Tom K. siktar på seger i TV-Svängen, SVT-aktuelle Tim byter till 4WD i SSR, Grahn totaltvåa i ”Rally Larvik”, 940-seger i Ydre, Nydén och Johannesson vinnare i Rally Bergslagen, dubbelt Fiesta i ERC-topp, SMK Hörby blev Lions-belönande och när en 10-åring var kartläsare i TV-Svängen.
Känns lite konstigt måste jag medge att Tom Kristensson aldrig kört TV-Svängen med material för totalseger, alltså en 4WD-bil. Flera klassegrar har det blivit med VOC:are men också i i Grupp H och även då snubblande nära totalseger 2018 med en Golf.

Efter detta har det varit mer den internationella scenen som gällt för J-WRC-vinnaren 2020. Den 20 september blir det därför både 4WD-premiär och även debut för klubbkamraten Julia Thulin som kartläsare till Tom. Det blir med Team Skåabs Ford Fiesta R5 som Tom för första gången siktar på totalseger och första inteckningen i ”Tommy Svensson/Motorbloggens Vandringspris”
– Jag är oerhört tacksam för att Stefan Kristensson och Team Skåab ger mig den här möjligheten, konstaterar Tom och lägger till.

– Dessutom riktigt kul att kunna köra TV-Svängen, speciellt i år när den jubilerar. Det är ju inte så ofta jag har tillfälle att köra för hemmapubliken, vilket förhoppningsvis lockar lite extra åskådare!
Klassegrar i all ära men att vinna totalt i en så klassisk tävling som TV-Svängen smäller högt hos Tom.
– Skulle ju vara kul att få tillhöra skaran av förare från klubben som vunnit denna klassiker, men tävlingen skall köras så det är inget man kan ta för givet…
Före honom har detta gjorts av klubbkompisarna Sten-Åke Stenberg, Stig Kristiansson, Bengt-Göran Bergström, Joachim Grahn (körde för SMK Hörby 2008), Victor Hansen och så de två senaste årens vinnare Fredrik Nilsson. Dessutom i fjol i par med Julia Thulin som i år ska försöka upprepa samma fina notläsning som då vilket sporrar Tom lite extra.
– Första gång som vi tävlar tillsammans, har dock har vi tränat noter och gjort utbildningar tillsammans. Julia är en erkänt duktig co-driver så det skall säkert gå bra, menar Tom.
Sex timmar återstår när detta skrivs innan anmälan stänger för TV-Svängen den 20 september. Just nu är där 109 anmälda vilket är nästan 40 fler än fjolårets upplaga.
*

Mer glada rallynyheter och i går släppte SVT-aktuelle Tim Liljegren att han byter klass i kommande helgs SM-final ”South Swedish Rally”. ”Gula Faran” får stanna hemma och istället blir det med Calle Wards Polo R5 som Tim ska göra 4WD-debut. Med detta fyller han och Jörgen Lindahl på tunna ”Internationella 4WD” som ökar från fem till sex bilar…
*
Skånske Adam Grahn svarade för sin kanske allra bästa körning i lördags när han och Christoffer Bäck slutade tvåa totalt i norska ”Rally Larvik”. Tio sträckor på asfalt passade Adam med JC Racetekniks Ford Fiesta Rally3 perfekt men upp till vinnaren Frank Tore Larsen/Lars Håkan Lundgreen med Polo R5 var det stor tidsskillnad. Inte alls konstigt då Fiestan är slagen på förhand med sin klena motor.

Trea totalt med en Volvo 242 är imponerande och för den insatsen svarade Ib Vegard Andersen. Än mer imponerande att Ib bara hade 0,2 sekunder upp till Grahns Fiesta. Karl Peder Nordstrand med svenske Johan Johnasson vid sin sida slutade fyra totalt med Peugeot R2. Två favoriter försvann och först av dessa var Isac Reiersen vars Skoda tidigt fick tekniska problem. Eyvind Brynildsens problem var mer självförvållade efter en dikesvisit…
*
19 klassvinnare var det i Ydres ”Klappjakten”, deltävling i både RM för klassiker och Bilsport Rallycup, båda med många klasser. Snabbast i gränstrakterna Småland och Östergötland var Nässjös Johan Axelsson/Torbjörn Romedahl med Volvo 940. Tio sekunder efter var Valdemarsviks Johan Stark/Jörgen Sandberg, 240. Tätt bakom kom Opel-åkaren från Tjust, Tommy Johansson/Sandra Hindsjö, 0,9 efter. I B2WD var det Opel-seger med Erik Braf/Urban Farbäck, Silverdalens MSK före Nybros Casper och Niclas Johansson. Som sagt, 19 klassvinnare är för mig omöjligt att överblicka. I Bilsport Rallycup återstår två deltävlingar, ”Rally Vetlanda” den 4 oktober och finalen, ”Novemberskölden” i Nässjö, 1 november.
*
I trakterna av Ludvika följde Pierre Skytt nya ”Heat Rally Bergslagen” med 152 startande och summerar direkt, ”Riktigt bra”, ”så fina vägar”, ”verkligen en tävling man vill återkomma till nästa år igen”. Men där fanns ändå mer att berätta menar Pierre. ”Detta var några av omdömena från deltagarna som kom i mål i Heat Rally Bergslagen 2025, vid Folkets hus på torget i Ludvika. När SM premiären gick här 2019 (Kristoffersson vinnare) blev det mer folk i entréhallen på Folkets Hus mycket på grund av att serviceplatsen var på parkeringen utanför. Men nu var det ju rally på riktigt med service utlokaliserat till Fagersta i halvtid. Så nu tömdes Ludvika på folk under dagen för att återvända senare.
– Tyvärr blev det dragspel av målgången då vi fick tre avbrott på tävlingen på tre olika sträckor med 30 och 40 samt 20 minuter vilket gjorde att prisutdelningen inte blev den samling vi väntat oss, säger spindeln i nätet, Bengt ”Rullarn” Karlsson.

Det blev 36 brutna ekipage av olika anledningar men desto fler kom ju i mål och dom var ännu gladare. Läser man resultatlistan blir det ju så att man kan tro att A föraren i 2WD Jacob Johannesson med Danny Holgersson Gullabo RC och Ryds MK blev totalsegrare, anledningen till denna kortare totaltid är att SS 5 tvingades strykas efter en avåkning i 4WD klassen. Då räknades SS5 bort för klasserna som inte hade kört den, därför har alla klasser efter 4WD kortare totaltid.

Totalsegraren och den som åkte en ”extra sträcka” heter istället Kim Nydén SMK Linde med Jonas Sandin vid nothäftet i sin VW Polo, ett ekipage som håller värmen. Flitigt tävlande och dessutom med goda resultat vilket visade Kim från sin bästa sida. Positiv inställning till dagens tävling med med kommentaren ”fantastiska vägar och fint arrangemang med så mycket SS mil” det var något Kim verkligen lyfte högt. Co-driver Jonas instämde, och nu väntar genomgång av materialet inför hemmatävlingen ”Rikspokalen samt Svenska Rallycupens avslutning.

Tvåa blev MK Speeds Kenny Stavbom med Jesper Samuelsson Storfors MK i Hyundai R5 dryga 40 sekunder bakom Kim. Bara 3,8 sekunder bakom Kenny kom SMK Örebro Fredrik Grahn med Madelene Buskas Karlsson vid noterna i Skoda Fabia efter en fin insats. I övriga 4WD klassen med åtta deltagare kom Niklas Karlsson med Magnus Nilsson från Katrineholms MK in som segrare i Mitsubishi.

Snabbaste klassiker i Volvo 240 blev Roger Berglund Team Skogsåkarna med Katrineholms Christer Carlsson som gillar att vara först, Rally Bergslagen blev inget undantag.
– Det har gått riktigt bra, fint tempo och därmed ett bra läge inför avgörandet i SRC, menar besättningen Berglund / Carlsson.
Suzuki bilarna i 1300 Rallycup med sina ylande laddningar på skogen, var dom nästan behållningen för publiken under dagen. Snabbaste ekipage här blev Marcus Johnsen Laxå MK med Amelie Jakobsson Kolsva MS som slog tvåan SMK Nyköpings Lucas Carlsson / Robin Norling med dryga 10 sekunder. I standardklassen visade Svenska mästaren från Enköping – Andreas Hovind med Henrik Pedersen vid noterna att dom är just mästare. Segermarginalen blev 15 sekunder till Laxås Magnus Lindqvist. Internationella inbjudningsklassen med VW-bubblor var ett fint inslag med Svensk seger i form av Peo Berglund / Jan Nilsson Sandviken före Martin och Jörgen Östmark Kolsva MS före VW generalen från Finland Stefan Wiik/Marko Oksanen. Efter tävlingen genomfördes en utlottning bland dom försålda och numrerade programmen. Som för övrigt såldes i mängder till klubbarnas glädje. Vinsten bestod i en fyrhjuling för chaufförer upp till 12 år. Lyckliga vinnaren Ingvar Karlsson från Smedjebacken hade passerat den åldern för ett tag sedan men hade lilleman Erik Holm med sig som såg sin chans, men Ingvar sa att han har fyra barnbarn till, ”så vi får se hur körschemat blir”. Nu får alla arrangerande parter landa och utvärdera detta fina samarbete om det blir något liknande Rally Bergslagen 2026? Om man ska lyssna på sportsmännen och kvinnorna som deltog så är svaret självklart ja. Det blev en riktigt fin tävling som förtjänar varenda lovord den fick.”.
*

Med tre sträckor kvar att köra av ”ERC Rali Ceredigion” är det något så unikt dessa sammanhang, som dubbelt Ford Fiesta Rally2 i topp. Jon Armstrong på irländsk licens leder tio sekunder före estländaren Romet Jürgenson. Då har Armstrong dessutom hunnit med att krocka med en större fågel som orsakade skador i Fiesta-fronten. Frågan är om inte polacken Mikolaj Marczyk med FIA:s assistans säkrar EM-segern redan nu i Wales? Största hotet mot detta, italienaren Andreas Mabellini är nu sexa medan polacken är trea. Utan tidstillägget på två minuter hade Mabellini skuggat Marczyk.
*
I går var det dags för Hörby Kommun att för andra året genomföra sin ambitiösa satsning för att locka ungdomar till föreningarna, ”Hörby Sportkalas”. Under fyra timmar kunde man prova på i stort sett alla olika sporter plus annat föreningsliv som finns representerat i kommunen i och utanför Lågehallarna. Allt från fotboll, handboll till lite smalare rullstolshandboll. Även Röda Korset och pensionärsföreningarna PRO/SBF hade egna representanter som kanske inte var direkt riktade mot ungdomar…

Så klart fanns SMK Hörby på plats med två esport-riggar plus medlemmarna Anneli Nilsson, Felix och Rolf-Arne Andersson, Emil Månsson, Bertil Gunnarsson och där köerna ringlade sig långa redan när kalaset öppnade klockan 10.00. När så SMK Hörbys egen rallystjärna segraren i Junior-VM 2020 Tom Kristensson, dök upp gick ett mindre sus från de köande ungdomarna. Cirka femtio blivande rallyåkare hann med att köra en sträcka i ”WRC Rally Estonia” innan tiden rann iväg. Att det fanns ämne bland dessa var otvetydigt och en liten tjej överraskade alla, genom att sätta tredje snabbaste tid genom smart och mjuk körning. För detta fick hon och de två som var lite snabbare prispokaler.

Dagens höjdpunkt var ändå när 70-års jubilerande Lions Club Hörby fördelade över 200 000 kronor till de föreningar i kommunen där ungdomar utgör en del av verksamheten. Från vice president Ronny Karlsson fick SMK Hörby genom kassör Anneli Nilsson och mig själv ta emot 6 010 kronor som uppskattning för vårt ideella arbete. Så klart var det helt i sin ordning att de stora föreningarna inom fotboll, handboll fick mest pengar.

I sin ordning var det däremot inte att flera föreningar inte dök upp för att hämta sina prischeckar. Här var givarna solklara med att detta var ett kriterium för att få bidragen som annars frös inne. Jag blir alltid lika förvånad över sådant här agerande. Ofta är det dessutom samma föreningar som aldrig tvekar om att hacka på kommunen för att vara så snål,att deras klubb går på knä på grund av dess dåliga ekonomi…
*
1974 figurerade ”TV-Svängen” i Rikspressen vilket idag känns helt overkligt när inte ens Rally SM lyckas tråckla sig igenom alla bollar och puckar. I huvudrollen fanns Kristianstads Anders Johansson som planerade att köra TV-Svängen med 10-åriga sonen Mats som kartläsare. Ett tilltag som inte gillades av SBF som snabb beslutade en paragraf som krävde 13-år som lägsta ålder för att kunna lösa kartläsarlicens. Nu uppstod problem då det visade sig att SBF redan beviljat Mats licens, dessutom som använts vid en tävling i Tomelilla där ingen protesterade. Före TV-Svängen var tanken att köra en tävling i Blekinge men när arrangören fick nys om SBF:s ogillande, fick man där kalla fötter. Anders fick höra detta och drog självmant tillbaka sin anmälan. Men i f.d hemmatävlingen (Anders var tidigare medlem i SMK Hörby) var han besluten att ställa saken på sin spets och hade pratat med folk som kan regler.

– I förbundets beslut står att kartläsarlicens inte får utställas till barn under 13 år. Men Mats har ju redan licens, förklarade Anders till media lätt triumferande och menade därför att beslutet inte kunde gälla honom.
Detta blev också slutorden i saken och familjen Johansson kunde köra TV-Svängen med sin orange Saab V4 Standard B. Att detta var mot SBF och många rallyexperters gillande, var inget som bekymrade och det blev en andra plats i klassen för Anders och Mats. Anders gick bort för ett antal år sedan, trogen Saab in till slutet. Mats som tidigt drabbades av kronisk sjukdom, avled i våras.