Tom K. avslutar säsongen med Rally Finland men först SM-finalen, WRC-tips trots allt, Liiten byter klass i Snapphane och Skilling 500, Flodin kör för Barncancerfonden och då blev det ”Årets Sportbild”!

”BREAKING NEWS”. För första gången på ett år så kör WRC2-aktuella Tom Kristensson/David Arhusiander rally på svensk mark. Då handlade det om SM-finalen i Sandviken med samma Toyota som numera  Jonas Kruse kör hos Team NYBE.

I år sker SM-debuten däremot med en likadan Ford Fiesta Rally2 som Tom kör i WRC2, men nu en bil som hyrs från italienska JME Rally Team. Tävlingen blir precis som i fjol SM-finalen som i år körs i Skillingaryd om lite mer än två veckor.

Foto: Robin Sörensson

JEM är ett team som Tom hyrt bil av tidigare men då för att köra tester och detta blir premiär för tävling med en ”I-reggad” bil. 

Jag är väldigt glad över att tillsammans med mina partners fått ihop så att vi kan göra den här starten, säger Tom. 

Att tävla hemma är speciellt, att få visa upp oss för alla supporters och publiken plus att få testa högsta klassen i SM, det ska verkligen bli kul!

Foto: M-Sport Ford WRT

Nu är inte starten i Skillingaryd en som görs i första hand för att få köra SM. Istället ska den ses som ”träningsläger” inför Tom och Davids  start i , ”WRC Secto Rally Finland” första helgen i oktober. Tom bekräftar att så är fallet.

Det är uppladdning för oss inför VM-tävlingen i Finland och vi åker direkt dit efter Skillingaryd.

I Finland är det ”back to M-Sport Ford” som gäller men samtidigt tack och adjö till årets samarbete. 

Vi kommer att avsluta säsongen i VM med Rally Finland även om planen ursprungligen var att vi också skulle kört  deltävlingen i Spanien, avslöjar Tom och lägger till.

Nu avstår vi denna för att få mer tid till att arbeta med och förbereda säsongen 2022!

Även om ACI Rally Monza blir ny final istället för inställda Rally Japan, ändrar detta inte planerna.

WRC-säsongen tar slut i  Finland, så är det slår Tom fast.

Nu blir det ett kul återseende för Tom som inte känt på vägarna i Skilling 500 sedan  VOC-tiden.

Vi ser fram emot att komma dit och tampas med alla tuffa motståndare i klassen, ska bli jättekul!

Anmälningstiden till ”Göhlins Skilling 500” går ut på söndag så att SM-åkarna i  Hässleholm kan anmäla sig efter målgång där.  I Tom och Davids klass är i dag bara sex bilar anmälda och där fortfarande SM-ledaren PG Andersson/Anders Fredriksson saknas.

Foto: Tommy Svensson

Däremot har nu Dennis Rådström /Johan Johansson anslutit sig med den nybyggda VW Polo R5. Enligt uppgift är bilen redan startklar och detta mindre än två veckor efter kraschen i SSR, vilket är snudd på nominering till ”Bragdguldet”.

*

Erkänner utan omsvep att jag haft lite svårt att mobilisera den rätta gnistan för helgens rally i Grekland. Egentligen märkligt då detta är ett rally som jag nästan fått med modersmjölken och fortfarande har jag Carl-Magnus Skoog/Lennart Berggrens från 1965 vinnande Volvo Amazon #32 med regnummer 023434 på hedersplats i ”skrytskåpet”. Ändå har jag haft lite svårt att tända till, kanske kan det vara så enkelt att frånvaron av Tom Kristensson/Daniel Arhusiander i WRC2 är svaret på ”ointresset”?

På shake down i morse var Kalle Rovanperä morgonpiggast och satte bästa tiden i första åket på den 4,2 kilometer långa och hala sträckan. Tvärtom för näst snabbast, Thierry Neuville som körde allra fortast i sitt tredje och sista åk.

Foto: Toyota Gazzoo Racing

Ändå skilde 2,7 sekunder mellan de båda till Kalles fördel. Tätt efter Neuville följde så Ott Tänak medan Dani Sordo körde in som fyra. Över sex sekunder långsammare än Kalle var de bägge WRC-topparna Sebastien Ogier och Elfyn Evans vilket så klart betyder ”nada” när det väl blir skarpt läge i morgon. Oliver Solberg/Aaron Johnston visade att man vill var med i toppstriden och noterades för andra tid i nya Hyundai Rally2. Allra snabbast var ändå Mads Østberg/Torstein Eriksen, 2,1 före Oliver. Andreas Mikkelsen körde bara en enda gång och tiden han fick, räckte till fjärde plats med Toksport-kompisen Marco Bulacia Wilkinson 2,4 sekunder före. I WRC3 var det hemmaföraren Lambrosia Athanassoluas med ny Hyundai som var bäst, en sekund före Yohann Rossel. Emil Lindholm (bilden) fick till tid för fjärde plats.

Foto: Skoda Motorsport

*

Även om jag inte är helt på topp med helgens rally så ska det ändå tippa hur resultatet blir i ”EKO Acropolis Rally of Gods”.

WRC.

1. Elfyn Evans Toyota

2. Ott Tänak Hyundai

3. Sebastien Ogier Toyota

4. Thierry Neuville Hyundai

5. Kalle Rovanperä Toyota

Mitt hjärta klappar lite för M-Sport Ford och jag skulle så gärna vilja plocka in Gus Greensmith och Adrien Fourmaux på topp-fem, men så kommer den där dj-la hjärnan och blandar sig i tipset. Att dessa fem i tipset är de som också är topp-fem på söndag tvivlar jag inte alls på, men ordningen kan så klart diskuteras… 

WRC2

1. Mads Østberg Citroén

2. Andreas Mikkelsen Skoda

3. Oliver Solberg Hyundai

4. Martin Prokop Ford

5. Marco Bulacia W.  Skoda

Foto: Citroën Racing

Gjorde lite som bingoutroparen, drog ett namn i högen av WRC2-åkare och det blev Mads Østberg/Torstein Eriksen. Omöjligt att ens försöka tippa mellan dom och klassledande Andreas Mikkelsen/Elliot Edmondsson. Hade Andreas haft Ola Fløene eller Jonas Andersson som notläsare så hade tipset svängt över till Skoda-åkarens fördel. Detta utan att på något sätt förringa Edmondsson, men i det här fallet så är blod tjockare än vatten och i valet mellan brittiskt eller norskt/svenskt blod är valet enkelt.

Foto: Hyundia Motorsport

Får säkert skit för att Oliver Solberg/Aaron Johnston inte tippas mer än som trea men trots allt är de grekiska vägarna helt nya för de båda. Dessutom med en helt ny Hyundai Rally2 som verkligen får sitt elddop på det som i Grekland kallas vägar och i resten av den civiliserade världen, något som kor vandrar på…

WRC3.

1. K. Kajetanowicz Skoda

2. Emil Lindholm Skoda

3. Chris Ingram Skoda

4. Yohann Rossel Citroén

5. L. Athanassolulas Hyundai

Här klappar hjärtat lite extra för svenskkopplade Emil Lindholm/Reeta Hämäiläinen men även för polacken ”Kajto” som vann rallyt 2017 när det ingick i ERC.

Foto: Lotos

Vägarna var desamma och precis som då sitter han i en Ford Fiesta med oljebolaget Lotos som anmälare. I chassinummer 118 som ”Pan”  Kajetanowicz (pan är herr på polska) kartläsare Maciej Szczepaniak känner väl och som dom gjort alla årets WRC3-starter med, kan man mycket väl ta både seger och ny sats mot VM-segern totalt. Rallyt inleds i kväll med en Superspecial där första bil startar klockan 18.08 svensk tid.

*

Jari Liiten och Mikael Kjellgren har fått en både tuff och lite orättvis början på sitt SM-år med nya Skoda R5:an. En sten precis där Jari bestämt sig för att gena lite satte stopp i Kil och i SSR var det motorn som krånglade innan han sladdade i en betongkant..

Foto: privat

Nu blir det istället Mitsubishi i Nationella 4WD för Jari och Mikael medan motorn till Skodan är på ”rehab” i Mlada Boleslav och väntas inte bli frisk ens till SM-finalen i Skillingaryd berättar Jari.

Så är det, motorn hinner inte bli klar och det inte  många vet är att den gick sönder hundra meter före  jag tog i muren. 

Trots en heroisk insats från alla så blir motorn inte klar konstaterar Jari.

Istället har vi dammat av vår Mitsubishi som fått sig en renovering och vi är nu tillbaka i Nationell 4wd. Ska bli otroligt kul att sladda Evo igen då vi känner att vi kan bilen! 

Foto: Tommy Svensson

Nationella 4WD leds av Joachim Carlström/Jörgen Norrman i klassens modernaste bil, Mitsubishi Mirage R5. Men det är tufft då tvåan i en likadan bil, Dan och Joakim Johannesson bara är fyra poäng efter. Kul med två tjejer i klassen, Jonna Eson Brådhe/Krister Gull och Sofia Sörensson/Ola Sandberg. Sofia fick en tråkig warm up i hemmatävlingen TV-Svängen där en dumt placerad sten knäckte en bärarm på den vita Mitusibishin.

Foto: Tommy Svensson

Även om SM-klassen ”Nationella 2WD” är en klass som inte har FIA-status så är det ändå denna som de allra flesta i publiken förknippar med ”riktigt rally”. När den dessutom domineras av färgklickarna Patrik Flodin/Göran Bergsten i det svenskaste av allt, en Volvo 940 så är lyckan bland publiken total. Får kanske på pälsen, men frågan är om inte Flodin är SM-seriens vassaste chaufför, möjligtvis med PG Andersson som utmanare i saken.  Med SM-guld i både ”Nationella” och R5-klassen plus många internationella framgångar så är onekligen Flodin från Ilsbo överkvalificerad för en tävling som helgens i Hässleholm.

Foto: Tommy Svensson

Men nu är det som det är och att allting annat än seger för den röda 940:an vore sensation. En liten morot inför SM-säsongen för Flodin, var målsättningen att vinna alla sträckorna men det satte Patrik Dybeck stopp för när han vann SS7 i SSR. Kanske ändras målsättningen så att det nu bara handlar om att vinna resten av seriens sträckor, isåfall lär helgen passa Flodin.

Hässleholm har jäkligt roliga sträckor, kanonfina tempovägar som jag verkligen ser  fram emot att få köra!

För Patrik handlar det inte enbart om att vinna rally, han är även ambassadör för ”SuperSignes Walk of Hope” och han förklarar vad det handlar om. ”September månad är också en månad då det anordnas Walk of Hope runt om i landet för att samla in pengar till barncancerfonden. Den 29 september står min Superkompis Signe i fokus. En familj som står mig nära och går sitt livs viktigaste kamp mot cancern. Signe besitter en otrolig kämparglöd och är en sprudlande glad tjej, tillsammans med henne kommer jag gå Walk of Hope den 29 september i Hudiksvall. För att delta behöver man inte bo i Hudiksvall berättar Patrik, bara att gå in på

https://www.barncancerfonden.se/event/walk-of-hope/delta/supersignes-walk-of-hope/ och anmäl din medverkan. Det här är verkligen en promenad som gör skillnad för alla superhjältar där ute.

– Barn och cancer hör inte ihop, tillsammans gör vi skillnad, avslutar SM-ledaren.

I helgen slipper han snabbe Toyota-åkaren Patrik Dybeck som skuggade i SSR och istället får ha han se upp för Toyota-kompisarna Victor Karlsson/Jonas Magner, Niklas Hägg/Toni Sundquist och Hampus Jacobsson/Mikael Johansson. Men kanske ännu mer för  det stora hemmahoppet Johan Green med SMK Hörbys ambitiösa kartläsare Julia Thulin. Två månaders ofrivillig tävlingsuppehåll drabbade ”Kalle” efter att myndigheten inte gillade tempot på E22:n utanför Kristianstad.

Foto: Henrik Åkeson

Genrepet i  TV-Svängen (då utan Julia som var i Belgien och vann i VEC) gav en tredje plats efter Victor Hansen och Joacim Kristiansson.

Kändes väldigt ovant men vi måste så klart försöka, menade han efteråt.

I fjol slutade han tvåa efter en ”idiottid” på favoriten Hovdala och drömmen för #48 är enkel.

Hovdala skulle gått två gånger då hade man kanske haft en chans…

I SSR var det mycket Volvo men frågan är om detta upprepas i Göingeskogarna, jag tvivlar. Så klart vinner Flodin om inte bilen går sönder, men för övrigt tror jag utan att egentligen ha några belägg, att Victor Bergsander/Christoffer Lund och Emil Karlsson/Jessica Larsson får det svårare här än i Småland. Efter avåkningen i TV-Svängen blir det inte heller någon start för 940-åkande Hörby-föraren Pontus Berglund/Nellie Karlsson. I klassen startar även en intressant bil, en Volvo S40 byggd efter ”Nya Grupp H” och som körs av Noras Kalle Olstam med Ove Persson som notläsare. Frågan är om det nya från Torslanda håller samma tempo som det gamla? Som vanligt går det att följa EC Snapphanerally via Rallyradion som hittas på Streamify på: https://rallysm.streamify.io/play/collections/upcoming Sändningen startar klockan 17.30 i mrogonkväll med första start på Garnisonen 18.14. I studion finns Sebastian Bourghardt med Per Johansson på torget i Hässleholm under uppsnacket, och målreporter Erik Telehagen. Under lördagen blir det en heldag med rallyradion, som startar 09.30 med SS1. Sedan väntar 6 sträckor under dagen.

*

Igår avslutades kvällen med VM-kvalmatchen Grekland-Sverige (2-1) vilket gav mig en flashback 31 år tillbaka när jag i hällregn bevakade ett annat kval, men med samma lag  Malmö Stadion. I 35 minuter stod jag ut innan jag dyblöt började packa ihop när jag var inne på tredje rullen Tri-X (filmrulle var något som användes i kamerorna på den tiden) vilket innebar runt 110 bilder. Då kom plötsligt ”BILDEN” när Tomas Brolin bröt igenom men stoppades brutalt av en grekisk försvarare och situationen gav en mållös frispark. Men för mig blev det istället en bild som gav seger i den prestigefyllda sportklassen i Pressfotografernas Klubbs klassiska tävling ”Årets Bild”. Efter många år med dignande prisbord hade skatteverket fått ögonen på detta och när det var mitt år så hade arrangören i Gävle tvingats dra ner på det ekonomiska värdet. I mitt falla innebar det att jag fick en väska från Läkerol plus en fogsvans från Sandviken och så klart diplom plus äran vilket ändå var viktigast. Året före fick min nu tragiskt bortgågne kollega legenden Bosse Nilsson, 5 000 kronor plus en resa för två och då blev han ändå ”bara tvåa” i samma tävling. Olika falla onekligen ödets lotter och idag hänger fogsvansen lätt roströd i garaget. Vad har nu detta i Motorbloggen att göra, jo både till och från Malmö körde jag med min vita Opel Kadett GSi. Frågor på detta?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

 

 

  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *