Toyota leder stort i Märkes-VM, tio dagar kvar till World RX starten men fortfarande oklart vem som kör, tre svensk-bilar Finska Mästerskapet ”går på grus”, kängurugoos för Tom och Andreas och Opel bygger FIA-klassad el-bil.

Även om osvuret är bäst så ska det nog en hel del till för att Toyota Gazoo Racing ska missa seger i ”Märkes-VM”. Efter fem deltävlingar (nio återstår) har det Finland-baserade teamet skapat 55 poängs försprång före enda konkurrenten, Hyundai Shell Mobis. M-Sport Ford och TGR:s underteam kan i sammanhanget knappast räknas som fullvärdiga utmanare. 

Nästa stopp för WRC är Sardinien med sträckor som till viss del liknar de i Portugal och då är det lite skakigt hos Hyundai. I helgen stod det klart att deras i20N Rally1 är mindre stryktålig än Yaris GR Rally1 och även M-Sports Ford Puma visade upp mer ”stridsvagns-likt” beteende på de steniga sträckorna. För Ott Tänak, Thierry Neuville och Adrien Fourmaux är det bara att gilla läget, då teamet redan förklarat att några större förstärkningar inte hinns med före den 5-8 juni…  

*

Om tio dagar den 31 maj startar kraftigt försenat World/Euro RX i motorgalna PortugalLousada-banan. Konstigt nog med bara dagar kvar, finns där inte mycket nytt att hämta från FIA:s egen hemsida trots att de nu tagit över som promotor. ”Race Calender” är det enda som kommer upp men några namn på deltagare finns inte.

Foto: World RX

Så mycket verkar dock klart att CE Dealer Team med Klara Andersson (bilden) och Niclas Grönholm kör vidare precis som Hansen Motorsport med bröderna Timmy och Kevin Hansen.

När det var test på banan fanns även ”Guld-teamet” från Arvika, KMS på plats. Enligt uppgift kördes det med VW Polo i el-version men även med den bensinmotor som Johan Kristoffersson använde ifjol. 

För övrigt har jag inte lyckats hitta information om vem som ska utmana den här kvartetten den 31 maj.  

*   

I helgen går Finska Mästerskapet (SM) på grus med ”SM Red Devil Länsirannikon Ralli” i trakterna av Turku. En tävling där nästan vårt eget SM med sina 104 ekipage i Värmland, kommit kapp vad gäller antalet anmälda med den finska motsvarigheten. Här finns dock fortsatt ett litet övertag med 118 anmälda och av dessa även en svensk trio. Jari Liiten/Tommy Andersson fortsätter med Skoda Rally2 från Printsport medan Fredrik Grahn/Jonas Magnér kör i egen regi med Skoda R5. Den blågula trion komplettas av Jonna Eson Brådhe med inhemsk co-driver, Ari Koponen i sin vanliga Mitsubishi Mirage R5 men låter Toni Gardemeisters team TGS ta hand om servicebiten. Med #1 ger sig Tuukka Kauppinen/Sebastian Virtanen först iväg med Rautio Motorsports Toyota. Efter sig har han av mig mer segertippade Esapekka Lappi/Enni Mälkönen, Skoda. Med rallyts huvudsponsor (Red Devil) i ryggen provar återigen Niclas Grönholm/Samu Vaaleri lyckan i rallyskogen med Skoda. Då rallyt även ingår i Estlands mästerskap kör en stor del av startfältet med licens från grannlandet.

*  

Hoppas att det är ett gott tecken för Tom Kristensson/Andreas Johansson att arrangören av helgens ”Forest Rally” i Australien valt att promota rallyt med en bild på samma Skoda som SMK Hörby-åkaren ska köra?

Bilden är från 2024 när Toms ”chef”, Scott Pedder vann rallyt med R5:an och när en ny Skoda Rally2 anlände till Pedder Motorsport gick rattbudet till Tom som nappade likt en hungrig Kobra. 

Någon sådan träffades dock inte idag när det  var mediaträff på en djurfarm för skadade vilda djur. Tom valde klokt nog att goosa och posera med det som närmast påminner om hans egen hund Frasse, en liten känguru. Däremot verkar redan storfavoriten Hayden Paddon längst till vänster, lite chockad enligt Mats Andersson.

Han såg skakig ut när han såg Tom och Andreas i tajta shorts där de duktigt vita benen stack fram!

Foto: Mats Andersson

*

Trots att det här med el-bilar och tävling hittills åtminstone, inte visat sig vara den succé som många i förväg bestämde det skulle bli. Formula E är inget som lockar någon större publik. World RX fick i fjol krypa till korset och även släppa in bilar med förbränningsmotorer för att överhuvdtaget få ihop ett anständigt startfält. 

I Tyskland jobbar dock Opel vidare på sin idé med ”ADAC Opel e-Cup” som Calle Carlberg vann 2023. Men någon större ”gamechanger” har inte Corsa med batteri blivit, även om man fortsatt jobbar för att öka intresset för serien. Ett problem är att en Corsa-e inte kan tävla förutom i sin egen serie, men kanske är detta på väg att ändras. I dagarna har Opel presenterat en Opel Mokka GSE Rally som ska motsvara och klara FIA:s regler för Rally4-bilar. 280 hästkrafter plus att alla eltekniska hjälpmedel som finns för privatbilisten, plockats bort. Istället finns lamellspärr, specialanpassad tävlingsväxellåda i kombination med förstärkta drivaxlar och hjulnav vilket ska ge bilen en imponerande kraftöverföring med effektivare framdrivning. Chassit är byggt i lättviktsmaterial och fjädring/stötdämpare kommer från Bilstein, med förstärkta McPherson-ben fram och en styv bakaxel. Målsättningen är att lyfta fram Opels sportiga image för privatbilister samtidigt som man ska försöka få in el i rally.

Den här elektriska rallyprototypen visar hur vårt märke GSE tar nästa steg 2025. Det blir elektrifierande körglädje och hög prestanda i sann motorsportanda, säger Rebecca Reinermann, marknadsföringschef på Opel.

Redan till nästa år ska de första rallybilarna vara startklara.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *