”Titanak” torr igen, norsk silverduell i WRC, Hirvonen+Mersa=? och Opel-Åhman kom i mål i Tyskland!

BloggOtt2 BloggOtt11För några minuter sedan gav sig Ott Tänak i väg på Rally Mexicos vad Jari-Matti Latvala kallar ”The huge SS19” och ”Guanajuatito” gör också skäl för beskrivningen med sin längd på modiga 55,82 kilometer. I runda tal lite längre än ett vanligt svenskt DM-rally, dessutom på sämre vägar och hör och häpna ingen service på mitten. Här hemma är det mer eller mindre krav på minst två om inte tre servicetillfällen för att bilar och besättning ska ”orka” med kanske ända bort emot fyra mil specialsträcka. Tänk så mycket enklare och snabbare en DM-tävling hade blivit om den snudd på hysteriska servicen minskats ner, bara en tanke alltså.
Tråkigt nog fick M-Sport mekanikerna dålig lön för sitt slit med ”ubåtskapten” Tänaks Fiesta som gav upp på transporten ut till lördagens första sträcka. Trots 20 minuters tomgångskörning på service där bilen funkade som den skulle, hända något efter ett tag. Tänak fick bogserhjälp tillbaka till mekanikerna och nu ska numera omdöpta Fiestan till ”Titanak” funka som den borde. I mina ögon är det fantastiskt att Ott och kartisen Raimo Mölder ens känner sig i sådan form efter det ofrivilliga doppet att man ens funderar på att åka rally. Tuffa pojkar!

*
BloggLatvalaMed en bra bit över minuten tillgodo på tvåan ser Sebastien Ogier ut att gå mot en säker seger även i ”round three” av årets Rally-VM. Frågan är om någon kan hota hans tredje raka VM-titel, mitt svar är nog tråkigt nog nej. När Jari-Matti Latvala slog bort vänster bakhjul (bilden) tidigt i går försvann allt hot mot Ogiers tredje raka seger för året. Enda hotet nu är Ogier själv som har god marginal neråt och kan köra sitt eget race, vilket kan vara nog så svårt. I synnerhet när det inte längre ges mellantider direkt i intercomen som förr. Nu är han dock så rutinerad att han säkerligen kan hantera situationen och efter dagens sista sträcka SS21 blir det som vanligt, upp på motorhuven på Polon för Seb och Ingrassia. En manöver som de båda har viss rutin på om man säger.

*
BloggFloeneIntresset knyts istället till kampen om andra platsen som Mads Östberg/Jonas Andersson håller före Andreas Mikkelsen/Ola Floene (bilden, inte så ofta kartisen är på bild…). En knapp handfull sekunder skiljer de båda norrmännen åt och vad som helst kan hända. Nu ska jag inte hoppas på något då båda har plats i mitt hjärta, men med tanke på att Östberg haft en strulig säsongsinledning skulle nog en andra plats kännas som en seger. Dessutom skulle jag komma undan med hedern i behåll för mitt tips där Östberg tippades tvåa och Mikkelsen trea. Lördagen blev också tämligen lugn i Östbergs Citroén.
Vi snurrade tidigt på sträcka 13 och tappade 17 sekunder, berättar Mads.
Med Andreas så tätt inpå verkar det som att han gärna sett splittider som gjort det lättare att anpassa farten.
Nu får vi köra ett eget ”løp” sträcka för sträcka och sedan vänta och se vid mål!Rally Mexico 2015
Andreas Mikkelsen fick till en fullträff på lördagens avslutande Super special och var 0,6 sekunder före Ogier samt 1,2 snabbare än Östberg.
Tror att detta var första gången som jag kört en Superspecial bra och det här har varit en riktigt, riktigt bra dag, menade Andreas inför nattuppehållet och tillade.
Jag är mycket nöjd med att ”my pace” har utvecklats när vi kört sträckorna andra gången!
Andreas lovar också att ge järnet inför dagens tre avslutande sträckor, inte minst med tanke på framtiden.
– Nu gäller det bara att fullfölja och skaffa sig erfarenhet nog för att vinna rallyt nästa år!
En önskan som jag ställer upp på och jag tror dessutom inte att Andreas och Ola behöver vänta ett helt år till önskan uppfylls. Vågar nästan lova att det blir minst en WRC-seger innan säsongen stänger…

*
I WRC2 var ukrainaren Yuriy Protasov ”the man to beat” och ledde fram till slutet av lördagen med sin gröna (tro f-n att det inte höll…) R5-Fiesta som då fick problem med motorn. Istället klev Nasser Al-Attiyah fram och leder inför avslutningen med betryggande marginal över sju minuter till tvåan Nicolas Fuchs. Rally Sweden vinnaren Ketomaa har inte varit lika på hugget i Mexico. När så drivaxeln fram packade ihop SS16 tappade han andra platsen. Men en tredje plats är ändå fullt godkänd för DMACK-åkaren, i synnerhet med tanke på poängen som nu läggs till fullpotten i Värmland. Om inte Malcolm Wilson har så mycket att glädja sig åt i WRC så finns där betydligt fler lyckopiller i WRC2. Fiestorna dominerar totalt och bästa icke-Ford var Stefan Lefebvre som rullade sin Citroén på SS16 och bröt.

*
BloggmikoEn stor snackis är vad ”pensionären” Mikko Hirvonen sysslar och ska syssla med sedan han lämnat WRC och Ford. Lite motionsåka har det blivit i vinter med en vrålfin BDA Escort och förbilsåka i Italien med en Subaru och nu verkar det som att Mikko har något nytt på gång. Med jämna mellanrum lägger han ut lite ”teasers” på Twitter inför något som komma skall. För mig verkar det som att det är någon form av Mercedes han står framför. Men Mercedes, vad kan minsta gemensamma nämnaren vara där för en rallyförare?

*
BloggÅhmanEn 15:e plats blev resultatet för Pontus Åhman och Johan Johansson i första deltävlingen av Opel Adam Cup i Saarland-Pfalz Rallye. Den olyckliga avåkningen på första sträckan kostade så mycket att Almunge-föraren aldrig kunde blanda sig i någon toppstrid. Istället handlade det bara om att ta sig i mål och skaffa sig asfalterfarenhet inför kommande tävlingar.
Vann ”Opel-Cupen” gjorde Julius Tannert före dansken Jacob Madsen och som trea, finnen Samuli Vourisalo. Finskt även på sjätte plats, då Toyotas testförare Sebastian Lindholm vars son Emil körde in som sexa.
Tävlingen har varit tuff men en riktigt upplevelse. Det har varit mycket nytt med egenskrivna noter, asfalt och mycket lera. Vi har haft några riktiga moments men idag har vi hållit oss på vägen, säger Pontus till Ericsson Motorsport.
Utvecklingsområdet inför nästa deltävling i april är att träna mer på notskrivningen!
Nästa deltävling är Hessen-Rallye Vogelsberg 17-18 april.
Vann rallyt gjorde tyska jättelöftet Fabian Kreim i tyska Skoda importörens Super 2000 Fabia. Han var 2:24 minuter före Frank Färber, Peugeot 207 Super2000.
Bäste 2wd åkare blev Emil Bergkvists teamkompis, Marijan Griebel i Opel Adam R2, tio sekunder före Philipp Knof i en Citroen Ds3 R3T.


Redan igår flaggade jag för att det kom att bli gallring i gruspremiären Simrishamnsmixen den 28 mars. Idag meddelade arrangören, ” Vilket fantastiskt intresse för vår tävling. I inbjudan står det max 170 startande, men vi har idag beslutat att vi kommer att bereda plats till 200 tävlande (där räknas inte debutanter och föråkare in)
Vi har fått trixa lite med tidsschemat och gjort transporterna/servicen lite längre.
Hoppas att ni har förståelse för detta. När och om vi når 200 så blir det gallring och då är det inbetalnings datumen som gäller.
Utländska förare betalar tävlingsdagen, så för de gäller anmälningsdagen som gallring.
Simrishamns Motorklubb.”.
Just nu 184 tävlande i listan och med en och en halv vecka kvar av anmälningstiden lär 200-taket passeras. Med tanke på att vissa sträckor körs två gånger måste vi alla be för att vädergudarna är på sitt bästa humör och inte nedkallar regn eller ännu värre snö över Österlen kommande veckor…

*
BloggRydellI Argentina är det om en dryg timme start för årets WTCC-serie och där Rickard Rydell precis som han förutspådde, hade en tung inledning på träningen med nya Hondan. I första kvalet var han två sekunder bak snabbaste. Balansen i Hondan var inte alls bra förklarade han i depån.
Jag var elva efter första körningen men fick inte till det i andra och blev 16:e. Det är svårt när vi inte testat mer före säsongen, vi ligger ett steg efter hela tiden. De första racen blir lite av test för oss för att komma ikapp, säger Rydell.
Bästa tider hade de fyra Citroénåkarna i ordning, José Maria Lopez, Yvan muller, Sebastien Loeb och sämst ”Vinkelåkare” var Ma Qing Hua, 1,7 sekunder bak hemmaförare Lopez. Bästa icke-Cittra var faktiskt en Honda som rattades av Tiago Montiero.

*
BloggCorsaVet inte varför många fått för sig att jag skulle vara någon sorts Opel-lover? En som också tror detta är Mikael Rikede som i egenskap av representant för DMACK Motorsport Tyres, Sverige befinner sig i Leon och Rally Mexico, självklart för att hjälpa fram Ketomaa i WRC2.. Här sprang Mikael på en kusin till Opel Corsa, en Chevrolet Corsa och genast plingade det i mejlkorgen hos mig. Nu vet jag inte, men nog är Opeln snyggare…

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *