Tom K. imponerad av nya Rally2-Fiestan, Asfalt SM i Uddevalla kommer att köras som tänkt, SM Veckan är mer osäker, hybridproblem i WRC, BRC 2022 klart, osäkert för Johan K., nytt för Rally X/STCC och Pololedning i DM1.
Efter väderstrulet i norra Italien var det betydligt bättre förhållande i Slovenien för Tom Kristensson/David Arhusiander och de första testerna i en Rally2-Fiesta. Till en börjas sinkades man av ett däck som inte ville hålla luft men när detta väl var åtgärdat bjöd SMK Hörby-föraren på stabil körning.
Detta i den i mina ögon allt annat än läckert designade hyrda Fiestan och förhoppningen är att Toms egen bil har ett fränare utseende när den visas upp i Zagreb. Efter middagsuppehållet fortsatte nötandet på den nio kilometer långa sträckan som av Tom fick omdömet.
– Magiskt fin sträcka att för första gången på riktigt känna få på en Rally2-Fiesta, berättar en överväldigande glad Tom.
–Framförallt är det bromsarna som är fantastiska och lite ovant att hitta nya bromspunkter och så mycket senare ä vad jag är van vid…
Att det var en väldig nöjd Hörby-förare gick inte att ta miste på när han med ett stort leende i ansiktet intervjuades kort före lunchuppehållet som han hoppades skulle bli så kort som möjligt.
– Nu ska vi äta lite och sedan få upp ännu bättre ”pace”…
Att han var nöjd med sin utvecklingskurva var ett bestående omdöme om dagen så här långt. Efter lunch provades nya inställningar för att hitta ytterligare sekunder i Rally2-Fiestan. Samtidigt med att Tom och David plågade rallybilen så gnuggade deras ”Gravel crew” med rutinerade Mats Andersson och småländska kartläsartalangen Maja Bengtsson på sin del inför Rally Croatia.
Nog så viktigt att kort före start kontrollera i vilka kurvor lömskt lösgrus dragits upp på asfalten plus annat skit som kan störa när Tom kommer i ”race mode”!
*
Samtidigt med detta så satt Dennis Rådström i sällskap med Johan Johansson och väntade in flyget som skulle ta dom till Rally Croatia och det lite oväntade äventyret med en Rally4-Fiesta för IK Sport.
– På måndag börjar tävlingsveckan med utgångspunkt i Zagreb, tisdag-onsdag recce, torsdag shakedown med ceremoniell start och fredag börjar vi på skogen, sammanfattar Dennis och Johan årets första rallystart.
*
Har varit en del tvivel på att premiären i Asfalt SM i Uddevalla skulle köras eller inte med hänsyn till Covid-19. När dessutom deltävling två och tre i Tierp ställdes in spreds ryktet att även Uddevalla skulle kasta in handduken.
– Helt fel, Uddevalla kommer att köras som tänkt den 8 maj och i förra veckan kom tillståndet att göra så från Länsstyrelsen, berättar Thomas Borssén i arrangörsledet för Uddevalla City Race.
En sak har man dock fått ändra och det är en flytt från centrala Uddevalla ut till ett området utanför stan för att kunna följa myndigheternas krav på ”publikfritt”.
– Inget industriområde precis utan mer en asfaltväg som körs två gånger per omgång vilket gör totalt 4,2 kilometer per heat, förklarar Borssén.
Lite märkligt så har det varit trögt med anmälningar och i dag är där bara runt 40 ekipage anmälda, mindre än hälften som var sugna på att köra inställda premiären i Jönköping. En orsak till detta kan vara det lite omständliga anmälningssättet genom SBF:s system LOTs som varit ett krav från både SBF och tillståndsgivande myndigheter. Här finns också inbjudan till tävlingen och all annan info berättar Borssén.
– Gå in på infiniteracing.se/races, logga in och därefter ”anmälan till tävling” och visa info om Uddevalla!
Att LOTs inte är optimalt som anmälningssystem är uppenbart och förare som jag snackat med upplever det som mycket krångligare än de vanliga sätten. Inför höstens SM-rallyn bör nog SBF överväga en annan form av anmälningsförfarande. Noterar vid en koll bland de anmälda att många, väldigt många om man ska vara ärlig, av landets hetaste RS-åkare saknas.Foto: Tommy Svensson
I ”R5-klassen” är det till exempel bara Lunds AC:s Håkan och Pamela Oddshammar som är anmälda. I ”Grupp H” saknas de flesta och av de som är frekventa i RS-samanhang är det vad jag ser bara SMK Hörbys Joacim Kristiansson och Tommy Andersson, Eslövs Anders Karlsson och så ”hemmahoppet” Bjarne Rutgersson som är anmälda.
*
SM i Sprint som arrangeras av SBF som egen tävling i samband med SM Veckan i Halmstad lever uppenbarligen lite farligt. Inte bara den utan hela SM Veckan inväntar myndigheternas beslut den 3 maj om hur sommarens olika tävlingar/arrangemang kan arrangeras, om det ens går att arrangera något. Dagen efter har SM Veckan lovat besked hur det blir i månadsskiftet juni-juli. Redan nu är det klart att veckan blir utan publik samtidigt som en del sporter plockats bort då dessa inte gått att kombinera med publikfritt.
*
Ett oväntat bakslag har WRC:s nya hybridprogram råkat ut för då inte batterierna från Compact Dynamics visat sig hålla för de tuffa påfrestningarna. I dag har alla tre teamen, M-Sport Ford, Toyota och Hyundai mer eller mindre fått ihop bilar som är mogna för tester och det var i det här läget som bristerna uppenbarades.
Tillverkaren CD har därför beordrat tillbaka alla drivlinor till sin fabrik i München för att kunna bilda sig en uppfattning om vad som inte hållit måttet. När testerna ska återupptas är idag okänt…
*
Onekligen är det märkliga tider vi lever i för tillfället och innan en enda rallytävling körts i landet så har Historiska Utskottet börjat ragga arrangörer för RM 2023. Den sammanbindande länken mellan detta och Bilsport Rallycup heter Roger Rooth som nöjt konstaterar att Södra Sunnerbo knutit ihop BRC-säcken för 2022 med Semesterturen den 2 juli.
– Extremt roligt och en mycket välfördelad kalender över grussäsongen har arrangörerna nu skapat, menar Rooth.
– Eftersom vi har i reglerna med max åtta deltävlingar så om någon kommer med förfrågan för 2022 så kan vara att den tävlingen hamnar på en ”Reservlista”, ungefär som när Karlskronapokalen kom med i år!
1: 2/4, Rally Anderslöv, Trelleborgs MK.
2: 30/4, Zabra-Rallyt, Nybro AC.
3: 4/6, Gruvrundan. Åtvidabergs MK.
4: 2/7, Semesterturen. S:a Sunnerbos MK.
5: 20/8, Emiltrofén, Vimmerby MS.
6: 17/9, Klappjakten, Ydre MK.
7: 1/10, Rally Gimmersta, Katrineholms MK.
8: 5/11, Novemberskölden, Nässjö MK.
*
Har varit lite tyst om Johan Kristofferssons 2021 bortsett från att han kör och dessutom leder Extreme E. Ändå är det inom rallycross som Johan är allra störst med sina tre VM-guld, men i år ser det lite trögt ut med att kunna försvara sin titel.
I fjol körde han med pappa Tommy som teamchef i en av Volkswagen Motorsport hyrd VW Polo Supercar. Planen var också att fortsätta med samma upplägg i år men än har inte alla pusselbitar fallit på plats. Istället kan det bli inhopp i RallyX-serien som inleds i Dammark på Nysumbanan den 1-2 maj. Om nu planerna går i stöpet ser Johan istället mer positivt på 2022 och med då eldrivna Supercars.*
Med två veckor kvar till premiären för RallyX börjar startfållan fyllas på och från Hedström Motorsport kommer Torsbys Lars Andersson plus Anders Michalak, Almunge. Hedströms motorsport har trots vinteride jobbat desto mer bakom kulisserna med bland annat helt ny motor från nya motorleverantören Motordesign till en av teamets VW Polo Supercars.
– Motorn känns som ett steg i rätt riktning och tillsammans med nya diffar och dämpare kommer det bli något riktigt bra, säger Peter Hedström.
Två förare klara, men en tredje knackar på inför premiären i Nysum på Jylland och den dörren är öppen för en ny förare.
– Jag vill inte säga nåt mer ännu, men går allt i lås kan vår laguppställning bli riktigt bra i Danmark, men även i Höljes-EM där vi har tre förare klara, avslutar Peter Hedström kryptiskt.
*
Även i STCC tickar det fram namn för 2021 och en som är klar är fjolårets premiärvinnare Oliver Söderström. Oliver kör även i år för Lestrup Racing och premiär blir det på Ljungbyhed den 4.5 juni. Då får han sällskap i teamet av kartingföraren Robin Knutsson.
*
Med tre sträckor kvar av ”DM1” och Rally Himmerland leder som förväntat Kristian Poulsen/Ole R Fredriksen i VW Polo R5. En ledning på 15 sekunder före Michael Sørensen/Erik Kristensen i Skoda R5 som i sin tur har nästan lika långt ner till trean Kim Madsen/Line Lykke Jensen, C3 Rally2. Bäste ”svensk” är Roland Poulsen/Niels Jørgen Iversen med Skoda och detta på en tionde plats. Något hände för den andra svenskbilen med Håkan och Pamela Oddshammar på sträcka två.
På ”Nysumbanen” fick R5-Fiestan ”maxtid” vilket innebar runt fem minuter mer än rena körtiden. Ryktet säger att det ska röra sig om tidtagningsknas men om så är fallet är ännu oklart. Återkommer i morgon med mer från ”DM1”.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.