Topptrio i ERC åkte av, Mikkelsen i fejd med Telenor, Brynildsen/Fredriksson vann NM, dubbla Hörby-segrar i Växjö och så lite fler SM-tankar!
Det bjöds på stor dramatik när ERC drog i gång med deltävling på Cypern, Cyprus Rally när hela topptrion åkte av och bröt på samma ställe (bilden). Inga lingonplockare heller precis, ERC-tvåan Kajetan Kajetanovicz, Bruno Magalhaes och Murat Bostanci parkerade alla i samma kurva på SS6. Även Nikolay Gryazin har problem med sin Skoda men försöker linka sig till etappmålet.
WRC-rutinerade Nasser Al-Attiyah undvek allt drama och leder efter åtta sträckor med över tre minuter till en flock ”local heroes” som jag ärligen sagt, aldrig hört tals om.
– Vi tar inga risker i det här läget, förklarade Nasser klokt vid målet på åttan.
– Tycker väldigt synd om gänget som låg i skogen på sexan…
*
Det är mycket Andreas Mikkelsen just nu, inte bara på rallyfronten rör det sig utan nu har han och brorsan börjat bräka med Telenor. Det handlar om en idé till en app som bröderna Mikkelsen menar att Telenor stulit plus att man bröt ett ”sekretessavtal”. Telenor håller inte med och menar att Mikkelsens koncept var något helt annat.
I början av förra månaden presenterades för Telenor ett krav på skiljedom som ska ge Mikkelsen ersättning.
– Det är helt fruktansvärt efter att man har jobbat så mycket med det här och presenterar det i detalj för Telenor, så blir det bara kopierat. Så gör man bara inte. Det suger, säger Mikkelsen i ett pressmeddelande.
Kravet på Telenor är på sju miljoner norska kronor.
*
Norska mästerskapstävlingen Aurskog-Høland Rally vanns av Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson med R5-Fiestan (bilden) och detta 23 sekunder före Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen. Trea ytterligare tio sekunder efter där en punktering sinkade, är Ole Christian Veiby medan Steve Røkland chockar omgivningen genom att vara femma totalt i 4WD-premiären. Låt vara långt efter Brynildsen men man måste betänka att han sitter i en tamare Grupp N-Subaru.
Sindre Furuseth kör nu Opel Adam R2 och med Jim Hjerpe vid sin sida vanns klassen och man är även bästa 2WD-bil totalt. Tvåa slutade Oscar Solberg/Patrik Barth.
Anders Grøndal som fanns med i uppräkningen av av förare med chans på totalseger har brutit med ”Tekniskt”(?). Ett ord som fick en ny betydelse för mig av bilden att döma…
*
Tänker inte orda så mycket om Dackefejden/VOC Mekonomen Rally/SSRC/DM då man ännu inte avlutat men så här långt är åtminstone några vinnare klara. SMK Hörby-förare vann både Ungdomsklassen och A-förare VOC genom Victor Hansen/Jens Hansen och Henrik Levin/Ida Isacsson (bilden). I B och C-VOC var det som VOC-General Roger Fransson tippat Emil Andersson/Kim Rauséus, Team Westom och Kim Mastad/Kenneth Kristiansen, Tema Treske som toppar. Återkommer med mer i morgondagens Motorbloggen.
*
Har inte sett någon dokumentation från SM-mötet i Gävle så jag vet inte så mycket om vad som kom fram där uppe. Men att Rally-SM diskuteras även utanför just det forumet är helt klart. Fick häromdagen två inlägg från i mina ögon tunga namn f.d SBF och FIA-delegaten Jan Sandström och så välkände däckprofilen Lars Tilgman.
Tilgman skriver, ”SM…. Det är beklämmande att SM har så låg status att endast 60 till 70 förare ids komma.
Och dom som kommer, är dom verkligen dom som tillför sporten framtid? Tolka detta rätt, alla som vill och har råd skall ju göra precis som dom vill. MEN hur får vi sporten att växa? Hur får vi motiverade förare att kriga om SM medaljer? Hur får vi inte bara dom som ”har råd” att åka att komma?
Jag skulle vilja att Sverige delades upp i 4 delar ,Norr-Söder-Väster-Öster.
Samtliga förare inom dessa distrikt eller med licens i distriktets klubbar åker och samlar poäng, I slutet av året (under grus säsongen) körs så en två-dagars tävling. Dessa tävlingar kan utlottas så att varje distrikt får en SM-final per år.
Samtliga fem bästa poäng plockare i varje klass i varje distrikt möts och gör upp om SM i sin klass. detta innebär att vi då har 20 bilar x samtliga klasser = ett fullt och hungrigt start fält.
Och ett startfält som innehåller det bästa från varje distrikt som tävlar mot dom bästa.
Så som det är nu och har varit under några år, kan sammanfattas av ett samtal med en ”duktig ” förare från Borås trakten. Nej, han skulle inte åka SM för det var för dyrt, det tog för många dagar, hotell, service personal och frånvaro från arbete gjorde det omöjligt, ändå så fanns han med i start listan.
Jag frågade vad som hade hänt…..
– Ja, jag tänkte att det har ju aldrig varit lättare att ta en placering i SM än nu!
Min sorg är att detta resonemang inte gör att sporten blir bättre…..
Hur är tillväxten och kvaliteten på förare i våra grannländer? Hur gör dom? Vad har dom för upplägg? Vad gör att det finns massor med finnar/norrmän ute i Europa som åker och syns i prislistorna? OK, nu på det sista har en del unga svenska talanger visat sin duglighet och vågat sig utanför våra gränser.
Det är ju nu som SBF och alla rally engagerade skall göra allt för att få andra att växa. Kan dom så kan jag…….
Sedan så finns det massor med annat som bör diskuteras för att öka intresset för rally, Noter- Onotat? Dagtävlingar? Natt tävlingar Viss ersättning till engagerade i klubbarna som hjälper till med att få allt att fungera?
Däcken???? Den frågar kan jag fylla din spalt med, men genomgående är att vi bockar och ber om ursäkt för att vi sysslar med rally. Vi pekar finger på alla ”problem” som experter och tyckare och nej till rally säger.
Men,se på handen som pekar. Ett finger framåt och tre tillbaka. = vad gör vi för att sälja och lobba för sporten? Vad gör vi för att få bättre status på rally sporten i Sverige och visa på våra krav?
Är det inte hög tid att lämna försäljningen av sporten och dess behov till människor som kan sälja fördelarna, att prata med beslutsfattare på deras språk.
MVH
Lars T.”
Jan Sandström har också han tankar kring Rally-SM. ”Jag kan inte låta bli att lägga mig i debatten.
Som nybliven ordf i utskottet åkte jag till Jönköping för stormöte om SM. Det här var efter pyramiden och vågorna gick höga. Utskottets linje var att SM skulle vara tävlingar av hög kvalitet och tvådagars. Det var ännu inga försök att införa ”arrangörsnoter”. Där var ett 80-tal närvarande och när jag ställde frågan , ”för vilka ska vi ha SM, eliten eller alla, inkl C-förare”, svarade 90% alla. Jag åkte hem rätt upprörd och försökte hitta någon annan sport där man lät alla delta i SM-tävlingar. Det var svårt.
Du minns säkert Lennart Nilsson, jag tror han hette så, Södras ordf. D
-Diskuterar ni fortfarande däck frågade han.
-Det har vi alltid gjort utan att nån kunnat lösa problemet. Tydligen gäller det ännu.
Själv ansåg jag, och torgförde, att våra rallyn skulle ändra format inom tio år, dvs före millenniet och krympa till 10-15 min körtid. Detta pga ökade kostnader för alla och mer exakt tidtagning. Kanske är det en lösning. ”Låga” arrangörskostnader, lätt genomförbara, inga dubbleringar av SS skulle ge möjlighet för alla att delta och mediatäckning underlättas markant. Man skulle kanske tom köra 15 tävlingar över hela landet med en final eller finalserie.
Mer ved på brasan!
Mvh/ Jan S.”
Funderingar som kanske kan hjälpa till…
’
I går fick ett mail från Peter Skelander, flitig bloggläsare som just nu är på Irland. Peter skriver, ” Jag, min son och bror är just nu på Irland och tittar på Donegal International Rally som är ett rent asfaltrally. Det finns många riktigt fina rallybilar här, Skoda R5, Fiesta R5, Citroën R5 och Peugot R5 och ett gäng gamla WRC bilar. Men den överlägset bästa klassen är tvåhjulsdrivet med alla Ford Escorter, här kör dom med 2,5 Liters motorer på ca 330hk.
Men tyvärr så dök det upp några svarta får här också, en Opel Ascona B, och tittar du noga på mitt kort så har den stackarn Opels V6 i den, snacka om dubbel otur!!!!, haha
Inte undra på att han får mecka, haha
Du får även en bild på en Opel Adam så att di inte känner dig kränkt.”
Nu förstod jag inte riktigt, ”dubbel otur” jag ser det som ”dubbel tur”. Tack Peter.