Tidemand ersätter Evans hos M-Sport, kanske en WRC-kalender för 2020, EMK-Kannan lockar många mer än VW-åkare, kommunalt dråpslag på Hovdala och så Motorlördag!

Plötsligt ökade Pontus Tidemand och Ola Fløenes WRC-status flera snäpp när det idag meddelades att Elfyn Evans ryggskada ännu inte är läkt. Därmed missar M-Sport Fords ”förste förare” tredje tävlingen i rad efter sin olyckliga landning i Rally Estonia och då blir det den svensknorska duon som ersätter. Britten Gus Greensmith har kört Evans bil i Finland och Tyskland men återvänder nu till WRC2 Pro för att köra nya R5-Fiestan.  Nytt datum för Evans come back blir nu i början av oktober och hemmatävlingen Wales Rally GB som han vann för två år sedan. Han är så klart frustrerad och hade hoppats vara tillbaka redan till Tyskland.

Ändå jobbat hårt i hop med specialister men det känns verkligen skönt att få veta att jag kommer att bli helt återställd i tid för min hemmatävling, menar Evans.

När jag kommer tillbaka vill jag fortsätta där jag slutade och slås om topplaceringar i WRC!

För Pontus blir detta en liten extra boost att få stå under samma tak som Teemu Sunninen med allt vad det innebär i form av full support från fabriksteamet. Bara att redan nu börja träna upp ”tumhållningen” inför Turkiet om två veckor.

*

Har inte fullständig facit men tvivlar på att FIA någonsin varit senare med att presentera kalendern för WRC för kommande säsong än i år. Den skulle ha presenterats i juni, blev så framflyttat till augusti och samma vecka som Rally Deutschland kördes. Men inte heller då kom där besked om hur nästa års Rally-VM är planerat att köras. Nu verkar det dock snart vara klart och i dag har det surrats mycket på Twitter om hur det ser ut för 2020. Väl att märka är, att ännu har inget bekräftats men den här typen av rykten brukar stämma väldigt väl med verkligheten.

Nytt är då att Kenya och Safarirallyt återkommer med VM-status, Nya Zeeland ersätter Australien och så blir märklig nog Japan landet som ska husera finalen. Dessutom blir Wales utan WRC och istället får Kris Meeke chans att tävla på hemmaplan i Nordirland som då blir Storbritanniens bidrag. Märkligt kan jag dock tycka, att inte köra Nya Zeeland och Japan sammanhängande precis som man gör med Chile och Argentina, logistiskt borde där vara en del att tjäna. Istället är det tänkt att Spanien och GB körs mellan de två nya i kalendern. Kanske lite elakt, men känns inte detta som väldigt mycket ”FIA-logik”?

*

Helgens största tävling sett till antalet deltagare är utan konkurs Eskilstunas deltävling i Svenska Rallycupen/VOC Mekonomen Rally SverigeSerien, EMK Kannan. På plats här har jag min ”stringer” i Mälardalen Pierre Skytt som berättar.

De första tävlande på plats i gropen. Eller i alla fall bilarna de finska ”Baggarna” och biltransporten som tog dom till Eskilstuna i morse. Febril aktivitet i gropen, program såldes för brinnande livet, rallyprofiler dundrade in och ville veta lite mer, funktionärer anvisades deras uppgifter osv.

Den speciella ”VW-klassen” med Sune Vesterlund som upphovsman har onekligen satt sin prägel på tävlingen trots att den bara är på dryga dussinet bilar. Sune är också jättenöjd över responsen.

 -Det kommer bli så kul, klubben och övriga inblandade har verkligen ställt upp. Dessutom kommer ”Cupalapajas-fanklubb” till stan, 50 personer i buss från Finland skall ta sig runt och följa rallyt på plats.

Få bilar är så förknippat med rally för oss som är ”torra bakom öronen” som VW med motorn bak. Helt klart ett kul initiativ och kanske ett sätt att få fler ”Folkvagnar” i våra vanliga tävlingar. Men med ett startfält på över 200 bilar är så klart detta ändå  bara en lite del.

I Eskilstuna räknas Anita Pentell som klubbens järnlady och hon räknar med att 200 funktionärer går åt från klubbar i närområdet och andra föreningar som ställer upp som entrévärdar, servering, TK-personal, berättar Skytt.

Det är inte lätt att få ihop så många frivillig, och inte blir det lättare med åren heller! 

Tävlingsledare Kjell Eriksson berömmer banläggare Anders Malmström som hittat både nya, men även sträckor som inte använts på många år. På bilden flankeras Vesterlund av Elionore Westerberg biträdande tävlingsledare och Kjell Eriksson.  

Fjolårets tävling blev verkligen lovordad från och även om man bytt ut sträckorna så är vägarna i år lika fina och nu har man ordnat både publikparkeringar och servering på samtliga sträckor, berättar Eriksson.

Karta och program kommer att finnas från fredag klockan 10.00 på Rally HQ i Ekebygropen där start och mål är förlagd. ICA Nära i Julita samt ICA Nära i St. Sundby/Alberga.  Skytt med god kännedom om lördagens deltagare har även fungerat lite över hur tävlingen kan komma att utveckla sig.

När toppåkarna i Svenska Rallycupen kommer vill ju givetvis hemmaåkaren Per Göthberg visa vart skåpet skall stå. När hans ordinarie co-driver Robert Eriksson tävlar själv i Renault Clio R3an har han lockat med sig Safariåkaren Christer Carlsson från Katrineholm i sin Ford Fiesta R5. Anton Eriksson ansåg sig ha hemmatävling i Köping, bara 35 mil men nu får han lägga ytterligare 5 mil till sin resa söderut från Sundsvall till Eskilstuna. Hans nya motor hittade hem till Skodan i veckan och nu ska väl inte bilen upplevas lika tungkörd som den gjorde i Kolsva. Stig Andervang är ju en annan kille som vill väl i rallyspåret men med relativt nya rallyåkaren Christoffer Haglund från Nyköping i hasorna i sin Fiesta R5a lär uppgiften bli tuff för toppåkarna på lördag.

I den tvåhjulsdrivna klassen vill säkert Fredrik Eriksson upprepa toppresultat. Fredrik med Kristoffer Nordlund i Golfen har inte åkt på ett tag nu men brukar inte vara långt borta från täten. Johan Holmberg ansåg sig inte ha tid att komma till Eskilstuna när jag pratade med honom i Köping. Men när vägar av toppkvalité utlovats beslöt sig Gotlänningen att anmäla sig till Kannan, trots tidsbrist. Emil Karlsson med Jessica Larsson i högerstolen kommer säkert trivas på dessa snabba omväxlande och tuffa vägarna som bjuds.”

*

Normalt sett är inte Motorbloggen någon sida för efterlysningar men den här gången gör jag ett undantag. När Rallyklassikerna träffas i Hörby för TV-Svängen den 14 september så saknar jämten Sture Persson en kartläsare till sin Saab V4. Frågan är om där är någon som är sugen på att åka en runda på klassiska skånska  rallyvägar detta i en lika klassisk rallybil? Finns intresse att hjälpa Sture så ta kontakt med mig, så förmedlar jag.

*   

För fyra månader sedan hyllade jag politikerna i Hässleholm för att man vågade gå emot både egna tjänstemännen och Länstyrelsen i sina försök att stoppa FMCK från använda sin EndurobanaHovdala. Då fick klubben dispens i två för att hinna leta upp ny plats för sin bana och allt verkade frid och fröjd. Men i torsdags ändrades både friden och fröjden när plötsligt dispensen var upphävd och ett omedelbart stopp för brukandet av banan meddelades. Ett besked som nådde FMCK och dess ordförande Stefan Eriksson utan någon som helst förvarning. Stefan skriver ” Detta leder till oändliga konsekvenser för vår verksamhet som vi givetvis omgående ifrågasätter. Men i dagsläget är det detta som gäller oavsett vad vi tycker i ärendet – dvs banan är stängd från all körning.
Jag ber alla uppträda och uttrycka sig korrekt ändå – är själva väldigt frustrerad just nu i allt detta.”.

Kommunen motiverar inte kovändningen utan meddelar bara ”Det är således det tidigare beslutet (beslutsnummer 2018-937, daterad 2018-07-20, diarienummer 2015-23579) om att inte ge förlängd tid som är gällande. Förbudsdatumet i beslut (beslutsnummer § 140, daterad 2017-12-19) kvarstår och från och med den 30 juni 2019 är det förbjudet att bedriva endurokörning på Hovdalaområdet.”. Beslutet är så klart ett dråpslag för den aktiva föreningen som i år arrangerat Junior-SM och även till nästa år har stora tävlingar inplanerade. Inte utan att man även känner lite oro för om beslutet även kan få återverkningar för rallyförarna då Hovdala är en av hörnstenarna i EC Snapphanerally som till nästa år återigen är värd för Rally-SM

*

I morgon kan Kristianstadsbladets läsare njuta av ”Motorlördag” där Race 4Fun-gänget ”Team Snabb Racing” från nordostskånska Mjönäs presenteras. Kan bara saxa ett citat från någon av den gula Saabens fyra förare Håkan Björkman, Magnus Hellman, Anders Persson och Anders Wiberg inför sista deltävlingen, ”Vi byggde en bil för en tävling och sen rullade det bara på. Nu står vi här med en buss och massa planer för framtiden”. Precis så som det börjat för så många andra före kvartetten från lilla Mjönäs. Så kart finns även ”Motorlistan” med ”de tre heta”, Ott Tänak, Pontus Tidemand och Joachim Grahn. Motorstoppet är klockrent, dråpslaget mot Enduroklubben ute på Hovdala!

*

Ingen Motorbloggen i morgon lördag. Fullspäckat jobbschema där Mjällbys marsch mot Allsvenskan pågår just när jag egentligen borde ha skrivtid, men kombinationen av envisa sport och nyhetschef förmådde jag inte betvinga…

*

Trevlig helg.

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *