Tidemand tvåa i WRC2 men jagar inte, Mikkelsen fick tugga damm, Timmy Hansen bäst i Höljes och Tom K. bäst i Nyköping!
Pontus Tidemand och Emil Axelsson fortsätter på den inslagna vägen i WRC Rally Poland, stabilt och säkert utan att ta några onödiga risker. Taktiken innebär en andra plats i WRC2 bak teamkollegan Esapekka Lappi och extra positivt är att Pontus tog tre raka sträcksegrar i dag. Därmed har också avståndet till finnen krympt även om det fortfarande är stort, 38,1 sekund med två sträckor kvar av dagens etapp. Pontus var nöjd när han kom imål på sträcka 15.
– En bra sträcka för mig men gapet till Lappi är för stort, vore idiotiskt att försöka minska det, konstaterade Pontus.
Han var också nöjd med R5-Skodan som gick fantastiskt bra men grämde sig ändå lite över att han tappade så mycket tid under fredagen.
– Tid som är svår att köra in, men så är det i den här sporten och det so mgör den så utmanande och intressant!
Trea bakom Pontus är fortfarande estländaren ”Kalle” Kruuda men på minst sagt betryggande avstånd en bra bit över minuten mot Pontus. Ytterligare en fjäder i hjälmen för Pontus är att en tredje Skoda körd av tysken Armen Kremer håller femte platsen men över fyra minuter bak Pontus. Precis före ligger ”DMACK-drivern” Jari Ketomaa för mig lite överraskande långt efter.
*
Länge sedan det varit så tätt i toppen som i Polen och det är de tre Volkswagen-förarna som dominerar med visst stöd av Ford-åkaren Ott Tänak. Sebastien Ogier håller ledningen med endast SS17 Superspecialen kvar att åka av lördagsetappen. Men Andreas Mikkelsen pressar minst sagt världsmästaren och på SS16 var han än en gång lite snabbare och krympte avståndet till 4,7 sekunder. Däckvalet har varit den stora grejen i Polen och nu körde Mikkelsen på hårda däck vilket visade sig vara rätt. Detta medan Ogier på mjuka Michelin och tappade tid. Vilket för hans del var tur då Mads Östberg som startade före Mikkelsen drog upp damm. Något som gjorde att den norske Polo-åkaren var minst sagt frustrerad vid målet och skakade sina knutna händer.
– Så mycket damm, kunde inte se!
– Det var så svårt att köra, försökte ändå åka maximum och tog faktiskt lite risker när jag inte kunde se något, berättade Andreas.
Mads Östberg anande att dammet skulle bli tufft för sin landsman när han kom till målet på sträckan.
– Där var lite damm härinne men det blir nog ännu värre för bilarna bakom, trodde Mads som kämpar på runt nionde plats.
Ledaren Ogier hade så klart inga problem med damm då han går ut först (faktiskt inget gnäll över detta den här gången…). Verkar inte heller direkt orolig över att Mikkelsen ska komma ikapp.
– Vi får se, var allt han kommenterade efter sträckmålet.
*
Stenhårt är det mellan Latvala och Tänak men fortfarande till finnens fördel. Även han är frustrerad men här handlar det om hans körning.
– Egentligen borde jag vara glad men jag har mest ”struggling” på morgnarna i det här rallyt, menar Latvala.
– Jag borde kunna göra samma tider på mornarna som på andra ”loopen”!
*
Inte bara damm och däcksval som är problematiskt i Polen, även publiken ställer till det. När sträckan Mazury skulle köras för andra gången som SS14 var där alldeles för stor publik och dessutom på fel ställe. Säkerhetsbilen försökte förmå publiken att flytta på sig till en säkrare position men dårarna tvärvägrade. Tillsammans med tävlingsledningen tog man då det korrekta beslutet att avblåsa sträckan och via alternativ väg låta bilarna fortsätta till SS15.
*
Om nu någon tvivlat på vem som är landets snabbaste VOC:are så visade SMK Hörbys Tom Kristensson med eftertryck att den titeln är hans. I SMK Nyköpings Gästabudstrofén ingående i Sverige-Serien och SommarSerien var Tom snabbast och än en gång var det en annan skåning som utmanade hårdast i form av Osbys Kim Nilsson/Oscar Almquist. Men trots en ”idiotkörning” på sista sträckan där Kim slog Tom med 1,1 sekund skilde det ändå lite över sex sekunder i mål. Något som fick Tom att jubla vid målet.
– Jaaaaa, seger!!!
– Tillbaka efter ”formsvackan, var hans kommentar och då syftade han på ”missen” i Skilling 500 där han ”bara” blev tvåa slagen med en sekund. Tom berömde också co-driver Timmy Berntsson.
– Bra jobbat igen!
I B-klassen var det Kullings Erik Stenberg som var 3,4 sekunder snabbare än Fredrik Eckhardt, Eskilstuna. Tredje snabbaste VOC:are var värmlänningen André Nygren, som vann C-klassen och bara tio sekunder efter Tom.
*
Som totalsegrare i Nyköping hittar vi gamle Opel-kämpen Per-Arne Ljung nu i en Mitsubishi. Tvåa totalt och bästa 2WD var Fredrik Eriksson från Katrineholm i en Golf. Tvåa blev Skillingaryds Markus Theorin i sin Citroen men för en gångs skulle inte flåsande vinnaren i nacken, halvminuten skilde mellan de båda.
Gästabudstrofén bjöd på tuffa utmanande vägar vilket inte minst syns i ”brutetlistan”. 80 bilar i mål men 24 kvar ute längs banan och av dessa Ryds Robin Sandberg som testade att åka 240-VOC. För honom och kartisen Jonas Magnér blev det ”rulltårta” redan på första sträckan.
*
I Höljes går det som smort för Timmy Hansen som ”leder” efter dagens övningar.
– Länge sedan vi hade en så här bra lördag, konstaterade Timmy belåtet.
I morgon börjar allvaret…
*
En jobbig dag med alltifrån mordförsök i Hästveda till borstbindning i Sölvesborg oc om en liten stund finaler i Beachsoccer i Åhus. Dessutom firades USA:s nationaldag ”4th of july” på Bellas Place i Bromölla. Sölvesborgs egen dragracing stjärna Magnus Andersson startade här upp sin Dodge Dart med runt 1400 hästkrafter för att fira dagen på ett mer ljudligt sätt. En som uppskattade detta var Linneryds rallyprofil Robert Anrep Nordin, normalt vid sidan av Urban Stacke i Mitsuibshin. Trots att han stoppade fingrarna i öronen njöt ”Robban” i fulla drag innan han satte sig i sin vita Ford Mustang och drog mot Småland igen.
J