Tidemand laddar för seger, Østberg FIA-anmäld för test, Solbergs ”hårtork”, nya R5-bilar (?) och Jimmy E. tvåa på Silverstone.
– Det kan bli en av årets viktigaste tävlingar, säger Pontus.
Pontus har dessutom goda erfarenheter från Portugal där han vann Junior-WRC 2013 och 2105 tog sin allra första WRC2-seger med Skodan.
– Rally Portugal är en tävling jag ser fram emot varje år. Atmosfären är alltid fantastisk och Europas kanske mest entusiastiska rallyfans kantar sträckorna. Att vi har gjort bra ifrån oss tidigare år ger självförtroende, precis som vetskapen att vi levererat hittills den här säsongen, men den här gången blir det än tuffare, menar Pontus.
Rally Portugal har fått utmärkelsen ”Världens bästa rally” fem gånger och den enorma publikskaran växer för varje år, inte minst vid den välkända Fafe-sträckan som körs på finaldagen. 19 specialsträckormed ett mjukt vägunderlag baserat på sand och lera, vilket gör att grepp och däckval är en av de stora utmaningarna. Dessutom gör oförutsägbart väder att teamen och förarna måste vara förberedda på alla tänkbara förhållanden vilket dock inte gör Pontus orolig.
– Vägarna är mestadels tekniska med många kurvor samtidigt som det också finns några snabbare sträckor. Men precis som i Mexiko och Argentina gäller det att se upp för stenar när det blir uppkört och man behöver använda huvudet lika mycket som högerfoten för att få till ett starkt resultat.
*
Efter den fina insatsen i Argentina är förväntningarna höga på Mads Østberg/Ola Fløene som den här gången för första gången får sällskap av sin nya teamkamrat, tjecken Martin Prokop. Under likartade yttre förhållanden gör Mads nu ett nytt försök att slå sig in i bland fabriksteamen.
– Första dagen i Argentina tror jag att flera av fabriksförarna blev ganska överraskade, menar Mads.
– Vi kom dit tämligen osäkra på hur vår bil skulle uppföra sig men det visade sig att vi hittat bra set up och nu i helgen försöker vi bygga vidare på detta!
Han berättar också att han fortfarande inte känner sig helt bekväm i nya WRC-Fiestan men har ändå målsättningen att vara med i toppstriden. Som privatförare har Mads möjlighet att testa lite mer än fabriksteamen. Något han utnyttjade i Argentina och dessutom inte gillades av ”de fyra stora” som anmälde Mads till FIA.
– När de såg hur konkurrenskraftiga vi var i tävlingen menade någon att vi inte skulle få testa mer än dom gör. Ganska roligt och jag tar anmälningen mer som en komplimang, säger Mads med ett skratt.
Förra helgen genrepade Mads och Ola med överlägsen seger på hemmaplan med Rally Sørland. Även om det skiljer mycket mellan den där vinnande R5-Fiestan och WRC-version menar Mads att tävlingen ändå gav mycket tillbaka.
– Vi fick 12 mil med full satsning och mötte konkurrens på hög nivå och segermarginalen visade att vi är på rätt väg…
Precis som för Tidemand är Portugal något speciell för Mads som här tog sin hitintills enda WRC-seger 2012. Två år senare följdes denna upp med en tredje plats och nu är målsättningen ”å kjempe om pallplass”.
*
Den största snackisen efter söndagens World RX i Mettet var onekligen när Petter Solberg satte igång ”hårtorken” i dörröppningen på Mattias Ekströms Audi. Detta var efter målgång i Q4 där EKS-Audin fick ta emot så mycket stryk att bakomvarande Solberg inte kom förbi den linkande svensken utan tappade tid. Efter målgång rusade Peter över till Mattias.
– Det är inte ofta jag blir arg men osportslig körning tolererar jag inte, förklarade Petter efteråt för NRK och menade att Ekström medvetet försökte hindra honom från att köra om trots att svenskens bil var svårt skadad.
– Jag är så förbannad på Ekström och sa vad jag tycket till honom. Han bad om ursäkt men det spelar ingen roll. Detta gjorde han bevisligen för att hindra mig och vad jag kallar ”høl i hue kjøring”.
Mattias Ekström i sin tur kommenterade saken till NRK och menade att han inte hörde så mycket av vad Petter sa, det var mest skrikande.
– Men så mycket förstod jag att han var väldigt irriterad men jag ska snacka med honom, Peter brukar inte vara långsint så det ordnar sig säkert…
*
Alla som såg SVT:s sändning från Mettet och World RX noterade att William Nilsson parkerade med några var kvar av finalen i RX2. Nu berättar Tomelilla-killen vad som hände, generatorn pajade .
–Det känns såklart jättetrist att bryta i finalen, annars hade jag troligen haft tredjeplatsen i handen. Det hade känts bättre för mig om jag gjort missen själv, istället för tekniska problem som jag inte kan styra över. Men samtidigt är det sånt som kan hända alla i rallycross, konstaterar William bedrövat.
För hans del blir det tävling igen om två veckor, när andra deltävlingen i RX2 körs på Lydden Hill i England.
– Det blir en helt ny bana för mig, till skillnad från många av de andra förarna. På så sätt ligger jag i lä. Men det är ingenting jag kommer lägga energi på och målet är att hålla mig inom topp fem.
Efter premiären ligger William nia i RX2 med elva poäng. Leder gör helgens vinnare Cyril Raymond på 25 poäng.
*
Är Opel ändå på väg att att presentera en R5-bil trots att man från Opel Motorsport med kraft dementerat att så är fallet. Där anser man sig ha fullt upp med att få fram Opel Adam R2 och Opel Adam Cup-bilar men detta är kanske bara en dimridå för att dölja ett R5-projekt.
Det som gett ryktet nytt liv är att Holzer Gruppe inför WRC i Portugal släppt en spännande filmmed titeln ”A new car is coming” och där man med lite fantasi kan få ihop det till att det handlar om en Opel R5. Om det är Adam eller Corsa som är basen för nybygget är omöjligt att avgöra.
*
Fick även en bild skickad till mig idag som visar att även Malaysiska Proton verkar ha planer på ett R5-bygge via sin brittiska samarbetspartner. Känns högst möjligt då man redan tidigare har kört med en Super 2000-version av Satrian.
*
I helgen kördes första deltävlingen av Mobil Porsche Supercup och där det blev svenskt på sjunde platsen i Race 2 genom Phlip Morin. Från en 13:e plats i det 31 bilar stora fältet avancerade Philip uppåt för att efter 14 varv sluta som sjua.
Helgen dominerades annars av tysken Michael Ammermuller och norrmannen Dennis Olsen (bilden) som blev etta och tvåa i båda racen.
*
Jimmy Eriksson kom tillbaka med besked i Blancpain GT Serien som i helgen gästade brittiska Silverstone. Ihop med teamkamraterna Franck Perera och Maximilian Buhk slutade Tomelilla-föraren tvåa i ett högdramatiskt tretimmarsrace.
Trion fanns med i en jämn strid om förstaplatsen i ett osedvanligt tight lopp där det till slut efter tre timmar och 83 körda varv, fick se sig slagna med smått osannolika 34 hundradelar av en sekund.
– Ett av mina bästa, och tuffaste, race på länge, säger Jimmy.
– Det är fantastiskt att vara på pallen ännu en gång, men samtidigt var vi fruktansvärt nära första segern. Det är en lite bitterljuv känsla just nu, även om vi förstås är väldigt nöjda med det här resultatet.
Resultatet innebär att Jimmy Eriksson under GT-karriärens första fyra tävlingshelger nu har beträtt pallen tre gånger, och placerar honom på fjärde plats i förarsammandraget.