Tom K. gör årsdebut med GK Doors Polo, FIA:s vicepresident lämnade direkt, Rally Sweden med vinst 2025, över 150 i EMK:s gruspremiär, RS i Hörby med chans att vinna pengar, bröderna Madsen siktar internationellt och danskt par upprepar ökenstart.
Många har ställt frågan till mig hur säsongen ser ut för SMK Hörbys ”Junior Världsmästare 2020”, Tom Kristensson men på detta har jag inte haft några bra svar. Har för mig själv tänkt att Tom efter över tio år med internationella rallyn, känner att han vill ”chilla lite” men som sagt inga konkreta svar på frågan. Idag kom det dock svar när snart 34-årige Tom avslöjar att det bli årspremiär i kommande Rally SM, ”Silverratten” i Älmhult den 3 maj. Första start i planen att i år inrikta sig på utvalda tävlingar istället för ett helt mästerskap.
–Efter många års slit nästan dygnet runt med civilt arbete, att få ihop det ekonomiska och allt runt tävlandet, insåg jag att jag måste tagga ner lite inför året och inte ha pressen att få ihop en hel mästerskapsserie, berättar Tom.

– Nu har det dykt upp möjligheter som känns motiverande, och efterhand som jag jobbat med det, så har det ena gett det andra.
Möjligheten Tom syftar på är start i Älmhult med SM-teamet GK Door Swedens VW Polo R5 (bilden med Patrik Flodin bakom ratten).
– Jag ser verkligen fram emot att sitta i en rallybil igen och det skall bli spännande att ta sig an de utmanande men fina vägarna runt Älmhult. Är även mycket glad att få köra för GK Door Sweden, ett seriöst och bra team!

Just Polo R5 har Tom och kartläsare Andreas Johansson goda minne med när man totalsegrade i SM-tävlingen ”Rally Arvika” 2023. Hans fram till nu enda start med Polon medan det i fjol var flera med Skoda Rally2. Dessförinnan har Tom skaffat sig bred erfarenhet av R5/Rally2-tävlande då han kört alla modeller förutom nya Toyota Yaris GR. Bland annat blev det seger i Polska Mästerskapet med Hyundai 2022. Nu är det dock mer välkända sträckor i Älmhults-trakten som väntar på Tom och Andreas, sträckor som även körts i ”South Swedish Rally”. En annan tävling som Tom precis som med Polon har fina minnen från, då han vann här 2022 med polska teamet Kowaxs Hyundai. Som avslutning skickar Tom med en ”cliff hanger”.
– Förutom Älmhult så har vi i pipeline en spännande händelse längre fram i vår!

I fjol bjöd Tom på en hejdundrande show i ”Bilmånsson Rallysprint” när han som VIP-åkare gav prov på sin exeptionella bilkontroll med eventbilen Volvo 940. På söndag är det dags igen när tävlingen inleder Södra BF:s RS-DM i Hörby.
– Tom kör tidigt så vill man njuta av Volvo-showen gäller det att vara på plats tidigt, alltså en stund före klockan 10.00 när vi startar, hälsar tävlingsledare Linn Wingren.
*
I dag avgick FIA:s vicepresident f.d WRC-co-drivern Robert Reid och ”top dog” Mohammed Ben Suliyems högra hand, med omedelbar verkan. Anledningen uppger Reid är att han inte längre kan jobba i en organisation där, ”beslut fattas bakom stängda dörrar och går förbi själva strukturerna och människorna som FIA finns till för att representera”. Känt har varit att Reid mest jobbat för ”folket på golvet” men hans engagemang slutar inte här förklarar han.
–Detta är inte slutet på min tjänst inom motorsporten, jag kommer att fortsätta att förespråka reformer, transparens och styrning som respekterar FIA:s medlemmar och integriteten hos vår sport!
*
Nämner man FIA är det inte svårt gå över till ”Rally Sweden” som är ett av deras arrangemang. Länge har det bland ”insatta” tvistats om huruvida detta är en lönsam affär för Svenska Bilsportsförundet eller mer likt Northvolt. Idag presenterades dock glädjande siffror med en vinst för 2025 på runt en kvarts miljon kronor.

– Att vi har uppnått ett positivt resultat, trots de utmaningar vi har stött på, visar att vi har en stark grund att bygga vidare på för framtiden. Det här resultatet är ett bevis på den hårda och målmedvetna insats som gjorts tillsammans med alla föreningar och ett starkt samarbete med våra partners, Umeå kommun och alla involverade har vi lyckats skapa ett evenemang som är både internationellt framgångsrikt och en lokal nyckelfaktor för ekonomi och turism, konstaterar ordförande Ninna Hansson Engberg och lägger till.
– Vi ser detta som ett bevis på att Rally Sweden fortsätter vara en viktig del av den globala bilsporten och ett av de största evenemangen för svensk besöksnäring.
Även Rally Swedens VD Anna Nordkvist är nöjd.
– Det har varit och är en fortsatt resa att generera ett starkt resultat för Rally Sweden och i nästa steg för Svensk Bilsport. Det är endast tredje året av genomförande sedan Svensk Bilsports hundraprocentiga övertagande. Under de åren har vi haft ett eftersläp från en pandemi, ett fullskaligt krig i Ukraina som påverkar hela världslägets ekonomi, samt satt en ny organisation och på det en ny plats och region.
Nu blickas det framåt, ändå menar Nordkvist.
– Det tar tid att bygga upp en tradition som skapades över många många år i Värmland, men vi är helt klart på rätt väg…
*
Det börjar våras även längre upp i landet och på lördag drar Eskilstunas MKs egen sprintcup igång på med sedvanliga ”Aprilsprinten”. Tävlingen som mäter 2,2 km gånger 3 omgångar är ju egentligen inte mycket till bilkörning men lockar ändå 152 anmälda ekipage i skrivande stund.

Foto: Pierre Skytt
Att gallra i startlistan verkade inte aktuellt när vi pratade med spindeln i nätet Kjell Eriksson i söndags när han slog ner informationsskyltarna om att tävling är på gång i stan. Tävlingsledare Susanne Carlsson är engagerad i uppgiften och ser fram emot lördagens utmaning tillsammans med sin partner Per-Henrik Andersson i tåtarna.
– Det är ju alltid lite pusslande med att få ihop folk, det går åt ett 40 tal funktionärer på lördag men vi ser ut att ha tillsatt dom flesta platserna. Besiktningen kommer öppna på fredag kväll vid 17.30 och förra gången vi var involverade så kom ett 40 tal redan då. Det underlättar givetvis på lördags morgonen, meddelar Susanne.
Fjolårets finalvinnare, EMKs egen Anton Malm mönstrar på i sin fina Evo 6a såäven snabbe Pontus Florin också han från hemmaklubben, lär sätta allt på ett kort i sin Evo 8a. Skånskt uppvärmda Hannah Jakobsson och pappa Ronnie från Kolsva MS kommer i varsin Fiesta för att plocka hem topplaceringar.
*
På söndag är det dags för RS-DM och ”Bilmånsson Rallysprint” i Hörby som i år fyller 25 år och med bibehållen popularitet konstaterar tävlingsledare Linn Wingren.
– Vi är bara en bil färre mot i fjol, det vill säga 55 ekipage. Väldigt glädjande då det i vissa sammanhang pekat mot lite minskande intresse för rally på asfalt, men så inte i Hörby.
Tävlingsplats är som vanligt Hörby Industriområde Öst där banchef Henrik Åkeson lagt en slinga som blir totalt 6,5 kilometer efter tre varv.
– Tävlingen avgörs i tre heat vilket totalt blir 19,5 kilometer. Lite imponerande då vi håller oss inom ett relativ begränsat område, vilket gör det perfekt för publiken med allt inom gångavstånd, menar Linn.
Vänd bansträckning mot i fjol men fortsatt med populäraste publikstället vid Mekonomen.
– För publiken ändrar det inget, utan fortsatt är publikområdet vid Mekonomen det vi i första hand rekommenderar för åskådare. Här har även vår samarbetspartner Bilmånsson aktiviteter och bjuder på kaffe plus att vi själva grillar korv/hamburgare.


Linn lyfter fram hemmaklubbens Joacim Kristiansson/Konrad Clausson och Eslövs nyligen från ERC hemkomna Simon Andersson och Jörgen Jönsson.
– Om allt går som det ska tror jag att det hela blir en uppgörelse mellan ”Jocke” och ”Simpan” men varnar lite för Hässleholmarna Johan Green och Jonas Olsson (bilden), siar Linn och lägger till.
– Två andra som kan utmana finns i 4WD-klassen, snabba Vänersborgs-tjejen Heidi Ryrlén med en Ford Fiesta och vår egen Peter Blomquist som tidigare har ett brons i SM. Även om han haft en time out, kan Peter precis som Heidi överraska.

SMK Hörby har tio ekipage anmälda vilket är exakt lika många som Hässleholms MK som därmed är de klubbar som dominerar när ”Bilmånsson Rallysprint” fyller 25 år söndagen den 13 april. Första start är klockan 10.00 och i år med en helt ny plats för HQ med start och mål.
– Lågehallen där vi brukar hålla till är det handbollscup, därför är vi i år hos Halber AB på Kraftgatan i de norra delarna av Industriområdet, nästan i direkt anslutning till banan. Med andra ord en perfekt plats för HQ och serviceplats, avslutar Linn.

Förra helgen testade Simrishamns MK ett nytt grepp när man hade 50/50-lotteri för de som betalade entré via Swish. I Hörby på söndag blir det en delvis annan variant berättar SMK Hörbys Bertil Gunnarsson.
– Det går att vinna på sin entré som är 40 kronor då 20 procent av dessa intäkter via Swish lottas ut via telefonnumret. Samma sak om man köper program och betalar med Swish då är man också med i utlottningen.
Program (100 kr) säljs på följande ställen, Linderöds Träindustri Linderöd, Mekonomen Hörby, Svenssons Järn (Bolist) Hörby , Hår Companiet och JA´s Bil o Fritid Hörby. Entréavgift 40 kr per person. Barn/ungdomar 16 år och yngre har gratis entré och program gäller som entré för 1 person. Tävlingscentra är hos Halber AB på Kraftgatan där det även finns möjlighet för publikparkering.
–På andra platser måste man vara observant på rådande parkeringsförbud (Förbjudet i terräng=gräsmattor), speciellt på Verkstadsgatan, där Skånetrafikens bussar har hållplats och in- och utfart till denna, förklarar Gunnarsson.
*
Ifjol vann danske rallyprofilen Kenneth Madsen ”Bilmånsson Rallysprint” med Glad Sports Citroën C3 Rally2. Det blir dock ingen upprepning då Kenneth i år siktar ännu högre med både ny Citroén och ny kartläsare. Efter att i fjol dominerat hemma i Danmark siktas det nu mer internationellt och redan är tre tävlingar inplanerade utanför Danmark. Först ut är det Österrike och ”Lavanttal-Rallye” sedan franska ”Rallye de Saint-Marcellin” och ”Rallye Antibes Côte d’Azur”. Speciellt det sistnämnda ser Kenneth framemot som är en sommarversion av ”Rallye Monte Carlo”.

Foto: Glad Sports
I nio år har Mette Felthaus läst noterna i Kenneths bilar men nu tar hon paus och ersätts av Mads Dalsager (Solbjerg) med över tioår erfarenhet både i Danmark och utomlands. .
Även lillebror Jacob Madsen byter bil från Peugeot Rally4 till Renault Clio Rally3 men behåller kartläsare Line Nedergaard.
*
Medan SBF valde helt ny besättning för Saudiarabiens ”Rally Jameel” med enbart kvinnliga deltagare valde DASU att satsa på samma kort som 2024, Charlotte Lebeck och Jeanette Kvick Andersson.

– Det är en sann ära att få delta i detta otroliga navigeringsrally ett år till. 2025-upplagan ger en ny vändning till äventyret när vi utgår från den historiska staden Petra i Jordanien och därifrån tar vår resa oss djupt in i Saudiarabien, med en total sträcka på drygt 1 500 kilometer, berättar Kvick.
– Vi kan inte vänta på att anta utmaningen, tänja våra gränser och omfamna den anda av utforskning och precision som Rally Jameel handlar om!