Tom K och Oliver S. laddar upp med rallytest tillsammans, Neuvilles kartläsare behöver ingen roadbook, kanske hinner Fourmaux/Jamoul med att dricka kaffe, Andervang vann i Vara och många åsikter om nya SM-serierna!
När detta läses har Tom Kristensson med ”crew” inte bara landat i Belgien utan även hunnit med att ihop med ”konkurrenten” Oliver Solberg bevistat en liten test för Hyundai.
Därmed har både Tom och Oliver som ska premiärköra helt nya i20 N Rally2, börjat fokusera på allvaret inför torsdagens start i WRC Renties Ypres Rally. En tävling som precis som för merparten av startfältet, är helt ny för Tom och kartläsare David Arhusiander.
– Vi börjar testa på måndag vilket kommer att bli väldigt viktigt och för mig handlar det om att få så många kilometer som möjligt i bilen, förklarar Tom.
– Måste även få till känslan för vägarna som vi kommer att köra på som är väldigt speciella i Belgien…
Nu har Tom ändå en liten, liten fördel gentemot en del av sina konkurrenter då han tävlade flitigt i Tyskland under två år med Opel Adam Cup och då på sträckor som bitvis påminner om de han möter helgen.
–Tror dom blir ungefär lika som de vi körde i Tyskland. Detta med att det genas mycket, snabba väderomslag och så det som blir extra viktigt, att kunna skilja asfalt åt och bedöma greppet efter underlag…
Redan på testen lär han få känna på hur tufft det blir i Ypres.
– Jag måste lära mig hur min Ford Fiesta uppför sig, lära mig underlaget och hur mycket ”speed” vi kan ha. Allt för att få till bra och rätt känsla i bilen!
Även om Tom bara kört några sträckor i skarpt läge på asfalt med sin Fiesta i Rally Croatia och som tråkigt nog slutade med en tung krasch, känner han sig oväntat väl tillrätta på underlaget.
– Helt ärligt kände jag mig mycket mer bekväm på asfalt än förväntat och på de sträckor som kördes utan problem infann sig också en bra känsla.
Som vanligt sätter Tom och David inte upp några mål, istället fokuserar man på att göra det allra bästa av situationen. Trots allt är detta bara fjärde starten med Rally2 Fiestan och utvecklingskurvan pekar glädjande nog uppåt, bröt i Kroatien, nia i Portugal och så stark femma senast i Estland. Något som ger en 13:e plats i WRC2 som i helgen bara har fem anmälda. Förutom SMK Hörby-föraren så kör även Teemu Suninen, Ford, Jari Huttunen, Hyundai, Oliver Solberg, Hyundai och så snabbe ryssen Nikolay Gryazin, Polo. Fast vilka som kör t vet inte Tom då han inte ens kikat på vilka som gör honom sällskap i helgen.
– Gör jag aldrig då det inte påverkar min inställning ett enda dugg att veta vem mer som kör. Jag måste fokusera på min egen insats och se till att vara i absolut bästa form både psykisk och fysiskt!
En inställning som hyllas av M-Sport Fords teamchef Richard Millener.
– Tom visade bra ”speed”i Kroatien och med sina erfarenheter från Tyskland kan det bli en väldigt bra helg för honom och David!
*
Om det mesta är oskrivna blad för deltagarna i Ypres så är det tvärtemot för storfavoriten och WRC-trean Thierry Neuville, Hyundai. Han har kört rallyt många gånger och är väl förtrogen med underlaget och har dessutom ett extra trumfkort i sin kartläsare Martin Wydaeghe som är uppväxt i samma område som rallyt avgörs.
– Jag var inte mer än åtta år första gången jag kollade på Ypres Rally för att heja på min storebror som körde rallyt.
Efter detta har det inte bara blivit många gånger vid sidan av sträckorna som åskådare, utan Martin har även åkt som kartläsare fler gånger än han kan komma ihåg.
– Ärligt så behöver jag knappast någon roadbook för att hitta området. Men detta spelar ingen roll ändå för vi kommer att förbereda oss lika ambitiöst som vanligt för att få till bra noter!
Alla pratar om hur mycket skit som kommer att hamna på vägen efter att de tävlande genar i dikena och att därför Sebastien Ogier får en fördel som går ut som första bil. Martin håller dock inte med om detta.
– Freddy Loix, ”King of Ypres” valde aldrig nummer ett de gånger han hade möjlighet att själv välja position. Istället menade han att gå ut som tredje eller fjärde bil var bäst, då ser man bromspunkterna och allt lösgrus är bortsopat från idealspåret…
När då han och Neuville går ut som tredje bil så pekar onekligen mycket mot Hyundai-seger i helgen något Martin håller med om.
– Vi ska bara vinna, så är det och läget i VM-tabellen kan förändras snabbt och vinner vi då är vi på allvar med i kampen om segern i mästerskapet!
*
En som också har erfarenhet av Ypres Rally är M-Sport Fords till 2022 troliga WRC-åkare med full säsong, Adrien Fourmaux. För fransmannen handlar det dock mer om att han bor mindre än fyra mil från Ypres, men ändå bara varit på rallyt en enda gång och då som åskådare.
Kartläsare Renaud Jamoul däremot har åkt rally flera gånger plus att söndagsettapen avgörs runt tre mil från hans bostad
– Kanske hinner sticka inom och ta en kopp kaffe, berättar han med ett skratt.
Med detta hoppas Jamoul att han och Adrien ska få till ett riktigt bra rally men där finns frågetecken.
– Vädret är ofta nyckfullt och blir det regn, då har vi ingen chans att nå pallen!
*
I fredags skrev jag lite om tysken Armin Schwarz och där jag påstod att han bara hade en enda seger i WRC, i Spanien 1991. Mot detta opponerade sig Torsten Jonasson och skriver. ”Jag tycks minnas att nämnde Armin vann engelska MM-rallyt 1996. Han segrade i en kaotisk tävling där nästan alla fyrhjulsdrivna fick problem på de snöiga vägarna i norra England redan första dagen. Stig Blomqvist blev 3:a i en Skoda 1600. Jag var där själv i en servicebil åt min son Jörgen som bröt efter första dagen med trasig växellåda och en total 10-plats.”. Torsten har både rätt och fel kan jag då berätta. Rätt är att Armin vann i par med Dennis Giraudet i en Toyota Celica och detta före japanen Masao Kamioka i en Subaru. Redan här börjar man ana att segern inte var så tung och detta beroende på att tävlingen enbart var VM-för bilar upp till 2-liter. Fem förare i 4WD var anmälda och där alla utom de här två bröt och som trea totalt och vinnare av VM-klassen var då Stig Blomquist och Benny Melander. Men ändå kul att få återkopplingar som denna att spinna vidare på, så tack Torsten.
*
I går kördes andra deltävlingen i Grus SM med Optimera Rallyt i Vara. Om jag säger som så att serien haft svårt att lyfta och med betydligt svalare intresse än vad jag tror någon förväntade sig så får jag nog inte så många som säger emot. Till Vara kom mindre än 60 bilar och utan att vilja trampa någon på tårna, så saknades många tunga SM-namn bland de anmälda. Istället verkar SM-serien hitta sina största entusiaster utanför de mest etablerade fortåkarna som normalt sett återfinns i toppen på ”vanliga SM”.
Stig Andervang och Robin Eriksson är dock etablerade snabbingar och gjorde inte heller någon besviken i Vara. Nu tog man Skodan till seger med 5,8 sekunders marginal till Mattias Olsson/Erik Gustavsson från Stenungsund, även dom med Skoda. Bäst i Nationella 4WD var trean totalt Dan och Joakim Johansson, från Dals MK med en Mitsubishi Mirage. Elva sekunder bakom och fyra totalt slutade Mats Jonsson/Jon Magnusson med WRC Skodan. Det är också de här båda som toppar tabellen för 4WD med Jonsson fem poäng före Johansson. Noterbart är att av de som plockat poäng i klassen så är det enbart Jonsson och sjätteplacerade veteranen Bengt Thorsell/Philip Haag som kört båda deltävlingar. En liten fingervisning om hur lite nya SM-serien prioriteras eller?
Betydligt bättre är det i 2WD-gänget där över dussinet förare kört både i Älmhult och Vara och i toppen av tabellen är det fem förare som dubblat. I går tog Andreas Johnasson Hovind/Anders Johansson segern i FIA-klassen, medan Johan Holm/Christer Holm körde hem standardklassen. Därmed leder Johansson tre poäng före Holm. I Vara vann bröderna Jacobsson, Hampus och Pontus ”Grupp H-klassen” vilket ger en tionde plats totalt i 2WD. Förra helgens vinnare Tobias Pettersson/Åke Kjellgren försvann på första sträckan efter att ha slagit av ett hjul på Golfen. En som också försvann var Kopparbergs Saab-förare Niclas Ledin med kartläsare Jonna Olsson och detta minst sagt dramatiskt. När Niclas skulle bromsa inför ett vägbyte gick pedalen i botten och då detta var efter en lång raksträcka, var farten hög. I ett försök att rädda situationen vaggades bilen upp inför kurvan men farten var på tok för hög och istället gick det rakt fram över en gräsäng och vad det upplevs flera hundra meter innan ”karusellen” startades. Hur många varv det blev vet jag inte, men det såg väldigt jobbigt ut på drönarfilmen. Niclas och Jonna hälsar dock att man idag mår bra om än är lite blåslagna…
*
Efter tävlingen i Vara var det mycket kommentarer på sociala medier och där merparten inte var så positiva till de nya SM-serierna. Nu känns det ändå lite väl tufft att döma ut åtminstone grusdelen som bara kört två tävlingar. Men visst finns det fog för tanken att detta är två onödiga serier som dessvärre även riskerar att gröpa ur det redan lite låga värdet på SM-medaljer.
Asfalt SM har vi facit på och där tyvärr bristfällig kontroll på poängfördelning solkade ner både finalen och tråkigt nog serien i sin helhet. Men ändå kändes det som en schysst chans för asfalt-lovers att även dom får ett SM att köra. Däremot verkar det ändå trots att vi bara är i början, som det inte alls finns samma intresse bland grusåkarna med två olika SM-serier att välja på. Bara att det än så länge är mindre än 20 förare som ”satsar” på serien och därmed kört båda tävlingarna, är inget som talar till dess fördel. En annan sak som också lyfts fram av kritikerna, är att flera av de som körde och tog SM-poäng i Älmhult valde att istället köra träningen i Rävemåla. Att flera SM-åkare valde att ta sig till Ryds ”nytänk” är så klart heller inget som talar för Grus SM:s sak. ”Handlarsvängen” lockade ungefär lika många startade som i Vara och att det var av både publik och deltagare uppskattat vittnar all positiv respons om. Noterar att en av SM-åkarna som var i Rävemåla var Lars Stugemo och Kalle Lexe.
Eftersom paret hyr sin Skoda genom EKS så fick man också med sig kunnige mekanikern Tony Hildingsson (längst till höger) från Sölvesborg. Tidigare var Tony bland mycket annat, däckansvarig när Mattias Ekström flängde runt jordklotet i World RX.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.