Tom K. mottogs av kopia, SSRC 2021 med fem deltävlingar, VEC jobbar på med danskt storrally kalendern, DTM-förare duktig i Monza, Oliver tackade funktionärerna, WRC-premiär i Monte om sju veckor och vad visar Tom och Ogier?

Klockan 03.15 i natt kom Tom Kristensson hem efter den mest omtumlande helg som nya juniorvärldsmästaren någonsin upplevt. Först stoppade man i Eslöv och släppte av ”Coach-Andersson” innan det var co-driver Joakim Sjöbergs tur att kliva ut hemma hos mentor Christer Håkansson utanför Hörby. Här väntade SMK Hörbys ordförande Lars Servin med sambo Tina för att välkomna klubbens utan jämförelse mest kände förare genom tiderna. Med sig hade Servin även två flaskor champagne som lite tröst över att italienarna missade detta när Tom och Jocke skulle fira VM-guldet med skumpasprut  på Monza. Då hade troligen redan WRC3-vinnare Huttunen lagt beslag på dubbel uppsättning skumpa så Hörby-duon blev utan. Nu la dock Servin plåster på detta och någon dag när allt lugnar sig är det dags för Tom och Jocke att öppna flaskorna och fira än en gång.

Foto: privat

Väl hemma i Ynglingarum hade kompisarna ordnat en fullständigt Covid-19-säker mottagning för Tom. På taket tronande en stor docka iklädd föraroverall och under en svensk flagga, allt för att inte grannarna skulle riskera att missa vem som bor i området, en världsmästare i rally.

*

Med detta över till mer nyheter fån hemmahorisont och idag släppte Sydsvenska Rallycupen (SSRC) sist av alla stora rallycuper sin kalender för 2021. Cupansvarige Mats Bergman konstaterar att det blir en sen start för SSRC 2021, inte förrän i början av maj drar man igång med Ljungbys ”Midsommardansen”. Årets upplaga av SSRC kom aldrig igång på grund av pandemin och även till nästa år är det i  dagsläget oklart hur situationen kommer att utveckla sig.

Foto: Tommy Svensson

  Pandemin har redan påverkat början av 2021 då den trogna SSRC-arrangören Simrishamns MK inte ser det möjligt att förbereda tillstånden till tävlingen på att tryggt sätt utan väljer att inte köra kommande år, berättar Bergman som fortsätter

 SSRC 2021 planeras därför omfatta enbart fem deltävlingar, två på våren och tre på hösten. 

Efter premiären väntar tävlingar i Växjö, Hörby, Älmhult och så final i Vetlanda med nya ”Rally Småland”.

Nu hoppas vi att alla runt om i landet som drabbas fysiskt, psykiskt, socialt och ekonomiskt får en hoppfull vardag igen och tillfällen i livet att se fram emot med glädje, till exempel Sydsvenska Rallycupen 2021, avslutar Bergman.

Sydsvenska Rallycupen 2021.

8 majLjungby MK        Midsommardansen

12 juni Wäxjö MS         Dackefejden

4 sept SMK Hörby        TV-svängen  

18 sept Älmhults MK   Silverratten

2 okt. Vetlanda RRC    Rally Småland

*

En som prövats hårdare än de flesta i år är ”Duracellkaninen” Ted Malm, förutom sin sega cancerdiagnos har även hans och fru Katarinas skötebarn Volvo Euro Cup fått en tuff start med bara en enda genomförd tävling. Nu gör som alla vet inte skåningar upp så lätt upp, utan redan har det tagits nya tag för VEC till 2021 och där redan några tävlingar är klara. Nu fylls kalendern på berättar Ted.

Vi har glädjen att meddela att en av 2021 års deltävlingar i Volvo Euro Cup blir danska Sydhavs Rallyt, som också är en av de ingående tävlingarna i den nya ”ERT Scandinavia” samt även femte deltävlingen i Danska Mästerskapet.

”Sydhavsrally” har ambitionen att bli längsta rallyt i DM-kalendern och blir en tvådagarstävling på asfalt.

Jag arbetar just nu med att finna ett bra boende för alla team i VEC och för er som anmäler er till denna tävling har jag en positiv överraskning som gör det ekonomiskt lättare, förklarar Ted.

Att han trots alla bakslag i år fortsatt är optimistisk går inte att ta fel på. 

Håll i hatten pågar och töser för nu trappar vi upp den här cupen något rent enormt och skapar verkligen något alldeles extra tillsammans!

Volvo Euro Cup

24 April            Zuiderzeerally Holland Asfalt

?? Maj              ???

?? Juni              ???

27-28 Augusti  Sydhavsrallyt Danmark Asfalt

03-04 Sept       ConXioN OmloopBelgien Asfalt

?? Okt               ???

Som synes saknas tävlingar och då bland annat saknas en deltävling i Sverige, men här pågår förhandling för fullt och inom kort ska detta vara avklarat hoppas Ted.

Förhoppningen är denna vecka, men vi får se…

*

Återvänder till ACI Rally Monza och där framgångsrike MotoGP-föraren Franco Morbidelli gjorde rallydebut. Italienaren satt i en Hyundai R5 och att ha valt kanske WRC:s tuffaste rally på 00-talet som debuttävling, är kanske något han bitvis ångrade. Resultat blev dock inte så pjåkigt, visserligen slutade han bara på 39:e plats bland R5-ekipagen, men hade ändå fem bilar bakom sig plus nio som aldrig nådde målet.

Foto: Toksport

Betydligt bättre gick det för tyske DTM-föraren Maro Engel som med rutinerade Ilka Minor vid sin sida körde in på plats 15 av de 44 som kom runt i snömodden. Pontus Tidemands nya teamkompis i Toksports Skoda hade många mycket erfarna rallynamn efter sig och hade han dessutom varit anmäld i WRC3, hade det även blivit två VM-poäng då han hade gått in som nia i klassen.

*

Lite ”bad luck” för Pontus Tidemand och Oliver Solberg att deras prestationer i ACI Rally Monza hamnade lite i skuggan Toms VM-titel. Normalt sett hade strålkastarljuset delats mellan de båda, men när en skåning vinner VM då blir det som det blev i helgen. Men oavsett ”bloggskuggan ” så var Oliver nöjd med helgen som slutade med en andra plats och fyra totalt i WRC3.

Foto: Oliver Solberg mediaoffice

Utan tvekan den svåraste tävlingen jag har kört hittills men vi avslutade som näst bästa R5-bil andra plats i klassen och ett par sträcksegrar, berättade Oliver vid målet.

– Jag är otroligt stolt över min prestation!

Ännu mer stolt och imponerad var pappa Petter över sonens insatser under året med bland annat ERC-guld och WRC3-seger i Rally Estonia. I helgen spelade dock rutin och erfarenhet så stor roll att Oliver kom till korta menar Petter

Tävlingen gick till förmån till de mer erfarna och äldre förarna som har åkt under liknande förhållanden tidigare. Vad Oliver och Aaron åstadkom här är något av det bästa jag har sett av dem. De körde mycket förnuftigt, och samtidigt valde Oliver alltid rätt ställe för att ge lite extra.

Foto: Oliver Solberg mediaoffice

Något som stärkte Olivers aktier var också när han tackade de tålmodiga italienska funktionärerna som uthärdade i det hemska vädret, allt för sällan som sådant sker tyvärr. Att där är stora saker på gång för värmlänningen behöver man ingen spåkula för att förstå. För 2021 hoppas han på start i WRC2 enligt Oliver själv och  som ger följande analys av läget.

– Jag behöver mycket mer erfarenheter, alldeles för tidigt att ta steget upp till WRC-bil efter bara sju WRC- deltävlingar.

Han menar också att ha måste köra ännu mer än de tolv tävlingar han kört i år vilket är en minskning med sju mot året före, där Covid-19 varit boven.

-Jag hoppas på WRC2 så får vi se var vi hamnar, men det är för tidigt med WRC i alla fall…

Att Oliver resonerar klokt med att inte snegla mot tveksamma och inte minst kostsamma WRC-styrningar, ser jag som ett oerhört starkt bevis på att det inom en inte alldeles för avlägsen framtid finns en förare beredd att inte minst ge mer jämnårige Kalle Rovanperä en fajt om VM-titeln.

*

Med WRC 2020 precis avslutat är det nu bara sju veckor kvar till premiären för 2021, det 89:e ”Rallye Monte Carlo”. Riktigt hur rallyt ska genomföras med tanke på pandemiläget är oklart men arrangören Autmobile Club de Monaco står som vanligt bakom WRC:s snyggaste affisch. Ingen annan klarar av att år efter år leverera lika snygg reklam för sin tävling som monegaskerna så är det bara. Årets version har så klart vinnaren 2020 Thierry Neuville och #11 Hyundai i20 WRC Coupé som ett element i kompositionen i det 110 års firade rallyt till Medelhavskusten. Men fortsatt är det en bit fram till toppåret vad gäller affischer 1983 där Walther Rörhls Opel Ascona 400 dominerar helt. Någon påstod för mig att originalet numera förvaras i Paris och Louvren där Ascona-kosntverket delar säkerhetssystem med Leonardo da Vincis Mona Lisa. Men om detta är sant vet jag faktiskt inte, men det låter högst troligt i mina öron.

*

Foto: Hyundai motorsport

En som redan aviserat start den 18-24 januari är Hyundais franska löfte Pierre-Louis Loubet som i år gjorde fem starter i en WRC Hyundai och där en sjunde plats på Sardinien blev bästa resultat. Till nästa år förväntas Loubet få lie fler chanser i WRC-bilen men ändå inte full säsong.

*

Foto: Okänd

Idag gjorde även Hyundai testdebut för 2021 genom att Ott Tänak fick känna på både bil och inte minst de nya Pirelli-däcken som gäller för nästa år. Blir också väldig spännande att se om 2021 vädermässigt börjar som 2020 slutade med snö och is istället för torr solig asfalt?

*

Idag släppte M-Sport Poland/Junior-WRC sin hyllningsfilm till Tom Kristensson och Joakim Sjöberg. På en minut kokar regissören ner guldåret som avslutas med det Jonas Kruse redan utnämnt till världsrekord i segertjut, Toms vrål från taket på Fiestan efter att allt var klart i helgen. En kul träff efter målgång blev det för Tom när han och Sebastien Ogier träffades.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Båda signalerar att dom är vinnare men #Fkkcancer-eldsjälen Lars Stugemo har en annan version. ”Hårt arbete lönar sig verkligen. Och i vår bok är Tom en mer än värdig världsmästare. Ett nytt kapitel öppnar för 2021. Och också. Tom är en #FkkCancer ambassadör och har hjälpt till att samla in pengar för att döda cancer. Hittills har vi samlat ihop 180 ksek till #FkkCancer #StaySafe #FkkCancer #SoonWeRallyAgain

PS den andra killen ser lite avundsjuk ut på #FkkCancer loggan Tom stolt bär tror vi. Men självklart gratulerar vi herr Ogier och de andra mästarna också.”. 

*

Idag kom nya hårdare Covid-19-restriktioner från Regeringen och Stefan Löfven och det är fullt möjligt att jag inte förstår ett enda dugg, men inte känns det som att läget ljusnar på virusfronten? Löfven trummade in att bara åtta personer som träffas är den gränsen och kommer att så förbli framöver och någon bortre gräns gavs inte. Han avrådde dessutom från att träffa andra människor och inte minst gav han ett tydligt besked, res inte under julen.  Är jag allt för stor pessimist om jag ser en början av 2021 ungefär som detta år avslutas? Jag hoppas jag har fel, men känslan hos mig är åtminstone så…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *