Timmy H. klar för Extreme E även 2022, ingen ”toppseedning” på Milebygden, Dennis R. vill utmana PG, Puma Rally1 långt fram, Covid-19 ökar i Skåne, ingen start för ERC-ledaren som åkte av på test, STCC tar in publik, Mikkola med Audi på si gravsten och TV-Svängen i fas med nya ”verkligheten”…
Det blir en fortsättning för World RX-ledaren Timmy Hansen och brittiskan Catie Munnings i Extreme E 2022 för samma team som i år, ”Andretti United Extreme E”.
Med tre tävlingar kvar i år så ligger Timmy och Catie på fjärde plats efter stora problem senast i Senegal. Nästa stopp på världsturnén blir på Grönland där landets allra första biltävling någonsin sker i staden Kangerlussuaq. Timmy är nöjd med att få saker att göra även till nästa år.
– Catie och jag har jobbat bra ihop och hon ser på samarbete på exakt samma sätt som jag vilket är viktigt när man ska dela bil.
*
Arrangören av South Swedish Rally hade tänkt att ”skoja till” det lite extra för publiken på fredagens inledande sträcka ”Millebygden” genom att ”totalseeda” startfältet. Först ut skulle då gått SM-ledaren i ”Int.4WD” PG Andersson och därefter i fallande skala resten av fältet, men så blir det inte meddelas idag.
– Planen var att göra någonting extra för publiken, då Millebygden lockar många nya åskådare till rallysporten och sponsorer till eventområdet. Därför lockade tanken på att ha fri seedning på SS1. Nu blir det inte så, utan startordning klassvis enligt SM-reglerna och sträckan kortas med cirka 500 meter för att göra det säkert för den snabbaste föraren när denne ger sig ut för att jaga den som förmodas vara långsammast i klassen innan.
Startfältet är redan seedat efter SM-ställningen och denna skulle då gällt från SS2 men nu blir det samma ordning även på SS1 vilket inenbär, PG, Dennis Rådström och Jonas Åkesson ut först. Lite frågande dock för att flerfaldige tyske mästaren Mathias Kahle med ny Skoda Fabia Rally2 placerats näst sist i klassen. Inte för att jag för en sekund tror att han åker i kapp bröderna Appelskog (Peter och Henrik) som startar före, utan mer att visa lite respekt för internationellt meriterade gäster som kommer till SSR.
Ser bara att ett ”problem” kan uppstå och det är att Patrik Flodin (bilden) kan komma ikapp sist ut i klassen ”Int.2WD”, B-föraren Hugo Janssons R2 Peugeot. Som bekant har inte myndigheterna släppt allt fritt med hänvisning till pandemin vilket innebär att det enbart är tillåtet med publik ute på de nio sträckorna medan det vid start och mål inne i Älmhult är publikfritt. Att det kommer mycket folk till fredagens första sträcka på Millebygden är ingen vild gissning. Just nu prepareras sträckan av ansvariga ”Älmhults MK Ungdom” för att vara i toppskick när PG Andersson/Anders Fredriksson sticker iväg klockan 17.28 på fredag.
Direkt efter GN Motorsports Ford Fiesta Rally2 är det dags för trean i Rally Killingen, Dennis Rådström/Johan Johansson att lämna ”startblocken” med sin orange VW Polo 5. Inför SSR har paret som tävlar för KAK jobbat på att utveckla bilen och anpassa den efter Dennis körstil för att kunna utmana SM-ledande PG och dom andra i klassen. Ineldningen på Millebygden har Dennis både bra och dåliga minnen från. I juli vann han Grus SM-premiären på samma sträcka medan han 2019 åkte av och bröt direkt med sin hyrda Fiesta R2, även detta på Millebygden.
Det senaste är nu glömt och både han och Johan ser framemot helgen.
– Vi fick en bra start på säsongen i Kil och kommer nu med en utvecklad bil, så det ska bli spännande att se resultatet av det. Målsättningarna för helgen är höga även om det är tuff konkurrens men vi ska åka ner till Småland och göra vårt bästa.
Redan före Kil menade Dennis för att bli Svensk Mästare, krävs inte seger i varje tävling och samma tänk finns även inför helgen.
– Det kommer bli tufft och det gäller att tänka på att det är ett långt mästerskap!
Tråkigt nog ser det inte ut som att vädret är på SSR och publikens sida kommande helg. Över Älmhult förväntas i regn fram till första start på fredagkväll. Med lite flyt så är det som vi säger i Skåne, ”torrevär” fram till seneftermiddag på lördag. Målgången vid 18.30 lär dock ske under paraplyer om nu meteorologerna får rätt vill säga…
*
Känns som att M-Sport Ford är ett steg före både Toyota och Hyundai vad gäller att utvecklas nästa års WRC-bil, Ford Puma Rally1 Hybrid. Redan har man avverkat omfattande grustester i centrala Finland och i dagarna är det asfalt i Frankrike som står på programmet.
Tester som följs av många rallyfans och där Adrien Forumaux sitter bakom ratten. I dag meddelas även att den helt nya Fiesta som Forumaux ”skrotade” tämligen omfattande i Ypres och som dessutom tråkigt nog, var den sista som byggts i Cumbria, är under riktning. Samma bil förväntas han köra i Grekland om två veckor.
*
Länge lyftes Nya Zeeland fram som det goda exemplet när det handlade om att förhindra spridning av Covid-19. Medan omvärlden kämpade mer eller mindre framgångsrikt mot viruset ,så var alla ”Kiwis” friska vilket till stor del sades bero på den stenhårda ”lockdown” som infördes tidigt. Nu har detta dock ändrats och i öriket har nu Covid-19 mer eller mindre exploderat, vilket fått till följd att även rally ställs in. Närmast drabbas deltävlingen i NZ-mästerskapet ”Rally Coromandel” och nu söker mästerskapet ny arrangör längre fram i höst.
Även här hemma och i synnerhet i Skåne har smittspridningen ökat tämligen drastiskt vilket fick till följd att Region Skåne i dag röt till och uppmanade alla som inte blivit vaccinerade gjorde så. Oroande med tanke på att det var i gruppen ungdomar och yngre vuxna som smittan nu sprider sig när vi framför dörren har SM-tävlingarna South Swedish Rally och EC Snapphanerally. Två tävlingar som alltid lockar mycket publik och då kanske det är på sin plats att uppmana besökande till ”håll avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du känner dig sjuk”. Fast frågan är om det hjälper och man även lägga till att Göteborgsvarvet med 35 000 anmälda den 11 september idag meddelade att loppet ställs in för andra året i rad…
*
I Åtvidaberg körs i helgen eventet ”Falerumsbacken” där det är rallybilar under lördagen och folkrace dagen därpå. Men ÅMK bjuder även på crosscart-uppvisning med klubbens Algot Hammarqvist innan första start klockan 10.30 då Christoffer Hjelm sticker iväg med startnummer 1. 87 ekipage anmälda till lördagen och då med förare mest från Östergötland och Småland men även Värmland, Närke Mälardalen och Stockholm är representerat. Allt kommer sändas på sbfplay.se om du inte har möjlighet att komma till Falerum och bevittna det på plats.
*
I helgen körs på om möjligt ännu lömskare underlag än Ypres, ERC-tävlingen ”Barum Czech Rally Zlin”. Totalt 145 anmälda som utanför Zlin bjuds på kanske Europas allra tuffaste utmaning på asfalt där skumpigt, halt, håligt och oberäkneligt fäste är vad som erbjuds. I dag var det lite av testdag inför fredagens ”Shake down/Q-stage” och redan här fick en del erfara att helgens tävling inte blir någon ”walk in the park”.
Mest trött såg ERC-ledaren, #1 Alexey Lukyanuks Citroén C3 Rally2 ut efter närkontakt med ett tjeckiskt träd. Efter kontroll av både besättning och bil kom i eftermiddags också besked, ”No start for #1 Lukyanuk/Arnautov”.
Lite lindrigare klarade sig Jari Huttunens Hyundai men ändå märkbart ärrad av hur tuff helgen blir. Här gör Huttunen sin första tävling för Team MRF Tires där han ersätter Craig Breen.
Trots hemmavägar lyckades ändå inte stjärnan Filip Mares´ hålla sin nya Skoda Rally2 kvar på vägen utan det fick tas till bärgare för att bilen skulle kunna ta sig tillbaka till serviceplatsen.
Oavsett hur ambitiöst ERC-topparna än testar så tror jag ändå att ”The King of Czech Republic” Jan Kopecky står som vinnare på söndag. Med segerraden 2004, 2009, 2011, 2013, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 känns mitt tips tämligen väl underbyggt. Fast Skoda-ikonen själv håller inte med.
– Seger är så klart målet, men nu för tiden tävlar jag för sällan och då enbart här hemma och lite i Ungern fast jag hoppas att jag har ”pace” nog för toppstrid!
Han lyfter även fram det skiftande vädret i området kring Zlin som en ytterligare svårighetsgrad.
-Underlaget är alltid svårt att läsa och regnar det blir det ännu svårare när greppet skifta för varje centimeter. För mig spelar det ingen roll om det är vått eller torrt, det viktiga är att vädret är konstant under hela rally!
*
STCC TCR Scandinavia har kämpat i snart två säsonger utan att någon publik kunnat följa raden.
Nu är det dock ändring på gång och nästa helg på Anderstorp Motorbana kommer man att släppa in 600 personer som publik. Via länken är det möjligt att köpa biljett till ”mossen”, https://secure.tickster.com/sv/1mr91cllegfhul4/products
*
I dagarna har gravstenen över rallyvärldsmästaren 1983 Hannu Mikkola kommit på plats.
Så klart pryds minnesmärket över legenden med en siluett av en Audi Quattro A1, bilen som mer än någon annan förknippas med Mikkola som gick bort i cancer i februari.
*
När detta skrivs återstår drygt två timmar av anmälningstiden till TV-Svängen den 4 september. Förutom sju ”Debutanter” är då 63 tävlande anmälda och bland de senaste att göra så var klubbens egen Victor Hansen/Victor Johansson med ”asfaltbilen” Peugeot 208 R2.
Antalet anmälda är tämligen väl i fas både med verkligheten och vad SMK Hörby förväntade sig i dagens efter Covid-19, något mindre rallysugna tidevarv…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.