Tom K. ”det har varit lite mycket…”, SVT uppmärksammar Tidemand, mycket grönt (?) på Skoda, Kreuter/Kvick gör ERC-satsning, ”maktkampen” i södern har börjat, HGP i år med DM-status och i morgon är man ”VIP”!
Om exakt en vecka plus några timmar är det dags för Tom Kristensson och Andreas Johansson att starta med sin för året nya Citroën C3 Rally2 med ungerska mästarteamet Tagai Racing Technology i ryggen i ”ERC Rally Fafe”. Klockan 21.05 startar 3,6 kilometer långa SS1 ”SSS Fafe” innan man på lördag fortsätter med fyra sträckor som dubblas. Upplägget är det samma på söndagen innan målgång strax efter 16.00. För Tom innebär detta lite av slutet på början och att våren har varit intensiv för SMK Hörby-föraren är inget han hymlar med. Förutom jättejobbet med att sy ihop en budget för ERC-säsongen har där varit mycket annat för Tom, bland annat har hans och sambo Catherines stuga i Sjöberga sålts. Nytt boende är inköpt mellan Hörby och Löberöd där inflyttning sker mer eller mer direkt efter målgången i Portugal.
–Det har varit lite mycket på sistone så jag börjar i Portugal med två dagars ledighet från allt, berättar Tom.
-Sedan blir det test på onsdag innan reken drar igång på torsdag.
I ERC bestäms startordningen efter fredagens ”Shake down” som inleds klockan 12.30 svensk tid. Efter denna får de 15 snabbaste bestämma var de vill starta och där snabbast sjävklart väljer först. Lite oroväckande är att förra helgen kördes ”Rally Vieira do Minho” i samma trakter som Fafe i norra Portugal och då var flera av sträckorna delvis snötäckta. Nu ser detta inte ut att bli fallet nästa helg, istället väntar på onsdag-torsdag riktigt busväder kring Braga som är närmast större stad. Massor av regn vilket även fortsätter under rallyt om än något försvagat. Med andra ord kan det bli ett riktigt ”dyngrally” som väntar de 55 ekipagen som är anmälda för ERC. I dag kan jag för första gången visa hur Tom och Andreas vapen i ERC kommer att se ut. Att C3:an är röd är bara att gratulera då alla vet att detta är en erkänt snabb färg …
*
Nu är inte Tom och Andreas ensamma med svensk flagga, även Pontus Tidemand och Julia Thulin planerar för full ERC-säsong med hjälp av GN Motorsport och MRF. Debut blir det även för dom i Fafe med Rally 2-Fiestan och så klart blir det spännande att se vilket svenskt stål som biter bäst, skånskt eller värmländskt? Trevligt att SVT Värmland uppmärksammat Pontus satsning och idag sänds ett inslag med SMK Eda-föraren. I detta konstaterar Pontus.
– Det är en tuff bransch, men suget finns kvar. Nu fokuserar vi på att få ett så bra resultat som möjligt!
*
När jag nu visat hur Toms C3 Rally2 kommer att se ut kan det väl vara trevligt att visa hur Oliver Solberg/Elliot Edmondson och Gus Greensmith/Jonas Anderssons bilar ser ut med ”krigsmålning” till ”WRC Rally Mexico”. Båda Toksport-Skodorna har märkbart mycket grönt i sin design och på detta har jag absolut inga fler frågor…
*
För första gång finns även en dansk flagga med i ERC då Jeannette Kvick Andersson ska åka full säsong med 50-åriga tysken Norman Kreuter. Efter mer än 20 år med rally vill han nu köra ett stort mästerskap och då föll valet ganska naturligt på ERC. Här blir det i klassen ERC4 han och danskan ska köra med en Peugeot 208 Rally4 och man inleder precis som Tom och Pontus i Fafe.
-Jag ville göra detta nu då jag så sakta börjar tänka på slutet av min karriär i rally, menar Kreuter.
– Gillar utmaningen med längre rallyn som i ERC och även att tävla mot de yngre killarna. Jag vet att jag inte är lika snabb som dem, men jag kanske kan vara jämnare och på så sätt få bra poäng!
I fjol provade han på ”Rally di Roma Capitale” och ”Barum Czech Rally Zlín” för att vara säker på att ERC är det rätta vilket han kom fram till att det var.
– Det är inte målet att vinna ERC4 men vi kan få några bra resultat och dessutom se intressanta platser, det är helt enkelt ett trevligt mästerskap som jag gillar.
Att han har en skön avslappad inställning till ERC-äventyret förstår man då tävlingarna är tänkta att planeras i hop med semester.
– Efter Rally Liepaja åker vi direkt ill Värmland och Royal Rally of Scandinavia och semestrar före.
Nu består inte hans liv av bara semester då han äger en gymkedja i södra Tyskland där han också själv tränar regelbundet.
_ Jag har mitt eget gymprogram och även tränare för mental kondition som hjälper mig med stresshjälp, koncentration, att göra mindre misstag, förhoppningsvis hjälper det…
#44 har sällskap av ytterligare åtta medtävlare i RC4-klassen varav flertalet kör med Peugeot. Två Renault Clio och en Fiesta kompletterar.
*
I dag öppnade Älmhults MK anmälan för sin utmanare till Asarums MS då båda klubbarna med bara några mil mellan sig väljer att köra samma datum den 22 april. I Älmhult samsas Sydsvenska Rallycupen och DM för Småland med ”Silverratten” medan det i ”Rally Karlshamn” är Bilsport Rallycup och DM för Södra BF. Mot smålänningarnas 33 kilometer SS fördelat på fem unika, sätter blekingarna en något längre bana, 40,7 kilometer med fyra unika sträckor och totalt fem SS. För att köra BRC/DM vill tävlingsledare David Pettersson ha 2600 kronor och som vanligt för BRC-åkare, inga noter. ”Silverratten” har något lägre avgift, 2400 kronor och för noter tillkommer så 400 kronor. Blir klart spännande att se vem som går vinnande ur den här ”maktkampen”, men ska man döma av intresset för BRC-deltävlingen före, ”Rally Anderslöv” som i dag kan räkna in 122 ekipage kan det vara lite fördel Blekinge. Båda tävlingarna stänger samtidigt den 12 april och idag finns 17 anmälda till Karlshamn medan det till Liatorp som är centralort för ”Silverratten”, just nu finns tio anmälda.
*
Börjar röra på sig rejält i södern då även Hässleholms MK inom kort (6 mars) öppnar sin anmälan för ”Hässleholms GP” den 30 april. I fjol ingick tävlingen i Asfalt SM vilket den inte gör i år och då fick tråkigt nog klubben se ett mindre intresse än normalt med färre startande på Garnisonen.
Vis av detta valde Wilke & Co att i år stå utanför ”Svenska Mästerskapet” och väljer att istället backa tillbaka till status som deltävling i RS-DM. Ser också att ”CG” lämnar över till Jonas Bengtsson som i år tar över hans roll som tävlingsledare.
*
Lördagen blir utan Motorbloggen då jag av för mig helt obegriplig anledning fått äran att ta emot ”VIP-Inbjudan” till Bilsport Rally Cups prisutdelning i Karlskrona. Då gäller det att prioritera och där förlorade alltså bloggen…
Trevlig helg
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com