Toyota kritik mot Belgien, Østberg kör ”el-Cittra” i Höljes, Johan K. laddar för Arvika, Klara och Alexander i guldfajt, fängelsehot för rallyansvarig, Saab-samling vid SM-rally och två skåningar gör upp i tät V8-klass!

Ännu väntar rallyvärlden på besked om RentiesYpres Rally ska läggas till årets VM-serie eller om det blir uppehåll mellan Turkiet och Tyskland och fortsatt är Toyota-teamet kritiska till den klassiska belgiska asfalttävlingens medverkan. Den tekniske chefen Tom Fowler stöder högsta hönset Tommi Mäkinen och menar.

Att lägga till Ypres är kanske inte någon speciellt bra lösning! 

Han syftar på att det då bara blir två veckor mellan Turkiet och Belgien, sedan lika lång tid till Tyskland i mitten av oktober.

– Det kan fungera på pappret men verkligheten kan vara helt annorlunda, i synnerhet i dagens Coronaläge, menar Fowler.

Han har inget emot att åka till Belgien men detta då på bekostnad av Turkiet.

Foto: Tommy Svensson

Förslaget med Estland, Turkiet och Ypres i tät följd blir svårt att klara logistiskt. Speciellt just nu med en värld mer eller mindre lamslaget av en pandemi.

Klart verkar det dock vara att ”2-dagars WRC” är vad vi har att vänta i höst. Även om varken turkarna eller tyskarna ännu avslöjat sin ”Itinerry” så är källor nära promotorn säkra på att det blir ”in the short format”. Klart är redan att Rally Estonia körs på detta visa med publiksträcka på fredagen och så full tävling på lördagen medan söndagen avslutas med power stage kring lunch. 

*

När WRC går in i en ny era 2022 med hybridbilar spekulerades det i att M-Sport Ford skulle överge Fiestan och istället bygga rallybil på nylanserade Ford Kuga. Nu har dessa tankar övergetts och det är återigen Fiestan som är aktuell för hybriddrift. Hur långt man kommit med projektet är ännu oklart men i dag är det mindre än 17 månader kvar till att bilen ska stå startklar i Rallye Monte Carlo.

Foto: Tommy Svensson

Men där händer mer hos Malcolm Wilson och vid filialen i Krakow byggs nu bilar för nya FIA-klassen ”Rally3”. Bilar som kostnad och effektmässigt ska placeras mellan dagens R5 och R2-bilar. När allt är på plats kan M-Sport erbjuda en Fiesta för alla fem FIA-klasserna där man längst ner hittar ”Rally5” som motsvarar dagens R1-bilar, minsta och billigaste färdmedel om man ska följa FIA. Samtidigt öppnar M-Sport även upp en webbshop som gör det enklare att beställa hem reservdelar. Om du till exempel har en krånglande Bentley Continental GT3 eller WRC-Fiesta -17 så är hjälpen bara en knapptryckning borta, känns ändå lite skönt att veta…

*

Foto: Stard Citroën Racing

Elbilar i World RX kryper allt närmare och så här långt verkar Citroën vara en tillverkare som går i bräschen för nytänket med ”Project E”. Med lite tur eller otur beror på hur man ser det så ska Mads Østberg göra debut i Höljes med Citroën C3 ERX som baseras på rallybilen C3 R5. Österrikiska Stard-teamet är de som leder arbetet i samarbete med Citroën Racing och har nu en bil med tre elmotorer som ger en toppfart på runt 240km/t.

 En fantastisk möjlighet för mig att delta i detta projekt i Höljes, menar Mads.

– Allt är helt nytt för mig, bilen och banan dessutom har jag aldrig tävlat i rallycross tidigare, så jag tror att det kommer att bli en otrolig upplevelse.

Testerna har imponerat på WRC2-ledaren som menade att bilen var både effektiv och rolig att köra. Han får även sällskap av en riktig superstjärna i Höljes, amerikanen Ken Block. Men för honom blir det en Ford Fiesta som han ska susa runt med inför de publiktomma läktarna. 

Foto: Hoonigan

*

Men innan dess är det RallyX NordicJohan Kristofferssons hemmabana i Arvika, Westombanan. I premiären i Höljes tog Johan storslam och ingen blir väl förvånad om inte detta upprepas hemma kring husknuten. Fast seger är inte huvudmålet utan än mer att få igång rallycrosskroppen inför VM-premiären om drygt två veckor.

En bra repetition inför VM, där jag hoppas vi får till en felfri helg och får jobba med de verktyg vi ska använda under säsongen, säger Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren.

Foto: Qba Nitka

Att kroppen är i gång visade johan genom att som gästförare vinna Porsche Carrera Cup Scandinavia i förra veckan. Nu väntar ändå det som är Johans allra bästa gren, rallycross . Först nu tävling i Arvika därefter första test med VM-bilen i Strängnäs och sedan VM-tävlingar i Sverige och Finland.

Fyra helger med gasen i botten. Det ska bli väldigt härligt, menar Johan.

Precis som i Höljes är det KMS Polo RX Supercar som egentligen är vikt för Sondre Evjen som Johan kör i helgen, något han tycker enbart är positivt.

Det är kul och inspirerande att jobba med vår egen bil och försöka optimera den så mycket det går för att ge Sondre bästa möjliga förutsättningar längre fram.

 I helgen kommer han att bjudas på motstånd av bland andra EM-föraren Oliver Eriksson.

Oliver får jag se upp med, men det finns några till som kan åka fort i startfältet, påpekar Kristoffersson som förstås ändå får bära det stora favoritskapet på hemmabanan.

Nej, det vet jag inte. Den stora favoriten måste ändå vara Per Eklund. Han har åkt flest varv av alla på Westom och körde där till och med före de byggde banan!

Det är helt otroligt. Han kallades ju ”moffarn” redan när farsan körde och han slutade köra rallycross för 22 år sedan.

Arvikaprofilen har kört biltävlingar i 56 år och Johan kan inte annat än att imponeras av hans drivkraft.

Det är som är mest fascinerande är att han fortfarande tycker det är så himla roligt. 

RallyX Nordic bjuder på en tre dagar lång, fredag till söndag-tävling som live-streamas på nätet.

*

Nu är det inte enbart RallyX Nordic det bjuds på under de här tre dagarna, utan även alla SM-klasserna avgörs i Arvika. ”Superfinalen” blir publikfri men alla kan ändå uppleva rallycross genom en påkostad NEP-produktion med action från hela helgen där det rutinerade produktionsbolaget som även gör VM-sändningarna kommer leverera bilderna till tre kanaler. SBFPlay.se sänder hela helgen med Christian och Johan Holmudd som lotsar genom sändningarna. Under söndagen, 9 augusti, sänder Rally X TVRallyX.se. En sändning som även går ut internationellt med engelsk kommentator och på söndagen kliver även SVT på och sänder live från semifinaler och finaler.

Foto: Västerås mS

För oss ”down south” är det Junior-SM som är klart mest intressant där SMK Hörbys Klara Andersson med sin Volvomotor-drivna BMW är tvåa, två poäng bakom Orust Filip Martinsson, BMW även han. Trea är Tomelillas Alexander Jeppsson som har åtta poäng upp till ledande Martinsson. Det är nog ingen större fara att redan i dag utropas trion till årets SM-medaljörer då fyran Linus Björk, Säffle har 30 poäng upp till guldläge. 

*

I går kväll fick jag ett ljudklipp från Peter Olsson boende i trakten kring Östhammar och i klippet hördes ett inslag från P4 Uppland. Ämnet var att Films MK tvingats ställa in sin Sprinttävling den 15 augusti på grund av Länsstyrelsens tillståndskrav.

När man hör detta så är det inte utan att man får en känsla av att det inte är riskfritt och lite rysk roulette att vara tävlingsledare eller ansvarig för ett rally i dessa Coronatider, menar Peter.

I klippet berättar tävlingsledaren i Films MK Rolf Trolin mer utförligt om varför klubben tog beslut att ställa in. Det var när handläggaren hos Länstyrelsen i Uppsala informerade Trolin om konsekvenserna av att bryta mot Folkhälsomyndighetens krav på att max 50 personer får träffas samtidigt, som beslutet att ställa in togs. Som det förklaras i inslaget, så ville handläggaren vara ”schysst som varnade” och upplyste därför att ansvarige för den publikfria tävlingen, kunde komma att dömas till fängelse i upp till sex månader om där blev mer än 50 personer totalt på tävlingen.

Jag är tvungen att ställa in, jag vill inte krypa in i fängelse för något sådant, berättar Trolin.

Att det i ljuset av detta var ett helt rätt beslut som Film tog, tror jag inte ens de mest hängivna rallyfantasterna säger emot på. Lite för mycket i den rallypotten kan jag tycka. Att krypa i fängelse för att ”öppna upp sporten” kan alltså enligt Länsstyrelsen i Uppsala bli väldigt kostsamt…

Samtidigt aviserade superstjärnan i sammanhanget Anders Tegnell i dag att några lättnader på ”50-gränsen” inte är att vänta inom den närmaste tiden,

Jag tycker att 50 personer är en bra gräns för sammankomster, ser ingen större vits i att höja på den gränsen….

*

Igår berättade CG Wilke och Anders Åberg hur man ”Coronasäkrat” Snapphanerallyt, bland annat har man plockat bort alla kringarrangemang. Men riktigt så torftigt som utlovats blir det inte i Hässleholm den 15 augusti, för på Hovdala ställer den skånska Saab-klubben ”Saab Skånia” ut sina ögonstenar. På klubbens hemsida kan man läsa att man hörsammat Wilkes önskan om deras medverkan.

Foto: Tommy Svensson

Saab Skånia är inbjudna att genomföra en Saabträff vid Hovdala Slott i samband med genomförandet av SM-tävling i rally. På grund av pandemin och de bestämmelser som myndigheterna gett ut så blir det naturligtvis lite annorlunda. Du som vill båda njuta av rally och fina Saabar kan göra detta under tiden 10.00-15.00.

*

Även i Finland har det blivit strul med ”SM-säsongen” i rally och där man nu beslutat att ändra poängberäkningen. Två tävlingar återstår, Kuovola och Seinäjoki och de poäng som redan körts in under vinterns två tävlingar påverkas inte av det nya systemet.

*

I helgen är det tid för V8 Thunder CarsLjungbyhed Motorbana och då förväntas återigen stenhård duell mellan de skånska juniorerna, Eric ”#39” Nilsson från Broby och Daniel Andersson, Höganäs. I premiären lyckades Daniel bäst och har en total fjärde plats i RM-tabellen, 18 poäng före Eric som är sexa.

Det gick bättre än förväntat, helt klart, säger Daniel. 

Jag hade verkligen inte trott att jag skulle ligga så nära toppen. Det var jämnt och det är inte mycket kvar att ta in och förhoppningsvis gör vi det i Ljungbyhed.

I Juniordelen slog  Daniel 39:an i alla tre heaten i Falkenberg och toppar förstås den tabellen.

Det var väldigt tajt mellan oss, fortsätter Daniel. Jag har kört mycket mot Eric i gokart och det var tajt då också. Jag tror att jag har lite fördel gentemot Eric eftersom han har gjort av med lite mer däck än vad jag har gjort. Det ger mig lite mer marginal för att göra misstag.

Foto: Tommy Svensson

Eric lyckades inte riktigt i Falkenberg men fick ändå med sig en tredjeplats från det andra heatet.  I de två avslutande heaten hade han snabbare varvtid än Daniel och det var en jämnare fajt mellan de två än vad resultaten avspeglade. Farten finns.

Falkenberg var en rätt bra första tävling, jag är ändå rätt så nöjd, säger Eric. 

Det finns att fila på men det gick hyfsat. Vi hade en del onödigt strul i Falkenberg och jag var inte helt nöjd med bilen sist. Det finns en hel del tid att hitta i både knixiga partier och inbromsningar. Gör vi det har jag stora möjligheter att vara med där framme.

Evenemanget är publikfritt  och för mer information om tävlingen, följ V8 Thunder Cars på Facebook eller på hemsidan, www.v8thundercars.com.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *