Tom historisk som första skåning att vinna SSR, Binbach stal dock lite av showen, Flodin-Wickström-Herranen-Holm övriga vinnare och avslut med några ”Helgens…”
Då är den 46:e upplagan av South Swedish Rally avklarad och som för min del inneburit besök på 45,5 av dessa (1979 missade jag sista dagen på grund av USA-resa) och inte för en sekund trodde jag att detta året skulle bli historiskt. Så blev det när Tom Kristensson och Andreas Johansson som första skåningar (förlåt Andreas som bor i Södermanland) körde hem rallyklassikern, lite grann av att äntligen har ”segern hittat hem”.
Trots allt har SSR skånska rötter då det var här 1976 som allting startade, numera är dock rötterna tämligen utraderade även om helgens fyra första sträckor avgjordes ”på rätt sida gränsen” alltså kring Lönsboda nästan Skånes nordligaste utpost. Att Tom fick segern lite till skänks efter att PG Andersson/Anders Fredriksson direkt fick motorproblem viftar jag bort då detta är en del av ”tjusningen” med motorsport.
Dessutom förklarade Tom före start att det fanns noll ambition att utmana SM-ledaren om segern, helgen var istället ännu ett ”träningspass” och där målet var att erfarenhet fortsatt skulle byggas. Plus att nästa tävling i Toms kalender, ”ERC Raid Polski” om två veckor, är av betydligt högre dignitet för både honom och teamet Kowax 2Brally. Att då ta risker för att jaga en SSR-seger fanns inte på kartan. Detta visade sig också andra dagen där PG med lagad GNM-Fiesta (en remskiva var problemet) radade upp sträcksegrar med målet att ändå få några SM-poäng med sig hem. Samtidigt som värmlänningen gjorde så, var #8 Hyundai R5 oftast lika stabilt strax bakom honom på sträckorna.
– Vi har kört enligt vår plan och inte ägnat de övrigas sträcktider så mycket intresse, viktigare att fokusera på lärandet, menade Tom.
När jag berättade att han var historisk med sin vinst blev han nännu nöjdare.
– Menar du det, f-n det är ju stort och nu blir jag ännu gladare tänkte bara på alla kändisar som gjort detta före mig, men jag blir alltså första skåning”!
Sjävklart var han och Andreas ändå jublande glada över segern men frågan är om inte Kowax-basen Rafal Cebula och hans medarbetare var ännu gladare över deras andra totalseger på rad. Cebula var nästan tårögd när han rusade fram och kramade om ”sina vinnare” vilket visar hur pass omtyckta man är i det polska teamet.
Dessutom berättade Cebula med ett stort leende.
– Förra gången vi var i Sverige och tävlade var 2010 i Rally Sweden med PG och Anders. Då vann de klassen med en Skoda och det berättade jag för dom före start, ni vet vilket resultat jag alltid får i det här landet…
Segern innebär att Tom nu ligger fyra i SM och där PG fortsatt är i ledning före tvåorna Jari Liiten/John Stigh och Jonas Åkesson/Martin Holmdal. Liiten slutade även tvåa i rallyt efter en något trevande inledning och trea kom Ludvikas Thomas Thunström med småländske kartläsaren Jörgen Lindahl. Nybe-Åkesson var bra med i en början men ett par förargliga snurrningar förstörde helgen.
Räcker att se på bilden vem som lyckades bäst, Åkesson t.v eller firma Liiten & Stigh…
*
Om Tom blev historisk med sin seger så är det nog ändå lite så att det var Kolsvas nya Hyundai-åkare William Binbach som med norska stjärnkartisen Morten Erik Abrahamsen stal lite av föreställningen i Älmhult. Med minimal erfarenhet av 4WD-åkande visade Binbach direkt att han ville vara med och fajtas om segern och låg trea efter fredagen. Mellan sig och Tom hade han en mer förväntat segersugen Jonas Åkesson i Nybe-Skodan.
Med väldigt frejdig och publikfriande körstil fanns där nog tvivel på att det skulle hålla hela vägen till mål för ”ungtuppen” men fram till näst sista sträckan såg det stabilt ut. Även om Tom var 38 sekunder före såg Binbach ut att fixa dubbelt för Hyundai men så blev det inte. Till saken hör också att Hyundai #10 hela rallyt hade problem med bakvagnen berättade Binbach.
– Bakändan vill gärna släppa så jag måste passa med ratten hela tiden!
Nu var det inte det som ställde till det på SS11, istället ”bromsade han på sig” och tvingades till en backning.
– Då fick jag inte i backen, om bara detta fungerat hade vi tappat kanske 10-15 sekunder istället för drygt 40 som nu blev fallet, förklarade Binbach bedrövat vid slutmålet.
Upp till tvåan Jari Liiten skilde 17 sekunder så visst fanns det fog för depp men både Jonas Kruse (sexa) och Tom var framme och tröstade.
– Vilket rally du gjort, förklarade de båda med nästan samma mun.
– Mycket imponerande och du kommer att ta många totalsegrar framöver!
Då sken rallyfemman upp och konstaterade med ett litet leende.
– Så klart förargligt men ändå måste jag vara nöjd med rallyt med tanke på motståndet, dessutom lyckades vi nästan ta full pott på power stage, inte alls illa!
Just Kruse med Nellie Kalrsson i Team Nybes Skoda imponerade också och ett tag var duon uppe på andra plats.
Men även Jonas snurrade och för Lars Stugemo som tidigare kört bilen, förklarar han hur man snabbast monterar av en framskärm. Då hade redan kofångaren bak rönt samma öde på SS5…
*
I ”Grupp H4WD” motsvarade Bodens Michael Wickström/Lennart Nilsson förväntningarna med klassens vassaste bil, WRC-Fiesta och paret var nästan exakt minuten före Motalas Albert Friberg/Erik Gustavsson, Mitsubishi. Efter en del strul med sin WRC-Skoda blev det ändå en tredje plats för Mats Jonsson/Jon Magnusson. Jonna Eson Brådhe /Lars Andersson fick tack vare en insamling bland fansen ihop ny motor. Som tack körde ”Rally-Jonna” både snabbt och stabilt vilket gav femte plats i klassen med sin R5-Mitsubishi.
*
SSR ingick i FIA:s försök att få till internationell glans på rallyt med ”ERT-staus”. Ett försök som framförallt kostade mycket mer jobb än det smakade då intresset utanför Sverige var minmalt.
Från Finland kom två bilar och där den ena med Toni Herranen/Sebastian Virtanen också stod som vinnare av ”Internationella 2WD”. Deras Rally 4 Fiesta var 4,5 sekunder snabbare än SM-ledande Isac Reiersen/Johan Johansson i en liknande bil. Nu leder Isac SM med en enda poäng före helgens trea Albin Nordh/Christoffer Bäck.
Måste lyfta fram skåningarna Lukas Hägg/Stefan Ahl, Trelleborg, femma i sitt första samarbete. Placeringen efter togs av Opel-åkaren från Eslöv Simon Andersson/Jörgen Jönsson.
– Vi blev ändå bästa R2-bil det får vi vara nöjda med, menade Simon som annars är suverän i Asfalt SM, vinner allt men leder ändå inte klassen…
*
Patrik Flodin/Göran Bergsten var helt överlägsna (som väntat) i Nationella 2WD och den röda Volvo 940:an var 1.30,1 före Hällefors Emil Karlsson/Jessica Larsson i en kusin till Flodins Volvo.
– Vi gjorde vår grej och åkte och hade kul. Det var lite dåligt i kanterna bitvis, så vi använde vår erfarenhet för att inte göra några misstag i ett jäkligt fint rally, menade segrarna lite blygsamt.
Länge såg det också ut att bli Volvo som trea men mot slutet rasade motorn för Isak Arvidsson/ Victor Svensson, Gullabo.
En sensation var då på väg då smålänningarna inte visade någon respekt alls för mera rutinerade kompisar, plus att man gick ut nästan allra sist i klassen med #87 på Volvon. Ett nummer högre hade Hässleholms Tobias Jönsson/Kenny Andersson i sin f.d ”Todde-Bagare-940”. Att då som B-förare köra in som åtta och bästa skåning av 37 startande visar att där finns talang bakom ratten.
Två placeringar längre ner placerade sig SMK Hörby-familjen Pontus och Peter Berglund, även dom med Volvo 940. Titeln ”Bästa icke-Volvo” togs av trean Niklas Hägg/Toni Sundquist med Toyota som hade tio sekunder upp till andra platsen. Måste så klart nämna bästa Opel som kördes av Robert Andersson/Jesper Samuelsson, Eskilstuna. En femte plats blev resultatet för den blå Astran men detta bara 3,4 sekunder från pallen.
*
I rallyts tunnaste klass ”Standard” var klassens favorit Johan och Christer Holm, Trollhättan knappa minuten före hemmahoppet Stefan Håkansson/Markus Forsell, båda med Volvo. Den enda rödgula flaggan som kom i mål satt på Ingemar Månsson/P-I Hellbergs, SMK Hörby fjärde placerade 940.
*
Med detta lämnar vi det tävlingsmässiga och ska försöka samla tankarna och få till lite annat under helgen i Älmhult.
Helgens spindel: Tävlingsledare Kjell-Åke Jönsson var överallt och oftast med mobilen i örat. Engagemanget gav resultat och årets upplaga blev ett av de mera lyckade på många år.
– Tänk bara, 100 bilar, 12 sträckor och inte ett enda uppehåll under hela rallyt, konstaterade Kjell-Åke belåtet.
– Dessutom var tidsprogammet exakt på minuten hela vägen till rampen.
Helgens smålänning: Älmhults Mattis Olsson/Timmy Berntsson tog den gula R5 Fiestan till nionde plats och bara sex sekunder längre fram fanns Sebastian Johansson/Jesper Elfver.
Helgens mannekäng: Jonas Kruse visade stolt upp sitt flamsäkra underställ och konstaterade samtidigt.
– Många år sedan den här kroppen var ett tändmedel…
Helgens jubel: Adam Backström/Robin Nyström sladdade vilt med den ”BP-lackade” Volvo PV:n till storpublikens stora uppskattning.
När man dessutom tappade en framskärm på fredagen så hängde omstarten löst men meckarna fick ihop ”Kutryggen” och det blev målgång om än en bit ner i Nationella 2WD.
Helgens viktigaste: Funktionärerna som ser till att det överhuvdtaget körs rally helg efter helg. Målet på SS6/10 bemannades av Kristianstad MK.
Helgens föråkare: Lika viktiga som funktionärerna och sista dagen var det SMK Hörbys Henrik och Ida Levin samt Ola Wingren/Anders Östberg som med stora leenden skötte detta viktiga jobb.
Ola gick så långt att han även provade hållfastheten på lastbilsdäcken i kurvorna…
Helgens hungrigaste: SRM:s Jocke Berg var tvungen att ha en korv innan han och Patrik Persson kunde ta sig an att hålla styr på den stora publiken på SS1.
Helgens ordningsman: FIA:observatören gillade inte publikens placering på första sträckan. Efter en höger kurva stod man i allas mening säkert placerade på raksträcka i uppförsbacke och placering två meter ovanför vägen men det hjälpte inte.
Publiken skulle ändå ytterligare metrar längre in i skogen innan han var nöjd…
Helgens rivare: En av SSR:s tre startade norrmän var Petter Fausko med sin Skoda Super 2000. Snabbt och effektivt rev han ner sprutskyddet på SS5.
Därmed lämnar jag med tom skalle South Swedish Rally, resten av helgens begivenheter tar vi i morgon…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com