Tillstånden till Rally Sweden dröjer, Veiby med Hyundai i Romjulsrally medan Brynildsen kör VOC-740 och nya Rally-SGA i Södra-
Känns inte som ett bra tecken att Rally Sweden fortsatt väntar på Tävlingstillstånden för 2021 då det idag är mindre än två månader kvar till tävlingsstart. På hemsidan för anmälan till Rally Sweden Historic förklaras detta med texten, ”Vi väntar fortsatt på tävlingstillstånd, före det kommer kan vi ej lägga ut inbjudan och inte heller öppna anmälan.”.
Samma läge är det då självklart även för WRC-delen och vad det är som hänger upp sig är för mig oklart men att det försämrade läget för Covid-19 i Värmland är en anledning kan nog vem som helst räkna ut. Senaste räkningen den 10 december fanns 4271 bekräftade fall i landskapet en ökning med över hundra personer mot dagen före. Hur länge Glenn Olsson och hans medarbetare har möjlighet att ha is i magen och vänta på besked är också oklart. Ett besked från myndigheterna måste komma inom de närmaste dagarna som jag ser det, trots allt väldigt mycket som ska sättas på rull innan den 11 februari…
*
Några som dock fått tillstånd att köra rally redan nu den 29 december, dessutom på en måndag är NMK Elverum och ”Romjulsrally”. Totalt över 90 anmälda och där elva ekipage finns i R5-klassen. Spännande att se hur Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen kommer att finna sig tillrätta i den nyinköpta R5-Polon.
En bra måttstock blir Ole Christian Veiby/Jonas Andersson med en Hyundai från Kristoffersson Motorsport. Ytterligare en Polo finns med bland de elva och det är Andreas Wiik/Tormod Kvisler. 2016 gjorde Marius Aasen en satsning på WRC2 tillsammans med Veronica Engan med en tredje plats som bäst i Portugal. Efter detta skruvades dock rallylågan ner och Marius har sedan dess bara tävlat sporadiskt och då mest på hemmaplan. I år har det bara blivit start i två tävlingar och då med en Subaru och Marlene Engan vid sin sida. Nu gör han dock comeback med en ny Skoda Fabia Rally2 EVO. Men frågan är dock om det inte längre ner i anmälningslistan finns kanske rallyts mest intressanta start, Eyvind Brynildsen och Anders Fredriksson. Men inte i någon exotisk R5-bil utan med en Volvo 740 och vad jag förstår i VOC-klassen. Ingen ny erfarenhet för Eyvind som har 50 starter i WRC-tävlingar ryggen men även sex med Volvo 740 i karriärens början för 15 år sedan. Då körde han enbart i Sverige och Ungdomsrally med två andra platser som bäst. När han kom till Älmhult och Silverratten blev det dock för svårt och han fick bryta med 740:an. Åtta år senare fick han revansch på Sydsverige då han och Fredriksson vann South Swedish Rally, men detta med en Mitsubishi.
*
I dag har avgående SGA för rally i Södra BF, Patrik Persson haft ”Rallymöte för alla” men som allt annat i digital form. En svår nöt att knäcka för distriktet har varit att hitta ersättare för Patrik men nu har det äntligen lyckats.
Volvo-friskusen Ola Schönström med Arlövs MC som klubbadress ska tillsammans med Lunds Sebastian Steiner ta över ansvaretetr för rally längst ner i söder från 2021. För Patrik Persson blir det istället att fokusera på nya Svenska Rallymästerskapen där han utgör en av hörnpelarna.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33