Toyota is back in WRC, Östberg skottar snö, Hirvonen + Östra Göinge och Servin numera ”Mr vice President”!

Då fick inte rallysportens ”dögrävare” nytta av spadarna den här gången heller, Toyota Motorsport gör comeback i WRC 2017!
Vi gör det för att bygga bättre bilar, vi gör det för att få folk glada, detta är två av anledningarna till att Toyota nu väljer att komma tillbaka till WRC, förklarade Akio Toyoda på morgonens presskonferens hos Toyota borta i Tokyo.
På mediaträffen informerades även om Toyotas andra motorsportaktiviteter, långloppsracing, Dakar, Nascar med mera, men allt överskuggades av beskedet att Toyota Yaris WRC står på startlinjen när WRC drar igång 2017 antagligen med Rally Monte Carlo som vanligt. På fälgarna sitter där Michelin-däck så man kan nästan såga att dom blir ”däckkompisar” med både Roland B. och Tyko N., undrar förresten om detta är något man är extra stolt över borta i Frankrike?BloggToyota
På plats i Tokyo fanns tyska Toyota Motorsport GmbH´s test-Yaris. Basen Hos Toyota, Toyoda (lite knepigt där med stavningen) berättade att när man drog sig ur WRC 1999 trodde få på en rallycomeback. Men lite i hemlighet har han hela tiden gillat rally och erkände på pressträffen.
Rally VM är fantastiskt!
Nu blir Toyota femte tillverkaren i WRC serien och inte sedan 2006 har WRC serien haft så många tillverkare. Sorry ”dögrävare” ser mörkt ut för er, men desto ljusare för rallysporten…

*
Blev klart överraskad av att gamle Subaru-åkaren, fransmannen Stéphane Sarrazin utses till ansvarig för test teamet. Till sin hjälp får den gamle Formel 1-åkaren finländaren Sebastian Lindholm och 27-åriga franska löftet Eric Camilli. Eric förväntas även vara en av förarna den dag WRC-Yarisen släpps lös i skarpt läge. Nu vidtar ett ännu mer omfattande testprogram för Yarisen så att den är konkurrenskraftig direkt från start om två år. Verkar alltså som att Tommi Mäkinens finska GT-Toyota förlorade kampen mot den tyska Yarisen och Yoshiaki Kinoshita bas för TMG är glad.
En stor ära för oss att vi fått frågan om vi vill ta Toyota tillbaka till World Rally Championship vid sidan av vårt befintliga engagemang World Endurance Championship!

*
Toyotas WRC-beslut applåderas över hela rallyvärlden och Citroéns Yves Matton var inte sen att gratulera till beslutet.
Självklart är detta goda nyheter för WRC att se ett så stort märke göra comeback. Kan inte påstå att vi är överraskade, har förstått att detta var på gång!
Med fem märken i mästerskapet kan vi konstatera att vi får en fantastisk ”line up” 2017 och jag är glad och stolt över att Citroén är ett av dessa!
M-Sports Malcolm Wilson instämmer.
En bekräftelse på att sporten blir allt starkare, ju fler tillverkare desto bättre och jag ser framemot täta fajter!
Han tillägger.
Det faktum att tre av världens fem största biltillverkare är aktiva i WRC ”is a great boost for the championship.”.
Jost Capito, Volkswagen Motorsport hälsade via video Toyota välkommen tillbaka.
Toyota har ett stort arv att förvalta i WRC och vi ser framemot jämn och ärlig kamp när ni nu kommer tillbaka!
Vid sin sida hade Capito VW:s ansikte utåt, Carlos Sainz gamle co-driver Louis Moya som tillbringat mycket tid i Toyotas rallybilar och även kört hem två VM-titlar för japanerna. Moya skickade en hälsning med glimten i ögat.
And one thing I promise; I will not throw a helmet through the back window ( lovar att inte kasta någon hjälm genom bakrutan)!
Han syftade såklart på när Sainz missade VM-guldet då Toyotan rasade ihop med bara några hundra meter kvar av finalen Rally GB. Då brast det för Moya som i ilska vräkte sin hjälm rakt igenom bakrutan på WRC-Corollan
Lite mer Toyota kunskap: Sedan 1972 har Toyota 149 pallplatser, 43 förstaplatser samt fyra förar- och tre tillverkartitlar i WRC.

*
BloggÖstbergI skuggan av detta finslipar Mads Östberg formen och tempot inför Rally Sweden som föråkare i Rally Hadeland med en DS3 R5. I dag var det lite ”pre-test” både vad gällde körning och snöskottning för Mads och Jonas Andersson vid notblocket.

*
BloggMikkoSpekuleras vilt vad f.d Fordåkaren Mikko Hirvonen ska göra framöver. Allt från testförare hos Toyota till ingenting. Nu i helgen plockar Mikko ut sin senaste leksak en fantastiskt fin Escort MK2.
Look at that beauty! Smiley smile She’s ready can´t wait, förklarar Mikko på Twitter.
Tävlingen Mikko snackar om är Peurunkaralli som faktiskt ser representanter från Östra Göinge kommun som gäster. Undrar om dom ens vet vilken VIP dom har i den blå Escorten, tvivlar på det…

*
BloggTeenuFinska jättelöftet Teemu Suninen placeras i lite olika team framöver. Bekräftat är att han kör Toni Gardemeisters Skoda Fabia Super 2000 Evolution i två deltävlingar i Finska Mästerskapet …

*
Marcus Grönholm kommer till Karlstad och Rally Sweden, men tråkigt nog inte för att köra den tävlingen. Istället ska”Bosse” köra RallyX On IceFärjestadstravet under fredagen den 13 februari, andra deltävlingen inom RallyX On Ice. Han får sällskap av ytterligare en kollega och rallylegendar i form av f.d WRC-stjärnan Thomas Rådström.
RallyX On Ice blir ett fantastiskt bonusnummer på fredagens arrangemang inne på Färjestadstravet. Vi får en mix av världselit i rally, världsstjärnor i skoter och motocross och nu även världselit i rallycross. Detta måste vara årets event för de som gillar motorsport, säger Rally Swedens VD, Glenn Olsson.
Kollar startlistan till ”Färjestadshappeningen” och hittar många kända rallycrossare. Saknar dock Ramona Karlsson, så Glenn skicka hem ett wild card till henne!

*
BloggåhlinIdag visade Fredrik Åhlin hur hans Leo Vegas sponsrade  R5-Fiesta kan komma att se ut i Rally Sweden. Riktigt snyggt kan jag tycka fast du har inte tänkt på silver med röda prickar Fredrik? Finns de som tycker detta är optimalt på en rallybil, inte alla men en del…

*
Blev lite mycket Golf när jag igår ”snackade upp” morgondagens Sprint-SM i Örebro. Lite Opel får vi ha och Emil Bergkvist meddelar nu att allt är klart med Astran inför lördag.
Motorhaveriet som hände förra lördagen fanns tyvärr inte med i vår plan, men med rätt folk omkring oss, många timmar i telefon och i garaget så känns det skönt att vi ändå kan åka ner till Örebro, berättar Emil.
Han vill även tacka alla som ställt upp och hjälpt till.
Vill tacka Lars Hedkvist för lånet av bil, ett stort tack till Per-Arne Ljung & Kjell Andersson som har hjälpt oss med motorn och ett tack till Trendab som fixade till toppen och fick hem alla reservdelar i tid.
Dock är Sprinten bara lite uppvärmning redan på måndag morgon åker man till Lettland för att delta i första junior EM deltävlingen. Där väntar ett test tillsammans med Opel Motorsport för att få in rätta känslan i vår Opel Adam R2 inför Rally Liepaja.

*
Hyllade igår Sydsvenska Rallycupens nytänk med att ha lägre startavgift för ekipage där besättningen använder Hans eller Hybridskydd. Blev inte direkt förvånad när ”Succa-kämpen” Ola Strömberg var tveksam till detta. På FB-gruppen ”Rädda svensk rallysport” skriver Ola bland annat, ”När kraven och kostnaderna för bl.a. personlig utrustning skenade i höjden så ville jag säga ifrån och startade då denna ”RSR” grupp. Främst för att underlätta för våra inte allt för penningstarka ungdomar att kunna börja och även fortsätta med denna fantastiska sport.
Nu har det kommit till min kännedom att Sydsvenska Rallycupen i stort sett uppmanar (”tillåter”) sina arrangörer att ta ut en högre startavgift för dem som inte använder HRNS.
Vad har ni kära vänner för synpunkter på detta?”.
En som delvis inte gillar tanken är skåningen Adam Andersson han skriver till mig (lite kortat),” Jag är faktiskt skeptisk mot en sådan lösning. I min värld är säkerhet inget man ska kunna köpa sig fri från. Antingen är det ett krav eller inte ett krav. Man skulle nämligen kunna fortsätta med det resonemanget och säga att för ytterligare 500 kr så slipper man ha brandsläckare i bilen. Och för ytterligare 500 kr…
I min värld är det förbundet som fattar beslut om vilken säkerhetsutrustning som ska gälla. Dessa beslut ska bygga sakkunskap, erfarenhet och, i de fall det behövs, föregås av utredningar som bevisar behovet att säkerhetsåtgärden. Åtgärden måste nämligen stå i proportion till riskerna som finns med att inte införa den nya säkerhetsåtgärden.
Att varje cup/tävling har egna säkerhetsregler (byggd på straffavgifter) skapar bara förvirring för de tävlande.”.
Håller egentligen med Adam att det är lite konstigt att arrangörer skapar ”egna” säkerhetsregler, men just i det här fallet tycker jag det är bra och ”nytänk”. Fast allra bäst är så klart om SBF sätter ner foten…

*
BloggAndersHäromdagen uppmärksammade jag modellen av Anders Jonssons Ascona B som jag mest minns minns nyrullad på Österlen. Anders skriver,” Broder Curts bild på den så fina Ascona modellen, gjord av Rallykompisen Robert Bertilsson, Vetlanda!!
Här har Du Kaj Abrahamsson foto strax efter vurpan i Kristinehamn på ”Stenåldern” med Co-drivern Lars Nilsson också Älvsbyn! Efter 162 mil hem med vraket på släpet, byggde snälla rallykompisar upp en ”ny Ascona” på någon vecka! Respekt! Vi körde då ett rally med hyfsat resultat, är ju alltid så viktigt att komma igång snabbt efter ett rull, som Du säkert vet!”
Oops, det var alltså inte första rullningen för Anders som jag bevittnade. Sedan finns det väl inget som suger så mycket som en kraschad Opel, känns ända in i hjärtrötterna…

*
BloggSolbergNu missar ni inte Petter och Oliver Solberg hos Skavlan I kveld klokken 21.25 (NRK) og 21.00 (SvT1)” !

*
Igår var en stor dag i SMK Hörbys 55-åriga historia när ”Mr President” Lars Servin på egen önskan efter elva år överlämnade ordförandeklubban till Magnus Helgesson vid klubbens årsmöte. Om det var Magnus tillträde eller Lars avgång som applåderades länge och ljudligt av de dryga femtio medlemmarna vet jag inte (tror dock att det var att Magnus tillträde). BloggServinFör att lugna alla kan jag också meddela att Lars numera är ”Mr vice President” och förhoppningsvis även framöver gör som tidigare, ger hundratio procent för motorsporten. Samtidigt lämnade även näst intill oersättliga arbetsmyran Kurt Andersson styrelsen på egen begäran.BloggDam Extra tråkigt var det däremot att SMK Hörbys Damklubb avslutat sin verksamhet efter 49 år. Goodbye goda köttbullsmackor på våra tävlingar…

*
BloggMickeMed hjälp av en av distriktets snabbaste Volvoåkare (bilden) önskar vi trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *