Tidemand kör M-Sport- Fiesta i Tyskland, tungt för svenskarna i Sulingen, bättre för danskarna, Blomberg körde hem ”Killingen” och Grahn och Green vann ett regnblött EC Snapphanerally!

Det kan jag gott erkänna trots hyggliga ingångar i WRC, att jag aldrig såg det komma  med Pontus Tidemand i en av M-Sports R5-Fiestor till ADAC Rallye Deutschland. Dessutom anmäld i ”Fabriksklassen” WRC2 Pro vid sidan av redan annonserade Eric Camilli. Bilarna blir senaste versionen av R5-Fiesta MK 2 och man kommer då att utmana Skodas ledande Kalle Rovanperä. Men även asfaltspecialist Jan Kopecky och så är även Mads Østberg klar för återstart med Citroën C3 R5. Vem som ska lotsa Pontus framgår inte av anmälningslistan där den raden lämnats  blank. I de två WRC-starterna tidigare i har Ola Floene suttit  till höger och om det blir så även i Tyskland är då oklart.

Måste säga att det är riktigt kul och extremt välförtjänt att Pontus får en chans att komma tillbaka om än i skiktet under WRC. Nu är det få som har så stor erfarenhet av R5-bilar som Pontus som kört åtskilliga både SS och testmil med olika R5-bilar men så klart allra mest Skoda. Dessutom har han i år även varit med i ytterligare utveckling av Volkswagen Polo R5 och det är kanske det som är grunden till att M-Sport valt Pontus. Vem kan bättre än han och även Camilli peka ut på vilka punkter Fiestan kan behöva förbättras mot till exempel då Polon… 

Totalt blev där blygsamma 56 anmälda bilar till Tysklands WRC-bidrag som även lever i farlig ovisshet om det blir en plats i kalendern 2020. I härdiga rykten gör gällande att tyskarna blir utan VM-tävling i rally till nästa år och jag förstår faktiskt inte riktig vad det är som gör att man hamnat i onåd hos FIA. Detta då rallyt både av tävlande, team och publik anses tillhöra seriens bäst organiserade plus att specialsträckorna är både utmanade och spektakulära där de vindlar sig fram genom vingårdarna i Moseldalen. Mer naturligt om Rally Turkey hade varit föremål för att få lämna för inte nog med att man brukar bjuda på extremt dåliga vägar, nu görs det även gällande att ekonomi liksom i Turkiet för övrigt är i sjuk kris.

I WRC-klassen är det bara Takamoto Katsuta som sticker ut som ny med en Yaris WRC anmäld av Tommi Mäkinen Racing.   Inte fler svenskar anmälda mer än Tidemand med det däremot även fins danska flaggor i Trier. Kristian Poulsen/Ole Frederiksen är anmälda med en Skoda R5 medan Lasse Sørensen/Karsten Isaksen kör Opel Adam R2. I tredje bilmärket på sin Europaturné sätter sig nu Jeannette Kvick i tysken Norman Kreuters R3 Citroën.

*

Helt klart inte svenskarnas år med Opel Adam på den internationella rallyscenen. I ERC har Elias Lundberg haft det extremt motigt i Opel Motorsports R2 Adam och likaså för Sebastian Johansson/Jesper Elfver i ”Adam Cup” eller mer korrekt ADAC Opel Rallye Cup. Normalt sett betraktas en ”Cup-Adam” vara nästintill skottsäker men så klart inte när Sebastian får sätta händerna på ratten. I helgens ”ADAC Rallye Rund um die Sulinger Bärenklaue” dj-lades det igen och när Sebastian låg på andra plats gick tempmätaren upp på rött.

Motortempen gick upp så vi svängde av direkt, säkringen till kylfläkten för motorn hade löst ut, bytte men gick direkt upp igen så det vara att bryta, kommenterade Sebastian.

Nu vann holländaren Gregoire Munster med runt två minuters marginal till tysken Nick Loff och som trea Ashley Fields från GB. Resultatet innebar att Munster gick upp i ledning då Eerik Pietarinen inte kom till start på grund av sin skadade rygg. Sebastian trillade ner till sjunde plats. Vann gjorde Christian Riedeman med sin nya R5 Polo som var 28 sekunder före Fabian Kreims Skoda. I Hyundai i20 R5 körde Herman Gassner sig till en tredje plats medan rallyts enda Skoda EVO slutade fyra med Philip Geipel som förare. Danskt på femte plats genom Kristian Poulsen och Ole Frederiksen körandes en Skoda även dom. Frank Tore Larsen och Morten Abrahamsen klämde in sig på topp tio med en placering tillgodo men över sex minuter bak Riedeman. Carsten Jensen/Michael Fsterholdt hade det tungt i RC3-klassen där man slutade trea eller sist och över sju minuter upp till toppen. För Jeannette Kvick blev det ingen hellyckad helg hos holländaren Niels Kroezes som körde sin sista tävling inom överskådlig tid. Tyvärr höll inte den orange BMW M3:an hela vägen utan man fick bryta med knäckt drivaxel på sträcka åtta. 

*

I Rally Killingen var Robert Blomberg/Ida Bood vassast med sin Skoda och klarade sträckorna med 18 sekunders marginal till Andreas Thelaus/Tobias Fredriksson. Som trea i sin Mazda körde Lars-Ove Olsson/ Anders Moberg in. Bästa 2WD-åkare blev Magnus Engelbrektsson/Carin Nilsson och 1,8 sekunder skilde till nästa Volvo 940-par, Simon Johansson och Weine Larsson. Tävlingen ingick i SverigeSerien för VOC och där Emil Andersson/Kim Rauseus vann A-klassen, Oscar Johansson/Matilda Widén i B-klassen medan Robin och Johnny Bäckström var bästa C-förare. I Ungdomsklassen var det Isak och Pekka Vikman som gasade bäst på vägarna kring Kil. 

En tråkig olycka inträffade där föraren skadades och var medvetslös när räddningstjänsten kom till platsen. På grund av detta tvingades man stryka de två sista sträckorna av rallyt som nu bara fick en reell kört tid på strax över tio minuter. Något jag reagerade på var den film som visade avåkningen för Hälsingen Daniel Jonsson med Sm-rutinerade Jari Liiten i VOC:ens högerstol. På ett snabbt men ändå kurvigt parti hade målskyltarna satts precis före ett krön med en skarp vänsterkurva direkt bakom. Flera VOC:are hade också jättekris efter målgången och då allra värst för Jonsson som inte hann med att räta upp bilen utan frontade ett träd kraftigt efter mållinjen. För mig kändes placeringen av målet helt tokigt och tror även att Jonsson/Liiten håller med.  Tack för de fina bilderna Lollo.

*

I går var det ju även Sydsvenska mästerskapet, Sydsvenska Rallycupen och Rally-DM i samband med EC Snapphanerally i Hässleholm. En tävling som stördes av både väldigt kraftiga regnskurar men även när åskguden Tor lät sin hammare tala. Regnet bidrog också till att sträcka tre fick strykas innan de  40 sista bilarna kört igenom då en hårnålskurva blev så uppkörd att flera bilar körde fast mitt på vägen innan beslutet att stryka togs. 

Det blev två favoritsegrar i Hässleholm genom Joachim Grahn som totalsegrade medan Johan Green var bästa 2WD-bil. För Grahn som hade Per ”Börje” Andersson vid sin sida i WRC-Fiestan var det en efterlängtad första seger i ”Wilkes skötebarn”.

Det har varit nära många gånger tidigare men i dag gick allting äntligen vår väg, jublade vinnaren efteråt.

Men det var ingen lätt seger då Gullabos Mattis Olsson utmanade hårt och var inför sista sträckan, Hovdala faktiskt 1,7 sekunder före ”Jocke”. Fast allra bäst inledde Robin Adolfsson som var snabbast på SS 1innan Mattis och Marcus Sundh kom igång. Men ”Jocke” var bara knappt två sekunder efter när det var dags för sista sträckan, ”Hovdala”.  

– I starten bestämde vi oss för att ge allt och bitvis gick det till och med mer än lite hårresande, erkänner Jocke.

Kartläsare Per höll med.

– Mycket fortare går nog inte att köra där ute!

Satsningen gav resultat och skåningen var här 4,1 sekunder snabbare och därmed var första segern klar med 2,4 sekunders marginal. Enda smolket i glädjebägaren var att hemmafavoriten Stoffe Nilsson tvingades lämna återbud med tekniska problem på Subarun.

Nu blev det ingen Skånefejd som jag hade sett framåt men nu hoppas jag istället att Stoffe får ordning på grejorna till TV-Svängen,  tar vi den där istället, menade Jocke.

Detta innebar en perfekt genomkörare inför nästa helgs viktiga SM-tävling i Kolsva. Dit åker han och Rickard som klassledare och tanken är förstås att åka hem med samma position.

Blir tufft men segern idag ger extra tändning så vi får hoppas det går bra även där! 

Mattis Olsson var inte speciellt besviken över att ha missat segern med några futtiga sekunder.

Förstod direkt efter tredje sträckan att vi borde haft några fler sekunder att gå på inför snabba Hovdala, menade Mattis.

– Vår R5-Fiesta är inte alls så snabb som Jockes WRC-bil och att där ute bara tappa fyra sekunder är jag mycket nöjd med!

Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo, Mitsubishi  körde in som trea före R5-varianten av Mitsubishi körd av Joachim Carlström/Jörgen Norrman. Strålande femma i sin tack och farväl körning (?) blev Stefan Weréen med gamle kartläsaren Ulf Lind vid sin sida i GN Motorsports R5-Fiesta. Att detta innebar bästa 60-års presenten han kunde tänka sig var uppenbart.

F-an vad detta är kul, men nu är det över, konstaterade Stefan efteråt men tillade lite besviket men med glimten i ögat mot bilägare både Rickard Nilsson och lillebror Mikael Weréen till vänster.

Trodde jag skulle få köra i tvåhundra på målrakan på sträcka tre men vad då, Fiestan gör ju bara 178 km, får nog dra av lite på hyrpriset…

 Supernöjd med flera extra plus var Johan Green som äntligen fick till en problemfri tävling med sin Toyota. En lite tung inledning innebar at det inte var förrän efter sträcka tre som Johan och Kevin Athley kunde gå upp i klassledning.

Med Hovdala kvar visste jag att det skulle gå vägen, ingen skulle kunna röra oss där ute, avslöjar Johan.

Han fick helt rätt och satte klart snabbaste tid, nästan åtta sekunder före SMK Hörbys Joachim Kristiansson som även slutade trea i tävlingen.

Måste applådera ”Jocke” som var så nära, mycket bra kört, berömde Johan Hörby-föraren

.Detta var inte första segern i hemmatävlingen men kanske den viktigaste och skönaste. Ända sedan John bytte från Golfen till Toyotan har det strulat med tekniska problem vilket nu även fått honom att lägga SM-satsningen åt sidan.

Idag fungerade bilen perfekt så istället blir det full satsning på SSRC. Men vi kommer även att köra SM-finalen Rally Blekinge. Där har jag vunnit tidigare så…

Nu hade Johan även marginalerna på sin sida då klassledaren fram till sträcka tre, Thomas Grönberg blev hindrad av en långsammare konkurrent och tappade massor av tid.

– Spelade ingen roll vi hade ändå tagit honom på Hovdala, menade Johan efter sitt trendbrott.

Annars var det Grönberg med Mikael Johansson till höger som såg ut att bli dagens vinnare men med 30 tappade sekunder på trean blev det inte så. Nu blev det ändå en fjärde plats för Volvo-åkaren där kartläsare Johansson hade svårt att dölja sin besvikelse. Inte så mycket över själva ikappkommandet utan mer på det enligt honom dumma anmälningssystemet i SSRC. Här får man startposition beroende på hur tidigt man anmält sig.

Jättedumt, menade Johansson.

Idag, när det var så mycket regn blev det väldigt orättvisst när vissa konkurrenter fick köra under mycket bättre väderförhållande än vi. Mellan Green och oss skilde 30 bilar vilket gjorde att vi kom mitt i det allra värsta ovädret.

Nej tidigarelägg istället anmälan till kanske 20 dagar före tävling och seeda sedan fältet, då blir det mycket rättvisare!

Lite ligger det onekligen i hans resonemang då tvåan Jonas Åkesson/Mathias Bengtsson startade som bilen efter vinnaren Green. Å andra sidan körde trean Joachim Kristiansson/Roger Clausson sist i A 2WD-klassen…

Publikfavoriten Johan Kastenman från Kristianstad var däremot besviken över sin insats som tia med Volvon.

Får inte till det för tillfället.

Kartläsaren Johan Svensson höll med.

Helt odramatiskt i dag, för dålig attack från oss!

 Dubbelt Hässleholm blev det även i B-förarnas 2WD-klass genom att Johannes Haraldsson/Kenny Andersson segrade, för övrigt i Greens gamla Golf. På andra plats kom så Elias och Magnus Lörd, dock runt 40 sekunder efter. Men här fick man delvis sina placeringar lite till skänks då klassen fram till Hovdala dominerades av ”2x Victor” alltså SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson. Klassledare med 17,6 sekunder och delad tionde plats totalt efter tre sträckor när man skulle ta sig an ”man eller mus sträckan” där det hände som absolut inte fick hända. I den av den polske Peugeot-experten nyrenoverade motorn gick en vevstake av vilket resulterade ett stort hål i motorblocket. Detta i sin tur gjorde att olja sprutade ut som orsakade både kabelbrand och även bromsarna fattade eld. 

Exakt detta vi ville undvika och därför renoverades motorn i förtid, suckade pappa Jens.

SM i Kolsva är ju kört och frågan är hur det  blir med resten av säsongen? 

Som vanligt en jättefajt i A-VOC där värmlänningen Patrik Fredriksson/Christian Rosén hoppade över Killingen. Åkte istället till Hässleholm och vann med tre sekunder före Henrik och Ida Levin. Även hårt bakåt där Simrishamns Fredrik Persson/Johan Haak bara hade åtta sekunder upp till seger. Bästa Grupp E-bil kördes av Vetlandaparet Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson och av Appendix K-gänget var det Sven-Åke Angerd/Niklas Johanson som hade mest bråttom. Anmärkningsvärt var att halva startfältet gammelbilar bröt. Annars var det förvånansvärt få avåkningar med tanke på hur halt och svårkört det blev efter det häftiga regnandet. En som tråkigt nog gjorde så nu när han dessutom skulle visa sin kartläsare Tom Kristensson hur rally är på riktigt, var SMK Hörbys Lars Servin. Först kände paret lite på hur det var att åka av lätt p åSS3 innan det rullades ett varv med 240:an på Hovdala.

Slog i en sten före rullningen och då sprack fälgen vilket gjorde oss till passagerare, berättar Servin.

Gick ändå relativt bra med tanke på att det stod en röd ”5:a” på växeldisplayen när vi landade…

Han valde även att poängtera.

Det var ingen kartäsarmiss!     

Själv var jag lite ”off the action” när jag tjänstgjorde i målet på sträcka tre. I år hade mål-TK:n flyttats fram ett par hundra meter från senast SMK Hörby bemannade målet. En helt klart nödvändig förändring då det efter 870 (???) meter spikrak väg krävs lång uppbromsning vilket inte var fallet då. Nu däremot var det inga problem även om jag är väldigt frågande inför valet att avsluta en sträcka med en ”bautaraka”. Ur säkerhetssynpunkt menar jag att det varit lämpligare med målgång i sista kurvan innan de 870 meterna raksträcka som dessutom inte innebär någon förstärkning av tävlingsmomentet, mer än ”vem som har mest pulver under locket”. Nu gick dock allt bra bortsett från regnet men än en gång gick jag bevis på att jag är 100 procent vattentät… 

*

Mycket mer har hänt i helgen men det får anstå till måndag.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *