Tom K.klar för J-WRC 2020, Tänak bara trea på hemmaplan, Stugemo lovar full fart och så elbilarnas lovsång!

I går avslutade jag med en ”cliffhanger” där det idag utlovades en positiv svensk rallynyhet. Står vid mitt löfte och idag avslöjar Tom Kristensson att det blir en andra säsong i Junior-WRC för honom och nye kartläsaren Joakim Sjöberg. Men det har varit en jobbig resa fram till att nu anmälan till J-WRC och M-Sport Poland äntligen är gjord.

Foto: Tommy Svensson

Det har varit ett tufft och hårt arbete den senaste tiden för att få ihop budgeten, avslöjar Tom som ännu inte har allt klart för de fem deltävlingarna.

Vi jobbar vidare för att få ihop det och jag är mycket glad och tacksam för att så många av mina partners från 2019 är med i även detta år.

Foto: Tommy Svensson

Junior-WRC inleds med Rally Sweden 13-16 februari där då Tom får sällskap av Pontus Lönnström. Av allt att döma blir det också bara de här två svenskar som kommer att köra VM-serien för juniorer. Efter Värmland blir det som det verkar ett långt hopp till deltävling två på Sardinien i början på juni. Detta sedan Rally Chile tvingats ställa in vilket Tom verkligen beklagar.

I nuläget är det endast fyra deltävlingar, eftersom det ännu inte är beslutat vilken som blir ersättningstävling för Chile. Det är synd att den blev inställd, det hade varit häftigt att eventuellt fått möjlighet att tävla i Sydamerika.

I fjol utsågs SMK Hörby-föraren till ”Årets Rookie” för vilket han fick 15 000 euro som grundplåt till årets säsong. En ”nykomling” som dock visade direkt att han ville vara med i toppstriden genom att då helt otippad vinna premiären i ”Svenska”. Men detta blev inte enda segern utan även i Finland stod Tom och dåvarande kartläsaren Henrik Appelskog överst på pallen. Paret var dessutom ensamma om att besöka prispallen i samtliga fem deltävlingar. Men tack vare seriens lite knepiga och för Tom ödesdigra poängberäkning, räckte inte resultatraden 1-2-3-1-2 mer än till andra plats. Att målet är en VM-titel för Tom och ”Jocke” är inte svårt att räkna ut även om det med all säkerhet inte blir lättare i år. 

Nu ser jag fram emot att inleda en utmanande säsong, min andra, i JWRC. Det kommer att bli tufft och hårt motstånd, men jag har ju en säsongs erfarenhet i ryggen. 

Just detta att man kört flera av deltävlingarna förut är lite av parets trumfkort i serien där alla tävlar i identiska Ford Fiesta R2 T och med samma Pirelli-däck. Nu har Tom påbörjat uppladdningen men kan inte enbart fokusera på körningen utan även jobbet med att säkra budgeten tar mycket tid och ork för 28-åringen.

Foto: Tommy Svensson

Junior-WRC serien ser så här långt ut som följer. Med Chile borta blir det med all säkerhet en ersättningstävling senare under säsongen. Mest trolig både med tanke på datum och logistik är som jag ser det Rally Wales GB två veckor efter Tyskland.   Rally Sweden 13-16 februari -Rally Italy 4-7 juni-Rally Finland 6-9 augusti –Rally Germany 15-18 oktober.

Foto: Tommy Svensson

Inte helt lätt att bli profet i sitt eget land vilket Ott Tänak och Martin Järveoja fick erfara när Estlands största idrottsmän skulle utses. Här fick Tänak se sig besegrad av spjutkastaren Magnus Kirt och häcklöparen Maicel Uibo. Enligt estländarna vägde Kirts och Uibos VM-silver tyngre än ett guld i Rally-VM/WRC. Bara att än en gång konstatera att motorsport har svårt att slå igenom som i den här omröstningen med 80 000 röstande. Både sportjournalister och vanligt folk sa sin åsikt där en liten tröst är, att  hos de ”vanliga” estländarna var det Tänak som vann medan hans kartläsare Martin Järveoja slutade femma. Sportjournalister om de finns på andra sidan Östersjön eller här, går som vanligt inte i takt med sina läsare. Dom skriver och hyllar helst sporter som de själva gillar, folkets åsikt är även här av underordnad betydelse…

*

Foto: Tommy Svensson

Även om Lars Stugemo, Kalle Lexe och Sunnyside Experience lämnat den Volkswagen Polo GTI R5 bakom sig som han använde i fjol, verkar det inte vara läge för att mata duvorna i parken. Istället meddelas idag.

Folks – full speed into 2020… 

”Full fart framåt” gäller inte bara Lars själv utan även de förare/team som man beslutat stötta under 2020.

Förare och team som jobbar hårt för att nå toppen, vinna, sätta rekord och segra i mästerskap.

Än väljer man att inte avslöja namnen, men en sak kommer de utvalda att ha gemensamt,  #FkkCancer kommer att synas lika tydligt på såväl bilar, utrustning som kläder. Nu utlovas namnen inom kort och så här långt är det enda som kommer ur Lars mun.

– Som alltid i rally, förvänta det oväntade…

*

Lyssnade i förmiddags på Radio P4 som sände ett program om bilar/trafik och där huvudämnet var en enda lång hyllning till elbilarna. Programledarna intervjuade diverse trafikforskare/miljöstrateger och alla var euforiska över elbilarnas intåg. Det fanns i princip inte en enda nackdel med en elbil. Inte ens att det enligt miljöstrategen kunde ta uppemot tre timmar för vissa bilar att få batteriet fulladdat var något problem. Hon förklarade detta lite svepande med att man kan ju alltid ladda under lunchen(!). Enda gången det var lite hack i lovsången var när man kom in på hur en sådan bil fungerar i glesbygd. Där kommer det alltid enligt forskaren, att vara glest mellan laddstolpar. Men som sagt detta var bara ett litet hack men för dom boende i dessa område kanske lite mer än så. Inga kommentarer heller om hur det går till att få fram material till batterierna, hur elproduktionen ska upprätthållas när kärnkraften stängs ner och annat som mer nyktra bedömare lyfter fram som motvikt. Samtidigt läser jag i Teknikens Värld att i Norge som är elbilars paradis på grund av kraftiga subventioner,  där tar nu Fortum ut så högt pris för laddning via vissa av sina laddstolpar ,att det är dyrare att tanka el där än bensin/diesel. Inte överallt men på vissa håll ( så klart i glesbygdsområde..) har elpriset för laddning höjts så att det kostar tolv norska kronor per mil. Har du däremot en ”gammeldagsbil” klarar du dig undan med nio kronor. Ingen inbillar sig väl utan att statsmakterna så fort elbilarna blir fler, hittar på ett sätt att fortsätta beskatta bilisterna i minst om inte i ännu högre utsträckning än vad man i åratal gjort med bensin/diesel? Jag tror i alla fall inte så… 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *