Tom K. tog tung seger i SM-finalen, PG SM-vinnare för tredje gången, Flodin höll segersviten intakt, SM-brons till Trelleborg, SBF-Vd tar över Rally Sweden som även krockar med SM i Lima!

Även om jag är tämligen väl förtrogen med SMK Hörbys ”polska stjärna” Tom Kristenssons kvaliteter både som förare och människa så trodde jag nog ändå att PG Andersson/Anders Fredriksson skulle bli för svåra i SM-finalen, ”Västrallyt”. Men här visade Tom och Andreas Johansson på vilken nivå man befinner sig i när man är med och utmanar de allra snabbaste i ERC och den nivån nådde inte PG upp till den här helgen.

Foto: Kristian Lindberg

 Tom tog med sin Hyundai R5 från Kowax 2BRally kommandot direkt på första sträckan men sedan blev det lite problem på SS2.

– Kom ifatt Mattias Adielsson som kört punktering och fick sedan ligga i hans damm i över en mil, förklarade Tom (bilden).

Foto: Kristian Lindberg

Till och med så tjockt att att sikten försvann helt och vi fick stanna tre gånger på sträckan…

På detta tappades runt 20 sekunder men då Tom är van vid utlandsrallyn var han inte oroad, utan trodde att tävlingsledningen skulle justera hans tid, något som är ren rutin utanför våra gränser. Nu blev det inte så utan tiden stod fast men efter att PG  körde punktering och tappade lika mycket tid, var det åter Tom i topp och där höll han sig kvar fram till målgång.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Fantastiskt, absolut fantastiskt, utbrast Tom vid målet på sista sträckan efter att ha säkrat årets fjärde totalseger.

Den här gången kunde ingen peka på att Hyundai-föraren hade fördelaktigt startnummer eller att som i SSR, PG fick tekniska problem.

Vi slog PG på sju av de tio sträckorna och gjorde inte ett enda misstag och så inte heller han, förklarade Tom.

Det var fajt hela vägen och där vi var snabbast!

Foto: Pierre Skytt

Inhoppet i SM var mest till för att Tom skulle få möjlighet att visa upp sig på hemmaplan, annars är det Rally-EM och Polska Mästerskapet som fortsatt har störst fokus berättar Tom.

Nu sticker vi direkt tillbaka till Polen och nästa deltävling i deras mästerskap på asfalt, så det är ganska mycket för tillfället!

Även om det blev seger så kunde han ändå inte riktigt släppa det som hände på andra sträckan, utan efter målgång ställdes frågan till tävlingsledningen av Tom hur dom resonerade.  

Tyvärr visade tävlingsledningen inte någon förståelse utan vi fick den tid vi fick och man hänvisade till regelverket och då är det”gilla läget” som gäller, berättar Tom lite besviket.

Att reglerna är sådana här beror på att de inte skrivits om på många år, men även att Sverige inte på långa vägar har ett lika avancerat ”trackingsytem” som är vanliga utomlands. Här kan man då se exakt hur mycket tid som tappas vid sådana här tillfällen. En klar brist som menar Tom, måste åtgärdas. Enklast skulle detta göras genom att förbundet köper in system liknade dom som används internationellt och ser till man i SM får tillgång till detta.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Adielsson i sin tur förklarade för Tom att han aldrig såg hans Hyundai i backspegeln. Att detta rör sig om en säkerhetsfråga förstår alla som håller på med rally och Tom funderar lite på svaret hur han gör nästa gång han råkar ut för samma situation, så klart lite hårdraget men kärnan finns.

 Antingen försöker jag köra förbi och då kanske förstör både hans och min bil och samtidigt då tumma på säkerheten!

*

Tvåa blev PG Andersson/Anders Fredriksson från Årjäng som med skånsk hjälp körde hem sitt tredje  raka SM-guld. Deras Ford Fiesta kommer nämligen från Åhuskärr och GN Motorsport vilka så framgångsrikt hjälpt fram värmlänningen till sina SM-guld.

Vi klarade vår målsättning med råge, men det var ett svårt rally, förklarade PG.

Det var riktigt tufft att gå ut först den här gången och trots att vi skulle köra på säkerhet hade jag väldigt många dikeshäng. Men det är otroligt skönt att knyta ihop säcken och ta hem guldet igen!

Foto: Pierre Skytt

Omedvetet så gav mästaren även Tom och Andreas ett gott betyg vid målgången på SS8.

Här inne har jag f-n tagit i på riktigt!

Ingen betvivlar PG:s ord, men det roliga ur Toms synvinkel var att han var 0,6 sekunder snabbare än PG i Fiestan. Med bara två tävlingar körda av de fem i SM-kalendern slutade Tom och Andreas på fjärde plats efter två segrar i sammandraget.

Foto: Pierre Skytt

Helt i skymundan av giganterna kamp körde Team Nybes Jonas Åkesson/Martin Holmdal in som trea i klassen och knep därmed även SM-silver. Upp till Tom i toppen skilde lite över halvminuten och ner till fyran, starkt körande hemmaföraren Jerker Axelsson/Mattias Andersson hade blekingen 17,6 sekunder. SM-bronset knep Jari Liiten/John Stigh men i Trollhättan slutade det med taklägg för Skodan. Först att bryta var tråkigt nog otursförföljde Wäxjö-föraren Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo som åkte av redan på första sträckan.

Foto: Kristian Lindberg

Inte riktigt lika illa gick det för Toms Hyundai-kompis William Binbach/Morten Erik Abrahamsen som på sista sträckan spenderade runt fyra minuter längre tid än kompisarna i klassen. Drar man bort den tiden, hade William legat ungefär som Jonas Åkesson, alltså trea-fyra istället för som nu sluta på nionde plats.

*

I Nationella 4WD försvann redan klara mästaren Michael Wikström/Lennart Nilson, Boden med tekniska problem på WRC-Fiestan.

Foto: Kristian Lindberg

Istället klev Motalas Albert Friberg/Jens Thapper fram och tog hand om segern före Norrköpings, Mathias och Rasmus Gårdman. Med detta säkrade även Friberg SM-silver medan bronset gick till Forshagas Mats Jonsson som avstod start i finalen.

Foto: Kristian Lindberg

Såg länge ut som att Patrik Flodin/Göran Bergstens segersvit i Nationella 2WD skulle spräckas i Trollhättan.

Foto. Okänd

En punktering sinkade så pass att Kristian Johanson /Fredrik Livh med den gula Toyotan såg ut  att gå mot en välförtjänt seger efter alla motgångar.

Foto: Kristian Lindberg

Men för deras del blev det överladd med snurrning på sista sträcka som ödelade den drömmen och istället kunde Flodin ta femte raka segern med sin röda Volvo 940. Men med tre sträckor kvar såg det mörkt ut erkänner Flodin då han var halvminuten bak.

–  Det var en längre sträcka som vi kört en gång och nu gällde det, bära eller brista, erkännde Patrik.

Nu bar det och bara här plockades nästan hela tidsgapet in och i mål skilde 22 sekunder till tvåan Linus Harling/Johan Gröndal, Team Westom i Toyota. Kristian Johansson slutade trea, fyra sekunder bak Harling som även tog hand som SM-bronset. Silvret knep fjolårets vinnare Emil Karlsson.

Foto: Kristian Lindberg

Ny stabil körning av SMK Hörbys Pontus Berglund med pappa Peter vid notblocket vilket resulterade i en sjätte plats med sin lika röda Volvo 940 som Flodin.. De tio poängen detta inbringade gav en stark femte placering i SM-klassen. I tävlingens minsta klass med bara sex deltagare, Internationella 2WD försvann hårdsatsande Isac Reiersen/Johan Johansson, Östmark efter två sträckor. Då klev Kullings Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar fram och vann klassen med över 30 sekunder tillgodo på redan klara SM-vinnaren Albin Nordh/Christoffer Bäck. Nu hade det igen större betydelse att Reiersen försvann för efter de två första sträckorna var Nordström ändå 20 sekudner snabbare…

Foto: Kristian Lindberg

På tredje plats, de nyaste i klassen, Gullabos Jonatan Johannesson/Danny Holgersson, Peugeot och som fyra, minuten efter smålänningarna kom Trelleborgarna Lukas Hägg/Daniel Borgqvist. Helgen insats från Nordström innebar att han tog hand som silvret medan bronset hamnade i Trelleborg. På hemmaplan säkrade Johan och Christer Holm SM-segern i Standard och att det var rätt mästare var solklart, tvåan i klassen, Jim Johansson/Samuel Elfstrand var 2.33,0 bak Holms röda Volvo .

Foto: Kristian Lindberg

Årsbästa för SMK Hörbys Ingemar Månsson/Per-Ivar Hellberg med tredje plats men ändå med sur eftersmak. I tabellen slutade 60-åringen från Landskrona fyra med samma poäng som trean Erik Sjöström. En enda poäng till på power stage hade räckt för att bronset skulle hamnat i Skåne och den poängen var man exakt 1,8 sekunder bak. Silver i klassen blev det för Stefan Håkansson/Markus Forsell, Älmhult. Därmed sätter jag punkt för Rally-SM 2022 och ser med spänning framemot vilka eller rättare sagt om, det blir några nya grepp från SRM till nästa år för att öka intresset ytterligare…

*

Får ständigt frågan om hur det går för Rally Sweden och när så VD Glenn Olsson lämnade sin befattning började folk bli lite oroliga, blir det rally överhuvdtaget? Själv valde jag att tolka utebliven information som ”hälsan tiger still” och att bland annat Rallybåten fortsatt med att locka rallyfans till det nya smarta transportsättet till Umeå och vårt WRC-rally tog jag som intäkt för att allt var lugnt. I går kom även ett livstecken som förklarade att SBF:s generalsekreterare Anna Nordkvist  nu blir ytterst ansvarig.

Jag är ödmjuk inför uppgiften, och är i utifrån succén första året helt trygg i att vi kan lyfta evenemanget ytterligare med förbundets befintliga organisation och all erfarenhet hos Rally Sweden-personalen, menar Nordkvist.

Nästa års rally blir det första i förbundets egen regi  och i veckan som gick har hon och Glenn Olsson därför varit i Umeå för möten med markägare, näringslivet, kommunen och ett flertal andra intressenter till Rally Sweden. 

– Glenn och jag har haft väldigt många konstruktiva möten under de här dagarna, och vi ska ha en stor kick off med hela organisationen nästa vecka. Glenn är verkligen mån om att lämna över rallyt på bästa sätt, förklarar Nordkvist.

Den siste september slutar Olsson och nu har jobbas det för att hitta en ny”projektledare”som ska ansvara för det dagliga arbetet vilket han är delaktig i fram till dess. 

Jag vill naturligtvis att rallyt ska vara en fortsatt framgång och kommer jobba fullt fram tills dess för att detta ska bli så bra som möjligt för alla parter, säger Glenn Olsson.

Foto: Lima MS

Samtidigt avslöjades även datum för Rally Sweden 2023 som blev 9-12 februari, alltså något tidigare än i år. Men datumen kom även som en kalldusch för Rally SM och inte minst Lima MS som för första gången, åtminstone i modern tid ska köra med SM-status i ”LBC-Ruschen”. Denna datum är satt till samma lördag den 11 februari som det är full WRC-action uppe i Umeå. Att detta är en minst sagt olycklig krock förstår alla även om det inte lär betyda så mycket för startfälten, varken i Lima eller Umeå. Lima i Dalarna lär som vanligt locka väldigt många tävlande och ingen av dessa har säkerligen tankar på att åka om VM i Västerbotten och vice versa. Men för rallyfansen blir det garanterat ett svårt val, SM eller VM blir frågan?

Nu finns det ändå ett litet hopp att FIA ändrar datum för Umeå då ännu inte kalendern är spikad. Å andra sidan kan det ändå bli problem då Östersund kör ”Winter Rally” två veckor efter Lima.

*

Lite konstig Motorbloggen med mycket som saknas, till exempel World RX i Riga och Finspångsrundan, men som bekant har jag även en TV-Sväng att hantera och den måste jag ta tag i nu. Vill ändå visa att i valtider är allt tillåtet och till exempel har även Miljöpartiet upptäckt var man bör placera sina annonser för mesta möjliga läsning…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *