Tom K.stabil trea och ny ERC-tvåa, Sindre F. bröt igen, ”Super Jan” tog fjärde raka i Barum, Grybb snabb i Uddevalla, över 70 bilar till ESR och nackdelen med snabb bil…
Tom Kristensson och Henrik Appelskog följde sin ”game plan” och kunde rulla över målrampen i ERC Barum Czech Rally Zlin som trea i klassen Junior U. 27.
– Tror aldrig jag varit så glad för en tredje plats, menade Tom när han pustade ut efter ett extremt tufft och svårkört rally,
– Verkligen en utmaning, både vägar och förhållanden med massor av regn och lera på sträckorna, berättar Hörby-föraren.
Han avslöjar också hur orolig han var efter kraschen i Tyskland över om det skulle bl rally överhuvudtaget i helgen. Dels blev hans Opel Adam R2 skrot och dels var det en tämligen blåslagen besättning som med nybyggd bil fick ta sig an det som klassas som EM:s tuffaste asfaltrally.
– Stort tack till Opel Motorsport och alla våra fantastiska mekaniker som fixade ny bil och som stöttat oss hela vägen!
När Tom och Henrik förstod att det skulle bli svårt att hänga på de två i toppen, Martins Sesks och Simon Wagner beslöt man att enbart köra på säkerhet och vårda sin värdefulla tredje plats. Därmed blev avstånd mellan vinnaren Sesks och tvåan Wagner allt större under söndagen. Till slut var Tom nästan tre minuter efter ”kamikaze-piloterna” i topp där det kunde slutat illa för teamkompisen Sesks berättade han vid målet på sista sträckan.
– Det var nära att vi inte kom i mål, hade jättekris härinne och körde ner i diket, men Ok vi hade tur och kunde köra vidare.
Österrikaren Wagner tog i allt han kunde och plockade sekunder hela tiden på Sesks men till slut fick han ändå se sig slagen med 17 sekunder.
– Bara att gratulera Martins, han har gjort detta jättebra, summerade Wagner.
En för Tom positiv sak var att spanjoren Effren Llarena fick bryta under lördagen. Positivt då Tom nu passerat honom i EM-tabellen och ligger tvåa efter än så länge suveränt ledande Sesks. Då ska man ändå veta att den estländske ledaren tagit poäng i alla fyra deltävlingarna medan Tom har en nolla från Azorerna. I sluträkningen måste två av de sex deltävlingarna räknas bort. Gör man så med Sesks, är han så klart fortfarande i ledning men avståndet ner till Tom blir plötsligt betydligt mänskligare.
Dessutom väntar nu två grustävlingar i serien, närmast i Polen i slutet av nästa månad och så finalen i lettiska Rally Liepaja i mitten av oktober. En tävling där Tom och Henrik enbart har positiva minnen ifrån då man vann här 2017. Med andra ord, än har inte den tjocka damen börjat sjunga…
*
ERC verkar inte vara något för Sindre Furuseth och Jim Hjerpe. Först bröt man på sträcka två sedan en bärarm vänster fram gått av. Bärarmen byttes och det blev omstart på söndagen bara för att återigen få ge upp och detta på dagens första sträcka. Orsak, hjulupphängningen vänster fram säckade ihop…
*
Ingen kan komma och påstå att Skodas WRC2-ledande Jan Kopecky fick en enkel seger på hemmaplan. Flera punkteringar drabbade nationalidolen men han gav ändå aldrig upp utan kämpade vidare och plockade hela tiden sekunder på ”Ryske Raketen” Alexey Lukyanuk. Till slut kunde han även passera och då tog ryssen ett klokt beslut, körde enbart för andra platsen och därmed förstärkt ERC-ledning. För Kopecky var detta fjärde raka segern i landets största rally. Trea slutade Dani Sordo i sin R5-premiär med Hyundais nya i20 R5, även han drabbades av mycket småstrul under helgen. På sista loopen valde spanjoren helt fel däck, extremt mjuka regndäck var inget som passade då asfalten torkade upp efter hand som tiden gick.
Kämpade om tredje platsen med unge Nikolay Gryazin som på sista sträckan tappade 25 sekunder och därmed även fjärde platsen. Istället smet come backande hemmaföraren Jakes Miroslav förbi och blev fyra.
*
Klasseger blev det för Kenneth Madsen och Mette Felthaus med deras Suzuki Swift Maxi 2000. Ingen direkt nagelbitare då tvåan, polacken Jarek Pan i en Hyundai i20 Coupé var 28 minuter bak dansken. Men desto mer imponerade totalplaceringen då Madsen slutade 17:e totalt och blev även bästa 2WD-åkare bland de 67 bilar som kom i mål. Att det var svårt i Tjeckien visar listan över brutna, 47 stycken och de vanligast orsakerna var ”Accident”, ”Lost wheeel”, och så klart ”puncture”…
*
Det blev som jag förutspådde skånsk seger när Asfaltcup för första gången drog till västkusten och Uddevalla City Race. Hässleholms Rolf Grybb med Adrian Olbers visade att en Opel Ascona B fortfarande är näst intill oslagbar på asfalt (obs. min personliga analys). Efter de åtta heaten var Grybb 15 sekunder före Lunds AC:s R5-Fiesta par Håkan och Pamela Oddshammar. Först som trea hittar vi första ”hemmaförare” Bjarne och Mattias Rutgersson, Stenungsund i Ford Escort, 18 sekunder upp till Asconan i topp.
Mattias Olsson från Stenungsund även han, är bara C-förare men körde ändå in som fyra totalt i hop med Anton Fransson i en Subaru.
Efter Uddevalla är läget i toppen oförändrat om jag räknar rätt. Både ledaren Björn Hansson och Lyn anDersson, Hässleholm och tvåan (två poäng färre) klubbkompisen Peter Vestlund/Magnus Larsson vann sina klasser och tog full pott. Därmed blir finalen i Svedalas Fönstersprinten helt avgörande vem som tar hem cupen 2018. Även om Grybb klättrade från sjunde till tredje plats i och med segern är han dock för långt efter för att utmana de andra hässleholmarna i toppen.
*
I estniska Rally Löuna-Eesti gick Adam Westlund och Joakim Sjöberg in som tvåa i Junior-klassen med sin R2 Peugeot och femma totalt av alla R2-åkare. Oliver Solberg och Veronica Engans helg sabbades av en avåkning redan på sträcka ett. Omstart på lördagen med sju sträcksegrar i rad men ändå borta från toppstrid. Detta knäckte dock inte ”Petters gutt” utan han jäktade till direkt till RX Nordic där han slutade tvåa vilket gör att han nu leder serien.
*
Tog sig på slutet av SM-finalen East Sweden Rally och med en timma kvar av anmälningstiden finns där 74 SM-åkare anmälda. Dock ännu ingen Fredrik Åhlin vilket verkar betyda att värmlänningen mer eller mindre bjuder bort ett SM-guld…
’
Det blev ingen lyckad helg för Gustav Malja när han körde Porsche Mobil 1 cup på Spa-Franchorchamps. Gustav fick lämna Belgien poänglös sedan ha fått en bromsplatta på ett däck i kvalet och fick starta från 20:e plats.
– En tung helg där tyvärr ingenting riktigt har stämt, säger Gustav.
– Det började redan på den fria träningen där jag hade en väldigt märklig känsla i bilen, slutade sedan med att kylaren sprack och bilen blev i princip okörbar, jag hade tur som ens lyckades ta den i mål….
*
Fick en bild på mailen i går där Opel-föraren Håkan Lindberg förtvivlat försöker hitta så mycket plats att han kan passera den långsammare Coopern under KAK-Rallyt 1965. Gissar att Lindberg förbannar plogbilsföraren som plogat så smalt att det i princip var omöjligt att köra om. Tyvärr samma problem i dag när snabbare bilar ska passera långsammare, nackdelen med att välja en snabb bil…