”The Carlbergs” gjorde succé i USA, Simon A./Jörgen J. startar i spanska ERC-premiären, Latvala utklassade alla i Historic-debuten och de tre Porsche-tjejerna är avslöjade.
Med 15 sträcksegrar av 15 möjliga var det ingen tvekan utan att Calle och Torbjörn Carlberg var värdiga vinnare av klassen ”02WD” i ARA-tävlingen ”Rally in the 100 Acre Wood”. Marginalen för ”Team FJ:s” Peugeot 208 Rally4 till tvåan med klart nordiska namn, Matthew Nykanen och Lars Andersson var hela 6.43,4 som skilde deras BMW från smålänningarna. Klasstrean Morris Bradley, Mitsubishi var ytterligare två minuter långsammare.

Calle blev även femma totalt med flera 4WD-förare bakom sig i rallyt som bland annat präglades av att en svår tornado drog fram över Missouri.

Två sträckor fick strykas första dagen efter skogsbränder, men den avslutande etappen lyckades man genomföra trots det oroliga vädret. Stellantis Group kunde inte gjort ett bättre val för att introducera Peugeot som rallybil i USA än det som ”The Carlbergs” gjorde i helgen. Att svenskarna uppmärksammades i Salem var dominerande rallysajten DirtFish bevis på, då man bland alla ”hemmaförare” ändå gav Calle tid i sina sändningar. Bland annat bjöd han reportern på ett härligt citat inför de avslutande sträckorna, där han fick frågan om taktik.

– Flat out och så hoppas vi att den amerikanska sjukvården är redo, svarade Calle med ett skratt innan han utvecklade sin känsla.
–Jag kör en rallybil på fantastiska vägar, behöver jag säga mer än så och dessutom utan mer press annat än att ta mig i mål!
Nästa deltävling är ”Olympus Rally” i delstaten Washington den 12-13 april men dit åker inte Calle.
– Om det var upp till mig skulle jag vara där men har lite andra grejer (ERC i Spanien) men vem vet för resten av säsongen…

Efter segern tackade han även ”Team FJ” för perfekt bil och service. Han var även imponerad av rallyt med sina 17 mil som ingick i amerikanska mästerskapet. Trots en del tuffa vägavsnitt krånglade aldrig bilen och kanske kan detta öppna vägen för mer av Peugeot Sport i USA. Totalsegrade gjorde ARA-dominerade Subaru med kanadensaren Brandon Semenuk som etta och Conner Martell på andra plats, 1.45,3 efter. Bästa Rally2 kördes a Ryan Booth som precis före start fick över den allra första Skoda RS till mästerskapet. Bara lite mer än 20 sekunder skilde mellan värstingen och Calles snällare Peugeot. Även om samarbetet med 208:an fungerad perfekt är det ändå med Opel Corsa Rally4 som det ska köras i ERC Juniors där premiären bara är någon vecka bort.
*
Med tre tävlingar i ryggen från ERC Junior 2023 tar i år Eslövs MK:s Simon Andersson med SMK Hörby-kartläsare Jörgen Jönsson ett omtag på EM-serien. Första helgen i april är det premiär med ”ERC 42nd Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad 2025” och där finns då Simon och Jörgen på plats för att utmana bland annat fjolårets tvåa, Calle Carlberg/Jørgen Eriksen.

– Blir spännande att se var vi står i mästerskapet där det i årets sex tävlingar är mest asfalt, ett underlag vi trivs på, förklarar Simon som vann Asfalt-SM 2023.
Deras Renault Clio Rally4 har fått en total genomgång, bland annat ny växellåda och ny front med mer aggressiva luftintag.
– Bilen ser mycket fränare ut nu, menar teamchef och Simons pappa Mats.
I fjol satsade mellanskåningarna på Tyskland där man lyckades vinna Pirellis junior-serie och med detta ett dussin däck till ett stort värde. Något som innebär att det blir minst en tävling i Tyskland för att kunna kvittera ut priset.
– Finns flera favoriter, får se vilken vi väljer som inte krockar med ERC, säger Simon.
Lite trist är att ERC-deltävlingen i Värmland inte ingår i juniorserien. 2023 lyckades Simon köra in som sjua i klassen och var verkligen sugen på att göra comeback på det värmländska gruset.

– Riktigt tråkigt, hade hellre sett att någon av ”surtävlingarna” Ungern eller Polen, hade utgått till förmån för Sverige, är Simons åsikt.
Medan pappa Mats har erfarenhet av spanska asfaltsträckor efter tre starter i WRC med Opel Adam R2, är de oskrivna kort för Simon.
– Detta gör det extra spännande men inget som skrämmer, vi får ta det som det kommer…
Ännu är inget bestämt om det blir full säsong i ERC, först ska Spanien genomföras.
– Efter detta tas beslut om vi fortsätter med både Ungern och Polen, om inget annat så är det betydlig närmare än de 350 milen ner till Cordoba, konstaterar Mats som kör den gula berömda och numera nybesiktigad servicebussen ”Klippet” både dit och hem.
En del av årets tävlingsplan är även start i SMK Hörbys RS DM-premiär ”Bilmånsson Rallysprint” den 13 april.
– Samtidigt som vi räknar med att vara hemma igen, så är bilen hel och fräsch blir det start, förklarar Mats med ett skratt när han lägger till.
– Då kan man se ERC i Spanien som ”shake down” inför Hörby!
I kommande vecka avslöjar Motorbloggen ännu ett svenskt deltagande i Spanien och ERC Juniors.
*
Efter premiären för ”ERC Historic” i spanska ”Rally Costa Brava” är jag beredd att redan nu utropa slutsegraren, Jari-Matti Latvala och Janni Hussi med Toyota Celica. Jag gör detta trots att nio deltävlingar återstår men med tanke på hur ”JTL” sopade banan med konkurrenterna och vann alla sträckor så ”We have a winner”.

Överlägsenheten gav en marginal på nästan fyra minuter till tvåan, Romain Dumas, Porsche 911 Carrera och fem minuter ner till trean, Pascal Perroud, BMW M3. Hade inte välkände britten Seb Perez med Lancia Stratos samlat ihop 1.40 i tidstillägg hade han slutat tvåa istället för fyra och detta ändå med god marginal upp till Toyotan.

Tobias Johansson/Jenny Strandberg hade en strulig inledning bland annat med glömt tid kort, för att sedan rulla i mål så fredagens sista sträcka efter att motorn lagt av. Under natten fixades Audin och efter detta svarade Ludvika-Tobias för sträcktider runt femte i det tuffa startfältet. Klassegern var dock aldrig i fara då man var ensam i klassen ”J1D”. På tal om klasser, över 20 olika fanns i tävlingen.
– Ta bort motor strulet och strafftid så hade vi varit 2:a totalt bara Latvala före enligt experterna som räknat. Tänk om inte detta OM fanns, konstaterade Tobias efter mågång.
*
Mitt i den tunga tiden efter Susanne Kottulinskys bortgång har ändå Mikaela Åhlin-Kottulinsky lyckats att jobba vidare med sitt och Porsche Sveriges tjejprojekt ”Race Apprentice”. I fredags avslöjades namnen på de tre racingtjejerna som valts ut och det blev 16-årige Alexia Danielsson från Storvreta som får sällskap av Alice Liwell, 19 år från Linköping. Den tredje lyckliga är skånskan Siri Hökfelt, 18 år från Ängelholm.

Ingen av tjejerna är stöpta samma form och Alice Liwell är inne på rally både som kartläsare och förare. Siri Hökfelt har mycket racing i ryggen från karting till tyska NXT Gen Cup. Detta med Brink Motorsport och deras juniorsatsning ”Brink Junior Academy”.
–Jag blev väldigt glad när Mikaela ringde, för jag var nästan 100 procent säker på att jag inte hade gått vidare, berättar Siri som ser extra mycket fram emot att köra Porsche på sjöis utanför Arvidsjaur som är första stoppet i projektet.
Alexia Danielsson som fortfarande går i grundskolan har även hon kört en hel del asfalt både karting och formelbil.