Tom K. med ändrad livstil inför Rally Estonia, tur är inte allt menar Hyundai-basen, Victor H. med bäst ”warm up” inför Grus SM, Toyota-Victor snabb på Ränneslätt, brutal krasch för Mellors i BRC, ”Stenis” till ROC och Björk WTCR-tvåa.

 

Redan i går började testerna för Tom Kristensson/David Arhusiander och #29 Ford Fiesta Rally2 på en estländsk väg som bjöd på höga hastigheter. En test han delade med helgens teamkollega Adrien Fourmaux.

Vi hittade snabbt en bra känsla i bilen och provade sedan lite olika inställningar, vissa ökade farten medan andra gjorde det motsatta, berättar Tom.

Men vi blev ändå mycket klokare vilket är postivt!

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Om det var snabbt igår så var det ändå inte emot vad som väntar idag avslöjar Tom.

En väg som är riktigt, riktigt snabb, något vi ser framemot.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Annars är Rally Estonia en tävling som Tom inte har några kul minne ifrån då han bröt ifjol med motorras på sin Rally4 Fiesta, bara tre sträckor hann SMK Hörby-föraren med att köra.

Ändå har jag bra känsla för sträckorna och trots det som hände ifjol är detta ett av min absoluta  favoritrallyn, förklarar Tom i en testpaus.

Med Rally2 Fiestans bättre fjädring  menar Tom att det är enklare att hitta rätt linjer även om fortfarande mycket hänger på att han kör bilen på rätt sätt. Något han menar, han inte gjorde varken i Kroatien eller Portugal.

Hade för mycket i skallen med allt som jag skulle fixa specielt med att få ihop budget. Nu har jag gjort en del ”life style” förändringar, bland annat har jag gått ner i arbetstid och jobbar bara tre dagar resten av veckan går åt till att förbereda tävlande. Därmed kan jag fokusera på ett helt annat sätt och till det här rallyt kommer jag därför med en helt annan och mer bekväm känsla än i de två tidigare, avslöjar M-Sport Fords svenska del.

Nu vill jag hitta min fart och tempo, om detta sedan räcker till att bli femma eller trea har jag igen aning om, men jag vet att det blir bra när jag hittar rätt!

*

Till Rally Estonia som startar på torsdag kommer faktiskt Hyundai som lite favoriter trots de senaste besvikelserna där man lett, men ändå fått bryta innan hemmaplan är det nog ingen som helst tvekan utan att Ott Tänak/Martin Järveoja vill försvara fjolårssegern och krånglar inte bilen så lär ingen hänga med Ott. När WRC nu passerat halvtid så kan faktiskt Jari-Matti Latvala låta Sebastien Ogier (133 poäng) och Elfyn Evans (99 poäng) köra lite mer avslappat och bara se till att få med sig anständiga poäng framöver. Tänak däremot har kniven på strupen och är nu över sextio poäng bak Ogier så allt annat än segrar framöver är misslyckande. Minimalt bättre läge har teamkollegan Thierry Neuville med åtta poäng mer än hemmafavoriten.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Om vi fortfarande drömmer om seger i mästerskapet måste det komma nu, menar Neuville.

Vi måste var beredda på extra risker om vi vill hålla drömmen vid liv!

Till Estland kommer Hyundai med mer självförtroende än på länge och minns 2020 med Tänak som vinnare och Craig Breen som tvåa. Båda trivs på de vrålsnabba sträckorna där faktiskt hoppen både är fler och längre än i Finland. 

Ett stor utmaning men tack och lov tipsar Ott oss om hur vi bäst attackerar och gör oss snabba, menar Neuville.

Hårt pressade Andrea Adamo avslöjar att man trots det pressade programmet efter Safari jobbat stenhårt för att lösa de nästan lite oförklarliga  problem som drabbat bilarna i tidigare rallyn.

Inte så mycket vi kunnat göra men till Estland kommer vi extra motiverade och en stark föresats att verkligen visa vad vi kan åstadkomma.

Han väljer ända att sänka oddsen och bara för att Hyundai slutade 1-2 i fjol är det ett helt nytt rally som väntar menar den karismatiske italienaren

– Vi måste jobba så hårt vi bara kan, vara fokuserade och plocka ut allt av både oss själva och våra bilar. Till slut vet ändå Adamo vad som ofta skiljer mellan succé och katastrof.

– Tur är alltid inblandat i rally men vi måste även själva kunna kontrollera vårt öde!

*

Som vanligt täcker SVT upp WRC och Rally Estonia. Första sträckan på torsdagkväll inne i Tartu sänds dock enbart på SVT Play med start klockan 19.15.

Resten av helgen blir det två sträckor/dag och på fredagen ser sändningarna ut så här.

11:00 SS5 Kambja 1,SS ss-start 11:08 (SVT1 / SVT Play)

17:00 SS9 Kambja 2, ss-start 17:08 (SVT1 / SVT Play)

Tidig uppgång på lördag med start på SS 11 Mustvee1 redan klockan 08.08 och detta ses på både SVT1 och SVT Play.

15:08 är det dags för andra gången eller SS15 Mustvee 2,5:08 (SVT2 / SVTPlay)

Ny tidig morgon på söndag med SS21 Tartu med start klockan 08.08 i SVT1/SVT Play. Samma sträcka är power stage och där sänder man med första bil ut klockan 13.18.

*

Foto: Henric Åkeson

På fredag är det första deltävlingen i helt nya Grus SM med Älmhults MK som arrangör och det som erbjuds de blott 56 anmälda är tre sträckor på Millebygden. En som kommer till ”Mästarmötet” riktigt varm i kläderna är SMK Hörby och Team Nybes Victor Hansen med kartis Victor Johansson. Andra platsen i tjeckiska Rally Bohemia med R2-Peugeot som utan tekniska problem kunde varit en första plats, är en ”warm up” som ingen av de sex konkurenterna i klassen är i närheten av. Här kör dessutom ”The two Victors” med Team Nybes nya och mer potenta Rally4 Fiesta, så att det vilar ett visst favorittryck på grabbarna är uppenbart. 

*

Två rundor på militära Ränneslätt var vad de cirka 90 deltagarna i ”Nässjörundan” kunde glädja sig åt. Lite anmärkningsvärt men sjävklart väldigt positivt är att myndigheten som hanterar militära övningsområden är så tillmötesgående i Småland, medan det är tvärstopp i Skåne. Vet inte hur många gånger Simrishamns Mk försökt att komma tillbaka till Ravlundfältet men varje gång med samma trista besked. Hur som helst så blev E-cupens premiär väldigt uppskattad och då i synnerhet av vinnaren Victor Karlsson/Thomas Gustavsson. Toyota-föraren från Vimmerby följde upp segern i Finland med ny triumf på hemmaplan. Marginalen blev också betryggande med nästan halvminuten tillgodo på tvåan Håkan och Henrik Tagesson från Nybro. Mellan bröderna och trean David Lindström/Jessica Svensson, Skillingaryd var det tajtare, exakt en halv sekund skilde de bägge Volvoåkarna åt. Bästa 4WD blev Gnestas Mikael Holmgren/Mikael Rosvall på en totalt fjärde plats med en Mitsubishi. I GruppE var det ingen överraskning att Vetlandas Stefan Ottosson/Sofie Adolfson med Golfen var hungrigast av de 12 i klassen. Robin Thörnberg/Elinor Thörnberg, Vetlanda körde hem VOC-klassen för A-B-förare medan Filip Sjögren/Maja Björnell, VÖMK gjorde samma sak för C-förarna. ”Bygg-Kjell” med Fransson i efternamn och P-O Eriksson till höger i den vassa Renault Alpine var bäst i Appendix K och detta med god marginal. Tvåan Janne Blom/Stig Bergkvist med 240:an var dryga halvminuten efter. En kär återkomst utgjorde Björn ”Nalle” Johansson/Håkan Lindh med Opel Ascona B som rullade in som fyra av de 17 i klassen.

*

I helgen kördes andra deltävlingen i Brittiska Rallymästerskapet, ”Nicky Grist Stages” och till skillnad mot EM-finalen på Wembley med 60 000 åskådare var detta ett ”Non-Spectator Event” utanför Builth Wells i Wales. 170 ekipage tog tillfället i akt att köra rally och allra bäst gick det för Matt Edwards som med en VW Polo R5 var fem sekunder snabbare än Fiesta-åkaren Tom Cave och 12 före trean Osian Pryce, även han med en Polo

Foto: Privat

Rallyt fick dock en trist inledning när Ollie Mellors med co-driver Max Freeman rullade våldsamt på sträcka ett. Efter ett kraftig lyft så landade deras Proton Iriz R5 brutalt på vänster fram vilket orsakade en mindre trevlig karusell. Ollies pappa driver Mellor Eliot Motorsport som är de som utvecklat en R5-modell för Proton och nu är ”Chassis #6” både historia i och krocktestad. För Ollie inskränkts sig skadorna till blåmärken och ömhet i kroppen medan kartläsaren hamnade på sjukhus för ytterligare vård för sina skador.

*

Foto: Race of Champions

För någon helg sedan gjorde Ingemar Stenmark debut som gästförare i ”Porsche-cupen” i Anderstorp och nu är ”Stenis” även klar för deltagande i Race of Champions i Piteå till nästa år. För hans del blir det dock start i ett ”kändisrace” utanför själva ROC där det tävlas med Porsche Cayman.

*

Foto: FIA WTCR

Thed Björk kunde avsluta Race of Spain där WTCR körde tredje deltävlingen med en andra plats. Cyan Racing Lynk&Co-föraren avancerade med detta upp till nionde plats i totalställningen. För syskonen Bäckman blev det ingen helg att minnas och där ändå Jessica lyckades bäst genom att bli 17-19 i de två racen. För Andreas blev det 16-DNF och därmed är nu ”syrran” bäst i ”Trophy-klassen” som trea medan Andreas har placeringen efter.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *