Timmy och Kenneth prisade i Paris, Bakkerud kör el-Audi i Alperna, WRC-gänget har det tufft i Monza, titt i anmälningslistorna och Buskas fick ta emot co-driver stipendie!

Foto: FIA

I går kväll hade FIA sin årliga och väldigt pampiga ”Price Giving Ceremony”Louvren i Paris. Här fick alla olika världs och europamästare ta emot sina medaljer pluss så klart  ståtliga pokaler. Sverige representerades av Timmy Hansen som vann World RX medan pappa Kenneth tog emot priset för segern i teammästerskapet. Därefter följde övriga motorcelebriteterna i en lång rad.

Foto: FIA

*

Medan Timmy fick ta emot guldmedaljen i Paris fick hans argaste konkurrent Andreas Bakkerud ställa upp för officiell fotografering inför ”Andros e-Trophée”, is och snöserien som efter nyår firar 30 års jubileum. En serie som körs med sex deltävlingar i Franska Alperna och i närheten av klassiska vintersportorter.

Foto: Andros e-Thropée

Premiären är denna helg i Val Thorens där de specialbyggda elbilarna ska vissla runt på isbanan. Serien är i stort sett en helfransk angelägenhet men där finns undantag där då Bakkerud är ett sådant som kör en batteridriven Audi. Annars är affischnamnet nummer ett Sebastien Loeb även om han ofta har oväntat svårt med för oss mer okända Andros-specialister. 

Foto: Andros e-Thropée

Verkar inte som att FIA/WRC-promotorn har för avsikt att ersätta inställda Rally Chile, deltävling fyra 2020. Istället lär man fundera på att flytta fram Argentina som skulle körts två veckor efter Chile. Med en flytt till 23-26 april blir där då ett mer jämnt avstånd till deltävling tre i Mexiko och fem i Portugal. Enda problemet som kanske inte är ett problem för det här gänget, är att det krockar med Kristianstad MK:s rallycomeback, Kong Christian Race

*

Efter fyra av de åtta sträckorna i italienska ”showrallyt” Monza Rally Show är det hemmaledning genom Andreas Crugnola. Hans VW Polo R5 är 5,5 sekunder före mer namnkunnige Dani Sordo som här kör Hyundai R5 precis som trean Andreas Nucita, en sekund efter. Fyra är en ny italienare, Marco Bonanomi medan Craig Breen är femma, även han med Hyundai. Lite i skymundan har Andreas Mikkelsen hamnat med en sjunde plats, 22,7 efter den ledande Polon.. Inledde oväntat tamt med sin i20 R5 och fick bara en tolfte tid på SS1. Sedan har han kört upp sig, men inte någon gång varit bättre än sexa på någon sträcka.

Rallycrossföraren Niclas Grönholm gör lite rallytest med en Skoda R5 men har en bit upp till toppen. Närmare bestämt en minut skiljer till hans 20:e plats. Med tanke på att han har en pappa som heter Marcus är det lite förvånande att detta är enbart tredje rallytävlingen han provar på. Premiär var det ifjol med en Subaru i en liten rallysprint där slutade trea totalt. Detta följdes upp med start i årets Arctic Lappland Rally med en Skoda från Printsport vilket resulterade i en tjugonde placering totalt för 23-åringen.

Kollade lite på anmälningslistorna till kommande tävlingar och än så länge är det minst sagt lugnt på den fronten. Närmast i tid ligger norska säsongsavslutningen ”Romjulsrally” med NMK Elverum som arrangör. Här körs rally den 29 december men än så länge med tunt intresse bara 25 anmälda. Men det är ännu gott om tid att anmäla då sista dagen för att få köra 79 kilometer specialsträcka är den 22 december. I förhållande till antalet rallyåkare totalt så får Norge räknas som R5 tätt. Men till Elverum har än så länge bara Stian Brøderud anmält sig med en Skoda Fabia. Tre svenskar eller fyra är anmälda, allt beror på hur man bedömer Thomas Bryntesson och hans Volvo 240. De övriga tre är Kim Mastad, Micke Lindh och Oscar Jansson.

Foto: Tommy Svensson

 Rullar vidare i listorna och stannar upp först i CTEK Masnatta där jag noterar en intressant detalj. 2017 vann Ludvikas Thomas Thunström med småländske kartisen Jörgen Lindahl klassen Trimmat 4WD i Rally-SM med sin R5 Citroën. Året efter gick det tyngre vilket resulterade i en femte plats i SM-tabellen. Bilen sades efter detta vara till försäljning men ändå kom paret till start i SM-premiären 2019, Bergslagsrallyt med DS3:an. Poängbehållningen här blev dock skral, totalt åtta poäng och efter detta var SM-säsongen 2019 avslutad.  Nu dyker man upp i den ”Öppna Klassen” i CTEK Masnatta där rek tillåts. Än så länge är det bara två anmälda, Thunström plus Mattias Ekström. Det som gör det intressant är att som bilmärke för Ludvika-föraren anges, ”TBA”, alltså för att tillkännages senare. Vad kan det vara tro, som lurar i det Thunströmska garaget?

*

I går skrev jag om hur East African Safari Classic Rally slutade med Stig Blomquist som tvåa. Men sedan verkar det råda delad mening om hur det gick för de andra svenskarna. Jag följde rallyt via utmärkta EWRC:s resultatservice och här står klart och tydligt att Roger Samuelsson/Robin Friberg slutar sexa och Trey Locket/Julia Svensson blir nia. Som bevis visar jag här sidan från EWRC men andra källor menar att Roger slutar femma och Julia sexa. Något skumt är det och nu är frågan vilket som egentligen är det rätta?

*

Det blev 29-åriga Madelene Buskas som Katrineholms MK utsåg till  2019-års co-driverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond. ”Gotländskan” bor utanför Stockholm men har sin licens i Gotlands MF och är mer eller mindre född in i bilsporten då hennes var far var bilsportare och likaså kör bägge hennes bröder rally, givetvis med ”Madde” i högerstolen. Från första meterna hemma på Gotland som 13-åring i kartläsarstolen, till att börja på den lokala och regionala rallykartan, har intresset vuxit och utvecklingen gått framåt, där hon snabbt blivit en efterfrågad co-driver med hela Sverige på meritlistan.

Foto: Privat

– Jag blir jätteglad och klart rörd, säger en mycket överraskad Madde när KMK når henne på telefon.

  Oerhört hedrande och kul, framför allt när man tänker på de som tidigare fått stipendiet, nu är jag en i det grymma gänget.

Omdömet om stipendiaten är som fokuserad, koncentrerad och engagerad co-driver med koll på läget, både i och utanför bilen. Detta resulterade i ett SM-Guld 2018 med Jonas Bodin i Otrimmat, men även ett bra resultat i Rally Sweden med Joakim Roman. 2017 åkte hon SM och några finska race med Jonna Eson Brådhe och 2015 seger i Svenska Rallycupen med Alex Wikvist. I år åkte hon med Johannes Joons i Junior-SM, men några tekniska haverier omöjliggjorde SM-medaljer.

  2020 blir det sannolikt  Supercupen plus några SM-tävlingar, och givetvis lockar fler utlandsrace, gärna Rally Finland, hälsar Madde. 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *