Tom K./Andreas J. kör Skoda i Australiensiska Mästerskapet, många Swisch-entréer i Hörby, stackars pristutdelare i Tierp, gallring alltid svårt och en Opel som tillåter sportigare körning…

I slutet av maj vidgar SMK Hörbys Tom Kristensson med Åsele-kartläsare Andreas Johansson sina rallyvyer när man åker till Australien för att där köra ”Forest Rally”. Det handlar om deltävling två i  populära ”Australian Championship” och där faktiskt Tom hamnade av en ren tillfällighet berättar han.

Jag var hos Patrik Sandell i Östersund på ett event som engelska Porsche-experten Tuthill arrangerade på en sjöis i vintras, där folk från olika delar av världen kom och körde rallybilar. Här var även en herre vid namn Dean Herridge, som äger och driver Maximum Motorsport i Australien.

Foto: Tommy Svensson

Tom fortsätter.

Vid en lunch satt vi och pratade rally då Herridge kände till mig sedan Junior-VM och när jag nämnde att jag ännu inte hade några direkta planer för 2025, tyckte han det kunde passa bra med ett rally i Australien och att han skulle höra av sig om några dagar…

Tom trodde att detta var mest på skämt men fick snabbt tänka om när ”The Aussie” ringde upp och presenterade ett väldigt seriöst erbjudande som var omöjligt att tacka nej till.  

 – Trodde först han skämtade men när det visade sig att han och teamet komponerat ihop ett väldigt seriöst erbjudande  och tack vare mina fantastiska partners så kom vi fram till att det gick att lösa. Så på den vägen är det, säger Tom med ett stort leende medan han kikar på globen och ”down under” där han ska köra rally om en månad. 

Grunden till det hela är att det till teamet precis anlänt den första Skoda Rally2 till landet och därmed blev den Skoda R5 ledig som tidigare körts av en av landets största profiler Scott Pedder. Det är också ”Pedders Rallyteam” som kommer att ta hand om Tom och Andreas under ”Forest Rally”. Här startar Scott som tvåa i mästerskapet med nya Skodan medan Tom kör den äldre varianten. Dock ingen dålig bil då den ifjol körde till sig en seger och flera pallplatser med Scott Pedder som chaufför.

Helgen den 23-25 maj körs det sedan 44 år tillbaka anrika rallyt med centrum i staden Nannup i Western Australia, ca 25 mil söder om Perth i sydvästra Australien. Rallyt inleds med ”Rally Show” och ceremoniell start på fredagskvällen intill havet i lite mindre staden Busselton Jetty några mil utanför Nannup. På lördagen körs sex sträckor och lika många under söndagen, totalt 18,4 mil specialsträckor

Vi kommer att köra rallyts officiella test på torsdagen för att känna på australienskt grus, som nog skiljer en del på hur det är här hemma. Sen är det även många andra förberedelser som skall till för en sådan resa, så det är fullt upp, men det skall bli superkul och spännande, säger Tom.

Mästerskapet har i år ännu högre status då f.d WRC-åkaren och regerande ERC-mästare Hayden Paddon har det i fokus för 2025. Så även Toyota Gazoo Racing Team Australia plus så klart Pedders Rallyteam, den här gången med exotiskt inslag form av en ”Hörby-påg” och en f.d ”Sörmlänning”.  Mindre exotiska är duon i årspremiären i Älmhult den 3 maj och SM-tävlingen ”Silverratten”. När anmälan dit stänger ikväll är man med GK Doors VW Polo R5 en av de blott fem anmälda i klassen ”Internationella 4WD” 

*

Mer SMK Hörby och draget att lotta ut en del av intäkterna från Swisch-entrén till helgens ”Bilmånsson Rallysprint” blev lyckat berättar ”innovatören” Bertil Gunnarsson.

Faktiskt fler som betalade entré än vad vi vågade hoppas på, vilket nu gjorde att vi kunde dela ut 2 696 kronor till vinnaren Conny Hansson.

Det känns faktiskt som att allt fler av rallypubliken börjar förstå vikten av att även dom behöver bidra för att få ekonmin att gå ihop i sporten. En glädjande utveckling i dagar när det oftast handlar mer om saker som går åt andra hållet…

*

Sedan en himla massa år har någon utsett mig till ansvarig för priser/prisutdelning i SMK Hörbys tävlingar och vet därför hur klurigt det är att få till så att rätt priser hamnar hos rätt tävlande. Tänker på hur jobbigt det måste bli för min kollega i Tierps MK när prisbordet till ”Rally Uppland” den 24 maj ska tömmas. Med totalt 35 tävlingsklasser, teoretiskt tre pristagare i varje och då två priser i varje klass innebär det ett prisbord med 210 pokaler. Någon som tidigare påpekat att det finns för många klasser i rally?

*

Ett problem som inte är alltför vanligt är att det kommer för många anmälda till en tävling. Påskafton är det ”Stenbockensprinten” i Norrköping och där uppkom dock problemet, varför gallring fick tillgripas. Som vanligt en sak som några alltid uppfattar som orättvist. Norrköpings MK har i inbjudan följande text, Max antal startande: 120 Ev. gallring enligt anmälningsdatum / tid, betalningsdatum”. En text som jag uppfattar som tämligen standard och ingen som borde orsaka upprörda känslor. Nu är ”bortgallrade” som uppfyllt sina plikter, lite sura över att inte få köra utan hamnar bland de 20 som kan fira påsk i lugn och ro. Förståeligt reaktion om det som på lördag är en del av en serie (Östergötlands RS-DM) som man tänkt lägga krutet på under 2025.

Gallring blir aldrig helt rättvist men som en rutinerade tävlingsledare förklarade för mig.

Det bästa och rättvisaste är att stänga anmälan när taket är nått för antalet tävlande. Därefter sätts ”eftersläntrare” på reservlistan och ges möjlighet att köra i takt med att tidigare anmälda faller ifrån eller inte betalar avgiften i tid.

Lite ”Win-Win” då detta även kan påverka så att tävlande får tummarna loss och anmäler i god tid. Istället för som idag, inväntar in idet sista så att arrangörerna ligger sömnlösa sista dagarna innan ”dead line”.  

*

”Coming up” som britten säger är ”WRC Rally Islas Canarias” den 24-27 april. Förutom sedvanligt uppsnack om rallyt, teamen och bilarna väntar många på att Hyundai avslöjar sina framtida planer för deltagande eller ej i WRC. Ett tecken kanske på svaret, kom när man i dagarna presenterade bild och lite information om ”Genesis LMDH Hypercar” med förväntad debut på Le Mans 2026. Rykten har sagt att Hyundai genom sitt premiummärke Genesis ska ta sig an ”WEC-Racing” på bekostnad av WRC. 

Foto: Genesis

Tekniskt motsvarar bilen konkurenterna och enligt texten är det välkända ORECA Motorsport som får ansvaret för Hyundais fokusbyte…

*

Då jag vet att om inte alla så åtminstone stora delar av er läsare, hyser samma vurm för äldre Opel-modeller som jag bjuds ni på en godbit från 1959.

Kanske annonstexten ”Bilen för svenska vägar Opel Rekord 1959-en General Motors produkt med internationell service” var det som kittlade min far så pass att det blev bilyte från ”Folkavagn” till en grön Rekord med vitt tak. Eller var det, ”hög åkkomfort men som även tillåter sportigare körning” som avgjorde köpet hos Autocentralen i Hörby. Som bonus hade även 59:orna ”Ännu bättre krom”tack vare 30 procent tjockare koppar på stötfångarna. Detta måste ha varit det som avgjorde bilvalet för Glasmästare Thore Svensson. På bilden från en utflykt till Ystad poserar Motorbloggaren lite tufft om jag får säga det själv…

Foto: Privat

Med detta önskar jag alla bloggläsare Glad Påsk!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *