille”.
Första träffen med ”Walle för mig var i Smålandsrallyt 1969 då han körde Porsche ihop med den ”store” kartläsaren Lasse Helmér. Waldegård har aldrig varit någon flitig gäst i de svenska tävlingarna efter det att han slog igenom som fabriksåkare för Porsche. Dock körde han flera år i South Swedish Rally med både Ford Escort och allra sista gång tror jag, Toyota Celica i Grupp B-skepnad. Detta torde ha varit 1986 (bilden) och han bildade då team med Lars-Erik Thorp i två röd/vita fabriksbilar. Tyvärr var den bakhjulsdrivna Toyotan redan från start överkörd av slutlige vinnaren Stig Blomquist och tvåan Stig Andervangs vassa Ford RS200. Björn fick nöja sig med tredje platsen bakom ”fyrkrafsarna”. Sedan blev det nytt Kristianstadbesök när det var dags för Midnattsolssrallyt och då var det återigen Porsche som blev ”Rö-bonnens” vapen i jaken på seger. Fortfarande är Björn årligen en av Rally Swedens ständige ”föråkare” och på bilden gratulerar han Marcus Grönholm till femte Värmlandssegern och då är detta så klart år 2007.
*
I dag kom där klarare besked från South Swedish Rally 2014. Bland annat blir det en officiell ”Sydsvensk Mästare i Rallysprint” som kommer att koras plus en ”Sydsvensk Mästare i Rally”. Detta plus att det planeras för landets första ”Rallyloppis” är några nyheter. Just det sistnämnda tror jag stenhårt på och i SMK Hörby provade vi på detta för kanske tio-femton år sedan, tråkigt nog med klent resultat. Men tanken är så helrätt, finns massor av gamla rallygrejor, däck med mera som bara ligger och samlar damm. Samtidigt som andra söker just de prylarna och äntligen ska de två få mötas.
– Där finns 150 boxar som ska användas som loppisstånd. Vill man även se på rallyt låser säljarna helt enkelt in sina prylar i boxen under tiden. Vi tror att det kan bli en verkligt stor loppmarknad, hoppas Lasse Mattson i SSR.
Ett mycket bra initiativ säger jag!
*
Fortfarande gungar det kraftigt i Kristianstad efter fredagens avslöjande om planerna på en Rallycrossbana för både EM och VM ute på Åsum Ring. Nu kan jag även visa skiss på hur man tänkt sig att det ska se ut. I förgrunden är det nya rallycrosslingan och längst upp till höger dagens kartingbana. En tanke som slog mig, varför inte förlänga startrakan så att denna skulle kunna användas för dragracing. Tidigare höll ”rakt fram gasarna” till ute på det nerlagda militärflygfältet i Rinkaby, och detta utan problem. När så ett nymornat miljötänk slog klorna i de militära bestämmarna tog det roliga dock slut och sedan dess har alla ”dragräjsare” i nordostskåne varit förvisade till Malmö. Samma sak med Hässleholm s MK:s tidigare så livaktiga driftingsektion som även de står utan bana sedan det blivit stopp i Knislinge. En rejäl asfaltsraka är i mina ögon det enda som behövs för att ge banan ytterligare en dimension. Detta förslag bjuder jag på helt utan kostnad…
*
Ingen större hemlighet att historisk rallysport i Småland de senaste åren haft svårt att utvecklas och istället mer närmat sig ”avveckling”. I mina ögon är det den tråkiga inställningen hos distriktets rallyansvariga som envist håller fast vid att även ”klassiker” ska ingå i den rullande startordningen som är orsaken till det allt svagare intresset. Nu hoppas däremot den nybildade föreningen Smålands Rallyhistoriker att ändra på detta och drar igång en egen cup för distriktets åkare. Lite synd kan jag tycka att cupen enbart är öppen för förare från Smålands BF. Övriga hänvisas till Klassiska Rallycupen och TINTER Classic Rallycup som inte har några geografiska begränsningar.
Helt klart är detta ändå ett positivt initiativ och allra överst på dagordningen hoppas jag punkten om ändring av startsystemet finns. Det är detta som är nyckeln till utveckling och också detta som gjort att t.ex TINTER CRC år efter år tvingats välja bort fina småländska tävlingar. Tävlingar där startordningen inneburit att en Cooper från 1965 fått startpostition långt bak i fältet och med decimeterdjupa spår i vägen att köra i. Det funkar helt enkelt inte…
Sorry Tommy, gamla idéer som redan är involverade!
Vi kan ju inte släppa allt på en gång, vi får ju dra ut på det så länge vi kan. Det är ju inte var dag vi sätter nya visioner ute i det fria! Lite tidigt men Bladet har ju gjort ett gott jobb i att leta scoop och ni fick det en månad för tidigt.
Snyggt jobbat Bladet men ni har inte fått tag på allt ännu……… 🙂
Hej Jörgen.
Vi har ändå lite koll…
MVH
Tommy