Torsbysträckan gillas inte av FIA, Sebastian E. vann GRC, succé i Flen och Tomelillas Joel vann i Pau!

Även om vi fortfarande är på rätt sida om midsommar och njuter av sol och värm så är det bara lite drygt ett ett halv år innan det återigen är dags för WRC i Värmland med Rally Sweden. Planeringen är så klart i full gång för Glenn Olsson & Co och i förra veckan flaggade man för att det kan bli problem med årets succé, målgången i Torsby. Här provades det nya konceptet med målet på power stage bara några hundra meter från serviceplatsen och den spektakulära prisutdelningen. Ett nytänk som FIA applåderade och förklarade att man hoppades få se i fler tävlingar framöver.BloggLatvala kopia 5
Nu däremot är Torsby-upplägget i fara och anledningen är faktiskt FIA:s egna nya regler där man helt vill undvika konstgjorda hinder eller chikaner. Något det fanns en hel del av på den delvis konstgjorda och nybyggda sträckan med målet vid Torsbys skidtunnel. Till NWT säger en bekymrad VD för Svenska Rallyt AB Glenn Olsson.
Hela VM har i många år haft ett system där man försöker reglera snabba partier med chikaner. Nu vill de att vi hellre hittar naturliga vägpartier som håller den hastighet vi ska köra i.
Det var efter vrålsnabba Knon som FIA och dess rallydirector Jarmo Mahonen regaerade och ville ha ner farten i rallyskogen, men inte på konstgjord väg. Mahonen önskade (här håller jag med till hundra procent) att arrangörer i framtiden sökte upp långsammare sträckor istället för att temporärt sänka farten med hjälp av chickaner.
På drygt 16-kilometer långa Torsbysträckan är chickaner ett måste då det längs Vassjön bjuds på en väldigt lång raksträcka och utan hinder sprängs definitivt ”130-kilometer i snitt” gränsen. Ett hårt slag då Torsby var lite av juvelen i kronan i årets upplaga av Rally Sweden och något som man lade ner mycket jobb och pengar på att fixa. Om FIA säger stopp blir det ett kraftigt avbräck berättar Olsson i NWT-intervjun.
Då tappar vi det som vi fick mest beröm för i år. Det får kraftiga konsekvenser för oss. Vi har byggt en ny arena på sträckan och har använt den som sista sträckan i tv.
Finns det andra vägar?
Ja, det finns en på andra sidan sjön, men den har inte varit möjlig att använda för vi har inte fått till något avtal med markägarna. Det är sista lösningen som jag ser det. Men det har inte gått hittills och jag är inte allt för optimistisk.
Glenn är inte heller optimistisk att man ska få dispens för att använda konstgjorda hinder, Rally Finland har samma problem och har redan fått nej till detta. Här har man istället delat upp flera av de klassiska sträckorna i kortare bitar för att få ner snittfarten. Ett krångligt sätt och dessutom kostar många extra funktionärer och det ver ju alla hur lätt det är att hitta sådana.
Även om Torsby-sträckan får stryka på foten kommer ändå serviceplatsen med målgång och prisutdelning att bli kvar på flygfältet. Problemet är bara var sista sträckan ska köras och här är FIA önskemålet att det inte är allt för långt bort från målgången. Här avslöjar Glenn Olsson att man tittar på både befintliga och nya sträckor.
I NWT berättar han också att FIA gav tävlingen högt betyg medan det var boende och lite säkerhet som inte riktigt fick samma positiva omdöme. Bland annat önskade FIA högre snövallar vilket jag upplever som om man är helt verklighetsfrånvarande. Glenn alla killar och tjejer runt om må kunna fixa det mesta, men vädret rår man fortfarande inte på vilket FIA-gänget verkar ha svårt att förstå. Förresten skulle vara kul att läsa samma rapport från Rally Monte Carlo med sitt extremt nyckfulla väder, vilka väderkrav ställer FIA där?

*
Med Vodafone Rally de Portugal precis avslutat riktas nu WRC-blickarna mot den italienska Medelhavsön Sardinien. Hit har 53 förare anmält sig och där det enda svenska intresset blir Dennis Rådström och Johan Johanssons andra start i i Junior-VM. Den unge värmlänningen får sällskap av ytterligare åtta förare där mitt tips är att f.d Opel-åkaren Julius Tannert blir lite av favorit.
I WRC2 pustar Pontus Tidemand och Jonas Andersson ut efter sin fjärde raka seger. Men för Andreas Mikkelsen är det upp på hästen igen och ett nytt försöka att hänga på Pontus i fajten om VM-guldet. Den här gången är det Jan Kopecky som kör i Skoda Motorsports andra bil. Skoda är det även för norrmannen Ole Christian Veiby som kommer mer eller mindre direkt från Asia Pacific-mästerskapet.
I WRC-klassen är det samma gäng som körde i Portugal.

*
BloggSebstianDet blev svensk seger i gårdagsnattens Global Rallycross och detta med Sebastian Eriksson i OMSE-Hondan. Den unge värmlänningen vann årets andra deltävling i Louisville, Kentucky bara sju hundradelar före Steve Arpin och Scott Speed trea.
En stark insats gjorde även teamkompisen Oliver Eriksson som körde in som sexa.

*
Lovade en rapport från Violenrallyt i Flen och den kommer från min ”korre” i området Pierre Skytt som även tog lite bilder.BloggStad ” I hjärtat av Sörmland, Flen vankades det rally och Supercup i samband med Violenrallyt som under ledning av Christian Eriksson löpte på med bland annat en stadssträcka som var inlagt som SS1. Flens kommun blev riktigt glada över fjolårets transport genom centrum i samband med deras stadsfest.
-vi fick ett samtal från kommunen som ville att vi skulle samordna oss mer till i år och dom upplät parkeringsplatsen mitt i centrum för en Specialsträcka, säger Christian.
Blev kanske inget riktigt rallyåka enligt undertecknad, men noterade intresset från publiken som hade letat sig fram i ganska stor mängd som fick se bilarna på nära håll på 1:ans växel. Sträckan var riktigt väl avspärrad från att få in folk som inte är insatta och kan hamna i vägen. Bra gjort Flens MS.
Ytterligare 6 SS kördes runt Flen på riktigt fina byvägar där vi fick se bilarna och dess förare i sitt rätta element.BloggThunström
Thomas Thunström var rätt glad över farten i år och såg Flen som en bra uppvärmning inför nästa helgs SM.
-Bilen går bra och vi har fått upp fin fart men är lite ojämna fortfarande, tyckte Thomas innan start. Lill-Eken skulle bli tuff att slå sa dom flesta innan start men han försvann tidigt med transmissionsfel.
Fredrik Eriksson från Hälleforsnäs, ett stenkast från Flen, var laddad och väl förberedd med två raka segrar helgerna efter varann i sin Gula Golf både i Norrköping och Karlstad.
-Jag hittar inte så värst väl på dom här vägarna, mer än den som tvingades strykas, som skulle gå i mål 2 km från där jag bor, sa Fredrik som jag vet aldrig släpper något gratis och nickade när jag sa att siktet måste vara ställt till den högsta placeringen.
Ola Strömberg satt på en pall med sin Britt-Marie och inväntade Supercuparna och berättade om sin Suzukiåkandet och dess motortrubbel, men verkade inte för nedslagen för det. BloggAxelssonTom Axelsson kom farandes med Christer Gull i sin fina Quattro och bröt tyvärr med trasig drivaxel framför ögonen på oss. En avåkning och ett slag på höger fram var orsaken till det.
Thunström slutade överst, Björn Adolfsson i Peugeot tvåa och Fredrik Eriksson VW Golf 3:a totalt, stor applåd till den insatsen och visst kanske Fredrik hittade bättre än vad han ville ge sken av?
Flen har lyckats i år igen och dessutom blev det ett väder som dom allra flesta verkade gilla. 22 grader varmt och sol.

*
Joel Eriksson från Tomelilla körde hem sin första seger någonsin på en stadsbana när han vann helgens EM för Formel 3 på de klassiska gatorna i sydfranska Pau. Segern är Erikssons första någonsin på en stadsbana, och även den tredje totalt den här säsongen.
Så otroligt härligt, utbrast Joel.
Jag ville verkligen vinna här i Pau och bevisa för mig själv och alla andra att jag har den här kapaciteten även i den här typen av tävling. Stadsbaneracing är väldigt speciellt, och den här segern betyder mycket. Det var ett tufft race med svåra väderförhållanden och hård press, men det gör det samtidigt till en ännu skönare känsla.BloggJoel

I race två knäckte han framvagnen vid lite väl aggressiv körning över kerbsen och i race tre blev det en femte plats.
Efter helgen delar Joel ledningen med britten Lando Norris.

*
Kan någon i nordostskåne hjälpa till och fixa en trasig bilstereo? Frågan kommer från Kristian Persson och kan någon är jag glad att förmedla kontakten. Kristian skriver, ”Farsan har en äldre MB 230 CE där stereon med cd-växlare har slutat fungera. Vi har försökt hita någon som reparerar dessa äldre ting i äldre bilar (1992). Dock svårt. Så läste han en krönika av dig i KB och tyckte det var värt att kolla om du har någon som du känner till/kan rekommendera för reparation av bilradio.
Tackar på förhand.”

*
I går rapporterade jag om VOC-åkaren Ola Wingrens avåkning med sin ”bergscykel” och i dag kom där en skaderapport från Ola själv som verkar vara r inne i en kraftigt försenad 30-års kris (eller för tidig 50-års vad vet jag). ” Lägg därtill ett litet hack i pannan som blev när cykeljäveln kom hundradelarna efter mig i fallet.
Men skrapsår på knä och armbåge, blåmärke på samma ställe samt på skenbenet och så ett märke i pannan, gör ju att man ser lite tuffare ut! ”.
Som sagt , alltid lättare med fyra hjul än två…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *