Toppbetyg år funktionärer/Rallyradio i Rally Sweden, Veiby i storform, Adielsson fast i snödriva, Malm har problem snön, Tänak borta efter ”red light” och Oliver ”gamblade” med däcken!
Märker nu hur svårt det är att få ihop en Motorbloggen där Rally Sweden har huvudrollen, märkligt nog svårare än när man följer rallyt på plats. Anledningen är att hemma vid datorn och Rallyradion (mer om den längre ner) så får man så ofantligt mycket mer information än när man är mitt i smeten. Då får man sprida skurar med nyheter nu däremot bubblar det hela tiden på Twitter och Facebook förutom resultat live så klart Rallyradion. Till detta så kommer där ständig uppdateringar från kompisar på plats via mejl och SMS. Att sålla i detta flöde är betydligt svårare än jag trodde. Ska ändå försöka ge en liten bild av Rally Sweden och börjar med en röst från skogen, extremt rutinerade WRC-fantasten Jens Johansson numera boende i Motala som nästan spricker i beröm över rallyt.
– Alla funktionärer ska en stor eloge för sitt välkomnande uppträdande, plus att klubbarna verkligen lagt sig vinn om publiken med fina upplogade parkeringsplatser nära sträckan.
Med erfarenhet från runt hundra WRC-tävlingar vet Jens vad han talar om och då han runt om i världen stött på annan mentalitet hos funktionärer.
– Här känns det verkligen som man är välkommen och även om jag bara besökt sträckorna 1-3-4 tror jag inte det skiljer så mycket på uppträdandet, toppbetyg helt enkelt!
En sak har Jens också noterat i Västerbotten.
– Normalt brukar jag lämna sträckan när det är dags för WRC2 men här är det faktiskt precis lika fränt när det gänget kommer. Kanske passar sträckorna Rally2-bilarna bättre än i andra tävlingar, vad vet jag?
När vi ändå är inne på den positiva sidan så brukar jag normalt bara höra rallyradion från P4 Värmland i bilen mellan sträckorna. Nu däremot har jag radion på hela tiden och faktiskt underlättade det i förmiddagens tröttsamma dammsugande, att lyssna till rapporterna från Umeå. Att de som sköter sändningarna med Sebastian Bourghardt/Sofia Lundmark i studion och på fältet Lars Jonsson/Per Johansson gör ett toppenjobb är jag den förste att skriva under på. Faktiskt så bra att det nästan känns som att vara på plats. Den som kläckte idén att kliva in när P4 Västerbotten valde att svika rallypubliken är även denne värd en variant av Bragdguldet!
*
Rally Swedens tidsprogram stämmer inte alls överens med sambons, med andra ord hinner jag inte få med hur första dagen avslutas. Oavsett så är WRC2 inte mål på SS6 innan ”deadline” därför jag nöja mig med att kolla läget i gägnet med Rally2/R5-bilar efter SS5.
Att jag inte plockade in Ole Christian Veiby/Stig-Rune Skjaermoen i KMS-Polon på topp-fem tyder bara på ren dumhet. Ole Christian har verkligen imponerat under dagen medan ”min spik” Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen valt att satsa på säkerhet. Taktiken har så här långt räckt till andra plats md 15 sekunder upp till Veiby. Överhuvdtaget var jag inte riktigt med i WRC2-matchen och Georg Linnamäe som trea fanns inte på kartan. Dessutom bara 2,8 efter Mikkelsen medan Nikolay Gryazin avslutar första grupp som fyra och ytterligare 1,3 långsammare än Polo-åkande Linnamäe.I nästa grupp med halvminuten upp till Veiby finns M-Sport Fords Jari Huttunen som femma och mixat topptider med mindre bra. Bästa svensk är
PG Andersson/Anders Fredriksson(Bilden), sjua med sin Rally2 Fiesta från GN Motorsport som snurrade på första sträckan och tappade runt 20 sekunder. Utan missen hade PG istället parkerat sig mellan Gryazin och Huttunen som femma. Näst bäst med blågul flagga på bilen är hemmahoppen Jörgen och Nicklas Jonasson som elva.
Saknas helt gör Mattias Adielsson/David Arhusiander som var helt fokuserade på målgång för att säkra viktiga poäng i Märkes-VM åt M-Sport Ford. Men på SS5 försvann fokus och det blev snövallen istället för målgång på sträckan för göteborgaren i sin Rally2 Fiesta.
*
Junior-WRC har halverats och nu är där bara fyra ekipage kvar och bland de som försvunnit är även storfavoriten Sami Pajari och Robert Virves . Tekniskt fel på Rally3-Fiestan lämnar fältet fritt för en finsk-brittisk uppgörelse med Lauri Joona i ena ringhörnan och Jon Armstrong i den andra.
Efter fem sträckor är det finsk ledning men bara med futtiga 4,7 sekunder före britten. Halvminuten ner kommer så från Lima välkände William Creighton medan Kenyas bidrag i klassen, McRae Kimathi har mer respektingivande 26 minuter upp till Joona.
*
I den historiska delen med drygt 20 startande har storfavoriten Arne Rådström/Thomas Nilsson fått ge upp med elfel på den orange Volvo 262:an. Ingen är väl dirket överraskad över att det är Opel i topp genom hemmaföraren Nils Östgård/Fredrik Andrén. Parets vita Opel Kadett GSi har efter dagens tre sträckor skaffat en betryggande ledning på 1.19,20. Tvåa är ”Bygg-Kjell” för oss sörlänningar eller mer korrekt Vimmerbys Kjell Fransson/Peter Fransson som i sin tur har det tuffare då trean Peter Engström/Jonny Olofsson bara är tre sekunder långsammare. Som fyra hittas Christer Hedlund med från Thailand nyligen hemkommen från”sommarjobb som lärare”, Ida Lidebjer Granberg. Bara sex hundradelar skiljer till Engström. Efter tre år i idé vaknade västkustbröderna Storm, Lars och Ulf till liv och dammade av sin gula Peugeot 205 GTI. En insats som så här långt belönas med sjätte plats med Arne Bäckström/Björn Wessel precis framför.
Att det skånska inslaget i klassen, Ted och Katarina Malm skulle blanda sig i toppstriden förväntade sig ingen. Teds första rally på snö och dessutom första tävlingen med Volvo PV (tyvärr inte i tidsenlig kostym) var förutsättningarna när han startade resan från Blentarp till Umeå. Har dock tagit sig igenom dagens tre sträckor och håller 19.e plats medan PV-kollegan Martin Lindén/Mattias Lago landar som 14:e bil. Upp till honom har Ted och Katarina runt fyra minuter medan det upp till lenade Östgård skiljer 12 minuter…
*
Dramatiken fick en ny dimension före start på SS6 Sävar 2 när Ott Tänak som tvåa inte kom till start på sträckan. Tänak förklarar.
– Olyckligt fick vi problem med hybriddelen som utlöste ”red light” och då säger FIA-reglerna att vi av säkerhetsskäl måste bryta.
Hyundai #8 är nu på väg tillbaka till Umeå och förhoppningsvis är det omstart som gäller för lördagen.
Med bara sista sprinten inne i Umeå kvar är det extremt spännande i toppen då Elfyn Evans och Thierry Neuville har 0,6 sekunder mellan sig.
Inte heller bakåt är det odramatiskt och Esapekka Lappi som trea behöver bara ta in 1,5 för att passera Toyota-kollegan Evans och gå upp i ledning. Länge såg Kalle Rovanperä ut att äga Rally Sweden men när det var dags för andra loopen blev spåren i vägen alltför svåra och Kalle tappade tid.
Ligger ändå fyra och har Oliver Solberg som före start fick pepp av Prins Carl Philip bara sju sekunder bakom. På SS6 tappades hela elva sekudner mot Kalle och Oliver förklarar.
-Inga däck!
– Svårare är det inte och jag ”gamblade” lite på sträckan och på slutet var dom helt döda och nu får jag tugga i mig detta, förklarade en besviken Oliver som länge var upp som tvåa i rallyt.
Än värre för det andra svenskflaggade ekipaget, Gus Greensmith/Jonas Andersson som går in som åtta och har även M-Sport kompisen Adrien Fourmaux före sig. Med nästan två minuter upp till Evans var det varken glass eller ballonger i Puma #44.
*
Härmed rundar jag av dag ett av Rally Sweden i Umeå och morgondagens fullspäckade fotoschema omöjliggör någon blogg. Vi ses på söndag!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.