Tidemand och Paddon kör vidare i M-Sport, ingen PG i ESR, näst sista SM-tipset, Oliver på väg till USA mest utmanade rally, Nash i vindrutan och sluts cirkeln i Karlskrona?

Julafton kom tidigt i år, närmare bestämt den 6 september när M-Sport Ford idag avslöjade att Pontus Tidemand är klar för sin fjärde start med en WRC-Fiesta och detta i Rally Wales GB. En tävling som passar Pontus som har Ola Fløene vid sin sida och där han tagit tre pallplatser i WRC2 på tre möjligheter, en seger och två andra platser.

Verkligen en positiv boost inför nästa vecka att veta att fler chanser väntar, särskilt så nära i tid, säger Pontus som just nu förbereder inför nästa helgs Rally Turkey. 

Ett enda rally är inget rally, det måste sättas in i en större plan så jag får möjligheten att ta kliv framåt utan att starta på noll varje gång. 

Bakom möjligheten att nu få köra två grusrallyn i rad ligger nya samarbetet med RaceNetWork.

Jag är väldigt tacksam för M-Sport, RaceNetWork, alla mina andra partners som tror på, stöttar och hjälper mig framåt. Nu är det inget annat än full fart mot framtiden som gäller!

Richard Millener, M-Sports teamchef är väldigt glad över att en andra start för Pontus och Ola löst sig.

Toppen!

  Detta ger Pontus ännu en möjlighet att visa vad han kan göra på sportens högsta nivå. Han tillhör nästa generation och jag tror att alla fabriksteam är spända på att se hur han utvecklas under de här två eventen.

Nu befinner sig Pontus i England och på M-Sport för de sista förberedelserna inför Turkiet.

På lördag åker jag hem till Sverige för att hämta nya resväskor och redan dagen efter, går färden ner till värmen i Turkiet där en fullmatad VM-vecka väntar.

Detta känns onekligen oerhört stimulerande för både Pontus, Ola och intresset för svensk rallysport. Kan gott erkänna att jag varit lite skeptisk till drömmen att Pontus skulle få ”en andra chans” i WRC. Absolut inte på grund av hans begåvning som rallyförare utan mer för att han börjar komma upp i åren, han blir 29 i december. Bakom honom väntar som är väl känt, yngre hungriga vargar på sin chans som Kalle Rovanperä och Oliver Solberg för att nämna några. Därför låter det hoppfullt när Millener säger om Pontus, ”Han tillhör nästa generation och jag tror att alla fabriksteam är spända på att se hur han utvecklas…”. En sak är helt säker, M-Sport-basen har betydligt bättre koll på det här än en skånsk motorbloggare… 

*

Trots den trista inledningen på Rally Finland för Hayden Paddon är inte han och M-Sport Ford klara med varandra. Idag presenterades nämligen ”The Kiwi” som medlem i M-Sport när man drar mot hans hemtrakter med WRC-finalen Rally Australia. Ur PR-synpunkt är det såklart ett genidrag från ”the Cumbria squad” att låta otroligt populära Paddon köra på ”hemmaplan” samtidigt som man ger hans tidigare arbetsgivare Hyundai, ”a slap in the face”. Lite märkligt är det ändå att merparten av budgeten för äventyret kommer från Hyundai NZ. Nog hade det varit både enklare och kanske även snyggare om Andrea Adamo satt en fjärde WRC-Hyundai på hjul och så Paddon/JohnKennard bakom ratten. Men vad begriper jag…

Den här gången får han och Kennard bättre tid att förbereda sig och redan till Rally Wales GB om en månad börjar uppladdningen men då i en ny M-Sport driven R5-Fiesta för klassen WRC2Pro. Tror att detta är exakt vad som krävs för att han ska kunna leverera i Australien, en mjukstart utan press med R5:an  i Wales och sedan ”flat out” i Coffs Harbour. I Wales har han dessutom haft framgångar, blev fyra 2016 och dessförinnan två gånger på pallen i WRC2.

– Efter besvikelsen i Finland var jag och John helt bestämda att så här kan vi inte avsluta och nu är vi väldigt spända att åter få komma in i WRC, berättar Paddon.

Han håller även med om att det blir väldigt mycket bättre med mer testtid både i R5 och WRC-Fiestan.

Något jag saknade inför Finland…

Han poängterar även att detta inte ska ses som någon ”sista chans” utan där finns mer planer för framtiden.

Finns ingen anledning att tro att vi inte kan placera oss bra och detta är viktigt, det är inte detta som i första hand är målet utan  ”we want to relax and enjoy”!

*

Då vänder vi blickarna mot Östergötland, Linköping och East Sweden Rally, näst sist ut i Rally-SM. Tyvärr får jag börja med ett tråkigt besked, PG Andersson tvingas lämna återbud då där fortsatt är olösta problem med den R5-Fiesta han hyrt av GN Motorsport. Problem som gjorde att även fick avbryta senast i Kolsvarundan. Därefter har det jobbats febrilt i Åhuskärr för att hittat felet. Mellan PG:S båda SM-starter har bilen märkligt nog körts i norska mästerskapet av Dagfinn Rosseland utan av mig kända problem. Men när PG gjorde test inför helgen började det strula direkt.

Alla delar i bränslesystemet är utbytt, alla givare på motorn är utbytta, ny ECU är provad och mängder med data är skickat och analyserats tillsammans med M-Sport och trots detta fungerar bilen inte, berättar en mycket besviken bilägare Joachim Grahn.
– Det som återstår att byta är kabelhärvan till motorn, men tyvärr lyckas vi inte få fram en ny på den korta tid vi haft mellan SM deltävlingarna!

Redan i veckan som kommer dyker en ingenjör från M-Sport upp i Skåne för att undersöka R5-Fiestan som redan nästa helg ska köras av Sune Jönsson i TV-Svängen. Grahn och Rickard Nilsson, männen bakom GN Motorsport är lika besvikna som PG över att bilen inte fungerar.  

Det känns naturligtvis väldigt tråkigt och ledsamt att inte kunna förse P-G och Anders med en fungerande bil!

Efter detta är det dags för årets näsets sista SM-tips och då känns det naturligt att börja med just den klass PG skulle ha kört, Trimmat 4WD.

1. Johan Kristoffersson Polo

2. Fredrik Åhlin Skoda

3. Patrik Flodin Skoda

4. Martin Berglund Skoda

5. Mattias Monelius Skoda

Någon kanske höjer ögonbrynen över att jag har Flodin och Göran Bergsten så långt ner som trea, men det kan jag förklara. Med SM-guld precis framför näsan tror/hoppas jag att Flodin taggar ner ett snäpp och hyllar ”safety first” och med en tredje plats är nog SM-guld 2019 klart. Sedan är det nog dagsformen som avgör mellan Kristoffersson och Åhlin, plus att Arvika-åkaren lärde sig i Kolsva att inte sticka in framhjulen allt för optimistiskt…

4WD Övriga.

1. Joachim Grahn Fiesta

2. Jari Liiten Mitsubishi

3. Anders Jonasson Mitsubishi

4. Mattias Nyström Mitsubishi

5. Peter Johansson Mitsubishi

Grahn i WRC-Fiestan har verkligen uppnått lite ketchupeffekt, efter misslyckandet i premiären har det bara rullat på. Mycket ska nu till för att skåningen ska missa att säkra sitt allra första SM-guld efter snart 30 år  av försök.

Otrimmat 2WD.

1. Hampus Jakobsson Peugeot

2. Albin Nordh Renault

3. Pontus Lönnström Ford

4. William Binbach Peugeot

5. Victor Hansen Peugeot

Oerhört svårtippad klass. Inte bara det alla fem i mitt tips kan byta plats lite hur som helst, där finns även namn utanför mina topp-fem som mycket gärna kan tränga sig in på listan. En skarp varning för unge norrmannen Ola Jr. Nore som chockade de flesta på hemmaplan i Rally Grimstad genom att bli bästa 2WD-åkare. Dessutom åtta totalt med sin Opel Adam R2 förtjänar respekt i det 4WD-täta startfältet. Då var det visserligen asfalt om var underlaget, frågan är om han är lika vass på östgötskt grus?

Trimmat 2WD.

1. Robin Sandberg Toyota

2. Daniel Röjsel Opel?

3. Jonas Åkesson Toyota

4. Emil Karlsson Volvo

5. Kristian Johansson Renault

Här måste jag få lov att gardera tipset och vill då ha med även Victor Karlsson och Johan Holmberg, Toyota plus Volvo-åkarna  Daniel Wall och Simon Karlsson. 

Hade sedan mitt hjärta fått bestämma hade även Hans ”Kräbbleboda” Johansson varit med på topp-fem. Men alltför sporadiskt tävlande med den orange 240:an gör att hjärtat den här gången får ge vika för hjärnan…

East Sweden Rallys ”itinerary” ser ut som följer: 

17:30 – Första bil startar etapp 1 HQ, Saab Arena

20:00 – Första bil anländer etappmål HQ, Saab Arena

Lördag 6:e september 2019 

08:00 Första bil startar etapp 2 HQ, Saab Arena

12:30 Första bil startar etapp 3 HQ, Saab Arena

18:00 Första bil anländer slutmål HQ, Saab Arena.

*

Nämnde Oliver Solberg tidigare som just nu är i Polen och medverkar i pappa Petters ”World Tour” där de båda i hop med ytterligare 60 andra förare kör  Gymkhana Grid i Warszawa. Ken  Block är den mest kände här  vid sidan av familjen Solberg där Petter kör Supercar Polon medan Oliver använder den äldre Citroën som Peter tidigare körde i World RX.

Men så fort man sladdat färdigt sätter sig Oliver på ett flyg till USA för att köra Subaru i Amerikanska Mästerskapet och Susquehannock Trail Performance Rally. Lite oflyt i de tidigare tävlingarna gör att Oliver inte längre har chans på seger i mästerskapet och därför målet enkelt, ingen taktik utan bara att vinna här i Pennsylvania är det som gäller.  Där väntar mästerskapets mest tekniska rally på honom och teamkamraten David Higgins. Den här gången har hans vanliga co-driver Aaron Johnston från Nordirland alla papper i ordning och blir då den som läser noterna i den blå Subarun. Helt nya sträckor för Oliver som dock videorekat dom ihop med pappa Petter som snabbt konstaterade.

Detta är nog några av de mest utmanade sträckorna jag någonsin sett och jag tror han har rätt, det kommer att bli en tuff helg!

*

Plötsligt händer det och absolut inte varje dag som du får en mäktig 40-tals Nash framför dig. Håll med om att det var en imponerande syn framför vindrutan jag fick på parkeringen i Härlöv, Kristianstad. Så långt från en mesig Kia man kan tänka sig…

*

Lite yrvaket kom idag Silver-Kadetten ut från sitt ide men det blir ingen ”lastat och klart-bild” men väl en bild på garageuppfarten. I morgon ska FRN535, jag och Roland Brorsson bli en del av Karlskrona AK:s 50:års firande av sin tävling ”Karlskronapokalen. För mig blir det kanske även ett sätt att sluta rallycirkeln då det var just i Karlskrona jag gjorde rallydebut den 16 januari 1971. Med min helt standard och gröna (!) Saab V4 från 1969 körde jag i hop med Claes-Göran Persson i den sammanslagna klassen ”B-Juniorer Grupp1/2”. Minns inte riktigt hur jag placerade mig, har ett svagt minne av en femte plats i den knappt två handfulla ekipage stora klassen. Lite kul var att jag i dag upptäckte att samma Per-Axel Persson som tipsade om Ryds Indycar-förare var samma Persson som vann min klass. 69 startade och snabbast på de snöfyllda blekingevägarna var Stefan ”Spettet” Einarsson från Jönköping. Med detta så förstår ni också att det inte blir någon Motorbloggen imorgon.

*

Trevlig helg.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *