Tom K. i halvsekunds ledning före Dennis R. på Korsika, Tänak punkterade och Neuville ny ledare, Camilli ”grillade” R5-Polo, ingen Åhlin i SSR däremot i ERC, motigt för ”eWRX”, riktigt rally och en dag i motorsportens tecken men inget bra avslut…

Ingen kan väl klaga på dramatiken i Tour de Corse och även i J-WRC har det varit fullt upp. Inför dagens sista sträckan den 47 kilometer långa Castagniccia 2 ledde SMK Hörbys Tom Kristensson med östgötsk assistans i form av Henrik Appelskog med futtiga 0,4 sekunder till Dennis Rådström/Johan Johansson. Därmed hade snabbe tysken Julius Tannert förpassats med hjälp av en punktering ner till tredje plats. Med hjälp av bra sträcktider för övrigt knaprade hand dock in på Tom och Dennis, var efter sträcka elva bara 6,6 sekunder bak Hörby-föraren. Det är också den här trion allt handlar om på Korsika då favorittippade spanjoren Jan Solans efter problem är över två minuter efter palltrion. På dagens sex sträckor har Tom vunnit en sträcka och Dennis två medan Solans varit snabbast på två sträckor. Nog så viktig då man i J-WRC får poäng för varje sträckvinst. Inför andra omgången på Castagniccia satte jag därför hjärtstartaren i standby-läge men en åtgärd som visade sig icke nödvändig.

Sträckan ”rödflaggades” nämligen efter att WRC2-tvåan Eric Camillis Polo R5 fattat eld (enligt rapport är den helt utbränd och där gick två miljoner åt h-e) och därmed går Tom och Henrik till nattvila som ledare med en skillnad med  0,4 sekunder eller en ”brakfis” mot Rådström.

Det här rallyt är otroligt!

– Intensivt plus att tempot är någonting jag aldrig tidigare varit i närheten av, absolut en legendarisk tävling, menade Tom.

Han jobbar på med att följa sin ”game plan”,  kör som planerat och så får resten imklassen göra som dom vill. Så här långt fungerar det också absolut som planerat.

Vi kommer i mål på sträckorna och håller bilen på vägen vilket är mitt fokus och det var också detta som gav seger i Rally Sweden, menar Tom.

Målsättningen ligger kvar inför morgondagens två sista sträckor som tillsammans utgör fem mil tuff utmanade korsikansk asfalt. Eftertänksamt inför söndagen analyserar Tom läget.

Som vi redan sett, misstag kan bli riktigt dyrbara. Är du inte på vägen har du noll chans att vinna och plocka poäng…

*

Nu vet jag inte riktigt vad som händer med WRC-åkarnas tider då alla hann kör sträckan före att den ”röda flaggan” hängdes ut. Om det är som resultaten visar nu, är det Thierry Neuville som leder efter sträckseger på SS12. Gick förbi Elfyn Evans och är därmed 4,5 sekunder före inför ”the final battle”. Duon är med största sannolikhet även dom som gör upp om segern då trean Sebastien Ogier har 44 sekunder upp till till belgaren i topp (ni minns vem jag hade som vinnare?).

Kul att Dani Sordo på allvar är med i matchen, bara fem sekunder upp till Ogier. Sedan rinner det iväg och femma är Teemu Sunninen en och en halv minut efter Neuville. Tidigare ledaren Ott Tänak råkade som så många andra ut för däck utan luft. Hissen stannade inte förrän på våning sex och med två minuter upp till Neuville lär WRC-toppen se annorlunda  efter söndag lunch.

*

I WRC 2 PRO är det ” no finish” då Kalle Rovanperä gick lite ”wide” på sträcka nio. Kontakten med ”a rock” blev så brutal att skyddsburen knäcktes på Skoda. Inte mycket bättre blev resultatet för M-Sports Lukasz Pieniazek som kraschade sin Fiesta i ett broräcke inte långt från Camillis utbrända Polo. 

I WRC2 är det italienskt i topp genom Fabio Andolfi (trodde jag inte alls på i torsdags) som i sin Skoda är drygt tjugo sekunder före Nikolay Gryazin, Skoda även han.När Camilli hade lite lördagsgrill blev detta ett lyft för Ole Christian Veiby och Jonas Andersson som nu är trea, halv minuten bak Andolfi. Har alltid gillat ”Kajto” eller Kajetan Kajtenowicz som tidigare dominerat i ERC. Nu som rookie i WRC2 visar han att det polska stålet biter och håller fjärde plats, dock över två minuter bak toppen.

I morgon strax efter klockan 12.00 avslutas denna nervpress. Måtte dom två blågula åkarna hålla ”all the way”…

*

Inget att sticka under stol med att jag har Jari-Matti Latvala närmast hjärtat när det kommer till WRC-gänget. Inget heller något att hymla om att han har det tungt för tillfället och någon VM-titel är absolut inte aktuell i år heller. Frågan är istället om han någonsin blir bättre än tvåa i VM? Efter 197 WRC-starter och 18 segrar börjar nu även Jari-Matti själv tvivla. Tour de Corse har inte betytt något lyft för honom och Mikka Antilla tråkigt nog snarare tvärtom. Punkteringar och annat dj-ulskap gör att ”Senior-driver” i Toyota Gazoo Racing nu ligger tia i WRC och en kafferast upp till toppen. Eftertänksamt berättar nu Jari-Matti för sitt hemlands YLE.

Efter dagens första två sträckor frågade jag mig själv, ska jag inte göra någonting annat istället? 

Mitt rallykörande fungerar inte alls  för tillfället …

*

Har fått lite frågor om vad som händer kring South Swedish Rally efter tidigare krisstämpel med trista besked från Trafikverket om stopp för vissa sträckor. Nu har Anders Martinsson & Co lagt detta bakom sig och fokuserar framåt där man med stor hjälp från Älmhults Kommun fått ihop nya ” icke kulturvärda” sträckor. Enligt uppgift är banan lika lång som tidigare och det enda Trafikverkets beslut inneburit är en massa merjobb för arrangörerna. I detta sammanhang har redan kommit en bra och en dålig nyhet och det är fjolårsvinnaren Fredrik Åhlin som står för den.

Jag hade jättegärna kört SSR igen och fått möta Johan Kristoffersson men vi inleder EM samma helg i Lettland så det går före!

Med tre tidigare segrar 2013, -15 och så -18 vore självklart Fredrik och kartläsare Joakim Sjöberg ett verkligt hot mot den värmländske Volkswagen Dealer Team Bauhaus-föraren. Detta var den dåliga delen, den bra biten är att Fredrik verkar ha fått ihop ERC-pusslet och kommer till start i ERC 1 Juniors för att där utmana bland annat Mattias Adielsson. Riktigt kul med tre svenskar i ERC (den tredje är Elias Lundberg).

*

Ser inte ut att bli så lätt som FIA och vissa biltillverkare trodde/hoppades att elektrifiera World RX. I fredags skulle det fattas beslut om att införa ”eWRX” 2021 men kravet om att minst tre tillverkare skulle ge klartecken att starta serien har inte kunnat uppfyllas. Därmed är framtiden ett enda stort frågetecken enligt trovärdiga Autosport då elbilar enligt många är seriens enda chans för överlevnad. Den 29 mars hade promotorn IMG satt som sista dag för beslut och nu vet ingen varken ut eller in, bland dessa en helt ovetande  Johan Kristoffersson som  till Autosport kommenterade.

Är detta sant så vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska säga…

Att Johan och Volkswagen är positiva till el är ingen hemlighet och nu menar han att det inte  känns bra. 

Rallycross är den perfekta formen för el, menar han i en paus i uppladdningen inför WTCR-premiären.

FIA förväntas meddela sin ståndpunkt i början av kommande vecka…

*

Nästa helg är det premiär för World RX och på helt ny mark i Abu Dhabi och den nya banan Yas Marina Circuit. Hit flygs bilarna och nog är det en imponerande syn när alla dessa står inlåsta i ett flygplatsgarage i väntan på, ”Go to gate”…

*

I bland (egentligen ganska ofta) blir jag lite mätt på dagens rally och drömmer mig tillbaka till tiden när mitt intresse för sporten grundades. När jag häromdagen fick en bild i mitt ”FB-flöde” på Bertil Söderström i Midnattssolsrallyt 1961 så kändes det bara så rätt. För handen på hjärtat när ser man en liknande bild på en WRC, R5 eller ens en Grupp H-bil idag? Ofta mer som på räls medan Söderström i en VW 1200 med 34 hästkrafter förmedlar både mer action, fart och rallykänsla än vad jag sett på länge. Bara kolla på bilden, fullt rattutslag, inga raka hjul inte, utan här handlar det om att spara tid. Nu lyckades inte Bertil fullt ut, slutade tvåa efter Carl-Magnus Skogh men om det bara hade handlat om bilden, då hade han varit solklar vinnare…

*

I morgon söndag är det exakt två veckor kvar till RS/Asfaltcup-premiären i Södra BF med Bilmånsson Hörby Rallysprint. I dag var det lite av ”veteranernas dag” då jag och Bertil Gunnarsson ägnade en del av denna varma vårlördag åt att sätta upp ”Vägen avlyst-skyltar”Industriområdet i Hörby där tävlingen helt och hållet körs. Detta medan en annan liten, men absolut tapper skara ägnade sig åt att snygga upp kring SMK Hörbys klubbhus. Med andra ord gick dagen i motorsportens tecken. Att jag sedan fick både en räfsa och spade i händerna av sambon när jag kom hem, ingick så att säga inte i planerna. Tänk att en dag som börjar så bra inte alltid behöver sluta på samma sätt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *