Tidemand fick bryta i SSR-ledning, Friberg blev trehjulig och Jonas Olsson klasstrea.
Det blev en tuff inledning av South Swedish Rally då knappt tjugo bilar fick bryta redan första dagen. Tristast var så klart att ledande Pontus Tidemand fick ge upp med punka på båda framhjulen på Super 2000 Skodan efter sträcka fyra. Fick höra hur ambitiöst Pontus förberett sig med massor av testmil för att köra hem den totalseger i SSR som Jimmy Joge så förargligt snuvade honom på i fjol. Med detta i ryggen måste det kännas extra bittert att bli utan luft i framhjulen. Pontus berättar
– Var en sten som låg mitt i spåret, jag var inte ensam att köra på den utan det var ett flertal bilar som fick punktering av samma sten. Tyvärr så fick jag en punktering till efter någon kilometer och var tvungen att stanna, då bilen inte gick att köra och det var bara att kasta in handduken.
– Det är inga skador på bilen så vi kommer starta om för att försöka plocka några poäng som kommer att bli viktiga i slutet av året i mästerskapet.
Själv blev jag vittne till när Robin Friberg för andra gången på en vecka lämnade både vägen och rallyt. I den lånade/hyrda Mitsubishin efter rullningen i Mälarrallyt, dundrade Robin lite för fort in i den lite tuffa ”höger tvåan” (visst låter det proffsigt när man skriver så?) efter drygt fyra kilometer på första sträckan. Såg dock ut som att Robin skulle klara upp det hela, släppte ut bilen och breddade vägen men just där hade ”han där uppe” placerat ut lite av ”Smålands Guld”. En knappt tjugo centimeter hög sten, lömskt dold under gräs och torra löv gör underverk på fel sätt med ett framhjul på en Mitsubishi. Hela fjäderbenet slets av och så var det över.
Något mer ledset, förtvivlat, uppgivet, besviket, förbannat (jag kan inte hitta på mer) än unge Robin när han klev ut och konstaterade att det var slutkört går nog inte att uppbringa. Med tunga steg vandrade han iväg och satt sedan totalt förintad och såg konkurrenterna fräsa förbi. Ibland kan rallysporten vara helt onödigt grym!
Okej, alla fräste inte förbi, t.ex. Tobias Söderquist hade en minst sagt intressant toe ut på höger bakhjul. Sambon har en ungefär likadan Toyota silverfärgad, men där sitter bakhjulen i linje med framhjulen…
Funktionärerna hade varit hyggliga, satt upp fina grova stolpar och plast för att hindra grusen från att hamna på en prydlig gräsmatta, men inget som Hans-Erik Weng gillade. Med hjälp av höger bakdörr på den fruktansvärt fula ( detta står jag för!) mattsvarta Mitsubishin rev han hela skiten. Tro inte han stannade och plockade upp efter sig!
Måste säga att jag är lite överraskad över att Pelle Sääw leder. Inte för att jag inte menar att han har tempot för en SSR-ledning, men något brukar alltid dj-las med hissmontören när det börjar arta sig. Tvåa är Mats Jonsson och enligt mitt tips så vinner Mats. Än så länge känns det inte som att jag har anledning att ändra mig, tror fortfarande att ”gamla Bettan” är helgens vinnarbil!
Fick lite kommentarer för att jag hade Joge före Patrik Johansson, så här långt känns det som att jag kan gå rakryggad på serviceplatsen i morgon!
SM-ledare Jonas Olsson pinnar på och ligger fin trea efter de första sju sträckorna. Menar att han är lite för feg som inte kör rätt över stenarna i spåret som Henriksson och Jirvelius…
Hans ”Kräbbleboda” Johansson trivs som fisken i vattnet på sträckorna. Håller nionde platsen och jag är säker på att taktiken andra dagen är att hänga ner ytterligare ett snäpp!
Annars känns det som att årets upplaga mer än väl får med beröm godkänt. Hörde lite gnäll över att det inte var asfalt på serviceplatsen utan mekarna fick jobba i gruset. Men hallå är det rally vi håller på med eller STCC/TTA? Kan man inte serva på grus så är där mer än gott om plats i depån på Ring Knutstorp…
Visst kan jag hålla med om att Tingsryds travbana inte är den optimala platsen för ett SM-rally, men vad var alternativet med bara några månaders varsel? Tvärtom menar jag att arrangörerna löste den penibla situationen som uppstod när samarbetet med Ljungby hastigt men kanske mindre lustigt, avbröts i januari. För mig är rally som bäst när det är i mindre orter om t.ex Tingsryd. Har under åren varit på många SM-Rallyn i ”storstäder” och det har i många fall varit snudd på katastrofer. Rally hör hemma på landet så enkelt är det!
Sedan kan jag hålla med om att isolera serviceplatsen i Tingsryd för publiken genom att ha närmaste parkering nästan kilometern bort inte är bra. Det är ju här som publiken har en chans att se action på nära håll och inte minst kunna läsa sponsorbudskapen på bilarna.
Vill även passa på att tacka alla jag träffade under rallyt och som samtliga utryckte sitt stora gillande av Motorbloggen (det finns andra också, ni skulle se min mejlkorg i bland!!!). Tack ska ni ha och jag har fortfarande svårt att förstå vilken genomslagskraft mina blygsamma tankar har i ”branschen”. Tack alla!