Tom K. i ett tokigt men roligt äventyr, VEC med 20 bilar i Norge, öppnar även för trimmade bilar 2026, Carlberg kan säkra EM-guld i helgen, finns det Rally2-planer hos Lancia, sega SM-tabeller, synpunkter på SM-karta och fortsatt är rallyåkare sena att anmäla…

När Sverige i veckan enligt tv-meteorologer kan förvänta sig ”Superhetta” med temperaturer på över 25 grader (svensk sommar enligt mig) passar det bra att vända blicken mot Afrika och Kenya. I helgen kördes ”Joginder Singh Memorial Rally” som lite uppvärmning (vitsigt) till novembers ”East African Classic Rally” där Tom Kristensson ska vara kartläsare till en tysk förare i en av Porsche-byggaren Tuthils bilar. 

Foto: Tom Kristensson Motorsport

För att få lite hum om vad som väntar passade det därför bra när kenyanen Joey Ghose erbjöd Tom att åka med honom i en helt ny Tuthill-Porsche i helgens lite kortare rally. Ett rally som ändå mätte totalt 90 mil och med sju sträckor vilket var en bra början för Ghose, som är lite av debutant i rallysammanhang.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Efter tre dagars tävlande kom Joey och Tom i mål som åtta totalt av de 40 som startade. Vann gjorde i sammanhanget välkände och rutinerade hemmaföraren Carl Tundo med en Triumph TR7. Tänker på SM i Hässleholm där Dennis Rådström hade en total körtid på lite över 50 minuter, medan Tundo behövde nästan sju timmar i Kenya, skillnad på rally och rally helt klart…..  

Tom sammanfattar helgen.  

Ett av dom absolut tokigaste och roligaste äventyren jag varit i väg på. Hela teamet (inklusive jag) är jättenöjda med insatsen och det var en väldigt härlig stämning och ett helt magiskt djurliv!

Foto: Tom Kristensson Motorsport

*

Till ”Rally Grimstad” i Norge anför ”Kapten Malm” en VEC-flotta bestående av totalt 20 olika Volvo-bilar. Kanske inte allt för överraskande att av de 20 i Volvo Euro Cup kör sju på norsk licens medan elva är svenskar. Störst är intresset i ”VEC2” (C-förare) med nio anmälda. Med detta utgör VEC en tredjedel av startfältet i deltävlingen för Norska Mästerskapet den 23 augusti.

*

Mer Volvo Euro Cup och nu efterlyser Ted Malm synpunkter på en breddning av cupen, där då även trimmade Volvos skulle kunna ingå i framtiden.    

Efter jag varit på Snapphanerallyt som funktionär och fått nya mail kring detta, har jag bestämt mig för att lyfta frågan seriöst, berättar Ted.

För att göra denna förändring krävs dock att minst tio Volvo-åkare visar intresse.

Ska jag dra igång detta till 2026 så måste jag finna tio team som känner sig attraherade av att komma ut och visa sig i Europa och testa något nytt. Det får gärna vara team från såväl Sverige som Danmark, Norge, Finland och andra länder med såklart.

På cupens Facebook-sida finns mer information att ta del av.

*

I helgen och tjeckiska ”ERC Barum Czech Rally Zlín” kan smålänningen Calle Carlberg säkra EM-guldet. Lite av dålig tajming då ordinarie kartläsare Jørgen Eriksen är upptagen med att bli förälder och istället är det återigen Calles pappa Torbjörn som intar högerstolen i Opel Corsa #37. 

Det känns skönt att ha en så pass duktig reserv-kartläsare som farsan, konstaterar Calle och fortsätter.

Foto: nim-Fotos

Vi har även i år åkt två tävlingar i hop i Nordamerika så förhoppningsvis ska det inte vara några problem med bytet. Jag önskar Jørgen och Malin stort lycka till med dottern, hästar Calle.

Med tre raka segrar har Calle ett utmärkt guldläge och skulle det missas i Tjeckien har han även ny chans i finalen i Kroatien.

Jag vet vad jag behöver göra, men jag tänker inget speciellt på det, ska försöka göra ett precis lika bra jobb som vanligt och tävla om segern, menar Calle.

Helgens tävling är känd för sina tuffa asfaltvägar och de 13 sträckorna är ofta guppiga och hala, något Calle är väl medveten om.

Barum är en mycket tuff tävling och skulle det behövas, så kan vi köra lite extra safe för mästerskapets skull. Det hade varit en riktig pojkdröm som går i uppfyllelse, men vi har fortfarande ett tufft jobb kvar att göra innan vi kan pusta ut!

*

Att Calle Carlberg fått biljätten Stellantis Groups ögon på sig är solklart efter sina två segrar med Peugeot 208 Rally4 i USA och Kanada. Blir han även Europamästare så öppnas säkert fler Stellantis-dörrar och när det häromdagen dök upp bild på något som enligt källan ska vara Lancias kommande bil för WRC 2, Lancia Ypsilon Rally2 HF. Om detta visar sig vara verklighet så svindlar nästan tanken på vem som skulle kunna bli chaufför i bilen…

*  

Var inne på Rally SM:s hemsida idag för att kolla läget i SM-tabellerna inför finalen South Swedish Rally. Nu har jag ingen aning om vem som är ansvarig för att uppdatera tabellerna, men att det ska göras nästan direkt efter målgång är självklart.

Foto: Kristian Lindberg

Blir därför förvånad när jag klockan 16.30 ser att i ”Standard” och ”J-SM Standard” finns fortfarande bara poäng från deltävling ett och tre redovisade. Godkänt, knappast! 

*

Fick som vanligt lite återkopplingar till till SM-helgen och väljer ut en, men låter den här ”Mellansvensken” vara anonym då jag inte önskar något drev mot honom för hans tankar. Vet av erfarenhet att den här typen av ”kritik” är väldigt känslig.  ”Hemkommen från ”Snapphanerallyt” känner jag att jag måste skriva ned mina reflektioner från tävlingen som till stora delar var mycket bra, trots det låga deltagarantalet. Mycket bra nygamla vägar och standardklassen bjöd på fina fighter, lite gammal Standard B-känsla uppvägde mycket av det övriga klena startfältet.

Foto: Tommy Svensson

Kartan däremot var en total katastrof och ett hån mot oss som kört söderut många timmar för att bevittna tävlingen. En alldeles för liten översiktskarta, dessutom otydlig gjorde att många inte hittade och körde fel, dessutom utan utmärkta P-platser. Vi tillresta utan lokalkännedom, visste inte vilka bönder som välvilligt ställer sina gärden till förfogande som parkering eller vilka som ett ilsket bi, ställer ut en flakvagn och spärrar vägen.
En tävling med SM-status måste kunna tillhandahålla en stor tydlig karta och helst med utmärkta P-platser. Att detta inte är självklara kriterier är ofattbart, önskvärt att förbundet inför detta krav till nästa års SM. Arrangörer som inte kan garantera en bra tydlig karta skall inte tilldelas en SM tävling.  Vår planerade resa till SSR/Olofström kanske inte blir av om inte organisationen där garanterar en bra karta, så avbokar vi våra rum. Många talar sig varma gällande digitalt program och karta. Innebär det i praktiken att man i framtiden måste ha en smartphone länkad till en platta eller allra helst en dator med stor skärm, för att kunna få en helhetsbild över vart man befinner sig?

*

Förstår om Laxå MK satt och bet på naglarna igår och anmälningsstoppet för ”Laxå Rallyt” den 16 augusti närmade sig. Men som vanligt verkar en del rallyåkare finna en vis njutning i att hålla arrangörer på spänn och sista timman kom 12 anmälningar. Anmälningar som innebär att det blir tävling, då minimiantalet 100 anmälda uppnåddes exakt. Ställer återigen frågan vad som gör att detta med anmälning i sista stund, verkar bli mer och mer vanligt, varför? Nästa arrangör som drabbas av detta är MK Kopparberg som den 23 augusti planerar för ”MKK Rundan”. Idag finns 12 anmälda vilket föranlett klubben att på Facebook vädja följande.

Håll oss inte på halster om ni tänkt åka våran tävling utan anmäl er gärna så snart ni kan. Vetskapen att vi får ihop ett gångbart startfält så tidigt som möjligt underlättar vårat arbete avsevärt. Välkomna till Kopparberg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *