Tom K. hade svårt att fokusera, Lappis bil till Kaur för Sardinien, tuft för Veiby som handlade i god tro, Kevin delar bil med Mikaela, dansk Suzuki allt för svår för SM-vinnare, mer inställt, men på Gotland körs det rally, HLMK:are fick fin utmärkelse och Zasada gör comeback i Safari.
Tänkte inte uppehålla mig så mycket vid helgens Vodafone Rally de Portugal, känns som att jag uttömde ämnet i går. Kan dock rekommendera er att gå in på Facebook och leta upp Tom Kristensson Motorsport och där ger han sin egen version av sitt livs andra WRC2-start med rubriken ”En ärlig sammanfattning”. Tom är där öppen med att ”det har varit lite mycket på sista tiden” vilket gjort att han haft svårt att fokusera på rätt saker.
Men efter en mental restart på lördagen började saker och ting falla på plats både i skallen och med körningen, så mot slutet kände sig SMK Hörby-föraren nöjd med sin helg. Att han på slutet tackar alla som gör att han kan leva sin dröm känns helt rätt och alla som på något sätt bär ”projekt Tom” framåt förtjänar allt beröm som finns.
*
Esapekka Lappi har dominerat WRC2 i de bägge tävlingar han kört med Printsports VW Polo R5 för italienska teamet Movisport. Men nu är framtiden oviss för ”EP” och så mycket är klart, att någon start med vinnarbilen A-6535 blir det åtminstone inte i kommande Rally Italia Sardegna. Då kör istället estländaren Egon Kaur bilen tack vare stöd av sin hängivne supporter Markku Rautio.
Ny bil var också mer eller mindre nödvändigt efter att Egon och kartläsare Silver Simm i Portugal rullade kraftigt på SS9 med en annan Polo R5, då höll paret en sjätte plats i WRC3.
*
Bortsett från tävlingen så blev avstängningen av Ole Christian Veiby och Jonas Andersson den stora snackisen. Att FIA och de portugisiska myndigheterna tar Covid-19 på största allvar är helt klart, men kanske var ändå sex månader för Veiby och trea för Andersson i tuffaste laget. Åtminstone kan jag tycka så när jag läser Veibys förklaring där han tycker att han följt de regler som han fick berättat för sig och hela tiden handlat i god tro.
Han förklarar att han hade tre negativa tester under en fem dagars period före rallyt och att han hela tiden varit öppen med att ha träffat en smittad i Targa Florio (Andreas Mikkelsen). När han så före start fick sin positiva test, isolerade han sig direkt på hotellet fram till att en ur rallyts Covid-19-team meddelade att de båda kunde avsluta sin karantän hemma under förutsättning att man åkte bil hem. Veiby valde att åka ensam i bil till familjens hus i Spanien för att undvika kontakt med folk. Om detta nu stämmer så har jag svårt att förstå ett så hårt straff…
*
Foto: Red Bull
Då ansluter också lillebror Hansen, Kevin till tuffa elbil-serien Extreme E där han bland annat får mäta sig med broder Timmy. Kevin tar plats i Formel 1-föraren Jenson Buttons team där han delar bil med Mikaela Åhlin Kottulinsky.
*
Det var inte lika enkelt för SMK Hörbys Robin Svensson att vinna premiären av prestigefyllda danska Yokohamamesterskabet Øst som att köra ifrån SM-gänget i Uddevalla.
I Stigsnaes utanför Slagelse avgjordes i dag (Annandagpingst) YM1 och det blev hemmafavoriten Anders Lysen/Line Nedergaard som med den vassa Suzuki Swift R+ först och främst betvingade Skoda R5-åkaren Marco Gersager/Carina Möller. Bara 0,8 sekunder skilde de båda åt och så svenskt på tredje platsen genom SM-vinnande Robin Svensson/Jörgen Jönsson. R5-Fiestan var den här gången långt efter, bara 23 sekunder upp till vinnaren lär vara svårsmält för snitsige Robin. Speciellt tappades mycket tid i första och tredje åket, över 17 sekunder bara här. Den här trion stod i en klass för sig och totalfyran plus bästa 2WD, Mathias Sørensen/Sabrina M. Sørensen var hela 1.316,5 efter med den nya Peugeot 208 Rally4. Min tippade vinnare John Frederiksen körde in som femma i totalen och vinnare i klass 2 med sin BMW Compact men hela 1.50,1 efter Lysens Suzuki. För Håkan och Pamela Odddshammar blev det en frustrerande dag då R5-Fiestan vägrade starta på släpet. Bättre gick det för klubbkamraterna i Lunds AC Skawomir Bronk/Michel Helgasson som slutade femma i Klass2 med BMW:n.
*
Även om vd Anna Nordkvist på SBF i veckan slog på stora trumman och menade att det nu var så stora lättnader i restriktionerna gällande Covid-19 att bilsporten kunde återstarta, om än med vissa mindre begränsningar. Ändå verkar inte budskapet gått igenom fullt ut då det bara dagar senare kom besked från stora happeningen för ”Folkrejsarna”, Vimmerbys ”Semesterracet” och lika stora för rallycrossfolket, ”Norrlandsveckan” att båda ställs in. Semesterracet har Beatrice Ågren Karlsson som tävlingsledare och som länge hoppades att det skulle gå att köra, men i veckan gav hon upp.
– Vi var väl mer förberedda i år på att få ställa in, men visst känns det i hjärtat, förklarade Beatrice i P4 Kalmar.
Lika tungt var det i klubbarna Piteå MS, Skellefteå MS och Kalix MK när samma beslut fattades för Norrlandsveckan. Tävlingar var planerat på alla tre orterna och första start i Skellefteå den 10 juli och så final i Kalix en vecka senare och med beräknat över hundra deltagare och flera tusen åskådare. Idag råder stor besvikelse hos arrangören som menar att restriktionerna i samhället i stort och för idrotten att de eventuellt lättas något, räcker inte. Lars Nilsson från arrangören konstaterar.
– Hur gärna vi än vill går det inte. Trots nya restriktioner så underlättar det inte för ett arrangemang som Norrlandsveckan…
Norrlänningarna delar troligen samma uppfattning som många andra bilsportarrangörer i åsikten att samhället måste återgå till det normala utan restriktioner för att tävlingar ska vara möjliga att genomföra på ett vettigt sätt. För rallycrossveckan var inte alternativet att arrangera till exempel tävling i en mindre omfattning något alternativ.
– Det blir inte samma produkt och vi är mån om att Norrlandsveckan ska behållas i sin nuvarande form och vara den Rallycross fest som vi har lyckats skapa de sista åtta åren, avslutar Lars Nilsson.
*
”Lättnaderna” har inte heller inneburit rusning hos de som tänkt sig köra rally inom den närmaste tiden. Vad jag hittat så är det bara Gotlands MF BK som kastat ut inbjudan till ”Sommarspecialen” men då med starkt begränsat antal startande, 40 bilar. Tog inte heller lång tid innan man passerat den gränsen (idag 41 anmälda) och då stänger inte anmälan till tävlingens som körs den 19 juni, förrän nio dagar tidigare. Tre sträckor som körs två gånger utan publik är vad som erbjuds på turistön. Av naturliga skäl så kör merparten av de anmälda för någon av öns klubbar men där finns även några som tar färjan över. En av dessa är Rallyutskottets David Lindström/Jessica Svensson som med Volvo 940:an ska mäta sig mot snabbe hemmaföraren Christoffer Jacobsson/Tobias Steen i den häftiga Fiestan. I 4WD-klassen vilar ett tungt favorittryck på Sebastian Johansson/Jesper Elfver som ska lufta R5-Fiestan i skarpt läge för tror jag, första gång.
*
I dag säger vi stort grattis till Hässleholm MK:s Daniel Leander som mottagare av Skånes Idrottsledarstipendium. Utöver äran får Daniel även 5 000 kronor och lika mycket går till klubben där han är ansvarig för delen ”Radiostyrd bilsport”.
I klubben är han yngste ledaren vilket ordförande CG Wilke är stolt över.
– Daniel sköter den radiostyrda verksamheten helt på egen hand och har axlat ansvaret efter pappa Kenneth mycket väl.
Det som driver 32-årige Daniel är bland annat att ge de yngre och nya i sporten självförtroende men även annat utgör snickarens drivkraft.
-Samtidigt som det gäller att peppa talangerna och hjälpa dem att komma vidare!
*
När jag var ännu yngre än idag så hade Volkswagen en reklamkampanj som byggde på, ”ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli” och hur det är med den saken är väl än idag oklart. Kom att tänka på detta när jag hittade att Polens genom tiderna mest framgångsrika rallyförare Sobieslaw Zasada ska köra Safarirallyt i juni med en Ford Fiesta Rally3 från M-Sport Poland.
Inte första gång en gammal rallyikon gör comeback men frågan är om någon varit äldre än trefaldige EM-vinnaren Zasada som i januari fyllde 91 år? Nu blir det en kär återkomst för polacken som körde här även 1997 som 68 åring och slutade då tvåa med fru Ewa som kartläsare i WRC:s Grupp N-klass med en Mitsubishi. En start som var tänkt som avrundning av karriären som inleddes 1960 med en Simca Aronde. De stora framgångarna i mitten och slutet av 60-talet skördade dock legenden med olika Porsche 911. Med detta säger jag, ”witamy ponownie i życzymy powodzenia w Rajdzie Safari życzenia Motorbloggen”.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.