Tom K. junior-leder på Korsika, Elfyn Evans på väg mot skräll, Camilli stabil i första Polo-åket för året, Elias Lörd siktar mot J-SM och BRC-premiären ser bra ut…

Man kan säga mycket om WRC och framförallt J-WRC, men inte är det bra för hjärtat att ha två svenskar i toppstriden på Korsika. När man även lägger till att det dessutom är en av dessa som är klubbkompis i SMK Hörby, Tom Kristensson är det högt tid att lyfta ner hjärtstartaren från väggen. Har hela dagen försökt förtränga vad som händer på den lilla Medelhavsön men man kan väl säga att det gått så där. Började med lite straffarbete i det som man gör tv-program av, alltså arbete i det som tyskarna kallar ”grüne Hölle”, det första betyder gröna och resten får ni lista ut själva. När detta var klart påkallade terapeuten mer behandling och eftersom det påstås vara vår, så startades ”Silver-Kadetten” upp för jungfrufärden 2019. Inte heller detta hjälpte fullt ut för att få bukt med hjärtklappningen och lagom till målgång på SS6, fredagens sista sträcka i ”Tour de Corse” gick juniorerna i mål. När man då ser en blågul flagga överst i listan går hjärtat upp i än mer spinn och när det efter flaggan dessutom står ”Tom Kristensson-Henrik  Appelskog” är det verkligen ”pace” i bröstet.

*

Efter dagens sex sträckor är det alltså SMK Hörby/Östergyllen RC i en tajt topp, bara 0,9 sekunder före tysken Julius Tannert. Om nu Tom och Henrik skulle känna för att slappna av lite grann, en knapp sekund är ändå en knapp sekund så ligger Dennis Rådström/Johan Johansson trea, bara 18,6 efter ledaren i Fiesta #71. 

Dagen känns lite som succé, egentligen inga problem alls även om jag behöver jobba med min ”driving style”, förklarade Tom för J-WRC-reportern på plats. 

Tom började dagen som trea på  sträcka ett före ”min vinnare” Jan Solans. Men så fick spanjoren punktering och direkt tog Hörby-föraren kommandot och gick upp i ledning. En position han behållit fram till nattuppehållet i Bastia. Där förklarade Tom att man håller sig till sin ”game plan” men att det även finns en liten ljusning(?).

Känns som att det går bättre och bättre!

Två sträcksegrar som ger två extra poäng kan Tom inkassera medan Jan Solans vunnit fyra av dagens sex sträckor. Vill nämna detta så ni förstår att mitt tips med honom som vinnare inte var helt åt skogen. Men punkan på sträcka två gjorde att han  tappade över två minuter och är nu långt från pallen. Dennis Rådström/Johan Johansson kör jämnt och stabilt vilket ger en tredje plats så här långt. Vid intervjun med J-WRC-reportern förklarade Dennis.

-Jag är fortfarande ”rookie” på asfalt!

Sjätte tid är dagens ”sämsta” insats vilket så klart visar att ”Torsbys-finest” är en kille för toppstrid. Trots allt återstår åtta sträckor att köra vilket borde betyda minst ”7000 kurvor” kvar…

– Vi är nöjda med dagen, alltid lika pulshöjande och roligt med asfaltkörning, konstaterar trean Dennis.

Känns att vi fortfarande har en del att lära, men det går bitvis flatout. 

Ett litet problem har man haft, en länkarm strulade i morse vilket störde och med sex körda sträckor är det Tom, Julius och Dennis som gör upp om pallen såvida inget extremt inträffar. Fyra är Jan Solans men med nästan exakt två minuter upp till Tom och Henrik med den gula ledartröjan.

Sämre har det gått för en av mina favoriter, Martins Sesks. Var på väg mot toppen men istället blev det en rejäl avåkning ner i ett ”djupt dike”. Någon chans att att komma tillbaka till sträckan fanns inte och frågan är om det ens blir omstart för trevlige Sesks. Samma öde men på sträcka två rönte amerikanen Sean Johnston. Här blev det enligt honom själv ”a big crasch” och vågar jag nästan lova, ”game over for this weekend”.

*

Har ju Thierry Neuville som vinnare i mitt tips och än är det inte kört även om han klagar på att han inte känner sig  komfortabel i sin Hyundai. Dock är han med i toppstriden, ligger trea med bara 9,8 sekunder upp till överraskande ledaren Elfyn Evans. Kan jag gott erkänna att den såg jag aldrig riktigt komma. Trots att det var på Korsika walesaren fick sitt stora genombrott 2015 och att han dessutom utmanade i Mexiko, men att leda Tour de Corse, aldrig i livet eller för att Elyfn själv ska förstå på walesiska, ”byth mewn bywyd”.

Nu visar han och Martin Scott i Ford Fiesta WRC #33 att M-Sport inte alls behöver någon Sebastien Ogier för att räknas i WRC-toppen, det räcker med en son till en skolbusschaufför. Nu fick Elfyn ett oväntat hinder på dagens sista sträcka då Kris Meeke fick problem som blev Elfyns problem då han inte lyckades passera Toyotan på sträckan. Men arrangören insåg snabbt vad som hänt och räknade om tiden för honom och nu leder ” the son of Gwyndaf”  inför lördagen.  Ingen stor ledning, 4,5 sekunder till Ott Tänak men med tre sträcksegrar visar han att Wales biter tillbaka.

Fyra är Dani Sordo, Hyundai men 26 sekunder efter medan Teemu Suninen lyder sin teamorder, ” du måste i mål” och ligger femma, bara 4,8 sekunder upp till Sordo. Bakom finns mer favorittippade trion,  sexa Sebastien Ogier (får inte alls till det, misstänks vara lite sjuk), Sebastien Loeb (8:a krökte bakvagnen direkt på sträcka ett) medan Jari-Matti Latvalas problem är för många för att rymmas här. Ligger nu på 13:e plats medan Kris Meeke är långt efter.

*

I WRC2 håller min favorit Eric Camilli i Polo R5 för trycket och har nu 20 sekunder ner till min tvåa Yoann Bonato, Citroën. Hade ryssen Nikolay Gryazin som femma men nu dj-las han och ligger trea. Kan också konstatera att i topp-fem finns tre Polo R5. Någon som tycker annorlunda, att där är en ny sheriff i stan? Ole Christian Veiby/Jonas Andersson ligger sjua efter en punktering.

I WRC2 Pro leder fortfarande Kalle Rovanperä men i R5-gänget är han klart efter. Även ”Harris påg” har haft problem och ligger 19:e totalt och bland dom som åker R5 är han bara nia.  I morgon är det sex sträckor innan man runt 17.30 vågar andas igen. Måste kolla var närmaste hjärtstartare finns…

*

Inte bara på sträckorna som det visas ”pace” på Korsika, en hel flock har redan fått böter för fortkörning på transporterna. Dyrast böter fick Eric Camilli, 400 euro med 16 km/t för fort. I WRC-gruppen är det Thierry Neuville som har svårt att koppla av mellan sträckorna och som delar topplistan med Camilli, nästan 5000 kronor fattigare i dag…

*

Då har där kommit ännu en R2-bil till Skåne sedan 20-årige Elias Lörd från Kågeröd införskaffat J-SM-tvåan 2018 Eddie Lundqvist Ford Flesta R2. Därmed sällar sig Elias till R2-gänget, Victor Hansen och Robin Svensson, SMK Hörby med Peugeot. Som kompisar med Fiesta får han Oscar Ljung, Simrishamn och Lucas Hägg, Trelleborg. Ensam med Opel Adam är Mats Andersson, Eslöv, har jag glömt någon?

Elias planerar för en storsatsning på Junior-SM 2020 och i år blir det SSRC som är huvudfokus för honom med licens i Hässleholms MK. Bakgrunden kommer från Grupp E där han kört Honda och så bra att det blev seger i Bilsport Rallycup 2018. Fem klassegrar var det som bland annat la grunden till den triumfen.

 Även om Elias fortfarande är lite grön i rallysammanhang har han det mer rutinerat fol kring sig och Fiestan. I högerstolen sitter pappa Magnus med många års erfarenhet som kartläsare. Utanför Fiestan finns Håkan och Per Henrik Ekholm som stöd för Elias. Håkan fortfarande lite aktiv som co-driver när Jonas Kruse hittar tid mellan innebandyn och SVT-studion. Premiären är satt till Simrishamnsmixen den 6 april.

*

Hit till Simrishamn är nu anmälan stängd och i de rena SSRC-klasserna blev det 168 ekipage som kompletteras av 24 anmälda i klasserna Regularity och Debutant. På tisdag drar tävlingsledare Lasse Mattsson igen anmälningsdörren till BRC-premiären Anderslövsrallyt den 13 april. Nu har man 109 tävlande i listan och blir det inte många fler, får alla åka även om man satt maxgränsen till 100 från början.

Vi trixar lite med starten för Ungdomsrally så att dom går ut före 10.00, då klarar vi några bilar fler ä tänkt från början, förklarar Mattsson.

– Har nu också kollat sträckorna och dom kommer helt klart att hålla för startfältet, inga problem! 

*

I går var det dags för vårens ”Förarträff” i SMK Hörbys klubbhus. Ett rejält uppbåd mötte Rallyshops Björn Johnsson när han kom till Hörby för att informera om nya säkerhetsregler inom rally. En information som får ”5 kungar” av mig, inget pådyvlande om vilka hjälmar och liknande som man måste köpa, utan ren saklig information från påläste Björn. Tror att en och annan gick hem med lite tankar om hur man kanske bör skydda sig i rallyskogen framöver…

*

Trevlig helg! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *