Tom/Joakim fick FIA-pris digitalt, Katsuta en av tio i WRC-premiären, oklart med publik i Monte, Nybe i ny kostym, M-Sport Poland hårdsatsar på ERC, SSR i VEC 2021 och när en ”Ålabodare” och en från Hörby möttes…

Foto: FIA

Igår var det tänkt att världsmästarna Tom Kristensson och Joakim Sjöberg tillsammans med alla andra med likvärdig status skulle runda av året genom ”FIA Prize Giving 2020” i Geneve. Men när nu Covid-19 slagit till så blev det långtifrån samma galaföreställning som tidigare år med FIA-president Jean Todt i huvudrollen. Nu stod han på scen i Geneve medan alla pristagare i likhet med Tom och Jocke medverkade digitalt. Istället för att stå på galascenen  med Lewis Hamilton, Sebastian Ogier, Johan Kristoffersson och övriga hjältar så satt Tom hemma i Ynglingarum framför datorn och medverkade den vägen. Den ståtliga VM-pokalen hade då redan anlänt till Postnords utlämningsställe i Hörby och där var det inte heller så högtidligt när den hämtades av Tom.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Före gårdagen hade man genrepat med Schweiz två gånger och då med en del strul och  helt klart var upplägget inte klockrent enligt Tom.

Ingen visste riktigt hur det skulle gå till och jag satt i fyra timmar framför datorn för at sedan i sändning bara vara med i några sekunder, berättar SMK Hörby-föraren

Han var så klart införstådd med att något annat sätt än digitalt var uteslutet under rådande läge, ändå var det med lite besvikelse efteråt.

Sjukt mycket kladd för så lite men ändå bryr jag mig inte så mycket, det viktigaste är ändå att jag blivit världsmästare i rally 2020!

Foto: FIA

Ungefär samma upplevelse hade troligen även Kristianstad Kartingklubbs Europamästare Viktor Gustavsson som vann i tunga KZ2. Känns onekligen lite orättvist för alla pristagare med den här typen av prisutdelning men kanske allra mest för de förare som ännu så länge inte prenumererar på VM och EM-titlar. Kan tänka mig att Lewis Hamilton eller Sebastien Ogier inte bryr sig speciellt mycket…

*

Igår släpptes första versionen av  ”Entry list” för WRC Rallye Monte Carlo 2021 och nu har man fram till den 11 januari på sig att ändra och lägga till i listan innan anmälan stänger. Inga direkt skrällar i listan, det mesta är redan känt och i WRC-klassen finns tio ekipage anmälda. Fyra Toyota Yaris WRC är anmälda och där det samtidigt blev klart att Takamoto Katsuta kör full säsong 2021.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Hyundai kommer med fyra bilar och där bil tre här körs av Dani Sordo. När nu Craig Breen får göra debut som ”3:e förare” är oklart då detta annars skulle skett i inställda Rally Sweden. Den fjärde i20 WRC har man gett franska löftet Pierre-Louis Loubet förtroendet att ratta.

M-Sport Ford har anmält två Ford Fiesta WRC men utan förare och vilka dessa blir är ännu oklart. Esapekka Lappi har redan förklarat att han lämnas WRC medan Teemu Sunninen säkerligen gärna stannar kvar, men frågan är om det finns ekonomiska muskler tillräckligt. Britten Gus Greensmith är jag nästan säker på har detta och då blir också en av Fiestorna hans i Monte.

*

I WRC2 blir det premiär för Oliver Solberg som ”fabriksförare” hos Hyundai däremot är inte Ole Christian Veby anmäld. Skoda genom Toksport WRT kommer med Andreas Mikkelsen och årets WRC3-tvåa, Marcu Bulacia Wilkinson. Två Citroën-förare finns med men då inte  årets vinnare Mads Østberg.

Foto: Tommy Svensson

Istället är det amerikanske rallymustaschen Sean Johnston och en av mina favoriter Eric Camilli som kör C3. Nikolay Gryazin tog tydligen förra helgens rally i Spanien som ett träningspass inför Monte med seger i Volkswagen Polo R5 och samma bil fortsätter han med i WRC2. Även här har M-Sport valt att vara hemliga och inte anmält någon bil/förare ännu. I WRC3 är det inga för oss här uppe speciellt välkända namn förutom holländaren Kevin Abbring som även han kör Polo R5.

*

Med en dryg månad till starten i Gap jobbas det febrilt av Automobile Club Monaco för att få till stånd en Covid-19-säker tävling. Noterbart är att man nu svängt och säger att det inte är hundra säkert att det blir rally utan publik, detta ska avgöras längre fram. Ligger fast gör detta att shake down är inställd plus att några sträckor under lördagen stryks eller bara körs en enda gång. Bland annat ”Saint-Clément – Freissinières” under lördagen får bara en passage. ACM satte en maxgräns på antalet deltagare till 90 ekipage och den gränsen är också uppnådd. 

*

Man kan nog anta att av dessa 90 är där några som kör med nya Peugeot 208 Rally4. Idag kan Peugeot Sport stolt berätta att man redan levererat ut 80 bilar av de totalt 145 som hitintills är beställda. Vad jag känner till så har ännu ingen Rally4-Pegga landat i Sverige men förhoppningsvis lär det komma framöver. Inte minst lär danske rallyenstusiasten Brian Madsen med nya Brian Madsen Sport ligger på för att få ut bilar även här.

*

Foto: Team Nybe

En som körde Peugeot i fjol men då i R2-version var SMK Hörbys Victor Hansen i Team Nybe. I år blir det dock en helt ny Ford Fiesta Rally4 för honom och Victor Johansson men fortsatt i Nybes färger. Men precis som för Chribbe Haglund, Jonas Åkesson och Jonas Kruse blir det i ny kostym. ”Nybeblått”, grått och vitt blir de nya kulörerna i årets Rally-SM och jag får nog tillstå att det blev väldigt sobert och snyggt. Bara att gratulera designer Pelle Willén till att ha ett gott öga för bildesign.

*

M-Sport gör till nästa år en storsatsning på ERC och de båda juniorklasserna där. Den klass som i år vanns av Oliver Solberg byter namn till FIA ERC Junior Championship och i klassen blir det endast bilar i nya Rally3-utförande som tillåts. Fyrhjulsdrivna men med mindre effekt och enklare teknik än de gamla R5:orna som kördes där tidigare.Första priset är inte fy skam då M- Sport Poland sponsrar med fullt betald säsong i Junior-WRC 2022. I ERC-klassen för 2WD fortsätter man med Rally4-bilar och även där får vinnare en skaplig belöning, tre betalda rallyn med Rally3-Fiesta i 2022 års ERC-upplaga av klassen för juniorer med 4Wd. Detta gäller oavsett vilken sorts bil vinnaren kört men är han så smart att han valt Ford, då dubblas priset till sex betalda tävlingar.

*

Ännu en pusselbit har lagts i Ted Malms Volvo Euro Cup-pussel för 2021 och på den biten stod det SSR berättar han.

 – Det är med stor glädje som vi kan presentera att den andra deltävlingen i kalendern för Volvo Euro Cup 2021 kommer att bli SSR 14 – 15 maj.

Att lägga pusslet verkar inte var så svårt då många arrangörer enligt Ted vill vara med.

Foto: Malm Motorsport

Vi har många tävlingar som knackat på dörren, där man vill att vi förlägger en av våra deltävlingar för året. Detta har gjort att det blivit svårare och svårare för mig att veta vilka som skall tas med.

Att få en tävling i Sverige har varit viktigt för cupen menar Ted, men det krävs också en viss nivå både vad gäller längd och organisation.

Då föll valet att kika på SSR som har en gedigen erfarenhet historiskt att vara en av de tävlingar som kört med internationell anda. När  man så återigen flaggade upp att man har för avsikt att locka internationella team genom att ingå i European Rally Trophy Scandinavia så kändes valet enkelt att se SSR som den svenska deltävlingen.

Med detta har VEC en grustävling klar och tre med asfalts som underlag. En femte tävling ska snart också var klar och då förhoppningsvis med grus.

Just nu är slutförhandlingarna igång med förbundet i ett av de länder som återstår för att få cupen fulländad, berättar Ted.

Förhoppningen är att allt skall vara klart före jul och totalt sett kommer teamen erbjudas 100 mil SS på vägar av högsta klass. Man får köra i stort sett 4 säsonger här hemma för att komma upp i denna kvantiteten SS-mil.

Ted menar att star i VEC inte blir dyrare än en DM-tävling här hemma då flera tävlingar kommer erbjuda antingen fri start, subventionerat boende eller andra förmåner. Där finns även mer som väntar runt hörnet.

 I takt med att vi visar vår ambition med media, sociala medier, vårt egna Rally Magazine skapat tillsammans med Rally Live, så kommer vi också att få ihop ett lockande prisbord. Blir vi minimum ett 20-tal team som kör så kommer det fördelas 50 000 i kontanter mellan de tre bästa A&B förarna samt de tre bästa C förarna.

Kalendern så här långt ser ut enligt följande

24 April Zuiderzeerally Holland Asfalt

14 – 15 Maj South Swedish Rally Grus

?? JUNI UNDER FÖRHANDLING Grus

27 – 28 Aug Sydhavs Rally Danmark Asfalt

03 – 04 Sep ConXioN Omloop van Vlaanderen Rally Belgien Asfalt

*

Avslutar dagens blogg med ett  stort och varmt tack till alla som grattade mig i går. Tänkte först skriva till er personligen men när jag såg att nästan 500 kommit ihåg mig och min dag förstod jag att detta inte skulle funka. Än en gång stort tack och varje liten hälsning värmer i gråvädret.  Kan ändå inte utan lyfta fram min gamle arbetskamrat Lukas Ernryd som nu slutat och istället sprider visdom genom sina böcker. När vi jobbade ihop kompletterade vi varandra helt perfekt trots at vi på pappret inte hade mycket gemensamt. En grej var att vi båda jobbat i Eslöv, han drev ett eget fik med tveksam lönsamhet medan jag tog mina första stapplande steg som fotograf. Finns det mer som skiljer, till exempel har Lukas ingen bil och så håller på Landskrona Bois, född i Ålabodarna som han är. Men ändå möttes vi två och våra möten gav också tillfälle till många skratt som till exempel när vi skulle besöka en Vikingamarknad i Näsum. Regnet hade då vräkt ner i timmar och då marknaden var på ett öppet gräsfält så var absolut inte vita gympadojor optimalt att ha på fötterna. Detta påpekade också en av marknadsbesökarna och då fick jag skynda till Lukas räddning.

Foto: Tommy Svensson

Skäll inte på honom, han är från Landskorna, försvarade jag honom.

Besökaren nickade förstående och hoppades att Lukas hade torra skor i bilen. Snacka om att vara optimist och chansen att Neil Armstrong hade haft en månlandare i reserv stående på månen om en skulle strejka, den chansen vore större än att Lukas hade extraskor med sig. På bilden håller vi på att tidsbestämma gamla vykort från Kristianstadtrakten, närmare bestämt Köpmansgatan i Åhus.

Foto: Bosse nilsson

När jag så med hjälp av förstoringsglas ser en parkerad Volvo 142 med infällda dörrhandtag är saken klar.

Bilden kan inte vara äldre än 1972, fastslår jag.

Lukas ser lite skeptiskt på mig och kontrar.

Hur vet du det, den kan lika gärna vara fotograferad 1969?

Snälla Lukas, infällda dörrhandtag kom 1972 på 142:an, hur skulle då bilden kunna vara tre år äldre…

Det är då han döljer ansiktet under sitt långa hår och muttrar något i still med dåre, nörd eller vad ett nu var på svårförståelig ”ålaboitiska”.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *