Tidemand i topp i NZ, Mitsubishidriven Polo, Sandell fortsätter i GRC och strängt straff efter”Laxå-olyckan”!
Pontus Tidemand och Emil Axelsson visade direkt på de två inledande publiksträckorna av International Rally Whangerei att seger är det som gäller. Pontus var snabbast på shake down med sin MRF-sponsrade Super 2000 Fabia. Följde sedan upp detta med två sträckvinster och leder med 1,3 sekunder till regerande Asia-Pacific-mästaren och tillika teamkompisen hos Skoda, indiern Gaurav Gill. Trea ligger hemmahoppet Michael Young i en Subaru och drygt fem sekunder långsammare.
*
Nu erkänner jag direkt att jag inte har full koll på de olika klasserna som ingår i det här Nya Zeeländska äventyret men Ken Block kör i vad jag förstår ”SM-delen” av rallyt. Detta leder han dessutom men är ändå över 1,5 sekund långsammare än Pontus och Emil.
Lite tufft tycker jag ändå det är att ta Pontus kommentar på engelska direkt från rallyts hemsida.
– Yes we are very happy to be fastest although it will be tomorrow that matters, commented Tidemand.
Rallyt avslutas på söndag.
*
När vi ändå är på den här halvan av jordklotet så läser jag en intressant artikel om nya ”Volkswagen Polo” som gör debut om någon månad i New Zealand Rally Championship i händerna på f.d racerbåtföraren Shannon Chambers.
Polon ser på utsidan ut som en kopia av WRC-versionen men sedan upphör likheterna och ändå beskriver bilbyggare M2 Competion den som en ”pocket rocket”. Under skalet skiljer dock mer än vad man kan tro och vad man ens kan tänka. Detta är nämligen en riktigt våt dröm för en svensk Grupp H-lover då Polon drivs av en Mitsubishi EVO X-motor i grusversionen. Den som är tänkt för asfalt har en Ford Cosworth motor på 750 hästar. Även transmission hämtas från Mitsubishi till att börja med men framöver hoppas man att själva kunna knåpa ihop drivningen. Som konkurrenter har Polon bland annat Mazda 2, Suzuki Swift Sport och Peugeot 207, alla med olika kreativa lösningar. Anledningen till de här ”STCC järnsäng-liknande”bilarna är enligt Chambers de alltmer galopperande priserna på rallybilar. På Nya Zeeland har man därför en klass för den här typen av bilar.
– Vi har alltid velat ha bilar som är så kostnadseffektiva som möjligt men som även ser häftiga ut och framför allt ”sounds good”, menar Chambers.
– Man måste hitta den rätta balansen för att attrahera nya förare/fans till sporten och då måste det finnas bilar som folk har råd att tävla med!
Är det inte fantastiskt att man på andra sidan jordklotet verkar ha precis samma diskussioner som försiggår i Lönsboda, Torsby, Lycksele you name it. Alla vill ha häftiga bilar och för dessa vill man betala så lite som möjligt…
*
Det blir ingen start för Rickard Rydell i andra omgången av WTCC i Marrakech till helgen. Rickard har drabbats av influensa men tänkte tidigare i veckan ändå försöka att köra trots hög feber men har nu blivit sämre.
– Har haft en envis feber men ändå hanterbar de senaste dagarna, berättar Rickard.
– Oturligt nog har jag blivit sämre idag (läs torsdag) och febern har åter gått upp. Frustrerande men att köra i det här skicket hade varit rent ut sagt farligt och är ingen option.
Med doktorns hjälp hoppas nu Rickard att komma på benen snabbt så att inte starten i nästa deltävling i Budapest om två veckor äventyras.
Hondabasen Niklas Karlsson är besviken men förstår läget.
– Vi väntade till sista minuten innan vi drog oss ur i hopp att Rickard skulle bli bättre. Som det är nu finns det ingen möjlighet för honom att köra!
*
I helgen körs det Formel 1 i Bahrain och där håller jag och hoppas jag även de flesta svenskarna tummarna för Marcus Ericson. Efter sin korta sejour i WRC har jag inte haft Kimi Räikkönen som någon favorit. Döpte honom ganska omgående till ”Sur-Kimi” efter det att han varit dum mot en liten kille som vill ha hans autograf i Karlstad. Blir därför lite undrande när han på Twitter säger ”stämningen i Ferrari det här året är den bästa jag upplevt någonsin i F1”. Inte kan väl Kimi bidra till att stämningen har höjts eller har jag missbedömt finnen?
*
Inte mycket RallyX idag men att Patrik Sandell är klar för Global Rallycross för Bryan Herta Rallysport kan jag bara inte missa. Jämten fortsätter alltså i Red Bull Global Rallycross, GRC i tyngsta klassen Supercars med nummer #18 på dörren på sin Ford Fiesta SuperCar från bilbyggarna M-Sport. Serien inleds i Fort Lauderdale, Florida den 30:e maj.
Sandell tog sin första stora seger i USA när han 2014 vann deltävlingen i Washington DC, nu tar han tillsammans med vinnarna från Indianapolis 500 – Bryan Herta Rallysport sikte på GRC titeln 2015. Efter att han under sina inledande två år i Rallycrossen slutat sexa siktar Patrik nu högre.
– Jag startar alltid varje säsong med ett stort mål – att vinna mästerskapet, inget har förändrats till den här säsongen. Nu har jag ännu ett år med erfarenheter som ska vara ett led i målet att nå högst av alla!
*
Om en knapp månad är det dags för 40;e upplagan av South Swedish Rally den här gången för första gången med start och mål i Karlskrona. Då bjuder man in första segraren, värmlänningen Jan-Erik Lundgren som ska agera föråkare med en likadan Opel Kadett GT/E som han vann med 1976. En efterlängtad premiär blir det också då Patrik Johansson, Växjö ska premiärköra nya Mitsubishi R5. Patriks exemplar är ännu inte helt färdigbyggt, men kommer ändå att ha kört några testmil i R5:an innan starten på SSR.
–I år kör jag främst för att lära mig bilen, men jag ser som alltid fram mot SSR eftersom jag ser det som min hemmatävling och det ska blir riktigt kul att få testa Mitsubishin.
*
En motig SM-säsong har det varit för hårdsatsande Victor Henriksson. Till SM-premiären drabbades hans nya R3 Citroen av ett elfel och kom aldrig till start. I Östersund ledde han hela vägen till sista transporten mot mål då han fick bryta med kylproblem. Problem som tråkigt nog skadade motorn och nu skriver Victor,” Tyvärr vart det stora motorskador efter Östersunds Rally-Sm. Motorn är snart tillbaka från Oreca i Frankrike efter en riktigt skit grej som gick sönder på kylaren. Nu är jag ruskigt sugen på grus säsongen!
Revansch då jävlar Tobias Söderqvist Leif Peterson Johan Carlsson;);););”.
*
Nu i helgen håller SBF sitt årliga Förbundsmöte med 424 röstberättigade via 41 ombud peka ut färdriktningen för förbundets och dess medlemmar. En ny vision (vilken i ordningen?) ska antas berättar förbundsdirektören på Svenska Bilsportförbundet Thomas Jansson.
– Vi har arbetat en längre tid med den nya visionen med flera träffar där vi haft med medlemmar från alla delar av rörelsen. Såväl förtroendevalda i föreningar, förare, arrangörer, distriktsordföranden, kanslipersonal och förbundsstyrelsemedlemmar har drivit den här frågan fram mot det som nu presenteras på förbundsmötet.
– Det känns verkligen spännande att gå in i en ny femårsplan för Svensk Bilsport som jag tycker har utvecklats positivt de senaste åren. Det känns också som om det är mycket nytt på gång inom rörelsen.
Vision 2020 är det som ska presenteras och själv är jag lite skeptisk till den här typen av projekt (har stött på liknade inom jobbet ett antal gånger….) och jag hade nog hellre sett mer handling än fina ord på ett papper…
*
Från det ena till det andra, nu vet jag med bestämdhet vad Emrik Smedberg ska köra lite längre fram i vår. Hade lite fel (rättare sagt inte en siffra rätt) i mitt tips om V8-Camaro men nu har jag ingen ambition att redan i dag avslöja hemligheten. Istället låter jag Emrik och hans entourage ha sin egen show och dra pyjamasen av årets racebil…
*
Stor helg är det för alla tyska Opel-fans och dom är många när det är dags för deltävling två av ADAC Opel Rallye Cup med ADAC Hessen Rallye Vogelsberg. Ende svensk på plats är Pontus Åhman som hoppas på snabba revansch efter premiärens motgång i samarbete med ”Adam”. Fick trots allt ihop sex poäng och ligger på 15:e plats i tabellen som leds av Julus Tannert 42 poäng och tvåa är dansken Jacob Madsen.
*
Helgen efter ”Rally över gränsen” den 1-2 maj inleds West Euro Cup för VOC Mekonomen Rally och detta med tyska ”28. ADAC-Mobil-Pegasus-Rallye Sulinger Land”. På måndag går anmälningstiden ut och än så länge känner jag bara till att Tom Kristensson, SMK Hörby är en av svenskarna som anmält sig. Tävlingen är även populär hos danskarna och härifrån kommer ” 6 Teams from Danmark at the start” skriver arrangören . Information finns på: www.msg-sulingen.eu
*
I lördags ”byggde” danske Kenneth Kolbe Jensen med co-driver Jeannette Kvick om sin kit-car Peugeot i samband med en träning inför DM1. Att få ordning på bilen till nästa helg fanns inte på kartan och Kenneth skickade ut en önskan att få hyra bil till premiären. Önskan har gått i uppfyllelse berättar co-driver Kvick på FB, ”Yes Yes Yes!!!!! 1. Rallye in the Danish Championship next weekend is hereby secured thanks 2 sponsors who make things possible for us while the Blue Lion is under rebuild!!!!!!”. För mitt otränade öga ser det ut som att Kenneth och Jeannette kommer att köra Citroén nästa helg.
*
Nu börjar även norrmännen vakna till efter vintersömnen och i helgen är det dags för Hurumsprinten strax utanför Oslo. I 4WD-klassen är det mycket norsk elit som Bernhard Kongsrud Skoda Fabia WRC, Frank Tore Larsen och Christian A. Selmer som kör Ford Fiesta R5. Eyvind Brynildsen har som vanligt svenske Anders Fredriksson vid sin sida i RRC-Fiestan.
I 2WD-klassen hittar vi svenskarna Mattias Ledin/Erik Lindqvist med Peugeot 208 R2, och Markus Theorin/Henrik Söderkvist i nästan nybyggda Citroen C2R2 Max. Hemmahopp är Sindre Furuseth i en Renault Twingo R och Thor Gunnar Hagen i en Ford Fiesta R2. ERC-åkaren Steve Røkland låter Peueoten vila och kör istället sambon Emma Trandems i våra ögon udda Nissan Almera.
*
En snackis ända sedan i somras var olyckan med personskada i Laxå där en konkurrent enligt många inte uppträdde som man bör göra vid den här typen av händelse. Föraren/co-drivern ignorerade en varningstriangel samt varningar från andra tävlande och publik. I stället fortsatte man i tävlingsfart och stannade först alldeles intill den tävlingsbil som kört in i ett träd, och där den skadade besättningen satt kvar i bilen. Som bevis fanns in-car filmen som visade vad som skett. Föraren anmäldes till Disciplinnämnden som avslog anmälan med motiveringen att filminspelningen visade ett helt annat förlopp och menade att de anmälda inte kan straffas för att andra har gjort fel.
Besluter överklagades till Juridiska kommittén (JK) som menade tvärtemot att filminspelningen tydligt visade händelseförloppet, med hastighetsangivelse, bromspåverkan och kommunikation mellan förare och co-driver samt varningstriangel och agerande från tävlande och publik strax före målgång. JK beslöt ”Regeln RY 8.12.8T anger att ”tävlande är skyldig att anpassa farten” när de ser en varningstriangel och den förpliktelsen åtföljdes inte. Genom sitt agerande visade de anmälda, enligt JK:s mening, en anmärkningsvärd och mycket allvarlig avsaknad av respekt för tävlingsreglerna och sina medtävlandes säkerhet.
JK, som betonade att det fanns anledning att se särskilt allvarligt på överträdelser av säkerhetsmotiverade regler, menade att förseelsen var att anses som grov och beslutade, i enlighet med reglerna i RF:s stadgar, att avstänga de anmälda från tävling, uppvisning och uppdrag inom bilsport i 15 månader, från den 29 december 2014 till och med den 28 mars 2016. De anmälda överklagade till Riksidrottsnämnden som inte ändrade JK:s beslut.”.
*
Lång blogg idag och den behöver inte ens räcka hela helgen för tanken är att vi ses i morgon lördag. Dessutom är det Motorlördag i Kristianstadsbladet där vi bland annat presenterar Osbys snabbe VOC:are Kim Nilsson inför hemmatävlingen Rally Över gränsen. Dessutom Motorlistan, missa inte!
Trevlig helg!