Tidemand satsar på toppen, Tom K. och ”Lången” kör båda i Sandviken, Kristoffersson med fina minnen från Riga, Ekström kör ExtremeE, kanske även Mikaela ÅK, Tossebergsracet vill ha fler och idag för 13 år sedan dog legenden Mr Mcrae!

Tror ändå att Pontus Tidemand var lite besviken efter Rally Estonia även om det med lite tur slut blev en tredjeplats i WRC2. Detta sedan Hyundais Nikolay Gryazin körde punktering direkt efter start på sista sträckan. Har en känsla av att Pontus inte var helt nöjd med sin egen ”pace” då han aldrig nådde bättre än tredje tid på någon sträcka.

Foto: @World

Men trots detta ligger han och Patrik Barth tvåa efter vågar jag nästan lova, slutsegraren i WRC2, Mads Østberg. I helgen är det ett helt annat äventyr som väntar paret och supersnabba sträckor är nu ett minne blott och istället är det ”kostigar” med massor av djupa hål och lösa stenar som väntar. Förutsättningar som kräver ”smart körning” menar Pontus.

Vi satsar utan tvekan på toppen och jag har tävlat i Turkiet två gånger tidigare och även om jag vet exakt hur svårt det är, känns det bra att jag har erfarenhet med mig.

De två tidigare starterna har tråkigt nog inte varit så lyckosamma och vi minns alla hur trist det var när han fick chansen att köra WRC-Fiesta ifjol i par med Ola Fløene men där det bara blev en nionde plats. Året före gick det ännu tyngre då han fick bryta i sin näst sista tävling för Skoda Motorsport och detta på grund av punktering. Men förtroendet för Skoda är orubbat förklarar  han.

Skodan är en stark bil som passar perfekt i ett tufft rally som det här!

Vädret kring turistmetropolen Marmaris kan vid den här tiden vara väldigt oberäkneligt, det enda som är säkert är att det blir hett, ofta runt 30 grader. Riktigt så hett ska det inte bli under helgen men i gengäld mycket regn vilket gör sträckorna än mera svårkörda. Därför är det i  sydvästra Turkiets berg en klok strategi som är det vinnande konceptet snarare än fart.

Det gäller att undvika problem i den utsträckning det går och att ha lite flyt, förklarar Pontus. 

Man måste nästan räkna med att åka på någon punktering under tävlingen, men det är samma utmaning för alla. Sträckorna är i stort sett samma som förra året så jag känner att jag har koll på dem och i ett såpass speciellt rally som det här betyder den erfarenheten mycket.

Till Turkiet är där bara 26 anmälda totalt och i Pontus klass (WRC2) bara tre bilar. Förutom honom så kör även norrmannen Eyvind Brynildsen/Ilka Minor i samma team, Toksport WRT. Den tredje bilen i klassen körs av franska löftet Adrien Fourmaux, anmäld av M-Sport Ford. Med ledaren Østberg borta är en seger oerhört värdefull för Pontus om han vill slå vakt om VM-silver. Mellan honom och fyran Forumaux skiljer bara sju poäng dessutom har de båda kört tre tävlingar vardera. 

*

Rally Turkey körs under samma Covid-19 regler som senast i Estland men med några ytterligare åtgärder. Speciellt publiken mötte svårigheter senast som man aldrig gjort förr och trots alla försiktighetsmått, uppstod ändå smittspring. Yves Matton, FIA:s rallyröst förstår att man som åskådare inte är helt nöjd med hur sporten utövas för tillfället.

Absolut men detta är enda sättet att arrangera motorsport för tillfället. Det är inte enkelt för någon, slår han fast hos DirtFish.

Någon förbättring av Covid-19-läget ser han i likhet med de flesta bedömare inte och Matton förklarar också att det är jättesvårt att svara på frågor när saker och ting ändras dag för dag. Senaste rapporten talar om 50 döda/dag i Turkiet som är 18:e på listan över världens länder med mest spridd Corona med totalt 7000 avlidna.

*

Som vanligt är SM-klassen Trimmat 2WD störst även i Rally Bilmetro på lördag. Kul är att där kommer till två ”nya” namn som med lite flyt kan vara med i toppstriden och kanske pressa segermaskinen och redan klara svenske mästaren,  Patrik Flodin. Jag tänker på Tom Kristensson/Joakim Sjöberg som gör sin andra start i den lånade Toyota Corollan. Innan kopplingen sa upp sig i i Hässleholm och med två sträckor kvar att köra hade SMK Hörby-föraren 12 sekunder upp till Flodin. Närmare kom han inte förrän det blev att anslutas till ”Brutet-gänget”.

Foto: Tommy Svensson

Nu vill säkerligen Tom få tillbaka samma ”goa känsla” som han fick i Rally Estonia innan en knäckt vevaxel drog ner rullgardinen. En känsla ha vill ha med sig till till J-WRC och Sardinien om en månad. 

Det andra namnet som gör SM-debut 2020 är Tomas ”Lången” Pettersson och detta med ”Korten” eller bodensaren  Thomas Nilsson i den blå BMW Compacten. Parets planer på full säsong i EM för Historiska Bilar försvann när Corona kom in i bilden och nu blir det årsdebut för Grängesbergs-föraren.

Det ska bli kul som tusan att komma igång igen, förklarar ”Lången”. 

– Jag hade ställt in mig på att det inte skulle bli något tävlande i år, men så när hösten kom så kom också rallysuget och jag kände att jag måste få åka någonting. Då kändes det lämpligt med Sandviken. 

Foto: Kim Koukkari

Lången och Korten tävlade framgångsrikt i BMW i slutet av 90-talet, och skulle i fjol göra comeback i en BMW 20 år efter att de börjat åka ihop. Tyvärr kom de bara en sträcka i SM-tävlingen innan de fick bryta. Nu är bilen dock åter i topptrim berättar kartläsare ”Korten”.

– Tomas har lagt ner otroligt mycket tid och energi på bilen, och det ska bli väldigt roligt att få åka och komma in i bilen. Men det kommer bli tufft att hänga med de snabbaste i klassen!

Att det blev just Sandviken var ingen tillfällighet berättat chauffören. 

Jag gillar vägkaraktären med snabba och utmanande vägar och bilen är grymt bra och jag hoppas vi fått till allting.

Att direkt våga utmana Flodin vill inte Lången som menar att klassen är stenhård och taktiken är att köra i eget tempo, så får man se hur långt det räcker.

– Vi får se om jag har någon fart kvar i kroppen…

*

Att Rally Bilmetro körs utan publik känns numera som lite onödig information då alla rallyfans är fullt medvetna om detta. Blir dock intressant at se om mediaansvarige i Sandviken Sebastian Bourghardt ska behöva hantera ett lika stort mediadrev som nu senast i Eskilstuna. Enligt uppgift beviljades 25 mediaackrediteringar av EMK medan lika många så att säga, fick vända i dörren och detta i en tävling utan någon som helst mästerskapsstatus. Inte alls konstigt att farhågorna är stora att man med SM-status som i Sandviken, ställs inför en veritabel flod av mediarepresentanter. Måste vara det mest positiva detta Corona-år att media upptäckt rally. Nu väntar jag bara på att det nyvaknade intresset även syns på sportsidorna med fylliga initierade reportage. Fast frågan är om det blir så i verkligheten…

*

Foto: FIA World Rallycross Championship

I går kommenterade jag att det var olyckligt med krocken mellan Rally Turkey och Rally Bilmetro. Då missade jag att det i helgen även körs World/Euro RX i Riga, rond fem och sex för VM-serien.  Leder World RX gör Johan Kristoffersson med totalt 111 poäng 17 mer än tvåan Mattias Ekström och 35 fler än trean Niclas Grönholm.

– Jag var rejält sliten efter Finland, racingbakis som vi brukar säga, men under en cykeltur några dagar senare kände jag att suget hade återvänt, berättar Kristoffersson.

Efter Finland var han inte helt nöjd utan försökte analysera vad som var fel och nu tror han sig ha hittat orsaken.

Jag är ju en riktig analysnörd och den här banan ger hög avkastning om man lyckas med sitt jobb. Kontoret hemma har sett ut som en övervakningscentral, med skärmar, servrar och hårddiskar, konstaterar Kristoffersson med ett skratt.

Han utvecklar sin analys av helgens slagfält.

Det är en väldigt detaljrik bana, med banracingkaraktär och högt grepp, men mer teknisk än till exempel Lohéac. 

Foto: FIA World Rallycross Championship

Bikernieki-banan utanför Riga har en speciell plats i Kristofferssons hjärta och redan 2016 utmärkte han sig genom att vinna en kvalomgång med rekordstor marginal, hela fem sekunder. Men naturligtvis sticker minnet från 2017 ut, då han säkrade sin första VM-titel efter femte raka segern för säsongen och den sjätte för året.

17 september 2017, dagen då jag säkrade min första VM-titel. Den glömmer man aldrig! Och det var en speciell känsla att komma tillbaka och vinna även 2018.

Ett bra resultat i helgen kan ge Johan ett oerhört fint slagläge inför de fyra sista deltävlingarna.

Vi har förstärkt med ännu mer kompetens från Volkswagen Motorsport och åker ner med absolut bästa manskapet som går att få och så klart även våra egna gubbar, förklarar teamchef och pappa, Tommy Kristoffersson.  

*

På tal om Mattias Ekström så skiftar han lite fokus 2021 och är nu klar förnya off-roadserien Extreme E. Ett spektakulärt mästerskap där en manlig och en kvinnlig förare utgör varje team.

Foto: HOCH ZWEI +++

Det känns lite som att komma hem. För 20 år sen var DTM en stor utmaning för mig och teamet. Nu är det hög tid för ett nytt äventyr, berättar Mattias.

Serien som körs med helt eldrivna SUV:ar på runt 550 hästkrafter körs med fem deltävlignar i Senegal, Nepal, Saudiarabien, Brasilien och Grönland är platserna där teamen får mäta sina krafter med varandra under tuffa förhållanden.  Det är ännu inte bekräftat vem som blir den kvinnliga föraren i teamet, säger Mattias som ser framemot att serien startar tidigt nästa år.

– Jag tycker att konceptet är genialiskt. Och vi har ett starkt team till start, säger han.

*

Ett namn som nämns i detta sammanhang, dock inte som parhäst till Ekström är Mikaela Åhlin-Kuttilinsky. Hennes namn kopplas istället till Lewis Hamilton som även han ska starta ett team i Extreme E. Mikaela är en av få som redan provkört en bil för serien och även om hon själv är snål med kommentarer, pekar många på att hon ska vara aktuell för start.

Foto: Daniel Ahlgren

Jag är i kontakt med en del team och det är otroligt häftigt att Lewis är en del av det här, var vad den 27-årige värmländskan svarade på Radiosportens fråga.  

*

Fryksdalens MK har drabbatas av två hinder för att kunna genomföra Tossebergsracet den 27 september. Det ena är att man hittills bara har drygt 30 anmälda till den publikfria asfaltsprinten och det andra är att inte Länsstyrelsen gett tillstånd. Nu vädjar klubben att man ska anmäla sig så snabbt det bara går för att eliminera det ena problemet. Ingen betalning i förväg krävs utan detta görs via Swish tävlingsdagen.   

Vi kan ännu inte garantera att tävlingen kommer att genomföras pga vi fått avslag på det sökta tillståndet hos Länsstyrelsen. Detta beror på Covid-19, förklarar tävlingsledningen.

En överklagan är inskickad och vi väntar på svar från förvaltningsrätten. Så om den går igenom vill vi inte stå där med för få startande måndagen den 21 september klockan 18.00 då anmälan stänger.

Beslut tas om genomförande den 22 september.

*

Idag minns vi speciellt kanske den mest legendariska rallyföraren i alla tider om än inte vad gäller mästerskapstitlar, Colin McRae. För 13 år sedan den 15 september störtade Colin med sin privata helikopter hemma på sin egendom i Skottland. Både han, sonen och två andra passagerare omkom direkt. Dock kommer hans minne att för alltid leva kvar och för oss som hade förmånen att se honom live, är det absolut inte svårt att förstå detta. Minns faktiskt när han gjorde WRC-debut i Int. Swedish Rally 1987 med en Vauxhall Nova (Opel Corsa) och slutade 36:a totalt. Någon mer hårdkörande än Mr McRae har inte skådats på den här jorden, att han sedan dessutom var outstanding med den Rothmansmålade Opel Manta 400:an gör inte saken sämre. Heller ingen tillfällighet att vi döpte vår älskade labrador till just Colin, må ni båda vila i frid!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *