Tom chocköppnade i Polen, Tidemand på riktig hemmaplan, svenskt i tyska Stemweder Berg, SBK kallar till rallymöte, DM-serierna lyfts fram, inställt i Rally Gimmersta, Euro RX för Kristoffersson och bloggfri lördag…
ERC Orlen Rajd Polski inleddes med en liten chock, åtminstone för mig när Tom Kristensson och Andreas Johansson satte näst bästa tid på shake down. På den 3,4 kilometer långa ”Baranova” var SMK Hörby och Kowax 2Brally-duon lite över en sekund bak superutinerade italienaren Alberto Battistoli. Till saken hör att han körde med en Skoda Rally2 medan Tom förlitar sig på samma äldre R5 Hyundai som han tagit två segrar med i år.
För hans klass (ERC) innebär det även att det körs en ”Q-Stage” för att bestämma startpositionerna inför rallyt. Här sänkte Tom tempot en liten aning och slutade sexa av de 23 ekipagen i klassen. Först att välja var man vill starta är nya Kowax-kompisen och tvåfaldige ERC-vinnaren i år, spanjoren Nil Solans. Cirka tre sekunder skilde mellan Tom och Nil som även han i likhet med de 19 först placerade körde nya Rally2-bilar. Bästa R5 i det gänget var alltså Tom. Direkt från Sardinien och WRC2 kom hemmafavoriten Mikolaj Marcyk och tempot fanns kvar vilket räckte till andra tid med Skodan, dock bara en sekund före Tom på sjätte. Precis före (två tiondelar) Tom placerade sig gamla J-WRC-kompisen från Estland Ken Torn. Tom var så klart nöjd med dagen och får nu som sjätte förare kliva fram och bestämma var han vill starta i morgon på SS2. Då Då bestämdes han sig för att gå ut som bil 12 och med full koll på startfältet.. I kväll på Superspecialen Mikolajki Arena kör man enligt startlistan om jag förstått rätt.
– Det var väldigt jämnt på ”Qualification stage” och mellan de nio främsta, Solans var ruskigt snabb skilde sedan bara runt två sekunder, berättar Tom från Mikolajki.
– Känslan är jättebra och vi ser verkligen fram emot att starta rallyt.
I ERC4 Junior gick det tyngre för klubbkompisen Victor Hansen/Victor Johansson som bara körde en enda runda på shake down. Denna gav sista tid av de 12 i klassen med parets Ford Fiesta Rally4. Förhoppningsvis kommer man igen med bättre ”pace” till rallystarten. Näst bästa tid satte norrmannen Ola Nore jr/Jack Morton, två sekunder efter Justas Simakas från Litauen.
Om Tom chockade i ERC-klassen så gjorde i princip Robert Virves med skånska kartläsaren Julia Thulin samma sak i ERC3. 20:e tid på ”SD” totalt och bäst i klassen blev resultatet för #30 Ford Fiesta Rally3. Bästa tid tog Robert och Julia i första rundan och denna var imponerade tio sekunder bätrte än estländske landsmannen Kaspar Kasari.
*
Senast Pontus Tidemand satt i en rallybil i skarpt läge var SM-premiären i Boden för ett halvt år sedan och när det ikväll är lite av comeback blir det på hemmaplan med ”Rally Arvika”.
– Jag ser verkligen fram emot helgen, säger Pontus.
– Alltid lika speciellt att få köra på hemmaplan med familj, vänner, sponsorer och supportrar på plats. De senaste tio åren har det oftast bara blivit en gång om året, under Rally Sweden, så det blir kul att få göra det i lite varmare väder och ännu närmare min hemstad Charlottenberg.
Även om Pontus är obekant med merparten av Rally Arvikas sträckor, finns det en av lördagssträckorna han är extra taggad för.
– Hammarshöjden, SS 5, det blir en riktig hemmasträcka för mig. Den första delen av den har jag tidigare använt som teststräcka och jag kan lova att det är en av världens roligaste vägar att köra!
Tror inte att någon håller emot om jag säger att det blir en sträckseger för Tidemand i sin Skoda. För övrigt så kan det bli väldigt jämnt mellan honom och PG Andersson, som inte heller han är helt bortkommen i Värmland.
– Vi är många som är beredda att slåss om segern så i bästa fall kan vi bjuda publiken på en jämn fight hela vägen fram till mål, säger Pontus, med kartläsarsällskap av rutinerade Morten Erik Abrahamsen som värmde upp i SSR vid sidan av William Binbach.
*
I kväll startar deltävling tre i ADAC Opel Opel e-Rally Cup, Rallye Stemweder Berg och då med smålänningarna Calle och Torbjörn Carlberg som ett av elva startande ekipage. Tyskarna dominerar ganska naturligt med sex bilar, två med NL på bakluckan och så en bil vardera från Sverige, Rumänien och Österrike. Inför helgens uppgift slår nu ”Die Carlbergs” underifrån efter nollan senast i Holland. Sjunde plats i tabellen med 22 poäng så upp till toppen och Max Reiter med 52 poäng är det lång väg att vandra. Inte mycket kortare till tvåan Timo Schulz som bara har två poäng färre. Nu har ändå Calle lite flyt då fem bilar totalt fick noll senast vilket gör att loppet långtifrån är kört. Totalt 13 sträckor på asfalt ska köras och där man redan före start tvingats stryka två sträckor med lite konstig motivering ”Avsaknad av tillstånd från myndigheterna”.
*
På plats i Lübbecke i Ostwestfalen finns även flitige Lucas Helin från Tibro med sin udda och i sammanhanget lätt handikappade Grupp F Opel Astra. Den här gången med ny kartläsare men sin vana trogen en kvinnlig sådan. Hitintills i år har Madelene Buskas, Julia svensson och Annie Seel skött notläsningen i Lucas Opel.
I Stemwelder tar Ida Lidebjer-Granberg över stafettpinnen som senast skötte samma sak i Gästabudstrofén åt Johan Rudengren och Skoda R5.Som servicepersonal tjänstgör Lucas pappa, Stefan Helin som gläds både åt fina sträckor och att det slutat regna. Totalt 62 anmälda plus elva elektriska Corsor är vad som erbjuds dock knepig klass för Lucas vars bil verkligen är en katt bland hermeliner. Mot den tama Astran ställs Opel Ascona 400, Porsche 911 Carrera, BMW M3 och så en ny Toyota Yaris GR blir svettigt att hålla dessa bakom sig. Tre danska bilar kompletterar det Skandinaviska intresset, Michael Sørensen/Erik Kristensen, Skoda R5, Jan Petersen/Jeppe Schurman, Peugeot R5, Frank Nielsen/Per Brodersen, Citroén R2 plus danska co-drivern Jeanette Kvick Andersson som återigen sätter sig i tysken Norman Kreuters nya Peugeot Rally4.
*
Sjävklart har läget för rally nått hela vägen till Sollentuna och SBF som med anledning av detta (kanske allra mest läget i SM) bjuder in till en träff i Linköping den 3 juli. Lite av rubrik på mötet är frågan om hur Rally-SM mår, hur SM ser ut och hur vill medlemmarna i Svensk Bilsport att det ska se ut?
– Det är stora frågor för Rally som jag jobbat med under våren. Jag har haft samtal med kloka människor, tagit del i möten, läst på och besökt arrangemang där jag haft flera möten och bra samtal. Pratat med team, tävlande och tävlingsledning samt besök sträckor där jag träffat många funktionärer och framför allt publik, säger förbundet rallyansvarige Lars Jonsson.
– Jag arbetar ganska tajt med SRM, SM:s promotor som har ett avtal som sträcker sig fram till slutet av 2023 och med Rallyutskottet. Både SRM och utskottet gör ett gediget arbete som jag verkligen vill ge en eloge till. Men både sporten och samhället förändras och nu behöver vi tillsammans titta i kristallkulan för Rally-SM!
Jonsson har fått frågor om vad SBF vill med Rally-SM och det är den färdriktningen han vill få input av från mötet.
– För att verkligen komplettera mitt arbete om framtiden för Rally-SM så vill jag träffa så många som möjligt med intresse i Rally-SM. Jag kommer leda mötet, men absolut mest vara lyssnande och intagande. Mötet kommer inte vara beslutande på något sätt men rådgivande. Målet för mötet är att sätta riktningen framåt för framtida Rally-SM, förklarar Lars Jonsson.
Plats för det förhoppningsvis fruktbara mötet är Scandic City Linköping med början klockan 10.00, söndagen 3/7
– Några ord som jag tror vi kommer att hitta på agendan är eventen, klasser, FIA, antal SM-tecken, däck, antal tävlingar, sommar-vinter, enhetsdäck, underlag, JSM, press m.m…, ja listan kan bli lång, men jag hoppas att så många som möjligt har tid att komma på träffen, avslutar Jonsson.
*
Med hänvisning till gårdagens Motorbloggen så blev det en hel del återkopplingar både på sociala medier (Facebook) och i mejlkorgen efter att Wäxjö MS ställde in ”Dackefejden”. Åsikter fanns bland annat att man borde senarelägga sista anmälningsdag, i det här fallet så att tävlande först kunde avverka Rally Arvika och därefter anmäla sig till Växjö. Nu tror jag inte att detta är någon mirakelkur, bara att lura sig själv precis som när man förlänger anmälan i hopp att fler ska nappa på rallykroken. Däremot var där mer nyktra kommentarer som pekade på lite samma sak som jag gjorde, att det är åt h-e för många tävlingar/cuper i förhållande till antalet tävlande. Känns faktiskt som att vissa klubbar ser ett egenvärde med att köra flera gånger under samma år, men som nu tydligt visas att de som ska betala inte delar uppfattningen. Späckade tävlingschema trots att alla brottas med samma problem, att hitta vägar/ funktionärer och numera även, det allra tuffaste att hitta tävlande. När jag började med rally i början av 70-talet var Södra och Smålands BF ett enda distrikt vilket också gav hög status för DM-serierna. Minns hur stolt jag var över min nionde plats i Grupp 1 1973 där enda smolket i glädjebägaren var att Roland Brorsson slutade femma. Till saken hör att han körde dåtidens vinnare Opel Ascona 19 SR, medan jag var en av blott två Saab-åkare på topp-10. Minns inte exakt men har för mig att det i klassen fanns någonstans kring 50-60 förare som plockade poäng och ännu fler i Grupp 2. Att vinna DM var också förenligt med hög status medan det i vår tid knappt omnämns mer än inom egna klubben. Foto: Okänd
Att Södra BF:s båda SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner delar min uppfattning är solklart och båda kämpar för att få mer ljus på DM, kanske då lite kontroversiellt på bekostnad av mer skugga över cuper. Duon är inte bara ambitiösa utan försöker även informera utåt vad som rör sig i deras huvuden.
– Vi har nått halvvägs efter en tuff vår tävlingsmässigt och konstatera att det har varit för många tävlingar på för kort tid vilket inneburit att tävlingar har tagit startande från varandra, skriver Ola och Sebastian och fortsätter.
– Detta i en tid när antalet aktiva är lägre än på länge vilket tål att funderas på inför 2023…
I DM-genomgången lyfter man fram två förare som kört efter devisen ”ju fortare man kör ju fortare får man komma hem”,Foto. Tommy Svensson
Jesper Odenmalm Larsson, Kristianstad MK i Standard A och Henrik Levin, SMK Hörby i Standard B.
Båda har full pott så här långt efter fyra raka segrar I Standard I Trimmat 2 WD är det jämnare där Pontus Berglund, SMK Hörby inledde starkast i Simrishamn men har sedan lämnat DM-tävlingarna för att satsa på SM. David Pettersson, Asarums MS med Toyota Starlet började med en nolla i Simrishamn tog sedan snabbt revansch, vann både i Älmhult och i Ljungby. I Skilling 500 blev det däremot en fjärdeplats och numera tvåa i DM-tabellen. Leder gör SMK Hörbys mångsysslare Joacim Kristiansson fyra poäng före David. Bakom är det fler Hörby-förare som knackar på gulddörren där Lars Mårtensson är trea med Tommy Nilsson några poäng bakom som fyra.
– I 4 WD är det dessvärre tunt med startande men kämpen Ingvar Andersson, Hässleholm leder även om Håkan Rönnebring från Karlskrona inledde bäst på två segrar, berättar Ola och Sebastian.
– Vi hoppas att Håkan med flera kör höstens tävlingar så att det blir tillräckligt med startande för att det enligt reglerna ska delas ut poäng.
Nytt för året är att Södras RS-DM numera är öppet för alla även dom utanför distrikt. I Standard A leder Hörbys Andreas Håkansson men jagas närmast av Kristianstads Josefine Gråberg
och Arlövs Linus Larsson. Standard B är jämn med Peter Westlund, Hässleholm som ledare en poäng före Rolf-Arne Nilsson, Hörby. Veteranen Jörgen Persson från Hässleholm är trea och fyra är bästa utsocknes-förare, Leif Axelsson från Södra Sunnerbo. I Trimmat är det även här Joacim Kristiansson som leder men då med Opel Corsa.
– Opel verkar vara ”the shit” för tvåan i tabellen är Simon Andersson, eslöv i sin R2 Adam, förklarar SGA-duon.
Som trea återfinns C-föraren Marcus Lindström, Hörby medan det på plats fyra är Bohuslän och BMW M3 i form av Bjarne Rutgersson.
I 4 WD har det liksom i RY-DM varit tunt med startande men Rolf Grybb är säkerheten själv och leder med sin R5-Cittra. Tvåa är återigen Bohuslän i form av Skoda-föraren Mattias Olsson, alltså ombytt mot Asfalt SM.
-Vi hoppas att antalet startande under hösten kan öka något vilket gör att poäng kan delas ut och att Mattias & Co kör resten av tävlingarna för att kunna utmana Grybb!
Fyra respektive fem deltävlingar återstår i respektive mästerskap och kampen fortsätter på asfalt närmast i Kristianstad i juli och så rally-DM, SMK Örkelljungas ”Smedsvängen” i mitten av augusti.
*
Fortsätter i lite i samma spår som tidigare i veckan med ”krisen inom rallysporten” och igår meddelade Katrineholms MK att man ställer in ”Rally Gimmersta” som var planerat till den 1 oktober. Men här är det inte direkt för få anmälningar som är orsaken även om det indirekt påverkat beslutet förklaras från klubben.
– Av kostnadsskäl är det inte genomförbart på de förutsättningar som blivit.
Tävlingen skulle ingått i både Bilsport Rallycup (BRC) och Bigem 7-klubbars Rallycup och där en del av startavgiften går till prispotter, sammanlagt 450 kronor. När dessutom BRC beslutat om maxtak för anmälningsavgift baserat på antal kilometer SS, som i Gimmerstas fall med 18,5 kilometer, inneburit en avgift på 1315 kronor. Klubben har med tanke på hur det sett ut under året planerat för ett mindre start än normalt och då blev det kärvt med budget.
– Kvar till oss som arrangör blir endast 865kr/startande – som skall täcka alla fasta kostnader, tillstånd, avgifter, resultat/tidtagning, säkerhet/ambulans, priser och de rörliga kostnaderna med vägåterställning, hyvling och grus m.m.
Att köra om än bara knappa två mil med den summan, förstår alla som någon gång arrangerat en tävling är fullständig omöjligt. Minst 140 ekipage menar KMK hade krävts för att köra i oktober.
– Vi beklagar såklart och speciellt när vi gjorde upp med Bilsport Rallycup som vore nytt för oss som redan fjol skulle man kört hos oss för första gång!
Att beslutet om maxtak för anmälningsavgift hos BRC skulle få de här konsekvenserna var det nog få som förutsåg. Ett beslut som ligger helt i linje med cupens ambition att göra rally så billigt det bara går, men även här finns uppenbarligen en gräns. En gräns som passerats menar klubben.
-Vi tror kanske att de som vart med i beslutet/omröstning inte gjort en konsekvensanalys fullt ut att arrangera en rallytävling 2022, många kostnader har skjutit i höjden – både på fasta och rörliga kostnader. Så vi beklagar till de tävlande, att de blir utan en bra tävling på fina Sörmländska rallyvägar.
*
Igår var jag lite förundrad över poängberäkningen i Sydsvenska Mästerskapet som hade deltävling ett i SSR. Egentligen var det ”Sydrallyt” som var deltävling i SSM men beslut togs att även de som körde i SSR skulle ingå i mästerskapet baserat på ”SSM-delen” med sträckorna 3-8. Därför är det också den här kvartetten som toppar inför EC Snapphanerally, PG Andersson (4WD), Patrik Flodin (Nationella 2WD) Toni Herranen (Int.2WD) och Johan Holm (Standard). Att SSR ingick ställde till det för vinnaren av ”Sydrallyt”, den glade snickaren från Moheda Janne Kristiansson. Janne vann Sydrallyt men som belöning för detta blev det noll poäng i tabellen då SM-åkarna var så mycket snabbare. Känns faktiskt inte helt schysst mot Janne, någon form av kompensation borde det ge att vinna det som ändå utropades som SSM före tävlingen. Bättre gick det för vinnaren av Standardklassen, Vetlandas Emil Friman som har placeringen direkt efter Holm i tabellen…
*
Lite besvikelse blev det när de nya elbilarna för World RX inte blev färdiga till festen i Höljes i början av juli. Nu blev det ”uppvisning” istället för race medan det blir Euro RX som får stå för den ”riktiga showen” med sina Supercars. Här kommer då Volkswagen Dealerteam BAUHAUS att köra med Johan Kristoffersson och Gustav Bergström.
– Höljes i juli, det vill man inte gärna missa. Det överträffar det mesta, intygar Kristoffersson.
I väntan på VM-premiären med nya elbilarna på Nürburgring sista helgen i juli tar den fyrfaldige världsmästaren alla chanser han kan för att slipa på formen och tre segrar på fyra tävlingar är ett bra facit. Efter en sådan säsongsinledning är han förstås redo att ta kampen med ett starkt startfält i EM på en av världens mest klassiska banor med sin tio år gamla Polo RX
– Det ska bli en kul utmaning och perfekt uppladdning inför VM-serien.
Vid sidan om Johan i depåtältet kommer Gustav Bergström att få kliva in i teamets andra Volkswagen Polo Supercar. Unga talangen Bergström debuterade i värstingklassen med en tävling just i Höljes för en knapp månad sedan. Parallellt med förberedelserna inför Höljes pågår bygget av de nya bilarna inför VM. Det är bråda dagar i KMS-verkstaden.
– Vi jobbar på allt vi kan. Det är hektiska, men spännande tider, intygar Tommy Kristoffersson, som trots hård arbetsbelastning tycker att de här tävlingshelgerna är viktiga, även om det inte är med de nya bilarna.
*
Idag blev det en lång Motorbloggen och mitt förslag är att ni delar den i två för imorgon lördag blir det ingen blogg. Känns lite så där med både Rally-SM och ERC i Polen med stora SMK Hörby-intresse men nu är det bestämt om ”social heldagsaktivitet” och då är det bara att rätta in sig i ledet (fast det ska bli väldigt trevlig så någon uppoffring är det inte tal om). Vi ses på söndag, förhoppningsvis med många positiva saker att berätta.
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com