Tidemand i WRC2-listan, ännu fler R5:or på gång (?), kritiskt för Schumacher och grönt nästa modefärg!
Sjutton förare är anmälda till WRC 2014, ungefär samma antal som de senaste åren. Till dessa ska sedan läggas sju WRC2-åkare och en i WRC3 (känns som att här kan Gilbert Quentin i sin Citroen DS3 R3T köra hem guldet ganska enkelt…).
WRC-gänget innehåller inga direkta nyheter, de allra flesta har varit kända länge. Undantaget är slovaken Jaroslav Melichárek som kör ihop med Martin Prokop i DMACK-teamet, han är för mig ett oskrivet kort.
Vanligaste WRC-bilen är Ford Fiesta, med sju stycken anmälda förare. Näst flest bilar har nya Hyundai med fyra anmälda, Citroén och VW kommer med tre bilar vardera.
I WRC 2 måste Malcolm Wilson känna sig tämligen nöjd, sex Fiestor mot en Citroén, Sebastien Chardonnet och så Hayden Paddon i en Skoda. Känns lite ståpälshöjande att här se Pontus Tidemand i listan med Ford Fiesta R5 som fordon…
*
Mitt ”avslöjande” att det var flera R5-bilar på ingång till landet väckte intresse hos många. Fick idag ytterligare namn på tre förare som är mer eller mindre nära ett köp av ”WRC-ersättare”. Går allt i lås kanske det blir fler R5:or än WRC-bilar i Rally-SM:s ”Trimmat 4WD”?
Dessutom späddes det hela på med en kryptisk nyhet om att en smålänning är på gång med en R2:a. När alla dimmor skingrats kommer du att få läsa på Motorbloggen vem som kör nytt 2014.
*
Tråkigt nog var tillståndet betydligt värre för Michael Schumacher än vad de första rapporterna berättade. När detta skrivs är den sjufaldige F1-segraren nedsövd på konstgjord väg och läkarna vågar inte sia om utgången, klart är att tillståndet är livshotande. Visst är det märkligt att en kille som riskerat livet i kanske ”världens farligaste sport” i flera år klarar sig där. Men att ett par skidor på fötterna skulle bli så ödesdigra hade säkerligen ingen räknat med. Fans från hela världen både ber och håller tummarna för att ikonen ska klara sin värsta krasch, jag är en av dom!
*
Blev lite tokigt när jag skrev om åldern på bilar för att erhålla skattebefrielse. Inte är det 25 år som jag skrev utan gränsen går vid 30 år. Först att påpeka fadäsen var min Opel-vän ( detta trots att Asconan är grön…) Göte Karlsson, han skriver.
Hej, Tommy!
Kan inte låta bli att korrigera uppgifterna om veteranbilar. Det är 30 år som gäller. Alltså har din VOC varit veteran i ca 8 år. Att 240:n är av 75-års modell förklarar ju de röda fläckarna på bakskärmarna. Jag kommer ju ihåg hur det var på den tiden med rostfläckar. Då behöver jag ju inte att vara rädd att Asconan skall bli smittad av röda hund.
Vill även göra ett inlägg i dubbdäcksdebatten. När man väljer mellan dubb- eller friktionsdäck, skall man ställa sig själv frågan: Vill jag stanna före eller efter övergångsstället? Svaret torde vara givet: Dubbdäck såklart.
Önskar dig o alla bloggläsare Ett Gott Nytt År!
Asconafantomen.”.
Det sista med däcken Göte måste vara en rak passning till din egen ordförande i Hässleholms MK, CG Wilke? Före eller efter övergångsstället, genialiskt argument…
*
Tätt efter kom f.d VOC-åkaren Anders Martinsson, Kristianstad med samma rättelse och det är bara att böja på huvudet och be om ursäkt för fadäsen. Tack alla ni som rättar mina bevis på bristande research.
*
Ingen har väl undgått att grönt inte är min favoritfärg på rallybilar och även på vanliga bilar väljer jag absolut bort ”Centerfärgen”. Får väl ändå erkänna att jag i mitt liv haft två gröna Saabar, först en ”Tyrolergrön V4:a” och sedan 1974 inhandlades en ”Veronagrön 99:a”. Till mitt försvar vill jag anföra att båda bilarna köptes begagnade och då är det som bekant svårt att hänga upp sig på färgen. I senaste Teknikens Värld har man en artikel i ämnet med rubriken ”Framtidens färger”. Här kan man läsa att att vit är populärast i Europa med 27 procent av nybilsförsäljningen. Närmast efter kommer svart, 19 procent, grå 15 procent och först som fyra, kulören som jag trodde var störst silver med 13 procent.
Till min skräck ser jag att min absoluta favoritfärg på bil, röd bara gillas av fyra procent eller exakt lika många som tycker att grönt är snyggast på en bil. Hallå, vad är det för fel på folk, grönt?
I texten säger Frida Torgeby på Volvo om vita bilar.
– Vitt står för en renhet. Ägaren vill uttrycka en ekovänlig känsla men samtidigt inte åka omkring i en grön bil.
Säga vad man vill om Frida men mer på pricken än så kan man inte beskriva att jag kör en vit Subaru. Just detta med ”ekovänlig känsla” känns absolut helrätt, hör ni det på Gröna Bilister…
Längre ner i artikeln reser sig dock nackhåren när stora färgtillverkaren tyska BASF siar om framtiden. Enligt tyskarna är det grönt som kommer att bli den stora modefärgen i bilbranschen. Citerar Magnus Uggla ”Jag mår illa” och f-n vet ens om man med detta i skallen vågar önska ett Gott Nytt År…
Var hittar man listan på vilka namn som är anmälda till VM serien?
Eller är det som vanligt bara en ren kopiering från en annan Svensk site med snabba nyheter? Kontaktade dem tidigare idag om var man kunde hitta lista, de säger sig själva ha letat på förare och teams hemsidor efter uppgifter på vilka som ska köra i VM?
Vet du var man får tag i en lista vore jag glad – alltid spännande att se alla namnen.
Gott nytt år!
Hej.
Jag hittade min lista på en tysk sida!
Annars är det bara att lägga ihop två och två, det ju inga statshemligheter vilka som ska åka WRC…
MVH
Tommy
Före eller efter övergångstället???
Med torrt eller blött underlag (som det är 97% av all tid i Skåne under ”vintertid”, så bör man ju köra odubbat naturligtvis! Dubbar (metall) mot asfalt är inte det optimala.
Om du kör med omdöme Göte, vilket jag förutsätter att du gör som den kloke man du är, så har det egentligen ingen betydelse hur du är skodd, eller hur?
Lägg av med denna debatten nu, det leder ju ingenstans!!!
Som jag skrivit tidigare: var och en får köra efter sitt eget förstånd beroende på vilket väglag det är.
C G
Hej CG.
Känns som att du och Göte har något att snacka om när ni träffas…
Gott Nytt År
Tommy