Tierps Supercup-premiär ställs in, Neuville avvaktar med kontrakt för 2026, inga önskningar för 15 år sedan uppfylldes och nu är frågan om de från 2024 gör så?
På årets näst sista dag kom ett tråkigt men samtidigt högst väntat besked, premiären för ”Supercupen” i Tierp ställs in.
– ”Tierpsrundan” den 11 januari är inställd, meddelar Jörgen Joons från MK Tierps tävlingsledning.
Det milda vädret i Uppland tillåter inte rally även om det framöver väntas en del minusgrader. Någon snö att tala om lär dock inte falla så det som väntat, hade i bästa fall varit fruset grus…
*
En del blev förvånade när Thierry Neuville i höstas skrev kontrakt för ett år för att 2026 ha möjlighet att förlänga med Hyundai Motorsport. Nu avslöjar Neuville att han vill avvakta för att se vad som händer med teamet efter 2025. Ryktet att man från Seuol vill rikta in sig mer på racing-serien WEC, har inte lämnat Neuville oberörd.
– Jag skulle definitivt vilja åka till slutet av 2026 och vill också att Hyundai förbinder sig att följa de nya reglerna i WRC från 2027, eftersom jag tror alla förändringar blir en bra plattform för marknadsföring för tillverkare som Hyundai, säger Neuville till Rallyjournal.
Den stora förändringen då, blir att bilarna blir billigare med ett pristak på 345 000 €/ bil. 36-årige Neuville menar att han har många år kvar i rally på toppnivå, men säger samtidigt.
– Jag kommer inte att göra det här i tio år till, åtminstone inte i WRC och inte på heltid!
*
Så här dagen före Nyårsafton kollade jag hur mina tankar/drömmar/önskningar såg ut för 15 år sedan och då märker man att det flutit mycket vatten under broarna. Inte en enda sak förverkligades av mina ”Topp 10-drömmar” och så här drömde jag inför nyårsafton 2010.
# PG Andersson får treårs kontrakt i Rally-VM och tar sin första pallplats i Rally Sweden.
# Saab överlever tack vare att Michael Schumacher går in med kapital. Kraven från honom är att Saab omedelbart ger Jens Edman klartecken till STCC. Detta plus ett trebils-team i Rally-SM och en bil i Rally-VM samt att Per Eklund fortsätter i Rallycross-EM är övriga krav.
# Vägverket upptäcker att det här med hastighetsgränserna 30-40-50-60-70-80-90-100-110-120 är lite krångligt. Behåller bara 30- 50- 70- 90 och ökar till 130 på motorvägarna.
# Volvo säljs inte till Kina utan Porsche går in som ny ägare, främst för att man aldrig haft någon bra kombi i sortimentet. Till sommaren presenteras Volvo V70 med boxersexan från vassaste Turbo-Porschen med tillägget V711.
# Statsminister Fredrik Reinfeldt ringer till Sveriges bästa motorjournalist Robert Collin på Aftonbladet och ber på sina bara knän att han tar över som Trafiksäkerhetsdirektör efter Claes Tingvall. Tingvall får istället ny tjänst som samordnare av Vägverkets parkeringsplatser i Norrland.
# Rally-SM blir succés efter att Saab gått in med sitt fabriksteam. Varken Volvo, Subaru, Ford, VW, Citroën, Renault, Opel, Peugeot, Fiat eller Skoda vill vara sämre utan kastar sig ut i rallyskogen igen.
# Nye FIA-presidenten Jean Todt vill sprida Formel 1 även till Norden. Upptäcker att det finns en raceklar klassisk bana i Anderstorp och tvingar fram en VM-tävling där i slutet av augusti.
# Per Carlsson upptäcker att Midnattssolsrallyt borde starta i Kristianstad. Gör en snabbflytt av startplatsen från Jönköping till Stora Torg.
# Rättigheterna till Trabant köps av Nolato med stor erfarenhet av plasttillverkning. Spjutspetsföretaget Saab har fortfarande kvar gjutformarna till tvåtaktsmotorn från 1965 som blir ny drivkälla. Ny fabrik byggs i Sibbhult medan huvudkontoret förläggs till Hjärsås.
# Strålningen från trafikpolisens radarpistoler upptäcks vara livsfarlig. Inte bara för polisen som håller i apparaten utan även för närmaste omgivningen. Rikspolistyrelsen stoppar användningen direkt och hastighetsövervakning sker i fortsättningen med hjälp av stoppur på givna uppmätta mätsträckor.
*
Gör ett nytt försök 2024 så får vi se om det är bättre lycka med mina drömmar den här gången…
# I Paris förhandlar SBF med FIA så att Volvo 240 får en lucka i Appendix K. För modellen finns från 2025 inget regelverk att följa, allt blir fritt med undantag för att Volvo-emblem måste synas, dessutom vara rätt stavade. Till exempel accepteras inte ”Vovlo” vilket en del med kraft protesterat emot. Man stödjer sig på en suddig bild från ”Rally Hindustan” 1979, där ses en 240 med denna skrivning på bakluckan. FIA utreder för tillfället……
# I Stellantis Groups huvudkontor i Hoofddorp i Nederländerna är man bekymrad över den svaga utvecklingen i Skandinavien för deras märken Opel och Citroën. En klok kvinna lyfter där fram att en bra ingång vore, att återigen marknadsföra sig genom rally. Direkt gavs order om att bilda ett team med en Citroën C3 Rally2 och en Opel Corsa Rally4. Skulle detta slå väl ut så kan även Lancia komma att representeras efter årets slut.
Efter noggrann genomgång av lämpliga förare utsågs Tom Kristensson till att köra Citroën medan Calle Carlberg med stor erfarenhet av Opel Corsa, fick den chansen. Målet var att dubbla, med satsning i både SM och Dansk Super Rally plus ERC för Carlberg. Såväl Citroën Racing som Opel Motorsport går in med 100 procentig uppbackning
# Styrgruppen i SM backar efter kritik från beslutet att ta bort ”Standard” som SM-klass. Istället gör Rallyutskottet som på Irland och satsar på två talanger som får allt betalt under SM 2026. Förslaget att göra klassen till ”huvudklass” bordlades, men kan tas upp igen har det meddelats från RU.
# Efter det svajiga försöket med enbart elbilar i World RX tar återigen FIA ett omtag och släpper från 2025 även in dieselbilar i VM-serien. Dessutom utan begränsningar vad gäller restriktorn, vilket enligt experter bör ge en motoreffekt kring 900 hästkrafter. Detta under förutsättning att man kör på så kallad ”Blankdiesel”. Kraftiga protester mot beslutet kom från såväl Miljöpartiet som Preem, men som FIA-president Mohammed Ben Sulayem besvarade kort med.
-يمكنكالذهابإلىالجحيم (yumkinuk aldhahab ’iilaa aljahim) eller på svenska ”ni kan dra åt helvete”.
# STCC får ny vind i seglen, publik/team strömmar till och elbilar blir plötsligt hetare och inte enbart på grund av brandrisk. Brink Motorsport i Eslöv utökar sin Tesla-satsning och i en av bilarna sätts pappa Tommy Brink, nybliven pensionär för att ge ”ungtupparna” en match.
Foto: Tommy Svensson
Med sin racingerfarenhet från såväl Volvo Original som Clio Cup ser han inga problem med att ta medalj direkt och säger lite kaxigt.
– Vad kan gå fel så länge batteriet är laddat värre när jag körde Clio, trots allt en fransk bil…
*I Västerbotten sluts permanent fred mellan Rally Sweden och samebyarna. Kravet att renarna måste flyttas under rallyt löstes genom att försvarets Herkulesplan bildar luftbro mellan Umeå och Skansen där renarna får ströva fritt under rallyhelgen. På Skansen hemtama familjen Wahlgren, har åtagit sig att stå för utfodringen sedan man fått klart för sig att dom varken bits eller är aggressiva.
*
Toyotas nya Rally1-åkare Sami Pajaris byte av kartläsare från Enni Mälkönen till Markko Salminen blev inte lyckat. Redan efter ”Monte” märkte Sami att han saknade kvinnlig ”notröst” i bilen och när så hjälpen fanns runt hörnet, gick bytet snabbt.
In hoppade SMK Hörbys Julia Thulin som redan fanns på lönelistan som en del av Toyota Challenge-program.
*
Med detta önskar Motorbloggen alla läsare ett riktigt gott slut och ett Gott Nytt År, vi ses på Nyårsdagen.
Gott nytt år till dig också Tommy. Hälsningar Saab-Göran.
Önskar er det samma i landet bortom Lister…