Toyota kör vidare med ”samma design”, Sesks nyttig vitamininjektion i WRC, Ekström hårt trängd i Dakarrally, när Triumph var en rallydröm och en skåning som ”int begrip”…

Igår berättade jag att Toyota Gazoo Racing visat upp ”nya designen” på Toyota Yaris Rally1 och där jag även konstaterade att endast en riktig ”Toyotaian” kan upptäcka skillnaden mot fjolårets version. Lite andra, mindre luftintag knappt upptäckbara för blotta ögat i allt det svarta är ändå det mest framträdande.

Foto: Dirtfish

Tycker DirtFish säger det bra, ”If it aint brokem don´t fix it.” . Eller kunde man skriva, ”ändra aldrig ett vinnande lag”

*

Även om jag var och är lite kritisk till säsonger med utvalda WRC-tävlingar, så får jag erkänna att M-Sport Fords nyförvärv Martins Sesks blir en nyttig vitamininjektion för WRC . Klart är att lettländaren ska köra sex deltävlingar och kanske lurar även en sjunde runt hörnet. Jag blir inte heller förvånad om han efter premiären i ”Rally Sweden” är bästa Puma-förare i WRC. Varken Grégoire Munster eller Josh McErlean känns som vinterspecialister och båda lär få svårt att hänga på Sesks och Renar Francis tempo i Västerbotten.  

Vårt mål är att lägga till ytterligare ens tävling med Puman till vår nuvarande lista, rallyt i Saudiarabien, avslöjar Sesks

Därför kommer vi att arbeta aktivt under hela säsongen för att säkra det ekonomiska stöd som krävs för att göra detta mål till verklighet!

I fjol gjorde han succé i alla tre WRC-tävlingarna han körde ( Polen, Estland och Finland) och de erfarenheterna tar han med sig in i 2025. 

När vi blickar framåt förväntar vi oss många nya utmaningar men vi är också mer motiverade än någonsin och redo att lära oss, samtidigt som vi ger glädje till våra fans!

M-Sports Richard Millener verkar ha kommit över att Adrien Fourmaux lämnat för Hyundai och ser framemot att ha Sesks som ny poängplockare, men inget som blir enkelt för 25-åringen från Liepaja enligt Millener 

Chile var en tuff påminnelse om att allt inte blir helt enkelt men jag vet att tempot han visat, plus beslutsamheten kommer att göra honom till ett fantastiskt tillskott till vår line-up.

I ryggen som stöd har han storsponsorn ”Safety Culture” men även stöd från andra mångåriga samarbetspartners i Lettland.

*

Dagens etapp i Dakarrallyt blev dramatisk då ledaren sedan SS2, sydafrikanen Henk Lategan fick lämna över ledartröjan till Yazzed Al Rajhi med bara tre sträckor kvar. Återigen var det startpositionen som avgjorde och där Al Rajhi plockade in 13 minuter på sin Toyota-kollega. Därmed är han sju minuter före Lategan och glädjande nog med Mattias Ekström/Emil Bergkvist fortsatt på tredje plats. Men nu är det allt annat än stabilt och och bara halv minuten efter jagar Nasser Al Attiyah som vann dagens sträcka, nästan fem minuter snabbare än svenskarna. Stora problem i dag för Annie Seel med tyskan Annett Quandt vid ratten. På sträcka nio tappade man två och en halv timma, ligger på 14:e plats med 14 timmar upp till ledaren.

*

Ingen har väl missat min förkärlek för udda historiska rallybilar och häromdagen kom en bild på en riktigt udda fågel från min gamle klubbkompis i SMK Hörby, Thomas Holst. Thomas skriver, ”Hej, är det någon som kommer ihåg denna Triumph Herald som vi, Wilhelm von Platen och Thomas Holst vann vann vår första debutant tävling, ”Rally Väla Helsingborg” totalt med i början av 70 talet?”.

Foto: Okänd

Jag minns bilen men inte så mycket mer, men drar mig även till minnes när min kompis Claes-Göran i slutet av 60-talet led av svår rallyabstinens. Vi besökte då Renault-försäljaren Stevers Bil i Hörby och på deras bakgård stod en röd Herald som vi i fantasin såg framför oss med fyra extraljus, hasplåt och annat rallygodis. Den korta växelspaken gjorde sitt till för att öka det sportiga intrycket. Men om det var guds försyn, ebb i kassan eller något annat så blev det det turligt nog aldrig något inköp… 

*

Idag nämner jag inget om ”Rally Sweden vs. Renarna” i Västerbotten då jag fått en del lite olustiga synpunkter på mina inlägg och detta från båda sidor. Nog bara att konstatera att skåningar även om dom bara är budbärare, inte ska lägga sig i något dom ”int begrip”…

4 svar på “Toyota kör vidare med ”samma design”, Sesks nyttig vitamininjektion i WRC, Ekström hårt trängd i Dakarrally, när Triumph var en rallydröm och en skåning som ”int begrip”…

  1. Hej Tommy. Jag kommer ihåg denna Triumph, men inte att Thomas åkte med honom. Thomas åkte med mig rätt många tävlingar i mitten av 70 talet. Jag tycker detta som händer i Umeå är bedrövligt. Christer Veberöd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *