Tidemand lämnar Skoda, Sordo får utökat WRC-program, Tom K.+Johan K. till ROC, Sesks kör R5-Skoda och klassiker RM korrigeras.

I går skruvades rallytemepen upp ytterligare när det på Skoda Motorsports sida berättades att ”Pontus Tidemand is Leaving Skoda Motorsport”. Ingen blixt från klar himmel senast i går spekulerade jag ju i detta, men ändå lite överraskande. Med Kalle Rovanperä och Jan Kopecky på lönelistan har Skoda utan tvekan WRC2:s starkaste uppställning och då känns faktiskt Pontus som ett allt för bra namn för att ”sitta på bänken”. Att kanske bara få köra sporadiskt under 2019 och resten av tiden vara testförare känns onekligen som att kasta bort talangen. På frågan vad han ska göra 2019 svarar Pontus kryptiskt.

Det hade varit trevligt att få ett starkt program i en konkurrenskraftig bil!

Detta måste betyda att han vänder blad helt och då släpper jag inte Volkswagen Polo R5 i någon form. Med tanke på att både han och Johan Kristoffersson ingår i Even Management plus att Kristoffersson Motorsport KMS, beställt två Polo R5 känns det inte helt långsökt att tro på någon form av KMS-team kanske i WRC2 eller ERC?

Sedan finns där en tredje spelare på ”Polo-banan”, Petter Solberg som enligt uppgift redan ska ha Spanien-bilen hemma i garaget. Allt går ihop på något vis, Even-Volkswagen-Värmland känns i mina ögon som en vinnarkombo och kanske skulle detta kunna bli något riktigt, riktigt bra för svensk rallysport. Eller så blir det ändå så att Pontus och Jonas Andersson trots allt snäppar upp till en WRC-bil. Oavsett vilket så spännande blir det…

Överhuvdtaget är Pontus fåordig om den närmaste framtiden oc svarar bara att närmaste tiden ska han hålla sig i form och tillbringa tid med familj och vänner. På Twitter la Pontus sent igår ut detta: Thanks to each and everyone at @MotorsportSkoda for these four amazing years in a fantastic car! We’ve had a phenomenal teamwork, we’ve celebrated victories and champion titles together, #APRC 2015 & #WRC2 2017. Being a part of the #SKODAfamily has been an invaluable experience!

Till Autosport var Pontus mer öppen än i Skodas eget utskick. Här berättar han att han kunde stannat kvar hos Skoda om han önskat men menade att han varit där i fem år och att tiden går.

Jag är 28 år och ska jag bli WRC-förare måste jag göra något annat, förklarade Pontus.

Han avslöjar också vad som redan är känt att det jobbas på olika möjligheter och där han hoppas få göra några starter i en WRC-bil under kommande säsong.

Rally Sweden är alltid ett rally där jag kan göra ett bra resultat, så vi får se!

Allt detta framkom vid gårdagens stora invigning i Mlada Boleslav där alla Skodaförare som vunnit mästerskap hyllades. Förutom WRC2-gänget med Kopecky, Tidemand och Rovanperä fanns även SM-vinnarna Martin Berglund och Joakim Gevert på plats för att hyllas.

*

I går avslöjades det i spansk media att Dani Sordo får utökat program hos Hyundai 2019 och bara fyra tävlingar blir ”Sordo-fria”, Rally Sweden, Rally Finland, Rallyt Wales och så finalen i Australien. Totalt tio tävlingar för spanjoren mot årets sju.

Thierry Neuville får inte alls överraskande köra fullt program enligt dom här uppgifterna. Detta medan Hayden Paddon och Andreas Mikkelsen då verkar skulle dela bil på något sätt. Ett arrangemang som inte Paddon lär vara intresserad av och säkerligen inte heller normannen. Men båda två har inte den allra bästa förhandlingspositionen utan det handlar nog mer om att gilla läget. Just nu befinner sig Michele Nandan i Korea för att diskutera framtid med huvudkontoret och i veckan väntas någon form av besked. Har också fått uppgift att så här långt är bara Neuville och Sordo anmälda till premiären 2019, Rally Monte Carlo, vad nu detta kan betyda…

*

Helgen den 19-20 januari 2019 är det dags för ROC Mexico, alltså Race of Champions och idag presenterades ”Team Nordic”. Här får Johan ”The Speedy Swede” Kristoffersson sällskap av en om möjligt ännu större motorlegend, flerfaldigt Le Mans-vinnaren Tom ”The Great Dane” Kristensen. Ett ganska hyggligt team kan jag tycka!

*

Martins Sesks var som bekant den som betvingade SMK Hörbys Tom Kristensson i ERC Junior U.27 och snodde EM-titeln i 2WD. Nu skördar den 19-årige lettländaren frukterna av segern och får nu möjlighet att köra två deltävlingar i ERC 2019 med en R5 Skoda från det italienska teamet Motorsport Italia med fria däck från Pirelli. Första starten sker i deltävling två på Kanarieöarna och den andra i häftiga Rally Roma di Capitale, båda på asfalt. Nu hoppas både ERC och sås klart även Sesks själv att man kan få ihop budget till hela säsongen i klassen Junior U.28. För detta har man höjt hans status så att den f.d Opel-föraren nu har licens med behörighet ”FIA Priority” i ERC med alla fördelar detta innebär med bland annat mer tillfälle till träning. Att även tv och media riktar mer uppmärksamhet till den här kategorin förare är även en bonus.

Tidigare har Motorsport Italia matchat fram förare som till exempel Ott Tänak, Hayden Paddon och publikfavoriten Gigi Galli. Sesks kommer att få ta emot priset när ERC har sin prisutdelning i Paris den 3 december. Förresten en konstig dag, det innebär ju att alla pristagare får ta en komp eller semesterdag för att kunna vara med, eller tänker jag fel…

*

Att grekerna har problem med mycket när det kommer till ekonomi är ingen nyhet och nu är det bekräftat att klassiska Acropolis Rally inte kommer att köras 2019. Orsaken till detta är att sponsorerna dragit sig ur och några nya har man inte lyckats att skaka fram. I år var det deltävling tre i ERC och nu är frågan om detta vara sista året med internationell status för rallyt som haft mycket svank framgångar genom åren. Sedan starten 1955 har i tur och ordning rallyt vunnits av Eric Carlsson, Tom Trana, Carl-Magnus Skogh, Bengt Söderström, Harry Källström, Björn Waldegård och så sista vinnaren Stig Blomquist 1984.

*

Polska Rajd Barborka är lite av en jippotävling men som alltid lockar namnkunniga förare till Warszawa för att köra två sträckor fem gånger. På lördag är dragplåstret Mikko Hirvonen som kör ett polskt ”hembygge” med R5-stuk, en Skoda Fabia från rallybilbyggarna Evolve. Med denna ska Mikko utmana hemmaidolen Kajetan Kajetanowiwicz som byter ut R5-Fiestan mot en WRC-dito i syfte att ta sin sjätte raka seger. En annan tuff utmanare i det runt 100 bilar stora startfältet är fransmannen Bryan Bouffier som även han kör WRC-Fiesta.

I går hörde Historiska Utskottets Roger Rooth av sig med anledning av att jag rapporterade om nystarten för Riksmästerskapet för Historiska Bilar.

0.gifEn liten korrigering, det har blivit lite ändringar i kalendern sedan artikeln skrevs, berättar Roger.

Den rätta RM-kalendern ser nu ut så här 

4 Maj, Nybro AC, ingår även i Rallyklassikerna.

27 Juli, Ryds Mk, Endast RM.

10 Augusti, Finspångs MS, ingår även i Rallyklassikerna.

Så det blir tre deltävlingar, tyvärr lite för tätt i slutet men vi hoppas det ska bli mer mellanrum mellan deltävlingarna till 2020, menar Roger.

Han understryker även att HU är intresserade av att få in intressseanmälningar till 2020 för att arrangera tävlingar med bilar äldre än 1976. Roger poängterar även att han inte på något vis vill ta åt sig äran för Ryds MK:s comeback som rallyarrangör.

Jag har inte har ett dugg med den arbetsinsatsen som gjorts i Ryd för det ska bli tävling där, den creden ska andra ha, inte jag! 

Annas verkar smålänningarna i Ryd lyckats få ihop en riktigt godbit, tre sträckor på totalt 28 kilometer SS. Totallängden är imponerande kort, bara 48 kilometer.

*

Har nu fått lite inofficiell information om Södras nya Sprint-DM, men avvaktar tills jag får densamma från rätt källa…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *