Timmy blev världsmästare trots norsk protest, Chris Ingram förste britt att vinna ERC på 50 år, Lukyanuk dömde ut sträckorna, WRC-finalen kraftigt avkortad, Solberg + Mäkinen=sant, Oliver och Robin värdiga ”Awardmottagare”!

Foto: Red Bull Content Pool

Måste säga att jag blev mer än lite beklämd när svenska ”icke Hansen-fans” öste galla över det faktum att Timmy Hansen är världsmästare 2019, lågt mycket lågt om jag får säga min mening. Vad gäller Andreas Bakkeruds protest som ogillades av domarna, är den ändå förståelig som ett sista halvmurket halmstrå i jakten på VM-guldet. Nu är jag ingen RX-domare men i mina ögon är det Bakkerud som faller på eget misstag och att då Timmy skulle straffas för detta, hade känts väldigt konstigt. Dessutom förstår jag inte hur vissa motiverar att Bakkerud är den ”riktiga” världsmästaren, trots allt har han bara vunnit en enda tävling medan Timmy kört hem fyra. Hur lyckas man vända detta till att norskt VM-guld vore mer rättvist? Skulle man gå på rättvisan vore nog Niclas Grönholm mer värdig vinnare som utan sina två missade tävlingar på grund av sjukdom, troligen varit med allra längst fram. Oavsett så vidhåller jag mitt grattis till Timmy och MJP Team Hansen.

*

Vilken upplösning det blev i ERC 2019 i det regntunga Rally Hungary. Inför sista sträckan ledde Alexey Lukyanuk med Chris Ingram som trea, 2.46 minuter bak. Därmed skulle allt avgöras på SS13 (14 ströks på grund av för mycket vatten på vägen). Här åkte då ryssen punktering och tvingades stanna för att byta hjul vilket betydde att han tappade över tre och en halv minut, med andra ord loppet var kört. Men samma öde drabbade även Ingram som dock klarade sig till mål på en tom fälg efter elva kilometers punkteringskörning och två tappade minuter. På detta rasade han till fjärde plats vilket ändå skulle visa sig räcka då Lukyanuk bara blev tvåa efter punkan. En halv minut skilde nu honom från en tredje EM-titel och det blev bara silver 2019.

Foto: ERC.com

Tårarna sprutade från Ingram när det stod klart för honom att han trots punkteringen klarat guldet. På presskonferens efteråt medgav Ingram att han fortfarande hade svårt att fatta att han blivit första britt att vinna EM på över 50 år. Då var det Vic Elford som kröntes till Europa Mästare. Att Ingram var tacksam över allt stöd ha fått under säsongen stod tävlingen klart och i synnerhet över hur alla fans försökt samla in pengar för att kunna avsluta serien.

Jag är så tacksam då det har varit en jobbig säsong. Efter varje tävling har jag tänkt att detta var nog mitt sista rally och att jag aldrig mer kommer att sitta i en rallybil igen, förklarade den unge britten fortfarande med sina rödkantade ögon.

Foto: ERC.com

Han berättade också hur han upplevt minuterna efter målgång innan han fattade att guldet var hans och co-driver  Ross Whittock.

Värsta minuterna i mitt liv, men nu är jag bara så glad och lycklig!

Lite kul svensk återkoppling dök upp på presskonferensen då Ross Whittock berättade om sin bakgrund med en pappa som varit professionell kartläsare.

Även han vann en EM-tävling en gång, i South Swedish Rally!

Det som åsyftades var när Dave Whittock satt i Per Eklunds högerstol och paret vann SSR 1985 i en Claironsponsrad Audi quattro A2. Faktiskt så att Dave var permanent i Eklunds bilar under perioden 1983-88. En annan svensk återkoppling kom när jag hittade en bild på en mycket ung Ingram som skakar hand med PG Andersson i ett Wales Rally GB för runt 15 år sedan. 

Foto: privat

Att den ungerska finalen blev något utöver det vanliga stod klart tämligen omgående och en besviken Lukyanuk kritiserade sträckorna. Inte bara för att de blev fruktansvärt hala på grund av allt regn utan även på deras beskaffenhet.

Håller inte alls med hemmaförarna att detta är fantastiska sträckor, då har dom troligen inte kört utanför Ungerns gränser.

Foto:: Thomas Fenetre / DPPI

Han var mycket kritisk till de många och bitvis upp till sju kilometer långa gruspartierna i vad som skulle vara ett asfaltrally.

Helt ärligt har jag sett grus i asfatltrally både i Schweiz och Österrike men inget som kan jämföras med detta. Här var det inte grus utan lera eller vad ni kallar det och detta rimmar illa med FIA:s säkerhetspolicy ”Action for Road safety”.

Ni vet alla att jag inte är någon ”chicken” som är rädd för det mesta, men den här helgen har varit något helt annat!

Ryssen medgav även att han tappade inte EM-titeln i helgen utan genom massor av olika grejor som hänt under hans första år i Sainteloc Racing. Han avslutade också med att peppa arrangören inför 2020.

Ni har stora möjligheter att skapa ett ”great rally” men ni måste tänka om när det gäller specialsträckorna…

Något som även framförts är att helgens rally kan uppvisa likheter med vad som väntar i WRC och Tyskland som till nästa år körs i mitten av oktober.

Kan bli något helt annat än när rallyt körts i augusti. I oktober är det ofta mycket regn i Moseldalen och även där körs det ut mycket grus och löv på vägen vilket då snabbt förvandlas till lera, ”can be tricky”, menades det.

Foto: Hyundai Motorsport

Vann Rally Hungaria gjorde Frigyes Turán före Lukyanuk. Som trea rullade ERC-debutanten Callum Devine in med sin Hyundai.

Noterar att Jim Hjerpe missade medalj i klassen ERC3 Co-drivers och slutade fyra. Anmärkningsvärt är att han framför sig har två tjejer, Sara Fernandez och Jindriska Zakova medan Kauri Pannas slutar tvåa.

*

Ser allt tuffare ut för WRC-finalen i Australien då de stora skogsbränderna kring Coffs Harbour fortsätter med oförminskad styrka. I dag gick arrangören ut med en till 75 procent avkortad bana vilket kommer att innebära att bara 33 procent av poängen kommer att delas ut. Kvar att köra blir totalt nu fyra olika sträckor som alla kommer att köras flera gånger. Den längsta av de här fyra mäter i VM-sammanhang futtiga 8,6 kilometer och den kortaste 2400 meter. Med andra ord mer sprint än VM-tävling och totalt får i bästa fall Kennards Hire Rally Australia ihop 94 kilometer SS. Skriver i bästa fall då det kommer allt tätare rapporter om att rallyt kan tvingas ställa in helt…

*

I samband med helgens Central Rally Japan passade Petter Solberg på att besöka både rally och sina gamla ”Subaru family” i Mitaka City. Här fick han träffa sin sista WRC-Subaru som han körde 2008 och när han startade upp bilen efter elva år i ide, då jublade över 3000 Subaru-fans. Petter var rörd över det varma mottagandet och att så många fortfarande mindes vad han gjort för ”The blue team”.

Foto: Naoki Kobayashi

Känner likadant för alla mina fans och vänner här i Japan, dom är så speciella, menade Petter.

När han så fick ta sin gamla Subaru ”for a spinn” framför Subaru President Yasou Hiraoka var lyckan total hos världsmästaren 2003.

En så stor ära att köra bilen igen, kändes som det var igår när jag tävlade med bilen.

Även gamla teamkompisen Tommi Mäkinen mötte upp hos Subaru och trots bara två år tillsammans hos Subaru hann de två bli väldigt goda vänner.

Foto: Naoki Kobayashi

Tommi hjälpte mig så mycket under de här åren och att nu få tillfälle att prata igen var fantastiskt, menar Petter.

*

Samtidigt med detta ställer sig många frågan vilka planer som finns för Oliver Solberg och 2020. Att det blir WRC3 verkar nog ganska klart men med vilken bil är mer oklart även om en fortsättning med Volkswagen Polo känns mest naturlig. Men där finns som bekant andra bilar, till exempel laddar Hyundai om och tänker köra i WRC2. M-Sport och Solberg har alltid funkat bra ihop så en R5-Fiesta känns inte helt omöjlig. Likaså körde ju Petter Citroën både i WRC och World RX så även där finns en gammal koppling. Enda märket där jag inte hittar Solberg-spår är hos Skoda så antagligen blir det så att Oliver kör Skoda 2020. Jag menar att det brukar ju bli tvärtemot vad jag tippar!

*

Foto: ERC-com

Mer Oliver Solberg/Aaron Johnston som utsetts till mottagare av ”Bilsport Award 2019” som ”Årets Rallyjunior/Co-driver”. Juryn hos Bilsport Rally&Racing motiverar beslutet, ”Utan att ha åldern inne för körkort tog han sig till Estland, Lettland och USA. Där gjorde han sin första rallysäsong i fyrhjulsdriven bil. Fantastiska sträcktider och totalsegrar gav internationell mästerskapsstitel”.

Foto: Tommy Svensson

Kan bara konstatera att juryn gjort ett utmärkt val. Lika väl som när man ger utmärkelsen ”Årets Rallyförare/Co-driver 2019” till Team NYBEs Robin Sandberg/Mathias Bengtsson. Här behövs ingen motivering, mer än väl värda detta efter fjolårets jättekrasch och så SM-guld i år är omöjligt att hitta. Stort grattis Robin och Mathias ni är verkligen värda denna hedersbetygelse!  

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *