Tom rullade för första gången, rysk ERC-ledning, Åhlin med stabilt tryck, Hedström laddar för Euro RX, mycket ”nygammalt” i SSR och Solberg varnar…

Det är väl bara att erkänna, luften gick ur mig strax efter lunch när jag såg att Tom Kristensson och Henrik Appelskog var ”out” i ERC Azores Airlines Rallye. Först tog Tom sträckseger på fredagens inledande sträcka men till ingen som helst nytta då farten efter målskyltarna var allt för hög.
 Första rullningen i karriären. Slog i hårt höger fram och rullade två varv på vägen, konstaterade en bedrövad Tom medan hans tilltufsade Opel Adam åkte tillbaka till service.
Det blir troligen ingen omstart så nu tar vi nya tag och blickar redan framåt mot deltävling två på Kanarieöarna!
När rallyt tog slut låg Tom och Henrik fortsatt fyra med bara åtta sekunder upp till ledande teamkompisen Märtins Seks.
Efter sex körda sträckor före uppehållet och där de tre sista startar efter att jag måste lämna Motorbloggen, är det fortfarande ”The Russian Rocket” Alexey Lukyanuk som toppar med R5-Fiestan. Marginalen till tvåan, hemmahoppet Ricardo Moura har utvidgats till 20 sekunder och där tog ryssen sex av dessa på superdimmiga sträcka sex. Dimman var bitvis så tät att till och med en av förbilarna missade var sträckan gick och hamnade i diket (bilden).
Mycket svårt, dimma plus mycket löst grus och mycket sladdande, menade Lukyanuk vid sträckmålet.
Gjorde ett litet misstag i dimman, sikten var noll och såg helt enklet inte var jag skulle svänga…
Övriga förare berättade ungefär samma sak att dimman var jobbig. Till exempel berättade 13:e placerade Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen att man försökte köra mitt på vägen.
Dimman var verkligen jobbig, menade Frank Tore.
Trea så här långt är unge britten Chris Ingram, Skoda Fabia R5 men redan 40 sekunder bak ryssen. Men där fanns en orsak till detta.
Bilen stannade på toppen av vulkanen och vi tappade många sekunder, berättade Ingram som på sträckan var 19 sekunder bak.
Än mer tappade Fredrik Åhlin/Jocke Sjöberg och hela 37 sekunder försvann för svenskduon som ändå håller sjätte platsen.
Otrolig sträcka, såg absolut ingenting, summerade Fredrik skräckupplevelsen ”Sete Citades”.
Strax över minuten skiljer nu honom från Lukyanuk och nu gäller det bara att motorn pallar trycket.
Forfarande larmar det om dåligt olljetryck men det verkar ändå okej så nu är det mest irriterande, menade Fredrik.

*
På söndag är det dags för SM i Rallysprint Vinter i samband med SM-veckan i Skellefteå. SM-ledare Mattias Adielsson är en som tänker sig att värma upp med ett SM-guld redan nu.
Det här kommer att bli riktigt roligt. Förra året vann vi silver i vintersprinten och det vore kul att förbättra det resultatet, säger Mattias som kommer till start med PTR-Skodan.
Mycket tufft startfält, men vi ska ge alla en riktig match då v brukar åka bra på de här sprintarna. Förutsättningarna finns så nu är det upp till oss!
En som jag tro kommer att bjuda hårdast motstånd är Daniel Röjsel/Niclas Edvardsson men där finns fler.
SVT sänder på Play 08.30-17.00 och sedan finalerna live i SVT1 kl 13.30-15.00 och 15.30-17.00.


I går påstod jag att danske Jacob Madsen blev förste skandinav att köra nya Hyundai i20 R5 men där rättar mig Preben Berg från norska Asker og Bærum Motorsport.
Det er feil da Anders Jäger og Andreas Mikkelsen 24.februar kjørte Numedalsrally i Norge i en Hyundai i20 R5.
Så klart har Preben rätt, men till skillnad från en del andra så rättar han med glimten i ögat. Mycket roligare än att rättas genom en smäll på käften…

*
Snart är det dags för första tävlingen i såväl World som EuroRX och på gridden finns då värmlänningen Peter Hedström som planerar för full EM-säsong. En hårdsatsning med ny verkstad, ny trailer, nytt teamtält och en helt omgjord bil.
Vi har i stort sett bytt ut det det mesta utom mig själv och några av mekanikerna, skrattar Peter Hedström.
I Frankrike görs de sista testerna och finslipningen på väg ner till Barcelona. Teamets tredje VW Polo Supercar fungerar nu som testrigg för att utveckla nya detaljer som ger förbättrad prestanda. Men den kommer också att få en del oväntade besök.
Vi provar lite prylar i den, men det kommer också att bli en del inhopp med spännande chaufförer i den bilen, säger Peter lite hemlighetsfullt.
Euro RX i år består av 23 förare men tyvärr igen Magda Andersson som tar time out och börjar studera. Sju olika bilmärken, nio modeller och på detta sex svenskar anmälda
Det här kommer bli riktigt bra och vi går stenhårt från första metern, lovar Poloåkaren.

*
I går hade säkerligen småländske Volvo-friskusen Thomas Theorin en liten tår i ögat när han vinkade adjö till sin välbyggda Appendix K Volvo 240.
Bilen såldes till Finland och Antero Sekselin, bara att önska honom lycka till, berättar Thomas.
Vad som händer för hans egen del är oklart.
Får se, annars kanske det blir så att jag lägger energin på Marcus (Theorin brorson) och hans J-SM satsning!

*

I helgen drar racingsäsongen igång för det svenska Ferrari-teamet Scuderia Autoropa när årets första deltävling i Ferrari Challenge Europe avgörs på den italienska Mugello-banan. Det blir fjärde året i rad som Scuderia Autoropa tar sig an utmaningen i ett av världens mest prestigefyllda sportvagnsmästerskap. Tre gånger har teamets förare Martin Nelson slutat tvåa i klassen Trofeo Pirelli Am, senaste gången det skedde var i fjol.
Vi har varit nära titeln fyra år i rad utan att nå ända fram – i år är det dags, säger Martin Nelson teamchef för Scuderia Autoropa
Men årets mästerskap kommer att bli det tuffaste någonsin. Det är många nya och duktiga förare som har klivit in i klassen och vi kommer att få kämpa hårt.
Martin Nelsons bil, en Ferrari 488 Challenge kommer i år att ha en helt ny färgsättning då det kemtekniska företaget VEIDEC kliver in som partner i satsningen. Det kommer att bli mycket grönt och det är ingen tillfällighet, menar VEIDEC:s grundare Rickard Pålsson. Scuderia Autoropa ägs och drivs av Autoropa,

*
I dag har det faktiskt känts lite som vår men glädjedödarna på SMHI lovar ändå minusgrader under stor del av kommande vecka. Men till den 11-12 maj måste väl änd åvåren ha kommit så att första grustävlingen i Rally-SM, South Swedish Rally kan köras. När rallyt nu flyttar till Älmhult blir det många nya sträckor för ”43-åringen”, så många år har faktiskt rallyt körts.
Rallyt startar med två sträckor på Millebygden Raceway på fredagskvällen berättar Anders Martinsson från arrangören.
– Sträckan påminner lite om Färjestadstravet under Rally Sweden. Runt ikring blir det utställningar, sponsorträffar och möjligheter för teamen att visa upp sig.
Rallyt inleds sedan på lördagen med två helt nya sträckor som även de körs två gånger. Under eftermiddagen rullar rallyt på för att avslutas med en två mil lång ”nygammal” sträcka som även den körs två gånger och sist som power stage med bonuspoäng..
En kioskvältare, det kan jag lova!
Där gäller det att placera bilen rätt annars straffar naturen de tävlande direkt, fortsätter Martinsson.
Då är det bara våren vi väntar på innan vi kan utbrista i ”show time”…

*
Långt inna dess är det RS-premiär i Hörby med Express-Specialen och där en het potatis varit A eller B-besiktning. SMK Hörby hade först planerat för en enklare B-besiktning men då ett okänt antal RS-åkare inte har sina bilar besiktigade har nu klubben beslutat att ändra på detta.
Det blir A-besiktning i Besiktas lokaler på Industriområdet, berättar Lars Servin i arrangörsledet.
Därmed ”peace in the valley” och förhoppningsvis återspeglas detta i anmälningslistan till den 15 april, i dag knappt 40 anmälda.

*
I morgon är det lite ”hjulafton” för Kristianstadsbladets läsare och det är dags för Motorlördag. Förutom ”Tommys Motorlista” domineras uppslaget av PSRX Volkswagen Sweden och Johan Kristoffersson/Petter Solberg. Här avslöjar Solberg att han är säker på att årets överraskning i World RX blir Marcus Grönholms nya Hyundai-team. Solberg konstaterar,
Jag känner Marcus, vet att bilen har bra motor och han är mannen att fixa till optimala inställningar. Garanterat att Hyundai blir årets stora överraskning om inte så är det på förarsidan det brister.
Nu är alla varnade om Niclas Grönholm och Timur Timerzyanov och mer finns alltså att läsa i Motorlördag.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *