Tom K. igång direkt med asfalttest, snackisen i Rallyvärlden i går kom från Hörby, Adamo jämför sig med Brad Pitt, Ogier testkraschade igen, Østberg börjar i Rumänien och DM1 körs på Jylland!

Om det mot förmodan med tanke på alla ”Gilla”, kommentarer  och lyckönskningar som kom i går efter att Tom Kristensson ihop med M-Sport Ford avslöjande att det blir full säsong i WRC2, om det det ändå är någon som är lite trött på att läsa om Hörby-pågen så kan ni därför sluta här.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Idag är det för mig lite ”dagen efter” men inte för Tom som istället tillsammans  med en annan Kristensson, men utan släktskap och  med Stefan i förnamn tog en chans att känna på hur R5-Fiesta känns på asfalt. Tom hälsar, ”Vi börjar direkt med förberedelser för säsongen! Ban-dag med Ford Fiesta R5. Fantastisk bil, fantastisk möjlighet. Tack Stefan Kristenssons Åkeri”.

*

Idag återstår fem veckor innan det blir debut i WRC2 i Rally Croatia och att Tom därför tar varje chans till träning med 4WD är självklart. Att det blir en premiär där många kommer att ha lite fokus på honom och Daniel Arhusiander är nog ingen vildare gissning. Roade mig lite med att skrolla runt bland  olika mediasajter om hur beskedet att Tom går in i M-Sport Fords WRC2-satsning hur detta mottogs runt om i världen. Trots allt blev jag blev lite förvånad men framför allt stolt för både Tom, SMK Hörby och alla hans samarbetspartners över  vilken genomslagskraft nyheten fick. När jag lokaliseratl ångt över dussinet utländska sidor med rubriker som, ”Tom Kristensson rejoint l’équipe M-Sport en WRC2”, ”Tom Kristensson, piloto de M-Sport en WRC2”, TOM KRISTENSSON COM A M-SPORT FORD NO WRC2”, ”Tom Kristensson Gabung Skuad WRC2 M-Sport Ford” började det så smått gå upp för mig hur stort detta är långt utanför Skånes gränser. Lite tråkigt bara att lokaltidningen  i Hörby, Skånska Dagbladet verkade ha fått täppt i nyhetsnäsan och nöjde sig med att skriva i nättidningen. Mer ordning på Kristianstadsbladet som konstaterade att juryn vid Nordöstra Skånes Idrottsgala hade fingertoppkänsla genom att helt rätt utse Tom till ”Årets Genombrott 2020”.  Nu är Toms uppoffrande slit inte över i och med detta utan nu blir det till att ladda om inför det han verkligen brinner för, att köra rally. Även om Tom i P4 Kristianstad berättade att han nu som han själv uttrycker det, ”nått långt över mina drömmars mål” tror jag inte att Tom nöjer sig med WRC2. För så är det och redan när han SverigeSerien för VOC trodde man nog lite till mans, att nu har Tom ändå kommit så långt det går att komma utifrån förutsättningarna. Men det var som bekant fel och att man sedan även tänkte lika när det var dags för Opel Adam Cup och ERC med Opel Motorsport där han slutade tvåa 2018, kom det igen, att nu har Tom nått vägs ände. Men ”KK och Ann-Christins påg” tänkte annorlunda och lyckades tillsammans med sin ständige välgörare Christer Håkansson sy ihop budget för det som för oss på läktaren, då verkade vara helt onåbart, Junior-WRC. Resten vet vi och nu står Tom vid ett nytt delmål, för något annat vågar jag inte beskriva säsongen i WRC2 som.

Foto: Tommy Svensson

 Ganska självklart att det mesta av strålkastarljuset faller på kundmottagaren på Bil Teknik i Lund men man ska inte glömma andra viktiga kuggar på resan mot WRC2, kartläsarna. Till en början satt lite olika klubbkompisar i Volvo-högerstolen innan smålänningen Timmy Berntsson klev in när det var dags för allra första hårdsatsningen med SverigeSerien i VOC 940:an. Efter honom var det östgöten Henrik Appelskog som skötte notläsningen innan Joakim Sjöberg tog över och avslutade med en VM-titel. Tror inte att jag överdriver om jag säger att alla, i från när Fredrik Bondesson satte sig de vita 240:an i Anderslövsrallyt 2010 till Sjöberg alla på något vis bidragit till att Tom nu är på rallyeuropas läppar…

*

Hyundais färgstarke teamchef Andrea Adamo är både frispråkig och förtegen på samma gång. Till exempel så pågår just nu tester med nya i20 Rally2Sardinien och där Adamo varit på besök för att se så att Oliver Solberg och Pierre-Louis Loubet ”sköter sig”. På plats var även en nyfiken reporter som ville ställa Adamo mot väggen för att få reda på vilka skillnader där är på dagens R5-i20 och nya Rally2-versionen. Om Adamo var lite grinig eller om han visste att reportern aldrig skulle förstå, är oklart. Men ändå i ett försök att förklara skillnaderna svarade Adamo.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Du vet hur  Brad Pitt ser ut eller hur och du vet hur jag ser ut, ungefär lika stora är skillnaderna mellan nya och gamla bilen… 

Frågor på detta?

*

Foto: Okänd

Vet inte vad det är med Sebastien Ogier när han sätter sig i sin Yaris WRC och det inte är tävling? Idag på test i södra Frankrike gick det överstyr igen och trots att det var tämligen tuff terräng blev skadorna små. I morgon ska bilen var klar för nya tester enligt källor på plats.

*

När väl proppen släppte för Mads Østberg och Torstein Eriksen och det blev klart för både WRC2 och Ungerska Mästerskapet med C3 Rally2 kommer nu nyheter slag i slag. Som uppvärmning till Rally Croatia ska norrmännen köra i Rumänien nästa helg med TESS Rally Brasov. Med detta blir det första tävlingen ihop med nya teamet Tagai RT som har ansvaret för Mads bil i båda serierna. En tuff tävling väntar och där det inte sällan förekommer snö på asfaltsträckorna trots att vi snart är inne i april. 

*

Här hemma är som bekant rallysäsongen fortsatt i ”Covid-19-ide” och först ut att köra är Flens MS med ”Violenrallyt” som blir premiär för Svenska Rallycupen den 24 april. Intresset har nu svalnat, men att ändå ha fått ihop 246 ekipage en månad före att anmälan stänger är ändå imponerande.  Lördagen före Flen, den 17 april körs ” 1. afdeling af DSR Danmarksmesterskabet i rally”, Rally Himmerland. En tävling som avgörs på norra Jylland och på för oss svenskar, bekvämt avstånd från  färjestäderna Grenå och Fredrikshavn. Även om asfalt dominerar kring Nysum där HQ finns, är ändå fem procent av sträckorna grus.

Foto: DASU

Anmälan har bara varit öppen i en dryg vecka men så här långt ser Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen i VW Polo R5 vara främsta utmanare till Michael Sørensen/Erik Kristensen, Skoda Fabia R5 och Kenneth Madsen/Mette Felthaus Suzuki Swift R+. I samma märke men i en något tamare version, ”Super 1600” är också ende svensken så här långt anmäld, Daniel ”Mulle” Ernstedt. ”Mulle” har ännu ingen kartläsare och den som satt senast vid hans sida i Jänner-Rallye, Jeanette Andersson Kvick är på Jylland inte tillgänglig. Hon sitter istället hos Jan Petersen som gör debut med för honom helt nya Peugeot 208 R5. Totalt tar man emot 80 bilar den 17 april. 

*

Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *